Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Fyrer jeg effektivt ?

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Brugeravatar
Lund
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1493
Tilmeldt: 09 dec 2009 21:50
Mit fyr: Biomax 16
Areal: 150
Brændsel: Biopillen 8 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 7620
Årligt forbrug: 5,5 Ton
Geografisk sted: Tørringhuse/Lemvig
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange
Kontakt:

Re: Fyrer jeg effektivt ?

Indlæg af Lund » 30 jan 2011 09:46

TaagMan » 30 Jan 2011, 00:46 skrev: På sådan en fin pillebrænder som du har, er der en forskel på virkningsgraderne alt efter hvor meget dit fyr yder. Hvis du begynder at komme meget under 20-25%, så er virkningsgraderne nok så ringe at det var bedre med nogle stop lavet med urstyring.

Det er meget nemt at sige det altid er bedre at fyret kører med en jævn ydelse, men det kommer altså an på hvor lav den ydelse så vil være... det er ikke helt så sorthvidt. Hvis du kigger på din prøvningsattest vil du også se at virkningsgraden er højest ved nominel ydelse... mener på 16 kW'eren det er opgivet til ca. 80-85% ydelse.

Hvis du begrænser max ydelse til 80% og sætter minimums ydelsen til 20%, og kan klare dig med at holde den kørende med det hele tiden, uden der bliver over 4 stop i døgnet, så tror jeg du er nået langt.

Jeg har en 10 kW og jeg kører med sluk om natten. Det gør at der er en tilpas pukkel den kan få lov at arbejde med, så den kan komme længere op i det område hvor den virkelig er effektiv.

Processen er overhovedet ikke sammenlignelig med bilkørsel. Med mindre vindmodstanden da stiger proportionelt på huset sammen med ydelsen...? icon_cheesygrin.gif Glem den tankegang, det holder ikke stik på et pillefyr.

Hvis du virkelig vil spare noget, så sæt en thermostat på din vvb. Det er dyrt at have det til at fise gennem den hele tiden... specielt hvis du har fyret væk fra huset, og med stikledning i jord osv...
Godaw.
Kører du med sluk hele året igennem? Har du gulvvarme?


Frank_Rasmussen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1488
Tilmeldt: 07 feb 2009 16:36
Mit fyr: Woody rød-sort kedel (Version 6.61)
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Årligt forbrug: Ukendt, nok 5 tons
Geografisk sted: Stevns (Nej, det er ikke på Møn)

Re: Fyrer jeg effektivt ?

Indlæg af Frank_Rasmussen » 30 jan 2011 10:35

TaagMan » 30 Jan 2011, 00:46 skrev: På sådan en fin pillebrænder som du har, er der en forskel på virkningsgraderne alt efter hvor meget dit fyr yder. Hvis du begynder at komme meget under 20-25%, så er virkningsgraderne nok så ringe at det var bedre med nogle stop lavet med urstyring.....

Hvis du kigger på din prøvningsattest vil du også se at virkningsgraden er højest ved nominel ydelse... mener på 16 kW'eren det er opgivet til ca. 80-85% ydelse.
Hvis man kigger på http://www.nordjysk-bioenergi.dk/ under Download/'Skorstenfejer påtegninger'/'Opop 16-24', så kan man se, at prøvningsattesten viser en virkningsgrad for nominel ydelse på 89,7%; og for 'Laveste ydelse' på 88,4%

Prøvningsattesten viser derfor ingen betydende forskel i virkningsgraderne. Så kan man begynde at diskuttere, hvor relevante prøvningerne er i denne sammenhæng, og hvor alt for meget vi hænger os i dem...og det kan blive en lang diskussion :)
Hvis du begrænser max ydelse til 80% og sætter minimums ydelsen til 20%, og kan klare dig med at holde den kørende med det hele tiden, uden der bliver over 4 stop i døgnet, så tror jeg du er nået langt.
Men det rigtige middel til at opnå det er jo sikkert at ændre PID-tallene, så drift-kurverne bliver roligere.

