Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Hvad gør jeg galt - eller ikke gør?????

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Frank_Rasmussen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1488
Tilmeldt: 07 feb 2009 16:36
Mit fyr: Woody rød-sort kedel (Version 6.61)
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Årligt forbrug: Ukendt, nok 5 tons
Geografisk sted: Stevns (Nej, det er ikke på Møn)

Re: Hvad gør jeg galt - eller ikke gør?????

Indlæg af Frank_Rasmussen » 20 nov 2010 17:22

Nu ved jeg jo ikke hvor eller hvordan, at du har købt anlægget; men i dette 10 år- jubilæumsår for producenten, Nordjysk Bioenergi, ville jeg have troet, at alle Black Star-anlæg blev og bliver solgt med gratis opstartsbesøg og PC-program, ala f.eks. tilbudet i http://www.dvcenter.dk/index/scotte-bla ... 62x-p38477.

Står der ikke noget på din faktura?

Et opstartsbesøg bliver også kaldt et Optima-besøg, se f.eks. http://www.scotte.dk/getdoc.asp?id=102& ... 91FF4B9F69

Hvis du er glad for en røgmåler til 225 kr., så må du vel også blive glad for et til 100 kr. (med fragt), som kan sættes i din styring: http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?Vie ... 0371070113..Bare du ikke bruger dem til meget andet end at konstatere, når det er tid til at rense kedlen. Relativ høj røgtemperatur = meget isolerende aske på røgfladerne i kedlen...

Jeg tror, at det du gør 'galt' er, at du ikke tør slå autoberegneren fra. Hvis du fik et PC-program med i købet, så vil det sikkert hjælpe på din selvsikkerhed, hvis du installeret det. Så kan du langt bedre få et overblik over, hvordan fyret kører..

PC-programmet bliver ofte kaldt 'et interface'. Ikke et særligt velvalgt ord; men hvad...


Frank_Rasmussen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1488
Tilmeldt: 07 feb 2009 16:36
Mit fyr: Woody rød-sort kedel (Version 6.61)
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Årligt forbrug: Ukendt, nok 5 tons
Geografisk sted: Stevns (Nej, det er ikke på Møn)

Re: Hvad gør jeg galt - eller ikke gør?????

Indlæg af Frank_Rasmussen » 20 nov 2010 17:37

Kaj Johansen » 19 Nov 2010, 10:31 skrev: .. mit tiligere forbrug var ca. 20 m3 grantræ.
...
Er det ikke mget at bruge på en måned???
Nordjysk Bioenergi, NBE, har på (en af) deres hjemmeside(r) http://www.nordjysk-bioenergi.dk/ under Downloads et regneark, 'Forbrug iforhold til graddag', som evt. vel kan hjælpe dig til at få et overblik over dit årsforbrug af træpiller.

PS: Hvad synes du er svært i guiden?

Kaj Johansen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 11
Tilmeldt: 09 nov 2010 10:19
Mit fyr: Blackstar
Areal: 150
Brændsel: Piller og Solvarme
Fremviser gerne i postnummer: 7330
Geografisk sted: Brande

Re: Hvad gør jeg galt - eller ikke gør?????

Indlæg af Kaj Johansen » 20 nov 2010 18:18

Hej Frank!

Jeg vil nu kontakte sælger angående opstartsbesøg.
Tak for henvisninge til den billige røgmåler.

Du har ret i, at jeg er lidt nervøs for at slå autoberegneren fra, og det er nok fordi min viden om pillefyrstyringen er for lille.

Og det svære i guiden er, når der jeg har gjort det jeg skulle under autoberegning, og gerne vil fostå røgmetoden, flammens udseende og askens udseende, men har lidt svært ved det, da jeg nok er lidt farveblind/halvblind.

Jeg var inde for at finjustere efter guiden, men når jeg læser guiden (justering lav) trykker jeg på set og kommer ind i Setup, det er ok, men så står der - sæt parametert "Autoberegner">><min.DRIFTEFFEKT" til 10, og det kan jeg ikke finde under Autoberegner - altså går jeg i stå der.

Håber du har et svarpå det.

