Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

10 kw vs 16 kw Scotte

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
famdue
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 165
Tilmeldt: 07 apr 2010 10:23
Mit fyr: Nu 16 KW på Blackstar Kedel.
Areal: Ca. 230
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4600
Dagligt forbrug: 16 kg om efteråreret
Årligt forbrug: 6 tons piller
Geografisk sted: Køge

10 kw vs 16 kw Scotte

Indlæg af famdue » 10 jan 2011 22:56

Som nybegynder udi i Scotte og pillefyring, skal jeg høre om jeres erfaring med nedrosling af Scotten fra 16 til ?KW

Jeg har gennem længere tid fulgt flere tråde der handler om ombygning af Scotte fra 16 til 10 Kw.

Jeg har so flere af jer erfarne konstateret, at 10 Kw Scotten er rigeligt tilstrækkeligt til fleres behov. Min er en 16 Kw og isat en Tasso 20 ms, som helt klart bliver erstatet af en Blackstar når der er fyringspause til foråret. Tassoen er god, med fin virkningsgrad, men forfærdelig og skulle rense :(

Netop for at optimere forbrænding ved 60% drift, og 7 Kw har jeg istedet monteret/isat en skamolplade under herden. den dækker ca 1/3 af herden. Der udover har jeg som XTC i anden tråd boret 12 huller op til 5,5 mm. Det skal hertil tilsføjes at fyret kører konstant 24 timer i akkutank.

Jeg fyrer med 8 mm piller og synes det har haft den effekt, at Scotten arbejder mere optimalt uden at skulle have ombygget Scotten til en 10 Kw fætter. Har også brændt 6 mm af, men synes dog 8 mm piller virker bedre.

Tror i at det er en enkel måde og drosle Scotten ned på?? eller er jeg ude på et skråplan?



Men hvor jeg ser frem til at skulle rense en Blackstar :) :) :)

Carsten
Scotte 16 kw og Blackstar/opop 20 kedel
10 m2 Batec solfanger i akku-tank
og lidt el til konens badevand.
Bare for en sikkerheds skyld!


levi

Re: 10 kw vs 16 kw Scotte

Indlæg af levi » 10 jan 2011 22:59

Hej Carsten, - det er simpelt at neddrosle en scotte - det er blot blæserparametrene der skal nedsættes, - så ummidelbart er det intet problem :)

Livet er for kort til støbejernskedler til pillefyr :)

levi

Re: 10 kw vs 16 kw Scotte

Indlæg af levi » 10 jan 2011 23:04

NB - dog kan den ikke neddrosles helt ned til 10 kw, - men ca. 12-13 kw er opnåeligt :)

Brugeravatar
TaagMan
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1702
Tilmeldt: 22 sep 2010 19:16
Mit fyr: Woody 10kW, BlackStar 20, V10 styring
Areal: 135
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8850
Dagligt forbrug: 15-20
Årligt forbrug: 3600 kg
Geografisk sted: Bjerringbro

Re: 10 kw vs 16 kw Scotte

Indlæg af TaagMan » 10 jan 2011 23:08

Man kan ændre blæserparametrene, og fedte med at få den til at skrive 10 kW, men det er i virkeligheden totalt fjollet. 10 gange nemmere at sætte max drifteffekt til 62%. Der er ikke den store forskel. Og slet ikke nogen målbar forskel.

Hvorfor i alverden trækker du rundt med en kæmpe stor dødvægt af en akkutank? Fyrer du også med pind? Ellers er det bare med til at øge dit forbrug, pga den spildvarme der er fra tanken.
Aka. Martin Pedersen/Falkeøje
Online fyrdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html

famdue
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 165
Tilmeldt: 07 apr 2010 10:23
Mit fyr: Nu 16 KW på Blackstar Kedel.
Areal: Ca. 230
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4600
Dagligt forbrug: 16 kg om efteråreret
Årligt forbrug: 6 tons piller
Geografisk sted: Køge

Re: 10 kw vs 16 kw Scotte

Indlæg af famdue » 10 jan 2011 23:19

Fordi der er tilsluttet 11 m2 Batec, Og tanken er næsten lige så godt isoleret som mejeristens. Blæser parametre er neddroslet, og ellers er Scotten indreguleret som MHES meget nydeligt har lavet en forskrift for. Minimun drift, og ingen pausedrift. Kun konstant drift- og desværre for megen renseri af kedlen der absolut ikke er til piller. Men fin virkningsgrad ser det ud til.

