Flowmåler og temp. føler ??

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Brugeravatar
Scotte Kim
Stoker VIII
Stoker VIII
15
Indlæg: 312
Tilmeldt: 03 jun 2008 13:35
Mit fyr: Scotte 10kw + Black star kedel styr 6,25
Areal: 145 bolig +60 garage
Brændsel: Træpiller 8 mm
Årligt forbrug: 3,5 tons
Geografisk sted: Lyndby (vest for Roskilde)

Re: Flowmåler og temp. føler ??

Indlæg af Scotte Kim »

PS Oldgaard - dit forbrug er jo helt vildt sammenlignet med mit?? Jeg har de sidste 5 dage brugt 70 kilo piller mens du er oppe på 270 kg? Godt nok skriver du om 250 kvm hus mod mit på 150 kvm men alligevel?

Hvordan er huset isoleret og har du gulv eller radiatorvarme?

Brugeravatar
Oldgaard
Stoker XVII
Stoker XVII
16
Indlæg: 2525
Tilmeldt: 25 aug 2007 12:29
Mit fyr: Scotte 16kw Blackstar 1016 V7 :)
Areal: 250
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 4173
Dagligt forbrug: hmm aner der ikke
Årligt forbrug: nu må vi se ;)
Geografisk sted: Sorø
Har takket: 34 gange
Blevet takket: 27 gange
Kontakt:

Re: Flowmåler og temp. føler ??

Indlæg af Oldgaard »

Scotte Kim : Jep A pumpe, dog tror jeg noget af grundet til den konstante linje er at jeg ikke kører med vv prioritering.

nu er der jo ikke 2 installationer som er ens ;) og hos os der står fyret i stueplan og rørene går op i skunken og ned igen i den anden ende af huset mon ikke også det kan have noget at sige på flowet ?

er dog ikke helt utilfreds :) selvom man jo gerne vil laangt ned i forbrug så bruger vi pt.. ca 20 kg mindre pr døgn end med den gamle italienerbrænder :great:
Som Aaen sagde : ok, det er osse bare for at have sagerne. hvis nu at der skulle komme en landmand op i mig

Bor du på Midtsjælland og står en aften og mangler fotoføler eller eltænder til scotte/woody så giv mig en pm
Frank_Rasmussen
Stoker XV
Stoker XV
15
Indlæg: 1488
Tilmeldt: 07 feb 2009 16:36
Mit fyr: Woody rød-sort kedel (Version 6.61)
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Årligt forbrug: Ukendt, nok 5 tons
Geografisk sted: Stevns (Nej, det er ikke på Møn)

Re: Flowmåler og temp. føler ??

Indlæg af Frank_Rasmussen »

Scotte Kim » 09 Jan 2011, 13:44 skrev: Jeg har de sidste 5 dage brugt 70 kilo piller..
Man kan ikke uden videre regne med, hvad der står i StokerKontrol eller i styringen omkring forbrug.

Har du checket forbruget med et lille papir-regn over, hvor meget du har fyldt i magasinet?
Brugeravatar
Oldgaard
Stoker XVII
Stoker XVII
16
Indlæg: 2525
Tilmeldt: 25 aug 2007 12:29
Mit fyr: Scotte 16kw Blackstar 1016 V7 :)
Areal: 250
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 4173
Dagligt forbrug: hmm aner der ikke
Årligt forbrug: nu må vi se ;)
Geografisk sted: Sorø
Har takket: 34 gange
Blevet takket: 27 gange
Kontakt:

Re: Flowmåler og temp. føler ??

Indlæg af Oldgaard »

Scotte Kim » 09 Jan 2011, 13:44 skrev:PS Oldgaard - dit forbrug er jo helt vildt sammenlignet med mit?? Jeg har de sidste 5 dage brugt 70 kilo piller mens du er oppe på 270 kg? Godt nok skriver du om 250 kvm hus mod mit på 150 kvm men alligevel?