Kaj

Brugeravatar
Tass
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 512
Tilmeldt: 29 jul 2007 15:56
Mit fyr: Benekov R15
Areal: 220 + 2x60 VVB
Brændsel: Piller/korn
Dagligt forbrug: 30 kg
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: NV/Sjælland

Re: Hvad gør jeg galt - eller ikke gør?????

Indlæg af Tass » 20 nov 2010 18:22

Frank_Rasmussen skrev:Bare du ikke bruger dem til meget andet end at konstatere, når det er tid til at rense kedlen. Relativ høj røgtemperatur = meget isolerende aske på røgfladerne i kedlen...
@Frank: Det lyder lidt som om du er mod brugen af røgtermometer ;)
Grunden til jeg foreslog det var fordi det kan give et praj om varmen bare fiser op gennem skorstenen.
Jeg siger ikke det er løsningen, men det kan være med til at indkredse problemet.
Umiddelbart er det jo svært at gætte hvor problemet ligger uden man har nogen form for værktøjer til at fejlfinde med ;)
Og med termometeret er det let at se om tingene har ændret sig siden man sidst rensede fyret og hvor hurtigt røg temp stiger i takt med at fyret soder til.

@ Kaj: Måske skulle vi lige høre hvordan ser farven ud i brændkammeret på fyret? Men det knald du har på burde det jo være rigtig flot. Kunne du ikke lige tage et billed og lægge det ind (så kan det være det bliver lidt lettere og konstatere om blandingen er lidt for fed)
The test of democracy is freedom of criticism. ~David Ben-Gurion
We cannot have that relationship if we only dictate or threaten and condemn those who disagree. ~Zbigniew Brzezinski

Kaj Johansen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 11
Tilmeldt: 09 nov 2010 10:19
Mit fyr: Blackstar
Areal: 150
Brændsel: Piller og Solvarme
Fremviser gerne i postnummer: 7330
Geografisk sted: Brande

Re: Hvad gør jeg galt - eller ikke gør?????

Indlæg af Kaj Johansen » 20 nov 2010 19:13

Hej tass!

Har prøvet at uploade et billede, men kan ikke få det til at virke - desværre.

Ellers tak for svarene.

Kaj


Brugeravatar
TaagMan
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1702
Tilmeldt: 22 sep 2010 19:16
Mit fyr: Woody 10kW, BlackStar 20, V10 styring
Areal: 135
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8850
Dagligt forbrug: 15-20
Årligt forbrug: 3600 kg
Geografisk sted: Bjerringbro

Re: Hvad gør jeg galt - eller ikke gør?????

Indlæg af TaagMan » 20 nov 2010 19:44

Kaj Johansen » 20 Nov 2010, 18:18 skrev:Hej
Jeg var inde for at finjustere efter guiden, men når jeg læser guiden (justering lav) trykker jeg på set og kommer ind i Setup, det er ok, men så står der - sæt parametert "Autoberegner">><min.DRIFTEFFEKT" til 10, og det kan jeg ikke finde under Autoberegner - altså går jeg i stå der.
Det er fordi den guide er forældet.
På de nyerer versioner er der en udvidet setup menu, den kommer du til ved at holde SET i bund i 6-7 sekunder. Under den er der en Korrektions menu, og så begynder klaveret at spille. Jeg kører med autoberegning på min v6.24 - 10 kW Scotte + blackstar, så det kan godt lade sig gøre.
Aka. Martin Pedersen/Falkeøje
Online fyrdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html

Frank_Rasmussen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1488
Tilmeldt: 07 feb 2009 16:36
Mit fyr: Woody rød-sort kedel (Version 6.61)
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Årligt forbrug: Ukendt, nok 5 tons
Geografisk sted: Stevns (Nej, det er ikke på Møn)

Re: Hvad gør jeg galt - eller ikke gør?????

Indlæg af Frank_Rasmussen » 20 nov 2010 19:57

Kaj, hvis du ser i manualen ( http://www.scotte.dk/getdoc.asp?id=125& ... DA5DECD04D) side 6 under menupunktet 'Rens / drifteffekt':

Hvis man her sætter 'Min. drifteffekt' til det samme som 'Max. drifteffekt', f.eks. 10 %, så tvinges styringen til konstant at køre med en ydelse på 10 %, og man kan lave sine justeringer i f.eks. menuen 'Korrektion' (side 9 i manualen) på blæseren i under-menupunktet 'Blæs lav'.

