Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Fyrer jeg effektivt ?

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Frank_Rasmussen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1488
Tilmeldt: 07 feb 2009 16:36
Mit fyr: Woody rød-sort kedel (Version 6.61)
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Årligt forbrug: Ukendt, nok 5 tons
Geografisk sted: Stevns (Nej, det er ikke på Møn)

Re: Fyrer jeg effektivt ?

Indlæg af Frank_Rasmussen » 30 jan 2011 19:47

TaagMan » 30 Jan 2011, 18:32 skrev:...man kan stadig godt ved en opstart se at noget trækker så hårdt på fyret, at fremløbet dykker så meget at den cykler rundt oppe på 100% og det er bestemt ikke effektivt...
Hvorfor skulle det være in-effektivt?

Vi og andre har jo lige skrevet om, hvordan virkningsgraden ved max. ydelse er god på pillefyr...selvom Teknologisk Institut sommetider har lidt underlige prøveattester...

'Effektivitet' er et interessant ord, som kan bøjes på mange måder. Hvis man prøver at bøje det i retning af at overtræde naturlove (f.eks. omkring oversving), så er man på gale veje :)


Frank_Rasmussen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1488
Tilmeldt: 07 feb 2009 16:36
Mit fyr: Woody rød-sort kedel (Version 6.61)
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Årligt forbrug: Ukendt, nok 5 tons
Geografisk sted: Stevns (Nej, det er ikke på Møn)

Re: Fyrer jeg effektivt ?

Indlæg af Frank_Rasmussen » 30 jan 2011 20:00

Morten J » 30 Jan 2011, 19:20 skrev:hvad er forskellen på vvb priotering og vvb styring?
Varmvandsprioritering er v.h.a. en 3-vejsventil, se side 2 i din version 5 eller 6-manual eller http://www.scotte.dk/getdoc.asp?id=61&m ... 9EE3BA4C73

Som jeg forstår det, at så vil nyere ikke-tilkalkede varmvandsbeholdere, der ikke står for langt væk, kunne opvarmes med varmvandprioritering uden de store problemer for husopvarmningen.

PS: Jeg synes, at du burde have startet et nyt emne; men skidt med det..

Brugeravatar
TaagMan
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1702
Tilmeldt: 22 sep 2010 19:16
Mit fyr: Woody 10kW, BlackStar 20, V10 styring
Areal: 135
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8850
Dagligt forbrug: 15-20
Årligt forbrug: 3600 kg
Geografisk sted: Bjerringbro

Re: Fyrer jeg effektivt ?

Indlæg af TaagMan » 30 jan 2011 20:07

Nix, den skal sættes på lige efter motorventilen, mellem T stykke og VVB. Og det skal være en to-vejs motorventil, eller en magnetventil. 230v

Edit: Vrøvl, den skal sættes på lige efter T stykket, mellem T stykke og VVB.
Aka. Martin Pedersen/Falkeøje
Online fyrdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html

Brugeravatar
TaagMan
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1702
Tilmeldt: 22 sep 2010 19:16
Mit fyr: Woody 10kW, BlackStar 20, V10 styring
Areal: 135
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8850
Dagligt forbrug: 15-20
Årligt forbrug: 3600 kg
Geografisk sted: Bjerringbro

Re: Fyrer jeg effektivt ?

Indlæg af TaagMan » 30 jan 2011 20:15

Frank_Rasmussen » 30 Jan 2011, 19:47 skrev: Hvorfor skulle det være in-effektivt?

Vi og andre har jo lige skrevet om, hvordan virkningsgraden ved max. ydelse er god på pillefyr...selvom Teknologisk Institut sommetider har lidt underlige prøveattester...

'Effektivitet' er et interessant ord, som kan bøjes på mange måder. Hvis man prøver at bøje det i retning af at overtræde naturlove (f.eks. omkring oversving), så er man på gale veje :)
Ved al forbrænding er der et gyldent punkt hvor virkningsgraden er højes, hvis du går over eller under, så falder virkningsgraden. Det er egentlig det samme med en forbrændingsmotor, det er aldrig tilrådeligt at jokke speederen mere end 80% i bund. De sidste 20% koster kassen. Det har bl.a. noget med herdens størrelse at gøre, og de huller der er i den. Der vil altid være et punkt hvor mængden af piller og luft passer perfekt på den herd... og der er jeg altså ikke på afveje, det er fakta.
Aka. Martin Pedersen/Falkeøje
Online fyrdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html

calle

Re: Fyrer jeg effektivt ?

Indlæg af calle » 30 jan 2011 20:25

Mit fyr er fra efteråret 2008 og er 100-trinmodulerende. Det har en åben menu, hvor man kan stille snegletid mv. En lukket menu, hvor man kan stille ydelse, eltændingstid, rensetid osv. Et fabrikssetup, hvor man kan justere blæs i lavlast og højlast og effekt. Sidstnævnte fabrikssetup har jeg ikke ændret på.

Det jeg har ændret er punkt E5/maksimumydelse. Den er standard sat til 50 %. Den har jeg på 45 her hvor der er rigtig koldt. Forår og efterår er den på 30 %. Det giver faktisk ingen stop på fyret. Hvis jeg derimod sætter maximumydelsen op til standard, får jeg rigtig mange start/stop. Især forår og efterår, idet mit radiatoranlæg er noget underdimensioneret. Har vist rodet lidt rundt i begreberne mht. maxeffekt og maxydelse ?

Har nu fået læst om PID. Interessant, men jeg skal vist lige læse det en gang til.

Kan desuden konstatere, at mit tilbageløb ikke er shuntet, som fabrikanten anbefaler. Er det en katastrofe ?

