Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Succes.... Scotte på Vigas gasogen.

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
klaus jensen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 5
Tilmeldt: 04 jan 2010 20:13

Re: Succes.... Scotte på Vigas gasogen.

Indlæg af klaus jensen » 22 nov 2010 21:18

Hej Steen
Din snegl er godt nok stejl!! Har du ikke problemer med det? Eller så får du det måske senere;-) når der er meget smuld i bunden af pallesiloen.
hilsen klaus


steenkuszon
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 20
Tilmeldt: 16 nov 2010 21:08

Re: Succes.... Scotte på Vigas gasogen.

Indlæg af steenkuszon » 22 nov 2010 22:42

Hej.
Ja,,,det bliver spændende på den lange bane,,,,men pt tegner det godt,,,skal nok skrive med forbrug osv,,,hyggeligt hvis andre kunne få gavn af samme metode... :) . kan godt være sneglen er noget stejl,,,lægger den lidt ned når der ikke er flere piller i... :great:

Per J.
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 130
Tilmeldt: 08 dec 2009 15:52
Mit fyr: KL 2 15 Kw
Areal: 178
Brændsel: 8 mm. piller
Fremviser gerne i postnummer: 6500
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Vojens

Re: Succes.... Scotte på Vigas gasogen.

Indlæg af Per J. » 23 nov 2010 09:06

Hej steenkuszon
Det ser rigtigt godt ud.
Lukker du så for kedlens primære og sekundære luftindtag? Hvordan med indvendig i forbrændingskammeretm har du nogen form for ildfaste sten som ilden brænder op imod?
Inden jeg skiftede over til stoker, havde jeg samme tanke med at sætte en pillebrænder på min gasogenkedel men fik at vide at det aldrig ville komme til at fungere ordentligt på grund af kedlens opbygning.
Det er godt at se at det sagtens kan lade sig gøre, så lad os endelig få nogle flere oplysninger om dit spændende projekt.

Mvh
Per

steenkuszon
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 20
Tilmeldt: 16 nov 2010 21:08

Re: Succes.... Scotte på Vigas gasogen.

Indlæg af steenkuszon » 23 nov 2010 12:37

Hej Per.
Har pt ingen sten eller andet inde i den, har dog overvejet det for at skåne fyret lidt, eller holde mere på varmen,,,,til trods for det køre super, kan man hele tiden forbedre tingene... :) . Har bare lukket trækspjældet på nær 1 cm eller 2, så på den måde løber varmen ikke direkte ud,,,,,det næste man kunne prøve var at flytte brænderen ned i bunden.... :) . :)

abn
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 762
Tilmeldt: 16 jul 2010 20:16
Mit fyr: Atmos 32
Areal: 180m2 + 25m2
Brændsel: bøg
Fremviser gerne i postnummer: 9575
Årligt forbrug: 30 m3
Geografisk sted: 9575 terndrup
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 1 gang

Re: Succes.... Scotte på Vigas gasogen.

Indlæg af abn » 23 nov 2010 13:47

Ja jeg havde faktisk også regnet med at brænderen skulle ned i den nederste låge, for så var der måske mulighed for at kunne fyre med brænde uden at skulle skifte låge hver gang. Det er jo også for neden at flammen normalt er i en vigas, så hvis brænderen bliver flyttet derned får man måske en højere udnyttelse. Det er kun et gæt, for jeg ved ikke hvordan vandet er fordelt i kedlen. Gløder mig til at høre nærmere om projektet.
Mvh Anders


Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Re: Succes.... Scotte på Vigas gasogen.

Indlæg af pelle » 23 nov 2010 20:43

Hej
Behøver den trækspjæld overhovedet at være åben. Der var en herinde der havde sat en bio 18 brænder på en Vigas, på nøjagtig samme måde som dig. Der gik varmen ud i spalten ved bunden og trækspjæld var lukket..
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

steenkuszon
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 20
Tilmeldt: 16 nov 2010 21:08

Re: Succes.... Scotte på Vigas gasogen.

Indlæg af steenkuszon » 23 nov 2010 21:14

Hej Pelle.
Måske det kan lade sig gøre,,,skal nok bare rense det ordentligt engang :) , har prøvet, men det er som om den ikke kan få luft...

Albert
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 826
Tilmeldt: 05 apr 2010 05:50
Modtaget likes: 1 gang

Re: Succes.... Scotte på Vigas gasogen.

Indlæg af Albert » 23 nov 2010 21:22

Det rigtige vil være at brænderen er i bunden,da kedlen jo er konstrueret til den højeste varmeudvikling nede i "grisen",for så derfra at trække op gennem varmefladerne.
Du skal nok ikke køre for længe uden keramik bagest i brændkammer,hvis du lader den blive i øverste låge.

Ellers en god ide.

Brugeravatar
mejeristen
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2675
Tilmeldt: 05 aug 2008 23:31
Mit fyr: BAXI Bonus 30 med 3400l akkutank
Areal: 196+25
Brændsel: Bøge brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8450
Dagligt forbrug: ??
Årligt forbrug: 26 rm sæson 11-12
Geografisk sted: Hammel 8450
Givet likes: 12 gange
Modtaget likes: 9 gange

Re: Succes.... Scotte på Vigas gasogen.

Indlæg af mejeristen » 23 nov 2010 21:34

Prøv at skæve til Baxibonus den er beregnet til brænde OG pillebrænder /oliebrænder. Se HER!
BAXI Bonus 30 + akku. tank som sikkert er Østjyllands bedst isolerede (30 cm under bunden, mellem 40 og 80 cm på siden samt 70 cm på toppen isoleringsmaterialet er flamingogranulat)

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Re: Succes.... Scotte på Vigas gasogen.

Indlæg af pelle » 23 nov 2010 23:30

De 6 røgrør der går op bagerst i kedlen har rigeligt med lysningsareal, så det er ikke der det er galt. Men den spalte i bunden er muligvis for lille. Der kan du med en vinkelsliper lave et 10x 10 cm stort konisk hul i bunden af brændkammer. ( ikke midtfor. der er der to luftrør til sekundærforbrænding, men ude ved den ene side)Jo, konisk fordi du kan lægge et stykke flise ned der, hvis du vil fyre med pind. ( den støber du self. efter hullets str. i noget keramisk cement)
Jeg er ikke tilhænger af at sætte brænder på den nederste låge. Lad den blive der hvor den er. Måske kan du svejse noget kasse på indersiden af lågen og isolere med noget skamolplade, for på den måde at isolere forbrændingen mod de koldere kedelsider.Sætter du brænderen på den nederste låge, udnytter du ikke hele kedlens overflade.
Men, at have den trækspjæld, bare det mindste åben er jo bare varmen lige op i skorstenen.
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.


Besvar