Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Ekstra grej til Scotte

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Besvar
Frank_Rasmussen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1488
Tilmeldt: 07 feb 2009 16:36
Mit fyr: Woody rød-sort kedel (Version 6.61)
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Årligt forbrug: Ukendt, nok 5 tons
Geografisk sted: Stevns (Nej, det er ikke på Møn)

Re: Ekstra grej til Scotte

Indlæg af Frank_Rasmussen » 20 feb 2011 15:59

At da jeg kalibrede min iltstyring en 2-3 lige efter hinanden, så holdt den op med at flakke, som din og f.eks. Levi's,


Brugeravatar
TaagMan
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1702
Tilmeldt: 22 sep 2010 19:16
Mit fyr: Woody 10kW, BlackStar 20, V10 styring
Areal: 135
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8850
Dagligt forbrug: 15-20
Årligt forbrug: 3600 kg
Geografisk sted: Bjerringbro

Re: Ekstra grej til Scotte

Indlæg af TaagMan » 20 feb 2011 16:00

Kan vi få et screenshot at se?
Aka. Martin Pedersen/Falkeøje
Online fyrdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html

Frank_Rasmussen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1488
Tilmeldt: 07 feb 2009 16:36
Mit fyr: Woody rød-sort kedel (Version 6.61)
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Årligt forbrug: Ukendt, nok 5 tons
Geografisk sted: Stevns (Nej, det er ikke på Møn)

Re: Ekstra grej til Scotte

Indlæg af Frank_Rasmussen » 20 feb 2011 17:03

Det må I gerne.

Dog har MitPillefyr det desværre ikke så godt med den nye version af styringen, og jeg har det ikke specielt godt med StokerKontrol...bl.a. synes jeg at have noget besvær med at tidsafgrænse kurven i StokerKontrol...
Vedhæftede filer
iltkurve.JPG

Brugeravatar
TaagMan
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1702
Tilmeldt: 22 sep 2010 19:16
Mit fyr: Woody 10kW, BlackStar 20, V10 styring
Areal: 135
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8850
Dagligt forbrug: 15-20
Årligt forbrug: 3600 kg
Geografisk sted: Bjerringbro

Re: Ekstra grej til Scotte

Indlæg af TaagMan » 20 feb 2011 17:15

Jamen det ser da godt ud. Hvad kalibrere din sonde til, og hvor gammel er den? Hvad settings kører du med?
Aka. Martin Pedersen/Falkeøje
Online fyrdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html

Brugeravatar
TaagMan
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1702
Tilmeldt: 22 sep 2010 19:16
Mit fyr: Woody 10kW, BlackStar 20, V10 styring
Areal: 135
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8850
Dagligt forbrug: 15-20
Årligt forbrug: 3600 kg
Geografisk sted: Bjerringbro

Re: Ekstra grej til Scotte

Indlæg af TaagMan » 20 feb 2011 17:19

Det ku selvfølgelig også være du kørte med den nye v6.61, som har en bedre regulering....
Aka. Martin Pedersen/Falkeøje
Online fyrdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html


Frank_Rasmussen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1488
Tilmeldt: 07 feb 2009 16:36
Mit fyr: Woody rød-sort kedel (Version 6.61)
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Årligt forbrug: Ukendt, nok 5 tons
Geografisk sted: Stevns (Nej, det er ikke på Møn)

Re: Ekstra grej til Scotte

Indlæg af Frank_Rasmussen » 20 feb 2011 18:55

Iltstyringen er vel ca. 1 år gammel.

Indtil i torsdags havde den kun været kalibreret en gang, nemlig da jeg fik den. Dengang gav kalibreringen 23. I torsdag gav den først 26. 10 minutter senere 29, og igen 10 minutter senere stod kan og vaklede mellem 28 og 29; men endte vist på 29.

Jeg ved ikke ikke helt, hvad der sker ved en kalibrering. Måske bliver iltstyringen ekstra varm, og brænder nogle slagger af?? Jeg har tidligere læst om folk, der afbrændte sonden med en blæselampe med jævne mellemrum..

Måske er der forskel på kalibreringen i ver. 6.11, som jeg kom fra, og i ver. 6.61..

I morges flippede iltstyringen igen...så måske er der noget om slagger-teorien.

Selve reguleringeren i ver. 6.61 har jeg ikke stillet på (endnu); men selv om jeg sætter iltstyringen i Vis, så er kurven stadigvæk pæn...

Brugeravatar
TaagMan
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1702
Tilmeldt: 22 sep 2010 19:16
Mit fyr: Woody 10kW, BlackStar 20, V10 styring
Areal: 135
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8850
Dagligt forbrug: 15-20
Årligt forbrug: 3600 kg
Geografisk sted: Bjerringbro

Re: Ekstra grej til Scotte

Indlæg af TaagMan » 20 feb 2011 19:11

Min står på 26. Det har den hele tiden gjort. Den kan nogen gange lande på en 25... men den vil helst være på 26.... der har den været siden jeg fik den.

