Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Har jeg valgt forkert ?

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
neist
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 183
Tilmeldt: 12 okt 2010 21:29
Mit fyr: 10 kw Scotte / Blackstar
Areal: 185 m2
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9530
Årligt forbrug: estimeret 6tons
Geografisk sted: Støvring

Har jeg valgt forkert ?

Indlæg af neist » 30 jan 2011 09:32

Jeg har nu kørt med 10Kwh Scotte siden November.

Ydelsen køre meget op og ned tit på 100% når der tages bad eller skrues op for en radiator.
Jeg har også justeret PID ind efter råd fra de garvede herinde, jeg syntes ikke jeg kan få det til at køre tilfredsstillende. Det er stort set umuligt at undgå sorte piller i asken, det betyder at askeskuffen skal tømmes tit, ved ikke hvad jeg skal gøre.

Jeg har kørt natstop fra 00:00 til 04:00, når den starte op igen fiser ydelsen op på 100% straks, har set andre hvor ydelsen er meget mere jævn. Jeg har trækstabilisator på

Kan grunden være at jeg har valgt for lille brænder?

www.veteradio.dk/scotte


Frank_Rasmussen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1488
Tilmeldt: 07 feb 2009 16:36
Mit fyr: Woody rød-sort kedel (Version 6.61)
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Årligt forbrug: Ukendt, nok 5 tons
Geografisk sted: Stevns (Nej, det er ikke på Møn)

Re: Har jeg valgt forkert ?

Indlæg af Frank_Rasmussen » 30 jan 2011 10:52

Ydelsen må da meget gerne gå i 100%

Men det er jo meget kortvarigt, at den gør det hos dig, så brænder ser ikke for lille ud.

Kan se, at du justerer en del på blæs i Korrektion-menuen. Det er afgørende for økonomien, at du får ramt noget rigtigt i indstillingerne her.

Måske har du være for utålmodig og justeret for meget, og det er tid til at stille det hele i Korrektions-menuen tilbage til 100%, fortage en ny 6 minutters afvejning, lad Autoberegning beregne, og se på det med nye og mere forsigtige øjne.

Har du haft opstartsbesøg?

Efter hvilke principper justerer du?

PS: Hvad er dine PID-tal?

neist
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 183
Tilmeldt: 12 okt 2010 21:29
Mit fyr: 10 kw Scotte / Blackstar
Areal: 185 m2
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9530
Årligt forbrug: estimeret 6tons
Geografisk sted: Støvring

Re: Har jeg valgt forkert ?

Indlæg af neist » 30 jan 2011 12:08

Tak for svar Frank

Skal erkende at jeg har justeret en del efterhånden.

Mine PID er i øjeblikket 3,0 0,3 og 0, (standard 5,0 0,5 og 10,0) har prøvet mange forskellige indstilinger.

Som jeg har forstået PID så vil den reagere langsommere (mere rolig) når tallene formindskes eller ?
Men giver det ikke nogle problemer hvis ikke pillefyret har noget særligt overskud, jeg mener når den er så hurtig til at falde i temp fra 60 grader til f.eks 50 grader når der forbruges fra bad eller en radiator skrues op, min pointe er så at en langsom regulering ikke er velegnet her, hvis kedel temperaturen falder så meget når der køres 100% er det vel så simpelt at det ikke kan følge med, eller har jeg bare slet ikke fattet noget som helst ?

Jeg har forsøgt at justere blæser korrektion ind efter MHES vejledning og endte med Lav=75 Midt=80 Høj=78. Sneglen giver ca 1650 pr 6min.

Har lige renset og startet op igen, og alle blæser korrektions parametrene er sat tilbage til 100% så må jeg prøve at starte for fra igen, men med disse indstillinger fyger der mange gnister i bakken.

Nej der har ikke været opstartsbesøg endnu.

Brugeravatar
Birch-Nielsen
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 161
Tilmeldt: 26 sep 2010 11:11
Mit fyr: 10kw Scotte på Blackstar20S
Areal: 220m² i to plan
Brændsel: GP og Scan/Andersen 10
Årligt forbrug: 3 tons.
Geografisk sted: Brande

Re: Har jeg valgt forkert ?

Indlæg af Birch-Nielsen » 30 jan 2011 12:21

Hej Neist

Ehh...hvorfor står din udetemp. til 16°C..?? Er foråret nået til Støvring før andre steder, eller er din sensor faldet ind i fyrrummet? icon_cheesygrin.gif Hvad står der i din vejrkompensering?

Mvh Folke

Brugeravatar
TaagMan
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1702
Tilmeldt: 22 sep 2010 19:16
Mit fyr: Woody 10kW, BlackStar 20, V10 styring
Areal: 135
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8850
Dagligt forbrug: 15-20
Årligt forbrug: 3600 kg
Geografisk sted: Bjerringbro

Re: Har jeg valgt forkert ?

Indlæg af TaagMan » 30 jan 2011 13:20

Neist, sæt lige dine PID tal til 1.0 / 0.06 / 0.0, og bær over med at den hænger i hegnet i en periode, og har svært ved at nå setpunkt i en periode, indtil den har vænnet sig til de PID tal.

Jeg tror bestemt ikke du har valgt forkert.
Aka. Martin Pedersen/Falkeøje
Online fyrdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html


neist
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 183
Tilmeldt: 12 okt 2010 21:29
Mit fyr: 10 kw Scotte / Blackstar
Areal: 185 m2
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9530
Årligt forbrug: estimeret 6tons
Geografisk sted: Støvring

Re: Har jeg valgt forkert ?

Indlæg af neist » 30 jan 2011 13:33

TaagMan

Prøver disse PID værdier, og jo jeg er faktisk lidt misundelig på dine kurver ;o)
Efter na tsænkning skruer din jo stille og roligt op!

