10 kw Scotte svinger meget på kedel ydelse

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
neist
Stoker V
Stoker V
13
Indlæg: 183
Tilmeldt: 12 okt 2010 21:29
Mit fyr: 10 kw Scotte / Blackstar
Areal: 185 m2
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9530
Årligt forbrug: estimeret 6tons
Geografisk sted: Støvring

Re: 10 kw Scotte svinger meget på kedel ydelse

Indlæg af neist »

Hvad betyder radiator termostater egentlig i denne sammenhæng?

I opholdsrum er termostaterne næsten fuldt åbne, men i andre rum er de måske sat til 2,5

Vi har lidt gulvvarme med retur termostat på.

Kan disse ting tilsammen have indvirkning på regulatorens evne til at regulere?

Og har det overhovedet nogen betydning ud over at graferne ser lidt hidsige ud ?

Brugeravatar
Fer
Supporter
Supporter
13
Indlæg: 1019
Tilmeldt: 25 maj 2010 21:22
Mit fyr: Biotech Top Light
Areal: 237 + 25
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4684
Årligt forbrug: Forventet 8 tons.
Geografisk sted: Nr. Tvede
Blevet takket: 1 gang

Re: 10 kw Scotte svinger meget på kedel ydelse

Indlæg af Fer »

Ja, det er jo dine forbrugere. Hvis vi erstattede dem med kugle ventiler skulle fyret bare stå og kører med samme last indtil du åbnede og lukkede en ventil.

Det er hele regulatorens opgave at få kedelydelsen til at passe til forbruget i huset.

Hvis det er nødvendigt at have dine thermostater helt åbne var det måske på sin plads med en højere fremløbs temperatur, og så en lavere indstilling på thermostaterne. Eller har du det varmt nok?
--
Mvh Tommy Fer
Biotech Top Light
Frank_Rasmussen
Stoker XV
Stoker XV
15
Indlæg: 1488
Tilmeldt: 07 feb 2009 16:36
Mit fyr: Woody rød-sort kedel (Version 6.61)
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Årligt forbrug: Ukendt, nok 5 tons
Geografisk sted: Stevns (Nej, det er ikke på Møn)

Re: 10 kw Scotte svinger meget på kedel ydelse

Indlæg af Frank_Rasmussen »

Fer » 20 Dec 2010, 20:12 skrev: Det (P=1 I=0,1 D=0) vil uden tvivl give en stabil regulator, men også en ret langsom regulator.
Vores varmestystem er meget langsomme, så en langsom regulering er vist det de fleste vil ønske.
Ved at benytte D leddet kan du få en meget hurtigere regulator, uden ustabililtet.
Desværre er D-leddet på en NBE-regulering (og måske også andre stoker-reguleringer) den rene støjforstærker. Man kan ikke sætte I-leddet meget højere end 5 uden at få kurver med småflimmer, som nok er irriterende; men dog uden betydning. Selv meget store I-led virker desværre ikke videre fremmende på hurtigheden af reguleringen.
En meget simpel regulering (faktisk som mit eget Biotech har) Er en P=10 I=0 D=0. Dette gør at den ved 10 grader differens fra setpunkt kører 100% og ved setpunkt kører den 0%.
Det vil være synd ikke at udnytte I-leddet i Scottens regulator. Faktisk bør I-leddet vel være det dominerende led, der på langt sigt holder kedeltemperaturen jævn.

P-leddet er meget (for) kraftfuldt. Derfor anbefalingen om som udgangspunkt at holde det på det mindste regulatoren kan indstilles på (1,0).
Frank_Rasmussen
Stoker XV
Stoker XV
15
Indlæg: 1488
Tilmeldt: 07 feb 2009 16:36
Mit fyr: Woody rød-sort kedel (Version 6.61)
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Årligt forbrug: Ukendt, nok 5 tons
Geografisk sted: Stevns (Nej, det er ikke på Møn)

Re: 10 kw Scotte svinger meget på kedel ydelse

Indlæg af Frank_Rasmussen »

neist » 20 Dec 2010, 20:38 skrev:Hvad betyder radiator termostater egentlig i denne sammenhæng?
..
Vi har lidt gulvvarme med retur termostat på.

Kan disse ting tilsammen have indvirkning på regulatorens evne til at regulere?

Og har det overhovedet nogen betydning ud over at graferne ser lidt hidsige ud ?
Hvis du sætte en flowmåler på styringen (ca. 500 kr.), så vil du kunne se om du har et anlæg, hvor kedelvand-flowet hopper op og ned...sådan som f.eks. mit anlæg er belastet af...
Brugeravatar
Falck
Stoker XIV
Stoker XIV
17
Indlæg: 892
Tilmeldt: 31 dec 2006 19:49
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 230 i 1 plan
Brændsel: Træpiller, solfanger + solceller
Årligt forbrug: 6000 kg
Geografisk sted: Ødsted
Blevet takket: 1 gang
Kontakt:

Re: 10 kw Scotte svinger meget på kedel ydelse

Indlæg af Falck »

Det jeg mener er at hvis din brænder kan yde max, hopper den pr automatik, op mod de 100% hvis systemet kalder på varme. Styringen gør jo alt for at tilfredsstille sin herre altså at lave varme med det samme, så temperaturen er ensartet. Er dit forbrug ikke højt nok, vil bålet mange gange bliver forstort, med en for kraftig bålreduktion til følge, hvilket resulterer i at prosessen gentager sig. Hvis man begrænser max effekt (max ydelse på brænder) vil dette give en noget mere ensartet forbrænding. Dette er iøvrigt også meget mere simpelt end at begynde at rode i pid reguleringerne, hvor der kan laves en masse ulykker hvis man ikke er skarp hvad der sker.
neist » 20 Dec 2010, 19:46 skrev:Standard PID parametre

P=5,0
I=0,5
D=10

Værdier lige nu
P=3,5
I=0,3
D=6,0

Falck jeg er ikke helt med på hvad du mener?

