Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Hvad siger i til mine grafer?

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Besvar
Brugeravatar
TaagMan
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1702
Tilmeldt: 22 sep 2010 19:16
Mit fyr: Woody 10kW, BlackStar 20, V10 styring
Areal: 135
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8850
Dagligt forbrug: 15-20
Årligt forbrug: 3600 kg
Geografisk sted: Bjerringbro

Re: Hvad siger i til mine grafer?

Indlæg af TaagMan » 20 nov 2010 14:12

Jamen det er fair nok :)

Jeg vil mene en thermostatisk kedel shunt ting normalvis vil sive stille og roligt. Altså det modsatte af at åbne og lukke i klumper.

Mht. at sætte den op på 50% igen, så synes jeg bare du skal være tålmodig. Det gør ikke noget at den har svært ved at nå det i lange perioder, når bare du ikke kan mærke det indenfor. Du skal tænke på at 50 grader stadig er varmt ;)
Aka. Martin Pedersen/Falkeøje
Online fyrdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html


Frank_Rasmussen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1488
Tilmeldt: 07 feb 2009 16:36
Mit fyr: Woody rød-sort kedel (Version 6.61)
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Årligt forbrug: Ukendt, nok 5 tons
Geografisk sted: Stevns (Nej, det er ikke på Møn)

Re: Hvad siger i til mine grafer?

Indlæg af Frank_Rasmussen » 20 nov 2010 14:38

Her har du vist fat i den rigtige person i form af TaagMan, der vist er mand for at sørge for at centrale personer i Danfoss får alvorlige og uforklarlige edb-problemer, hvis de ikke svar godt og præcist på eventuelle fejl i din gulvvarme-installation :-)

Der kan jo også være andre grunde til pludselige hop i flowet f.eks. kraftig udluftning via udedøre eller vinduer, teenager-børns langvarige bade...husfarens tilsvarende lange men velfortjente bade er der ikke noget at gøre ved...varmvandprioritering (har du det?), defekte eller halv-defekte ventiler, for smarte cirkulationspumper, shuntventilen...

Hvilken form for shunt-ventil bruger du?

Jeg har læst indlæg her på forumet for 'rigtige' stokere, som jeg forstår i retning af, at man bør have to cirkulationspumper for at opnå et rigtig stabilt flow. En indenfor og en udenfor kedel shunt-kredsen.

Med den nogenlunde regulering, som du jo har, så vil jeg tror, at der er penge at spare ved at slå autberegner fra og foretage noget finjusteringer af blæs og mætning, f.eks. efter anvisningerne i manualen og det tidligere link... Men så jager der jo heller ikke mere end som så...

Frank_Rasmussen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1488
Tilmeldt: 07 feb 2009 16:36
Mit fyr: Woody rød-sort kedel (Version 6.61)
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Årligt forbrug: Ukendt, nok 5 tons
Geografisk sted: Stevns (Nej, det er ikke på Møn)

Re: Hvad siger i til mine grafer?

Indlæg af Frank_Rasmussen » 20 nov 2010 14:46

PS: Når jeg ser på kedeltemperatur, flow og ydelse lidt før og efter kl. 12 i, så tror jeg, at I-ledet er for lavt...men lad os nu se...

Brugeravatar
Scotte Kim
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 312
Tilmeldt: 03 jun 2008 13:35
Mit fyr: Scotte 10kw + Black star kedel styr 6,25
Areal: 145 bolig +60 garage
Brændsel: Træpiller 8 mm
Årligt forbrug: 3,5 tons
Geografisk sted: Lyndby (vest for Roskilde)

Re: Hvad siger i til mine grafer?

Indlæg af Scotte Kim » 21 nov 2010 16:32

Så fik jeg taget nogle fotos af både gulvvarme i huset samt lidt fra kedlen

Der er varmtvandts prioritering. Det sker ved at der blokeres for fremløb til huset. Det er altså ikke en klassisk 3 vejs men bare en der lukker for huset. Den styres via en KP79 (ikke sikker påtallet...). Når VVB spørger efter varme så lukkes der for huset og når VVB næsten er varm så lukkes fer op for hus igen. Altså så virker det fint udenfor scottens styring nu men det skal laves om på et tidspunkt så scottes kan styre det.
Vedhæftede filer
gulvvarme-5.JPG
gulvvarme-4.JPG
gulvvarme-3.JPG
gulvvarme-2.JPG
gulvvarme-1.JPG

Brugeravatar
Scotte Kim
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 312
Tilmeldt: 03 jun 2008 13:35
Mit fyr: Scotte 10kw + Black star kedel styr 6,25
Areal: 145 bolig +60 garage
Brændsel: Træpiller 8 mm
Årligt forbrug: 3,5 tons
Geografisk sted: Lyndby (vest for Roskilde)

Re: Hvad siger i til mine grafer?