Når de roligere driftkurver er opnået, så bliver de opsatte grænser i ydelsen i bedste fald meningsløse og i værste fald uhensigtsmæssige, da fyret bliver nødt til at start med et brag på 20% ydelsen.

...jeg går ud fra, at vi kun taler om vinterkørsel...urstyring m.m. i forår, efterår og sommer er en anden snak..
Jeg har en 10 kW og jeg kører med sluk om natten. Det gør at der er en tilpas pukkel den kan få lov at arbejde med, så den kan komme længere op i det område hvor den virkelig er effektiv.
Nat-sænkning/slukning er noget bøvl, som jeg ikke gider rode med. Andre skal selvfølgelig have lov til at optimere også på det punkt :)
Processen er overhovedet ikke sammenlignelig med bilkørsel
Jeg synes nu, at sammenligningen er ganske god: For meget pludselig 'gassen' op kan give en uøkonomisk blanding mellem brændstof og luft i begge situationer.

Men det er da sikkert rigtigt, at man ikke skal forvente en stor besparelse ved at indstille sine PID-tal bedre..
Hvis du virkelig vil spare noget, så sæt en thermostat på din vvb. Det er dyrt at have det til at fise gennem den hele tiden... specielt hvis du har fyret væk fra huset, og med stikledning i jord osv...
Den store besparelse ser jeg ikke rigtig. Varmvandsbeholderen har vel stort set have den samme temperatur hele tiden under alle omstændigheder?
Vedhæftede filer
OPOP%2016-24.pdf
(800.65 KiB) Downloadet 42 gange

Brugeravatar
TaagMan
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1702
Tilmeldt: 22 sep 2010 19:16
Mit fyr: Woody 10kW, BlackStar 20, V10 styring
Areal: 135
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8850
Dagligt forbrug: 15-20
Årligt forbrug: 3600 kg
Geografisk sted: Bjerringbro

Re: Fyrer jeg effektivt ?

Indlæg af TaagMan » 30 jan 2011 11:10

Lund » 30 Jan 2011, 09:46 skrev: Godaw.
Kører du med sluk hele året igennem? Har du gulvvarme?
Ja, indtil fyringssæsonen er slut, så slukker jeg helt og kører varmtvand på solvarmen.
Jeg har gulvvarme i halvdelen af huset nedenunder. Humlen der, er at få startet den tids nok til at den kan nå at varme det op inden man går i seng. Den starter kl 4 om morgenen, slukker 23.
Aka. Martin Pedersen/Falkeøje
Online fyrdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html

Brugeravatar
Lund
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1493
Tilmeldt: 09 dec 2009 21:50
Mit fyr: Biomax 16
Areal: 150
Brændsel: Biopillen 8 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 7620
Årligt forbrug: 5,5 Ton
Geografisk sted: Tørringhuse/Lemvig
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange
Kontakt:

Re: Fyrer jeg effektivt ?

Indlæg af Lund » 30 jan 2011 11:19

Ok jeg spørger fordi gulvvarme kan være træls når det ikke får konstant varme fra fyret. Pumpen slukker du også den når fyret slukkes?
Jeg kan se der er mange meninger om opsætninger så jeg lytter videre.

Brugeravatar
TaagMan
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1702
Tilmeldt: 22 sep 2010 19:16
Mit fyr: Woody 10kW, BlackStar 20, V10 styring
Areal: 135
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8850
Dagligt forbrug: 15-20
Årligt forbrug: 3600 kg
Geografisk sted: Bjerringbro

Re: Fyrer jeg effektivt ?