Hvordan er huset isoleret og har du gulv eller radiatorvarme?
tror du skal tage mit total forbrug med et gran salt :wink: kom til at nulstille på et tidspunkt = lidt mærkelige tal :roll:

kun radiatorvarme, dog skulle der være gulvvarme i badeværelset men har aldrig kunne fået det til at fungere ordenligt, og gider faktisk ikke rode for meget med det, da vi inden for de næste 3-5 år skal lave kloakken om her og det indebær at jeg nok river badeværelset helt ud da det er det mest optimale ang. kloakken = nyt gulv og gulvvarme :)
lige nu sidder der bare en hane til at åbne/lukke for vandet til gulvvarmen, men selv om den står åben og rørene er varme syntes jeg ikke der kommer varme i gulvet :|
Som Aaen sagde : ok, det er osse bare for at have sagerne. hvis nu at der skulle komme en landmand op i mig

Bor du på Midtsjælland og står en aften og mangler fotoføler eller eltænder til scotte/woody så giv mig en pm
Brugeravatar
Fer
Supporter
Supporter
13
Indlæg: 1019
Tilmeldt: 25 maj 2010 21:22
Mit fyr: Biotech Top Light
Areal: 237 + 25
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4684
Årligt forbrug: Forventet 8 tons.
Geografisk sted: Nr. Tvede
Blevet takket: 1 gang

Re: Flowmåler og temp. føler ??

Indlæg af Fer »

Jeg bruger omkring 42 kg i døgnet som det er nu. Mit hus er ret godt isoleret man tager alderen i betragtning, men husker jeg ikke meget galt var Scotte kims hus kun 5-6 år gammelt. Det kan på ingen måder sammenlignes.

Tror også i bliver nød til at føre et regnskab på den påfyldte mængde kontra det sneglen har doseret. Der skal ikke alverdens ændring i træpillernes sammensætning (F.eks. længde eller smuld) Før at det ændre sig.
--
Mvh Tommy Fer
Biotech Top Light

Frank_Rasmussen
Stoker XV
Stoker XV
15
Indlæg: 1488
Tilmeldt: 07 feb 2009 16:36
Mit fyr: Woody rød-sort kedel (Version 6.61)
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Årligt forbrug: Ukendt, nok 5 tons
Geografisk sted: Stevns (Nej, det er ikke på Møn)

Re: Flowmåler og temp. føler ??

Indlæg af Frank_Rasmussen »

Problemet med den eksterne snegl og pilleforbrugsberegninger i en Scotte/Woody skulle efter sigende være, at antallet af starter af sneglen har betydning for hvor meget den reelt transportere.

Det skulle vist være noget med, at i det første lille øjeblik den eksterne snegl skal starte, så kommer der ikke nogle piller i gennem. Jo flere af den slags øjeblikke, jo mere fejl på styringen/StokerKontrols udregning af forbrug.
Brugeravatar
Scotte Kim
Stoker VIII
Stoker VIII
15
Indlæg: 312
Tilmeldt: 03 jun 2008 13:35
Mit fyr: Scotte 10kw + Black star kedel styr 6,25
Areal: 145 bolig +60 garage
Brændsel: Træpiller 8 mm
Årligt forbrug: 3,5 tons
Geografisk sted: Lyndby (vest for Roskilde)

Re: Flowmåler og temp. føler ??

Indlæg af Scotte Kim »

Jeg regner altid efter i et excel ark. Det passer ret præcist. I øvrigt er mit forbrug 60% mindre på de første dage af året sammenlignet med min gamle TB mini i de første dage af 2010. Selvfølgelig er vejret også en faktor men den nye 10kw scotte er virkelig sparsommelig sammenlignet med den gamle TB.

Oldgaard - det lange flow giver helt sikkert mere stabilitet. Min installation kan jo gå fra mange meter rør til noget der ligner 1- 1,5 meter i shunt alene. Jeg synes nu alligevel dit forbrug er vildt højt? Det er faktisk dobbelt så højt pr kvm som mig?

Min installation kan jo også kræve både 60 grader når VVB spørger efter varmen og ned til 35 grader når gulvet beder om varme. Det giver jo i sig selv store udsving. Bemærk mit flow stiger meget når VVB sprøger efter varme.
Brugeravatar
Fer
Supporter
Supporter
13
Indlæg: 1019
Tilmeldt: 25 maj 2010 21:22
Mit fyr: Biotech Top Light
Areal: 237 + 25
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4684
Årligt forbrug: Forventet 8 tons.
Geografisk sted: Nr. Tvede
Blevet takket: 1 gang

Re: Flowmåler og temp. føler ??

Indlæg af Fer »

Det er på ingen måde urealistisk at have det dobbelte forbrug pr kvm af hvad du har Kim. TB brænderen har vist heller ikke et ry for at være sparsom :)

Du har brugt (ved 90% virkningsgrad) 70*4,8kWh*0,90/(24*5)=2,52kwh pr time. Eller 2,52 * 1000 / 145 = 17,5 W/kvm. Det er altså et meget lavt tal, der er endda dit varmvands forbrug medregnet.
--
Mvh Tommy Fer
Biotech Top Light

Besvar