Indlæg af Scotte Kim » 21 nov 2010 16:33

Lige to mere
Vedhæftede filer
gulvvarme-7.JPG
gulvvarme-6.JPG


Brugeravatar
Scotte Kim
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 312
Tilmeldt: 03 jun 2008 13:35
Mit fyr: Scotte 10kw + Black star kedel styr 6,25
Areal: 145 bolig +60 garage
Brændsel: Træpiller 8 mm
Årligt forbrug: 3,5 tons
Geografisk sted: Lyndby (vest for Roskilde)

Re: Hvad siger i til mine grafer?

Indlæg af Scotte Kim » 21 nov 2010 16:44

Jeg har en A pumpe indenfor shunt kredsløb. Se billeder ovenfor
Jeg har ligeledes en A pumpe indenfor gulvkredsen.
Begge pumper sidder i min garage som er under huset. Det er vist lidt specielt at gulvpumpen sidder i fyrrum og ikke ved gulvvarmen i huset.

Shunt ved kedel er sat til 45 grader og føler sidder i kedlen. Se næst sidste billede. Shunt ventil sidder skråt ned til venstre for den blå fremløbspumpe. På samme billede kan i se flowmåler som sidder nederst.

Her er også lige et billede af fyrrummet set fra afstand.
Vedhæftede filer
gulvvarme-8.JPG

Brugeravatar
TaagMan
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1702
Tilmeldt: 22 sep 2010 19:16
Mit fyr: Woody 10kW, BlackStar 20, V10 styring
Areal: 135
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8850
Dagligt forbrug: 15-20
Årligt forbrug: 3600 kg
Geografisk sted: Bjerringbro

Re: Hvad siger i til mine grafer?

Indlæg af TaagMan » 21 nov 2010 17:07

TB kim » 21 Nov 2010, 16:44 skrev:Jeg har en A pumpe indenfor shunt kredsløb. Se billeder ovenfor
Jeg har ligeledes en A pumpe indenfor gulvkredsen.
Begge pumper sidder i min garage som er under huset. Det er vist lidt specielt at gulvpumpen sidder i fyrrum og ikke ved gulvvarmen i huset.
Ja, jeg blev godt nok lidt forvirret. Det er en meget aflang blandesløjfe du har, men den er der :P
Jeg har en idé til hvad problemet måske kan være. Jeg tror at når din motorventil lukker, og din A pumpe slapper af, fordi den kun har en spiral i en tank at arbejde med, så sætter den tempoet ned. Og den mængde din VVB så kan aftage, vil være meget lille. Mindre end 10%, specielt til sidst når setpunkt er ved at være nået.
Det tager f.eks. 1½ time at lade min VVB... og det er måske det vi ser på din graf. Har du mulighed for at slå VVB prioritering fra... så vi kan se over et halvt døgn hvordan den skaber sig?
Shunt ved kedel er sat til 45 grader og føler sidder i kedlen. Se næst sidste billede. Shunt ventil sidder skråt ned til venstre for den blå fremløbspumpe. På samme billede kan i se flowmåler som sidder nederst.
Jeg er misundelig på din flowmåler. Sådan en vil jeg også ha :P Den ryger sku på ønskelisten!
Det ser ud til din shunt er lavet som den skal. Jeg tror ikke det er synderen. Det ser ud til du har stukket føleren i lige ved returen på kedlen, ikke sandt?


Det er ellers en skide flot installation du har fået dig lavet der. Det må have kostet spidsen.
Aka. Martin Pedersen/Falkeøje
Online fyrdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html

Brugeravatar
Scotte Kim
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 312
Tilmeldt: 03 jun 2008 13:35
Mit fyr: Scotte 10kw + Black star kedel styr 6,25
Areal: 145 bolig +60 garage
Brændsel: Træpiller 8 mm
Årligt forbrug: 3,5 tons
Geografisk sted: Lyndby (vest for Roskilde)

Re: Hvad siger i til mine grafer?