Indlæg af TaagMan » 30 jan 2011 11:32

Frank_Rasmussen » 30 Jan 2011, 10:35 skrev: Hvis man kigger på http://www.nordjysk-bioenergi.dk/ under Download/'Skorstenfejer påtegninger'/'Opop 16-24', så kan man se, at prøvningsattesten viser en virkningsgrad for nominel ydelse på 89,7%; og for 'Laveste ydelse' på 88,4%

Prøvningsattesten viser derfor ingen betydende forskel i virkningsgraderne. Så kan man begynde at diskuttere, hvor relevante prøvningerne er i denne sammenhæng, og hvor alt for meget vi hænger os i dem...og det kan blive en lang diskussion :)
"Laveste ydelse". 5,1 kW er det 10% af hverken 16 eller 20 kW? Du kan være forvis om at der er en MEGET god grund til at de ikke tester dem ved reel min og max, så det er bestemt relevant at få lagt frem for folk der ikke ved det.
Men det rigtige middel til at opnå det er jo sikkert at ændre PID-tallene, så drift-kurverne bliver roligere.

Når de roligere driftkurver er opnået, så bliver de opsatte grænser i ydelsen i bedste fald meningsløse og i værste fald uhensigtsmæssige, da fyret bliver nødt til at start med et brag på 20% ydelsen.

...jeg går ud fra, at vi kun taler om vinterkørsel...urstyring m.m. i forår, efterår og sommer er en anden snak..
Helt enig i at PID'erne skal være i orden. Min mening med at sætte min op, og max ned, er at få en indikator for når det er tid til at slå urstyringen til. Og så kan man øge max stille og roligt hvis den har svært ved at følge med.
Jeg synes nu, at sammenligningen er ganske god: For meget pludselig 'gassen' op kan give en uøkonomisk blanding mellem brændstof og luft i begge situationer.

Men det er da sikkert rigtigt, at man ikke skal forvente en stor besparelse ved at indstille sine PID-tal bedre..
Først og fremmest skal PID'erne være i orden. Det er vi enig om, og det ved du også vi er.
MEN, det er ikke sammenligneligt at tæske ud på motorvejen med 130, og holde 10 minutters pause på hver rastepads.... kontra at holde sig på motorvejen med 90 hele tiden... for som du selv ved er det dyrt med bilen, men det er derimod økonomisk med fyret.
Årsagen til at det er dyrt med bilen er at luftmodstanden stiger proportionelt. Se bare Bugatti Veyron'en der skulle bruge 250 hk til at nå 300 km/t og de sidste 750 hk til at nå 407 km/t.
Dit fyr har jo ikke stiv modvind, så det tåler altså ingen sammenligning, om du vil det eller ej.
Den store besparelse ser jeg ikke rigtig. Varmvandsbeholderen har vel stort set have den samme temperatur hele tiden under alle omstændigheder?
Kommer an på hvor lange rørstræk der er... men der er jo transporttab. Hvis der er i et rum hvor transporttabet gør gavn, så er det jo lige meget, men hvis det er i jord hen over gården, så er det jo bare ren spild. Der var en på et andet forum jeg hjalp med det, han sparede 6-7 kg i døgnet... og han havde et 25 meter stræk i jord...
Aka. Martin Pedersen/Falkeøje
Online fyrdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html


Brugeravatar
TaagMan
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1702
Tilmeldt: 22 sep 2010 19:16
Mit fyr: Woody 10kW, BlackStar 20, V10 styring
Areal: 135
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8850
Dagligt forbrug: 15-20
Årligt forbrug: 3600 kg
Geografisk sted: Bjerringbro

Re: Fyrer jeg effektivt ?