VVB sidder 1 meter efter kedlen, så når fyret køret kontinuerligt er det fint, men hvis jeg har mange start/stop og min diff. er for stor, vil det varme brugsvand selvfølgelig afgive varme til radiatorerne.


Brugeravatar
TaagMan
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1702
Tilmeldt: 22 sep 2010 19:16
Mit fyr: Woody 10kW, BlackStar 20, V10 styring
Areal: 135
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8850
Dagligt forbrug: 15-20
Årligt forbrug: 3600 kg
Geografisk sted: Bjerringbro

Re: Fyrer jeg effektivt ?

Indlæg af TaagMan » 30 jan 2011 21:23

>Kan desuden konstatere, at mit tilbageløb ikke er shuntet, som fabrikanten anbefaler. Er det en katastrofe ?
Ja, men du bliver reddet af at din VVB er koblet på uprofessionelt... det gør i hvert fald at at returtemperaturen ikke er specielt lav i de perioder din VVB er varm... i andre perioder vil den nok være lidt lavere... men du kan jo selv tjekke i bunden af kedlen om du har tendens til kondens... for så ruster svinet i stykker...
Aka. Martin Pedersen/Falkeøje
Online fyrdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html

Frank_Rasmussen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1488
Tilmeldt: 07 feb 2009 16:36
Mit fyr: Woody rød-sort kedel (Version 6.61)
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Årligt forbrug: Ukendt, nok 5 tons
Geografisk sted: Stevns (Nej, det er ikke på Møn)

Re: Fyrer jeg effektivt ?

Indlæg af Frank_Rasmussen » 30 jan 2011 22:04

TaagMan » 30 Jan 2011, 20:15 skrev:
Ved al forbrænding er der et gyldent punkt hvor virkningsgraden er højes, hvis du går over eller under, så falder virkningsgraden. Det er egentlig det samme med en forbrændingsmotor, det er aldrig tilrådeligt at jokke speederen mere end 80% i bund. De sidste 20% koster kassen. Det har bl.a. noget med herdens størrelse at gøre, og de huller der er i den. Der vil altid være et punkt hvor mængden af piller og luft passer perfekt på den herd... og der er jeg altså ikke på afveje, det er fakta.
Det lyder ualmindeligt selvopfundet ...eller meget klogt :)

Det lyder desuden som dårlige nyheder for Nordjysk Bioenergi, der sælger nøjagtig den samme brænder til 16 kW og 20 kW-anlæg, ligesom man før Black Star brugte den samme brænder til 16 og 24 kW-anlæg.

Det kunne være interessant, hvis du kunne henvise til kilden for 80-20-påstanden?

For os forbrugere kunne det jo være rigtigt interesse med nogle flere oplysninger af sådanne forhold.

PS: Det lyder også meget risikabelt for producenten at sende noget til prøvning hos Teknologisk Institut, hvor virkningsgraden ved den nominelle ydelse ikke ligger forholdsvis stabil...resultat står jo i hver eneste reklame, som firmaet udsender, og forbrugerne hænger sig uhyre (for) meget i det...
Last edited by 2 on Frank_Rasmussen; edited 30 times in total

Frank_Rasmussen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1488
Tilmeldt: 07 feb 2009 16:36
Mit fyr: Woody rød-sort kedel (Version 6.61)
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Årligt forbrug: Ukendt, nok 5 tons
Geografisk sted: Stevns (Nej, det er ikke på Møn)

Re: Fyrer jeg effektivt ?

Indlæg af Frank_Rasmussen » 30 jan 2011 22:21

http://www.nordjysk-bioenergi.dk/ under Diagram/'Træpillefyr uden vvs pririotet' kan man se et eksempel på et anlæg med 2-vejs-motorventil til varmvandsbeholderen.

calle

Re: Fyrer jeg effektivt ?

Indlæg af calle » 02 feb 2011 19:31

Har nu fyret med mine fine nye German Pellets i en uge. De brænder meget fint. Lige så fint som Barlinek, som jeg efter 2 år har skiftet ud pga. EXTREMT meget smuld. Kan allerede nu konstatere, at der er VÆSENTLIG mindre smuld i mine German Pellets, da de fortsat brænder med den flamme, som de skal, uden efterjustering.

Det nye er, at kedelfladerne slet ikke belægges med sod og aske i det omfang, som de gjorde med Barlinek. Til gengæld ligger der mere aske yderst på herden, end der gjorde med Barlinek. Har ladet det ligge, for at teste om det fik betydning. Det gør det imidlertid ikke. Fyret tøffer bare derudaf. Der er ingen slagger.

Pillerne er blanke, som om de var lakerede. Ligesom dem fra Stampemøllen, men de knager og brager ikke tilnærmelsesvis så meget i fyrets indvendige snegl.

Vandtemperaturen har konstant været ca. 60 grader - ligesom den plejer (bortset fra når fruen har tømt varmvandsbeholderen). Fyret har ikke været stoppet en eneste gang - det plejer det heller ikke.

Opdatering mht. smuld følger, når pillesiloen er tom. Jeg vil derefter give pillen den karakter den fortjener.

Hvor er det bare KANON FEDT, at man igen kan fylde sin pillesilo helt op, og at dyret er i stand til at passe sig selv i minimum 14 dage uden tilsyn :great:

Iøvrigt - tak for de fine svar på min forespørgsel omkring effektiv fyring. Jeg har konstateret, at der er allerede er løbet meget vand gennem åen, siden jeg købte det. Håber, at der er nogen derude, der var noget udstyr magen til mit, så vi kan udveksle erfaringer.

Venlig hilsen


Besvar