Folke, min udendørs føler sidder ganske rigtigt ikke korrekt

madsen12345
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 277
Tilmeldt: 04 dec 2009 14:56
Mit fyr: RTB 10 KW
Areal: 190m2 +110Lvvb
Brændsel: HP træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9760
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: 9760 Nordjylland

Re: Har jeg valgt forkert ?

Indlæg af madsen12345 » 30 jan 2011 13:38

neist » 30 Jan 2011, 09:32 skrev:Jeg har nu kørt med 10Kwh Scotte siden November.

Ydelsen køre meget op og ned tit på 100% når der tages bad eller skrues op for en radiator.
Jeg har også justeret PID ind efter råd fra de garvede herinde, jeg syntes ikke jeg kan få det til at køre tilfredsstillende. Det er stort set umuligt at undgå sorte piller i asken, det betyder at askeskuffen skal tømmes tit, ved ikke hvad jeg skal gøre.

Jeg har kørt natstop fra 00:00 til 04:00, når den starte op igen fiser ydelsen op på 100% straks, har set andre hvor ydelsen er meget mere jævn. Jeg har trækstabilisator på

Kan grunden være at jeg har valgt for lille brænder?

http://www.veteradio.dk/scotte
Hvis du ser på dit gennemsnits forbrug de sidste 7 dage,
så ligger dit forbrug 6 kg lavere end mit, trods det at
jeg også har brugt brændeovnen en hel del, så det tyder
måske ikke på det er uøkonomisk selv om det kører 100% ydelse af og til.

Brugeravatar
TaagMan
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1702
Tilmeldt: 22 sep 2010 19:16
Mit fyr: Woody 10kW, BlackStar 20, V10 styring
Areal: 135
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8850
Dagligt forbrug: 15-20
Årligt forbrug: 3600 kg
Geografisk sted: Bjerringbro

Re: Har jeg valgt forkert ?

Indlæg af TaagMan » 30 jan 2011 13:45

neist » 30 Jan 2011, 13:33 skrev:TaagMan

Prøver disse PID værdier, og jo jeg er faktisk lidt misundelig på dine kurver ;o)
Efter na tsænkning skruer din jo stille og roligt op!

Folke, min udendørs føler sidder ganske rigtigt ikke korrekt
Ehehe, ja jeg har nogle meget stabile kurver... men du vil nok se at din fremløb vil blive noget mere ustabil når du bruger mine PID tal, men din ydelse vil sikkert blive mere stabil... og det ville jeg foretrække... i hvert fald så længe man ikke lider under det indenfor.
Aka. Martin Pedersen/Falkeøje
Online fyrdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html

Brugeravatar
TaagMan
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1702
Tilmeldt: 22 sep 2010 19:16
Mit fyr: Woody 10kW, BlackStar 20, V10 styring
Areal: 135
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8850
Dagligt forbrug: 15-20
Årligt forbrug: 3600 kg
Geografisk sted: Bjerringbro

Re: Har jeg valgt forkert ?

Indlæg af TaagMan » 30 jan 2011 14:34

Hm, din skakttemperatur er enormt lav, og den dykker i lys af og til ved lav ydelse. Det er tydelige tegn på mager forbrænding, hvis du spørger mig.
Aka. Martin Pedersen/Falkeøje
Online fyrdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html

Frank_Rasmussen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1488
Tilmeldt: 07 feb 2009 16:36
Mit fyr: Woody rød-sort kedel (Version 6.61)
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Årligt forbrug: Ukendt, nok 5 tons
Geografisk sted: Stevns (Nej, det er ikke på Møn)

Re: Har jeg valgt forkert ?

Indlæg af Frank_Rasmussen » 30 jan 2011 15:10

neist » 30 Jan 2011, 12:08 skrev: Men giver det ikke nogle problemer hvis ikke pillefyret har noget særligt overskud, jeg mener når den er så hurtig til at falde i temp fra 60 grader til f.eks 50 grader når der forbruges fra bad eller en radiator skrues op, min pointe er så at en langsom regulering ikke er velegnet her, hvis kedel temperaturen falder så meget når der køres 100% er det vel så simpelt at det ikke kan følge med... ?
Det vil viser om et øjeblik, når du får ændret PID-tallene :) men det er ikke så farligt, som du får det til at lyde.

Vores varmesystemer er langsomme, og reguleringen af dem bør være rolig.

Jeg synes, at et godt udgangspunkt for indstilling af PID er omring P=1 I=0,1 og D=0. Forskellen i I bestemmer, hvor meget regulatoren forsøger at holde kedeltemperaturen på lang sigt. Man kan ikke genbruge PID-tal fra anlæg til anlæg; men mange ender vist på noget, der ligner hinanden alligevel. Mit I-led er f.eks. også 0,06

Hvis du vil undgå en masse kortvarige indsvingninger med de nye PID-tal, så kan du slukke styringen et kort stykke tid. Det vil nulstille styringens arbejdshukommelse til udregning af I-ledet (og D-ledet; men det er ligegyldigt).
Jeg har forsøgt at justere blæser korrektion ind efter MHES vejledning og endte med Lav=75 Midt=80
Og asken er pæn?

Det lyder jo til at du har styr på justeringen...måske er der bare blæs til rens, som er for langt og/eller kraftigt..Herden i en 10 kW er jo ikke videre lang, så pillerne kan jo hurtigt blæses ud over kanten.

Hvis du sætter tiden mellem rens ned, så kan du står og justere lidt på længde og styrken af rens..

PS: Og du har afvejet igen efter at anlægget har kørt et stykke tid (der står vist 14 dage i manualen)?
Den ekstern snegl ydelse ændre sig efter det første stykke tid.


Besvar