Indlæg af Scotte Kim » 21 nov 2010 19:03

TaagMan » 21 Nov 2010, 17:07 skrev:Det er ellers en skide flot installation du har fået dig lavet der. Det må have kostet spidsen.
Tak :)

Skorsten og oprindelig rørføring er nu første ejer der har lavet. Skorstenen har kostet en rumraket. Et T stykke koster 2500 kr !!

Fyr og shunt kredsløb er nyt og noget jeg har lavet med en kammerat. Vi brugte presfittings som er ret lækkert at arbejde med.

Det med at pille varmtvandsprioritering fra er skidt da varmen fra VVB bliver tømt over i huset. Det giver ballade med konen i huset :oops: VVB prioritering er on/off funtion. Motoren slå til med et hak så der lukkes for huset.

Men jeg kan faktisk regulere på den A pumpe som sidder i shunt kredsløbet. Kunne det give noget?

Flow måler er køb hos DVcenter.dk til ca 350 kr. Den viser rigtig godt varme efterspørgslen.

Er der mere jeg skal pille på pt? eller skal vi lade det køre lidt og lade mig vurdere effekten af det hele?

Frank_Rasmussen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1488
Tilmeldt: 07 feb 2009 16:36
Mit fyr: Woody rød-sort kedel (Version 6.61)
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Årligt forbrug: Ukendt, nok 5 tons
Geografisk sted: Stevns (Nej, det er ikke på Møn)

Re: Hvad siger i til mine grafer?

Indlæg af Frank_Rasmussen » 21 nov 2010 19:16

Ja, flot fyrrum!

Jeg sidder og kigger på graferne på http://scotte.users.whitehat.dk/Scotte/, med Kedel temperatur (hvorfor deler NBE altid ordene :-) ), Røg temperatur, Ydelse, Foto sensor, Varmvands temp og Flow slået til.

Jeg synes egentlig, at det går ganske flot. Ganske få stop, trods hop i flow og at du har vist ikke sat Drift differencen op.

Størrelsen P-ledet er hovedesaglig det der får reguleringen til at reagere hurtig, helst uden at overreagere hysterisk, og det synes jeg ikke kan være helt ved siden af.

Der er ikke meget støj på ydelsen, så D-leddet kan heller ikke være alt for højt.

I-ledet er det, der har det store historiske overblik i reguleringen, og er derfor specielt vigtig i vores langsomme varmesystemer. Man kan sige, at I-ledet forsøger at få kurven over setpunktet til at være lige så stor som kurven under setpunktet.

Jeg synes, at efter en periode med nogenlunde ro på kedeltemperaturen, så reagere din regulering godt på de første flowspring omkring kl. 12 og 16. Måske skulle I-ledet derefter have skruet noget mere ned for ydelsen. Så et lidt højere I-led kan måske gøre en forskel.

Brugeravatar
TaagMan
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1702
Tilmeldt: 22 sep 2010 19:16
Mit fyr: Woody 10kW, BlackStar 20, V10 styring
Areal: 135
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8850
Dagligt forbrug: 15-20
Årligt forbrug: 3600 kg
Geografisk sted: Bjerringbro

Re: Hvad siger i til mine grafer?

Indlæg af TaagMan » 21 nov 2010 19:28

TB kim » 21 Nov 2010, 19:03 skrev: Det med at pille varmtvandsprioritering fra er skidt da varmen fra VVB bliver tømt over i huset. Det giver ballade med konen i huset :oops: VVB prioritering er on/off funtion. Motoren slå til med et hak så der lukkes for huset.

Men jeg kan faktisk regulere på den A pumpe som sidder i shunt kredsløbet. Kunne det give noget?
Jeg kan ikke rigtig se hvordan den skulle kunne tømme varmen ud af VVB'en. Det kan måske i korte perioder sænke dens temperatur, men den kan jo altså yde ret så meget, det fyr du har, så det tror jeg næppe vil holde ved længe.
Men som du selv siger kan du jo give din pumpe nogle smæk, så den kan lade den tank noget hurtigere når det skal gøres.

Men som Frank siger, så er det jo ganske få stop du har, og det kan du jo fint acceptere.
Aka. Martin Pedersen/Falkeøje
Online fyrdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html


Besvar