Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Skorstenstræk

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
madsen12345
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 277
Tilmeldt: 04 dec 2009 14:56
Mit fyr: RTB 10 KW
Areal: 190m2 +110Lvvb
Brændsel: HP træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9760
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: 9760 Nordjylland

Re: Skorstenstræk

Indlæg af madsen12345 » 24 dec 2010 11:01

Jeg kan da godt prøve at lade trækstabilisatoren stå helt åben,(det er jo nok ikke helt lovligt) så kan jeg da se om det laver nogen forskel, men hvad så med justerringen skal der så ikke ændres på den ? ( luft og mætning ).

Taagman.

Om den får for fed blanding det ved jeg ikke, jeg synes at flammen ser rimelig ud, og røgvenderpladerne de ligger som de skal, jeg ved ikke lige hvad du mener med kedelchunt, den er justeret så den kører ca 50 grader retur lige før fyret.
Nå jeg ser på interface har jeg har lagt mærke til at hvis fyret kører 80% ydelse så viser det kun,at det kører 10,3 kw fortæller det noget ? :roll:


Frank_Rasmussen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1488
Tilmeldt: 07 feb 2009 16:36
Mit fyr: Woody rød-sort kedel (Version 6.61)
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Årligt forbrug: Ukendt, nok 5 tons
Geografisk sted: Stevns (Nej, det er ikke på Møn)

Re: Skorstenstræk

Indlæg af Frank_Rasmussen » 24 dec 2010 13:38

Stokerkontrol kan lave om på udregningnen af effekten. Igen noget, som du ikke kan bruge til ret meget, Det er mere forvirrende end det er til nogen hjælp. Du kan dog slå udregningen fra i Stokerkontrol, så den viser udregningen af effekt fra styringen.

Hvis du har installeret en flowmåler og en temperaturføler returen (se evt. http://www.scotte.dk/product.asp?product=800 ), så kan vil det give endnu en udregning af effekt.

En renovering af skorstenen med isokern-røg vil kunne holde i mange, og vil vel med næsten sikkerhed kunne tjene sig ind. Den vil jo også forlænge skorstenens levetid.

Med den lave skorsten kan du også forholdsvis let sætte det op selv ...til sommer.

madsen12345
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 277
Tilmeldt: 04 dec 2009 14:56
Mit fyr: RTB 10 KW
Areal: 190m2 +110Lvvb
Brændsel: HP træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9760
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: 9760 Nordjylland

Re: Skorstenstræk

Indlæg af madsen12345 » 24 dec 2010 15:40

Hej Frank.

Ja det var en smutter den der med dmi, det er selvfølgelig dti jeg mener. :oops:

Min skorsten er en isokern, med en invendig diameter på 23cm,det var derfor jeg skrev om der er nogen der ved om det har nogen betydning, når røgafgangen på kedlen er væsentlig mindre , hvis det ikke har nogen betydning er der jo ikke nogen grund til at bruge penge på en ny skorstensindsats. :roll:

Frank_Rasmussen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1488
Tilmeldt: 07 feb 2009 16:36
Mit fyr: Woody rød-sort kedel (Version 6.61)
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Årligt forbrug: Ukendt, nok 5 tons
Geografisk sted: Stevns (Nej, det er ikke på Møn)

Re: Skorstenstræk

Indlæg af Frank_Rasmussen » 24 dec 2010 15:57

Okay.

Din skortstensfejer har et apparat til at måle træk i skorstenen med.

PS: For nogle år siden strøg Instituttet det danske, så nu hedder de bare Teknologisk Institut :)


Besvar