Jeg har i aftes skruet lidt op for korrektion høj fra 83 til 88.
Snegl ydelse ændret fra 1550 til 1500, dette for at prøve om 100% ydelses tiden kan reduceres.
Jan Falck
Scottedoktor.dk
VVS Eksperten, Hedensted

Brugeravatar
Fer
Supporter
Supporter
13
Indlæg: 1019
Tilmeldt: 25 maj 2010 21:22
Mit fyr: Biotech Top Light
Areal: 237 + 25
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4684
Årligt forbrug: Forventet 8 tons.
Geografisk sted: Nr. Tvede
Blevet takket: 1 gang

Re: 10 kw Scotte svinger meget på kedel ydelse

Indlæg af Fer »

Har lige siddet og set på dine kurver. Det ser ud til at det har kørt med en klar selvsving i nat. Plus at der er en der er gået i bad ved 7 tiden :)

Falck hvis du begrænser max effekten, vil det også komme til at tage rigtig lang tid at fyld VVB. Du argumentere med at den vil lave en for kraftig bål reduktion og så vil det gentage sig. Det er jo netop hele pointen i at lave en ordentligtPID indregulering, så vil du kun se et ganske lille oversving og det er det.

Jeg var ikke klar over at D leddet nærmest var en støj generator som Frank siger :) Så bliver det nok en svær operation at gennemføre med D led som den stabiliserende del :)

Prøv med lav P og lige så lav I værdi som Frank anbefaler og se om den ikke ter sig bedre :)
--
Mvh Tommy Fer
Biotech Top Light
Brugeravatar
TaagMan
Stoker XVI
Stoker XVI
13
Indlæg: 1702
Tilmeldt: 22 sep 2010 19:16
Mit fyr: Woody 10kW, BlackStar 20, V10 styring
Areal: 135
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8850
Dagligt forbrug: 15-20
Årligt forbrug: 3600 kg
Geografisk sted: Bjerringbro

Re: 10 kw Scotte svinger meget på kedel ydelse

Indlæg af TaagMan »

Jeg er ikke i tvivl. Når dit forbrug pulser på den måde, så skal du have en langsom regulering... og ja, P skal ned på 1.0, og din I kan du lige så godt starte med at sætte på 0.25 og starte med at arbejde opad... og så sæt D til 0.0. Det kan godt være du skal helt op på en I=0.35-0.40 før det bliver rigtig godt... men start med 0.25, så skal det nok jævne dine kurver.
Aka. Martin Pedersen/Falkeøje
Online fyrdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html
neist
Stoker V
Stoker V
13
Indlæg: 183
Tilmeldt: 12 okt 2010 21:29
Mit fyr: 10 kw Scotte / Blackstar
Areal: 185 m2
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9530
Årligt forbrug: estimeret 6tons
Geografisk sted: Støvring

Re: 10 kw Scotte svinger meget på kedel ydelse

Indlæg af neist »

Tak for input til alle

Har justeret til

P=1,0
I=0,25
D=0

Har PID indstillinger nogen indflydelse på forbruget, her tænker jeg når reguleringen "gasser" så hurtigt op og ned som tilfældet er ?
Brugeravatar
TaagMan
Stoker XVI
Stoker XVI
13
Indlæg: 1702
Tilmeldt: 22 sep 2010 19:16
Mit fyr: Woody 10kW, BlackStar 20, V10 styring
Areal: 135
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8850
Dagligt forbrug: 15-20
Årligt forbrug: 3600 kg
Geografisk sted: Bjerringbro

Re: 10 kw Scotte svinger meget på kedel ydelse

Indlæg af TaagMan »

Højest sandsynligt. "Bålets" størrelse skal have mulighed for at tilpasse sig, før forbrændingen bliver korrekt igen ved en ydelsesændring. Det betyder typisk at når ydelsen stiger stille og roligt, så stiger blæserhastigheden med det samme, og derved bliver forbrændingen mager... og igen den anden vej, falder blæserhastigheden hurtigere end bålet tilpasser sig, og derved får man en fed forbrænding... Så det du vil er at have en træg regulering, så den ikke hopper op og ned, men svinger stille og rolig i ydelse.
Aka. Martin Pedersen/Falkeøje
Online fyrdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html
Frank_Rasmussen
Stoker XV
Stoker XV
15
Indlæg: 1488
Tilmeldt: 07 feb 2009 16:36
Mit fyr: Woody rød-sort kedel (Version 6.61)
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Årligt forbrug: Ukendt, nok 5 tons
Geografisk sted: Stevns (Nej, det er ikke på Møn)

Re: 10 kw Scotte svinger meget på kedel ydelse

Indlæg af Frank_Rasmussen »

Det har vi diskuteret før. Mange vil mene, at besparelserne ved en langsom frem for en noget hurtigere regulering er minimale, hvis overhovedet målbare.

Besvar