Efter jeg har fået mit kørt ind har jeg kontinuerligt en fin forbrænding, så de udsving... tjah, mine piller er ekstremt dårlige mht. ensartethed... de varierer i længde fra 5 til 50 mm... ja, det er rigtigt.... op til 5 cm! Det gir trodsalt sine udslag i bålet... men min flamme er altid fin, så jeg tror egentlig det er godt som det er...

Jeg får også snart en v6.61... så får vi se om mit også glatter sig ud... de gange jeg har arbejdet med de typer indgange der, har jeg altid lagt dæmpning på indgangen, fordi støj ikke er specielt gavnligt at forurene reguleringen med... måske det er det samme de har gjort i v6.61.
Aka. Martin Pedersen/Falkeøje
Online fyrdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html

levi

Re: Ekstra grej til Scotte

Indlæg af levi » 20 feb 2011 19:13

TaagMan » 20 Feb 2011, 19:11 skrev:Min står på 26. Det har den hele tiden gjort. Den kan nogen gange lande på en 25... men den vil helst være på 26.... der har den været siden jeg fik den.

Efter jeg har fået mit kørt ind har jeg kontinuerligt en fin forbrænding, så de udsving... tjah, mine piller er ekstremt dårlige mht. ensartethed... de varierer i længde fra 5 til 50 mm... ja, det er rigtigt.... op til 5 cm! Det gir trodsalt sine udslag i bålet... men min flamme er altid fin, så jeg tror egentlig det er godt som det er...

Jeg får også snart en v6.61... så får vi se om mit også glatter sig ud... de gange jeg har arbejdet med de typer indgange der, har jeg altid lagt dæmpning på indgangen, fordi støj ikke er specielt gavnligt at forurene reguleringen med... måske det er det samme de har gjort i v6.61.
Nej du får ikke en v6.61 - du får en nyere version :oops:

Brugeravatar
TaagMan
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1702
Tilmeldt: 22 sep 2010 19:16
Mit fyr: Woody 10kW, BlackStar 20, V10 styring
Areal: 135
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8850
Dagligt forbrug: 15-20
Årligt forbrug: 3600 kg
Geografisk sted: Bjerringbro

Re: Ekstra grej til Scotte

Indlæg af TaagMan » 20 feb 2011 19:14

Awsome :D
Aka. Martin Pedersen/Falkeøje
Online fyrdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html

bestman
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 77
Tilmeldt: 09 feb 2011 21:54
Mit fyr: 10 kW Scotte på Opop 20 kedel
Areal: 200
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 8643
Dagligt forbrug: 17 - 25 kg
Årligt forbrug: 6 - 7
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 1 gang

Re: Ekstra grej til Scotte

Indlæg af bestman » 20 feb 2011 20:01

Tak for alle jeres indlæg.

Jeg havde besøg af en potentiel montør den anden dag. Han mente også som mange skriver her, at der ikke var så meget at hente ved iltstyring, men det gjorde nogle ting nemmerem f.eks. behøvede man ikke vejer piller af så ofte.
Taagman skriver at man skal være teknisk stærk. Nu ved jeg ikke hvad teknisk stærk vil sige i denne sammenhæng, men jeg er ikke uddannet på DTU, men kender godt forskellen på O2 og CO2. Jeg er dog ikke magelig og har ikke tænkt mig at sidde hver aften og tweake mit fyr, men er bestemt interesseret i af få det til at køre godt.

Kompressorrens lød fedt i mine ører. Her fortalte den føromtalte montør, at der ikke rigtig var nogen gevinst ved det på så lille et anlæg. Jeg kan dog se her, at der flere der er glade for det. Er det en ide lave en løsning hvor man bare smider en Harald-Nyborg kompressor på anlægget og et tænd/sluk ur?

PC-interface synes jeg lyder som en god ide. Måske også fordi Scotte panelet ikke er så brugervenligt. (Har jeg hørt) Og synes jeg om ideen, at man kan få alarmer via mail. Og ikke mindst vise det til konen. (Min kone er også ved at brække sig over pillefyr og vi har ikke engang fået et endnu. icon_cheesygrin.gif )

Jeg har tænkt mig at der skal være en temperaturføler i varmtvandsbeholderen og så skal der vist en røggastemperaturmåler. Jeg har set et sted herinde, at man blot kan hente udetemp. via DMI's hjemmeside, så det er vel ikke nødvendigt med en føler til udendørstemperatur.

Er der nogen kan forklare mig hvad varmtvandsprioritering er? For det, kan jeg forstå, skal klaskes på når anlægget sættes op.

Hvad siger I til det?
bestman a.k.a. Nico

"I like my beer cold, my TV loud and my homosexuals flaming!"

Online fyr data. http://stokercloud.dk/dev/nicolaus.html


Besvar