Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

TPK24 med Scanpell stoker

Her kan du skrive en anmeldelse at dit anlæg.
Det kan være stoker, pillefyr, brændekedel, solvarme, oliefyr, vindmølle, solcelle osv.
Forumregler
Følgende skal indgå i beskrivelsen:

1. En overskrift med anlægets officielle handelsnavn og type.
2. Gerne en beskrivelse/gennemgang af anlæget.
3. Gerne hvorfor du valgte dette 'anlæg frem for andre alternativer (fordele/ulemper).
4. Hvor let er driften/betjening af anlæget (herunder påfyldning af brændsel, rengøring af kedel osv.).
5. Beskrivelse af, hvad der eventuelt har været af driftstop, samt grunden hertil.
6. Har du billeder af "vidunderet", vil læserene helt sikkert værtsætte dette. Er dog ingen betingelse.

Vær opmærksom på at alle anmeldelser skal godkendes inden de kan læses. Derfor kan dit indlæg ikke læses umiddelbart efter det er skrevet.
Besvar
stokerkim
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 19
Tilmeldt: 04 dec 2011 20:25
Mit fyr: TPK24
Areal: 240
Brændsel: Ø8 træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6240
Geografisk sted: Løgumkloster

TPK24 med Scanpell stoker

Indlæg af stokerkim » 29 jan 2012 21:59

Installeret oktober 2011.
Kedel med stoker er instaleret i værkstedet. Magasin er lavet at krydsfiner plader. Skorsten er ført gennem taget og 1,25 m over taget.
Scanpell brænderen er justeret ved at afdække blæseren 2/3 af insugningen. Herved kan fyret køre problemfrit med 8 mm piller. Indstillingen er: lav ydelse 20% piller og blæser 40% og høj ydelse 37% piller og 100% blæser. Asken kommer fint ud i brændkammer og er mørkegrå som anbefalet.
Jeg har kontaktet Baxi for at høre om det var muligt med en opdatering af styringen så blæseren kan stilles til det som manualen anbefaler nemlig 22%. Jeg har i skrivende stund ikke hørt fra dem.
Røgrørs renserne fungere fint. Kedlen skal dog renses for aske 1 gang 1ton piller.
Personlig opfattelse af anlægget er:
Keddel: røgrør med rensere OK. Aske udtagning besværlig. Luge sidder 15 cm overbunden så aken skal skovles ud med en lille skovl. Den medfølgende skovl kan kun fjerne 2/3 af den ophobede aske. Isolering og udeseende af kedel OK.
Stoker: Ser ud til at fungere fint. Havde dog fejl ved snegl som gjorde at piller kom i klemme og stoppede sneglen. Jeg har rettet fejlen ved at deformere sneglen så klemningen undgåes.
Styring: Har kun 2 trin for indfyring. Lav og høj blus. Det er for ringe!!! Det kræver at værdierne rettes i løbet af året for at undgå at fyret skal tænde gang på gang. Hver tænding giver en del sod. Hvor mage tændinger gløderøret kan holde til ved jeg ikke. Men ved at have flere trind kunde fyret holdes mere stabilt i temperatur uden at skulle rette på værdierne i løbet af året. Svaret fra Baxi var at så kunne jeg bare instalere en buffertank!!! Kære Baxi jeg skal IKKE rette en simpel programerings fejl med en buffertank!
Skal i øvrigt lige oplyse, at jeg kom til at knække gløderøret - en ny koster 1600 kr. Hvis gløderøret skal skiftes en gang år så blever mit køb en fuser. Så måske skal jeg advare mod Scanpell indtil de har rettet software i deres styring.


Besvar