Grundindstillinger

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Besvar
husmanden
Stoker I
Stoker I
14
Indlæg: 4
Tilmeldt: 21 mar 2010 21:41

Grundindstillinger

Indlæg af husmanden »

Hej
Fik mit nye Scotte 10kw Blackstar op at køre torsdag efter en laaaang efterårssæson uden varme i radiatorerne. Har læst mange af "trådene" her på Stokerpro. Og er lidt i tvivl om selve grundindstillingerne på driften.
Har indstillet fyret på autoberegn (1850g) og bedømt ud fra askefarven ser det ok ud, har evt lidt for mange slagger. Vil prøve at køre lidt flere dage inden jeg rigtigt bedømmer anlægget fordi jeg har skruet op og ned på både fyr og radiatorer. Har 170m2 i 1½ plan der er godt isoleret i toppen men middelt i stueplan (her kan blæsevejr virkeligt mærkes). Jeg har kun radiatorer. Har en 110 l VVB med solvarme og elpatron (så fyret slukkes i sommerperioden).
Min gamle murede skorsten er lang (gæt 10 m) men vist nok ok isoleret. Trækstabilisatoren åbner sig en del selv nu hvor det ikke blæser.

Mine spørgsmål er:
1. Fremløbstemperatur 60 grader, men hvad skal shunten sættes til. Skal det være 45 - 50 - 55 Hvad bestemmer valget?
2. Max drift står på 100%: fyret har ikke kørt over 75% efter at huset er blevet varmet op. Men parametren har vel ingen betydning for mig?
3. Min drift står på 10%: Er der ide i at sætte den højere så fyret slukker? - Fyret går på en varm dag som idag nogle gange op på 65 grader i kedeltemp ved 10% drift.
4. Som svar på spørgsmål 3 - er det bedre at gå over til tidsstyring.
4. Generelt set hvad er så den mest driftssikre løsning for vinteren (læs bedst for fyret): Periodisk drift eller tænd sluk enten via min effekt eller tidsstyring.
ER der ide i at lade fyret tænde og slukke eller skal man prøve at lade det stå og pendle omkring konstant temperatur på kedlen dvs med reurløbbs temperaturen tæt på kedltemperatur???

Har startet med at købe Dansk VVS center grundpakke. Vil jeg kunne få mere sikker drift med røggastemperatur måling, iltstyring, udetemperaturstyring ??????? Hvad kan I anbefale en som mig der kun er interesseret i at lære det grundlæggende og som hellere vil lægge pengene før skidtet går i stykker.

------ i øvrigt har årsagen til at jeg turde binde an med pillefyr, at jeg har nydt godt af at læse alle diskussionerne her på forumet.

Hilsen
Jef

Frank_Rasmussen
Stoker XV
Stoker XV
15
Indlæg: 1488
Tilmeldt: 07 feb 2009 16:36
Mit fyr: Woody rød-sort kedel (Version 6.61)
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Årligt forbrug: Ukendt, nok 5 tons
Geografisk sted: Stevns (Nej, det er ikke på Møn)

Re: Grundindstillinger

Indlæg af Frank_Rasmussen »

Tillykke med Driften :)
husmanden » 05 Dec 2010, 12:11 skrev:..er lidt i tvivl om selve grundindstillingerne på driften.
Jeg synes, at forklaringerne og linkene i viewtopic.php?f=180&t=8848 er gode. F.eks. kan alle jo finde ud af Falck's (som jo er meget erfaren) autoberegner-metode.
Har en 110 l VVB med solvarme og elpatron (så fyret slukkes i sommerperioden).
Vil solvarmen mon ikke giver rigeligt varmt vand til sommer? Ellers kan pillefyret laver billigere varme end elpatronen til hver en tid.
Trækstabilisatoren åbner sig en del selv nu hvor det ikke blæser.
Måske skal du overveje at sætte den på et højere tryk end de normale 5-10 Pa. Om ikke andet så kan din skorstensfejer sikkert rådgive dig.
1. Fremløbstemperatur 60 grader, men hvad skal shunten sættes til. Skal det være 45 - 50 - 55 Hvad bestemmer valget?
I følge manualen skal returen bare være over 45 grader, så det holder jeg mig til. Ingen grund til at pumpe en masse vand rundt, når mindre kan gøre det.
2. Max drift står på 100%: fyret har ikke kørt over 75% efter at huset er blevet varmet op. Men parametren har vel ingen betydning for mig?
Enig.