Indlæg af TaagMan » 30 jan 2011 11:34

Lund » 30 Jan 2011, 11:19 skrev:Ok jeg spørger fordi gulvvarme kan være træls når det ikke får konstant varme fra fyret. Pumpen slukker du også den når fyret slukkes?
Jeg kan se der er mange meninger om opsætninger så jeg lytter videre.
Jeg har ingen problemer med det. Anywho, ja, jeg slukker pumpen når kedeltemperaturen når 40 grader. Jeg er jo ikke interesseret i at pumpe varmen ud af huset ;)
Aka. Martin Pedersen/Falkeøje
Online fyrdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html

Brugeravatar
Lund
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1493
Tilmeldt: 09 dec 2009 21:50
Mit fyr: Biomax 16
Areal: 150
Brændsel: Biopillen 8 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 7620
Årligt forbrug: 5,5 Ton
Geografisk sted: Tørringhuse/Lemvig
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange
Kontakt:

Re: Fyrer jeg effektivt ?

Indlæg af Lund » 30 jan 2011 11:39

TaagMan » 30 Jan 2011, 11:34 skrev: Jeg har ingen problemer med det. Anywho, ja, jeg slukker pumpen når kedeltemperaturen når 40 grader. Jeg er jo ikke interesseret i at pumpe varmen ud af huset ;)
Ok så er jeg med på den. Max effekt kan jeg se nogen skriver kan ændres i stokerkontrol, hvor? Jeg kan ikke lige gennemskue det.

Brugeravatar
TaagMan
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1702
Tilmeldt: 22 sep 2010 19:16
Mit fyr: Woody 10kW, BlackStar 20, V10 styring
Areal: 135
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8850
Dagligt forbrug: 15-20
Årligt forbrug: 3600 kg
Geografisk sted: Bjerringbro

Re: Fyrer jeg effektivt ?

Indlæg af TaagMan » 30 jan 2011 11:41

Lund » 30 Jan 2011, 11:39 skrev: Ok så er jeg med på den. Max effekt kan jeg se nogen skriver kan ændres i stokerkontrol, hvor? Jeg kan ikke lige gennemskue det.
Øverste venstre hjørne er der et ikon af et termometer.
Aka. Martin Pedersen/Falkeøje
Online fyrdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html

Frank_Rasmussen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1488
Tilmeldt: 07 feb 2009 16:36
Mit fyr: Woody rød-sort kedel (Version 6.61)
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Årligt forbrug: Ukendt, nok 5 tons
Geografisk sted: Stevns (Nej, det er ikke på Møn)

Re: Fyrer jeg effektivt ?

Indlæg af Frank_Rasmussen » 30 jan 2011 11:52

Lund » 30 Jan 2011, 11:19 skrev: Jeg kan se der er mange meninger om opsætninger
Det er der sikkert, men jeg tror nu ikke, at der i dette emne er den store uenighed.

F.eks. har både Taagman og jeg ombygget/byttet brændere fra 16 kW til 10 kW, der passer bedre til vores antal kvadratmetre. Vi har begge iltstyring og interface. Vores PID er vist næsten de samme (som er en del forskellige fra fabriksindstillingerne). Vi bruger vistnok (?) begge motorventiler (=zone-ventiler= 2 eller 3-vejsventiler) til styring af flowet til varmvandsbeholderen. Vi begrænse driftperioderne efter årstiderne. Vi holder os fra el-opvarming af brugsvand..m.m.

PS: En termosat til Calles varmvandsbeholder lyder som en god ide, da man så kan holde temperaturen nede og undgå tilkalkning...medmindre man bor på Bornholm, hvor der vel ikke er kalk i vandet...

Brugeravatar
Lund
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1493
Tilmeldt: 09 dec 2009 21:50
Mit fyr: Biomax 16
Areal: 150
Brændsel: Biopillen 8 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 7620
Årligt forbrug: 5,5 Ton
Geografisk sted: Tørringhuse/Lemvig
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange
Kontakt:

Re: Fyrer jeg effektivt ?

Indlæg af Lund » 30 jan 2011 11:59

TaagMan » 30 Jan 2011, 11:41 skrev: Øverste venstre hjørne er der et ikon af et termometer.
Tak for det, hvorfor står der egentlig 20kw når jeg trykker på den eksterne snegl?


Besvar