Carsten
Scotte 16 kw og Blackstar/opop 20 kedel
10 m2 Batec solfanger i akku-tank
og lidt el til konens badevand.
Bare for en sikkerheds skyld!


levi

Re: 10 kw vs 16 kw Scotte

Indlæg af levi » 10 jan 2011 23:22

famdue » 10 Jan 2011, 22:56 skrev:Som nybegynder udi i Scotte og pillefyring, skal jeg høre om jeres erfaring med nedrosling af Scotten fra 16 til ?KW

Jeg har gennem længere tid fulgt flere tråde der handler om ombygning af Scotte fra 16 til 10 Kw.

Jeg har so flere af jer erfarne konstateret, at 10 Kw Scotten er rigeligt tilstrækkeligt til fleres behov. Min er en 16 Kw og isat en Tasso 20 ms, som helt klart bliver erstatet af en Blackstar når der er fyringspause til foråret. Tassoen er god, med fin virkningsgrad, men forfærdelig og skulle rense :(

Netop for at optimere forbrænding ved 60% drift, og 7 Kw har jeg istedet monteret/isat en skamolplade under herden. den dækker ca 1/3 af herden. Der udover har jeg som XTC i anden tråd boret 12 huller op til 5,5 mm. Det skal hertil tilsføjes at fyret kører konstant 24 timer i akkutank.

Jeg fyrer med 8 mm piller og synes det har haft den effekt, at Scotten arbejder mere optimalt uden at skulle have ombygget Scotten til en 10 Kw fætter. Har også brændt 6 mm af, men synes dog 8 mm piller virker bedre.

Tror i at det er en enkel måde og drosle Scotten ned på?? eller er jeg ude på et skråplan?



Men hvor jeg ser frem til at skulle rense en Blackstar :) :) :)

Carsten
Hvis du ser frem til at rense blackstar kedlen, - så skal du være velkommen til at rense mine - så du kan lære det icon_cheesygrin.gif

Jeg har 3 stk kørende, - og dem må du meget gerne øve dig på icon_cheesygrin.gif :great:

famdue
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 165
Tilmeldt: 07 apr 2010 10:23
Mit fyr: Nu 16 KW på Blackstar Kedel.
Areal: Ca. 230
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4600
Dagligt forbrug: 16 kg om efteråreret
Årligt forbrug: 6 tons piller
Geografisk sted: Køge

Re: 10 kw vs 16 kw Scotte

Indlæg af famdue » 10 jan 2011 23:31

Jeg renser gerne dine 3, hvis du gider rense min ene?? Den skal splittes i atomer for at blive renset ordentligt. Af med frontplade, ud med røgvendere, ind med børster, host host. Og samles igen. Blackstar må være nemmere, alene det der er en askeskuffe??
Carsten
Scotte 16 kw og Blackstar/opop 20 kedel
10 m2 Batec solfanger i akku-tank
og lidt el til konens badevand.
Bare for en sikkerheds skyld!

levi

Re: 10 kw vs 16 kw Scotte

Indlæg af levi » 10 jan 2011 23:33

famdue » 10 Jan 2011, 23:31 skrev:Jeg renser gerne dine 3, hvis du gider rense min ene?? Den skal splittes i atomer for at blive renset ordentligt. Af med frontplade, ud med røgvendere, ind med børster, host host. Og samles igen. Blackstar må være nemmere, alene det der er en askeskuffe??
Carsten
Ja det tager max. 20 min, - så er den allerede igang med ny opstart :great:

famdue
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 165
Tilmeldt: 07 apr 2010 10:23
Mit fyr: Nu 16 KW på Blackstar Kedel.
Areal: Ca. 230
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4600
Dagligt forbrug: 16 kg om efteråreret
Årligt forbrug: 6 tons piller
Geografisk sted: Køge

Re: 10 kw vs 16 kw Scotte

Indlæg af famdue » 10 jan 2011 23:41

max. 20 min "enagng imellem, er bedre end 30 min. 2 gange om ugen. + lavere røggastemperatur.
Scotte 16 kw og Blackstar/opop 20 kedel
10 m2 Batec solfanger i akku-tank
og lidt el til konens badevand.
Bare for en sikkerheds skyld!

levi

Re: 10 kw vs 16 kw Scotte

Indlæg af levi » 10 jan 2011 23:50

famdue » 10 Jan 2011, 23:41 skrev:max. 20 min "enagng imellem, er bedre end 30 min. 2 gange om ugen. + lavere røggastemperatur.
Jeg er helt enig :)


Besvar