Læs evt. viewtopic.php?f=137&t=8958&p=86601#p86436
3. Min drift står på 10%: Er der ide i at sætte den højere så fyret slukker?
Nej, ikke om vinteren.

Huset har åbenbart brug for varme, også er det jo godt fyret kan give noget. Og så dårlig virkningsgrad har dit anlæg jo heller ikke ved 10% i sammenligning med hvad folk ellers kører med...ingen nævnt, ingen fornærmet :)
4. Som svar på spørgsmål 3 - er det bedre at gå over til tidsstyring.
Det må da have været et fantastisk vejr, der hvor du har været i dag :) Jeg har været ved at køre fast i snedriver flere gange i dag. Jeg kan slet ikke forstille mig urstyring anvendt hos mig med det vejr.

Også på den anden side, så har jeg faktisk urstyring slået til; men Vejrkompenseringen er også slået til (selvom jeg ikke troede, at den virkede i min version), og vejrkompenseringen kan bestemt ikke forstille sig at stoppe fyret i det her vejr.

Urstyring kan spare en masse piller; men det er ikke på denne årstid...i min del af landet...desværre...
4. Generelt set hvad er så den mest driftssikre løsning for vinteren (læs bedst for fyret): Periodisk drift ....eller tidsstyring.
Er periodisk drift og urstyring ikke det samme?
ER der ide i at lade fyret tænde og slukke eller skal man prøve at lade det stå og pendle omkring konstant temperatur på kedlen dvs med reurløbbs temperaturen tæt på kedltemperatur???
Øhh, hvis fyret ikke kan komme af med varmen, så går det under alle omstændigheder i stop før eller siden; medmindre vi er ovre i noget pausefyringen, og det skal vi holde os fra...
Vil jeg kunne få mere sikker drift med...
Definer 'sikker drift'. Fyret er lavet med sikkerhedsanordninger (smelteslange, lyssensor, skakttemperaturføler, faldrør, overkogningsskring, jordforbindelse m.m), så der det skulle gerne under alle omstændigheder være sikkert.
Vil jeg kunne få mere .... med røggastemperatur måling, iltstyring, udetemperaturstyring ?
Røgtemperaturføler er kun til visning på en Scotte/Woody (det kan man vist ikke på en Boink?).

Iltstyring mener jeg spare penge og justeringer. Andre er uenige og mener, at det er for dyrt.

Udetemperaturstyringe (=Sommerstop og Vejrkompensering) koste under 100 kr. på eBay til en temperaturføler, og specielt Sommerstop (se evt. manual) er genialt.
Hvad kan I anbefale en som mig der kun er interesseret i at lære det grundlæggende og som hellere vil lægge pengene før skidtet går i stykker.
Køb en ekstra lyssensor og en eltænder, og eventuelt en ekstra kondensator til blæseren og en anden kondensator til den interne snegl (kondensator: 35 kr pr. stk.), og du og dine vil sandsynligvis aldrig komme til at fryse eller mangle varmt vand, hvis I har råd til træpillerne (eller solen skinner), og I husker at tømme askeskuffen.
i øvrigt har årsagen til at jeg turde binde an med pillefyr, at jeg har nydt godt af at læse alle diskussionerne her på forumet.
Godt at læse...Du vil sikkert give igen ved at skrive dine uforbeholdne meninger om alt muligt på forumet :)
paw
Stoker XIV
Stoker XIV
14
Indlæg: 951
Tilmeldt: 18 sep 2009 20:26
Mit fyr: woody 16 kw V10
Areal: 80
Brændsel: Træ-piller
Fremviser gerne i postnummer: 9600
Har takket: 21 gange
Blevet takket: 10 gange

Re: Grundindstillinger

Indlæg af paw »

3. Min drift står på 10%: Er der ide i at sætte den højere så fyret slukker? - Fyret går på en varm dag som idag nogle gange op på 65 grader i kedeltemp ved 10% drift.

Dit hus må være meget godt isoleret :great:

Men det kan også være dit skorstenstræk i styring der står for højt, 3-4 stykker måske.
Sæt den på 0, så kan du spare en optænding eller 2 hvis den går over settemperatur.
husmanden
Stoker I
Stoker I
14
Indlæg: 4
Tilmeldt: 21 mar 2010 21:41

Re: Grundindstillinger

Indlæg af husmanden »

Tak for svarene. Jeg må ned i manualen igen. Starter lidt langsomt og har ikke turde gå ind og stille på de fabriksindstillede parametrer - endnu.

Besvar