Hældning på Ekstern snegl

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
topgun
Stoker IV
Stoker IV
15
Indlæg: 145
Tilmeldt: 04 sep 2008 14:27
Mit fyr: Scotte 16Kw
Areal: 243
Brændsel: Barnelik Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7270
Dagligt forbrug: 25 kg
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Stakroge (Herning)
Blevet takket: 1 gang

Re: Hældning på Ekstern snegl

Indlæg af topgun »

OK, jeg prøver at justere ned. Ved optima besøget blev luft ellers sat fra 100% til 110%. Men jeg har godt nok sænket det lidt siden. Skruer lidt mere ned.
Michael Pedersen
Mit Fyr

Frank_Rasmussen
Stoker XV
Stoker XV
15
Indlæg: 1488
Tilmeldt: 07 feb 2009 16:36
Mit fyr: Woody rød-sort kedel (Version 6.61)
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Årligt forbrug: Ukendt, nok 5 tons
Geografisk sted: Stevns (Nej, det er ikke på Møn)

Re: Hældning på Ekstern snegl

Indlæg af Frank_Rasmussen »

Nu det vel svært at vurdere billeder taget med blitz; men er der ikke også forholdsvist hvidt på røgfladerne omkring herden...? Det kunne også tolkes i retning mod for meget blæs?

Hvis de almindelige rens (ikke-kompressor rens) er med for meget blæs, så kan det alene vel også give unødige slagger. Ofte reagerer folk på slagger ved at sætte blæs op i den almindelige rens, hvor efter de først får problemer...også sætter de så blæs i rense endnu højere..osv.

Men slaggerne kan selvfølgelig også bare være pillerne. Når folk skal placere skylden for slagger i herden mellem egne fejlslagne justeringer og pillefabrikanten, så er det måske ikke altid, at pillefabrikanten bliver helt retfærdigt behandlet... :)
topgun
Stoker IV
Stoker IV
15
Indlæg: 145
Tilmeldt: 04 sep 2008 14:27
Mit fyr: Scotte 16Kw
Areal: 243
Brændsel: Barnelik Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7270
Dagligt forbrug: 25 kg
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Stakroge (Herning)
Blevet takket: 1 gang

Re: Hældning på Ekstern snegl

Indlæg af topgun »

Jeg har lige renst fyret og i askeskuffen var der meget kaffebrun aske men også noget grå.
Nu er den ren så nu tjekker jeg op på asken om et par dage. Desværre kan jeg jo så ikke vide om det er lav, mellem eller høj blæs der skal justeres.

Ved optima besøget blev normalt rens ændret. Nu står den til Interval 10, Rensetid 14, Blæser 40.

Ved den ene kompressor kobling var der meget sort snask. Se billeder.
Jeg er ikke 100% på at den har sat helt på, men det gør den nu. Jeg rensede også dyse spidserne inde i brænderen med en skruetrækker. Der sad nu meget lidt slagger der.
DSF_1352.JPG
DSF_1353.JPG
DSF_1354.JPG
Jeg gætter på at det er rør der har rendt baglæns, men koblingen virker tæt nok.
Michael Pedersen
Mit Fyr
Frank_Rasmussen
Stoker XV
Stoker XV
15
Indlæg: 1488
Tilmeldt: 07 feb 2009 16:36
Mit fyr: Woody rød-sort kedel (Version 6.61)
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Årligt forbrug: Ukendt, nok 5 tons
Geografisk sted: Stevns (Nej, det er ikke på Møn)

Re: Hældning på Ekstern snegl

Indlæg af Frank_Rasmussen »

Ja, det kan godt tage tid at justere :-) Men den kaffefarve aske er måske fra middellast i den kolde tid her på det sidste. Også passer Falck's forslag om for meget blæs i lavlast måske til de hvide striber i asken.....

Koblingen må vel have have været utæt, så røg er trængt bagud og dannet sort snask. Løbesoden passer jo også med den side, som kompressorrensen ikke kunne klare i herden.

Besvar