Tilsvarende ved drifteffekt 50% (= menu-punkt 'Blæs midt') og drifeffekt 100 % ( = menu-punkt 'Blæs høj').

Vær dog opmærksom på, at det sagtens kan være umuligt at se røg op fra skorstenen ved 10 % og måske endda 50% ydelse , og man kan derfor nødt til at smugkigge på flammen.

Askens farve som kaffegrums, skal vist tages helt bogstaveligt, så i givet fald må du jo brygge noget kaffe :)

Der er mange meninger om justering af blæs og pillemængde på bio-fyr. Jeg læst forleden et indlæg fra en langt mere erfaren og ærværdig bio-brænder end jeg, som på dette forum var fortaler for at træpille-askefarven skulle være grå-hvid og finkornet. Han talte dog ikke om Scotte/Woody/Boink pillefyr.

Andre lægger vægt på, at asken på røgfladerne omkring herden skal være sorte. Andre igen mener at kunne tyde flammens røgproduktion tæt på herden.

Jeg holder mig lidt til, at kaffegrums-farven, røg op af skorsten, og flammens udseende er nævnt i manualen.

Jeg tror, at trøsten må være, at det sikkert ikke behøver at justeringen ikke behøver at være så præcis for at være økonomisk.

Tass, jeg var bange for, at du var ude i noget med absolute værdi, som du syntes, at røgtemperaturen skulle have. Jeg er ganske enig med det du skriver :-)

Kaj, har du fået StokerKontrol-programmet med i købet?

Frank_Rasmussen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1488
Tilmeldt: 07 feb 2009 16:36
Mit fyr: Woody rød-sort kedel (Version 6.61)
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Årligt forbrug: Ukendt, nok 5 tons
Geografisk sted: Stevns (Nej, det er ikke på Møn)

Re: Hvad gør jeg galt - eller ikke gør?????

Indlæg af Frank_Rasmussen » 20 nov 2010 20:04

TaagMan » 20 Nov 2010, 19:44 skrev: Det er fordi den guide er forældet.
På de nyerer versioner er der en udvidet setup menu, den kommer du til ved at holde SET i bund i 6-7 sekunder
Guiden er lavet til version 6.2x-styringer, som I jo begge har. Der står da også i guiden:
Tryk og hold ”SET” i 6 sekunder for at komme ind i menuen ”Udvidet setup”

Brugeravatar
TaagMan
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1702
Tilmeldt: 22 sep 2010 19:16
Mit fyr: Woody 10kW, BlackStar 20, V10 styring
Areal: 135
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8850
Dagligt forbrug: 15-20
Årligt forbrug: 3600 kg
Geografisk sted: Bjerringbro

Re: Hvad gør jeg galt - eller ikke gør?????

Indlæg af TaagMan » 20 nov 2010 20:13

Så var det NBE's officielle hvor det ikke stod i. Det er nok den han referere til så.

Husker tydeligt jeg stod i samme situation.
Aka. Martin Pedersen/Falkeøje
Online fyrdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html

Frank_Rasmussen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1488
Tilmeldt: 07 feb 2009 16:36
Mit fyr: Woody rød-sort kedel (Version 6.61)
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Årligt forbrug: Ukendt, nok 5 tons
Geografisk sted: Stevns (Nej, det er ikke på Møn)

Re: Hvad gør jeg galt - eller ikke gør?????

Indlæg af Frank_Rasmussen » 20 nov 2010 20:42

Du har nok ret. Manualens beskrivelse på side 8 af hvordan man kommer i den udvidede menu er noget gemt af vejen.

Kaj, læg i øvrigt også mærke til sidst på side 3 under instruktionen i 6 minutters afvejning:
Gentages efter 14 dage hvis anlægget er nyt
... og på side 12:
Inden justering i KORREKTION bør der foretages ny afvejning, og tastes ind i snegl ydelse. !


Besvar