Side 6 af 14

Re: 10kw scotte er nu køreklar, men...

: 09 nov 2010 18:46
af Frank_Rasmussen
TaagMan » 09 Nov 2010, 16:11 skrev:>Faktisk synes, jeg at den er særdeles håndgribelig og forholdsvis eksakt.

LOL, ja du har ret. Det er bestemt eksakt videnskab. Forestil dig du justerer det ind en dag hvor det blæser 15 m/s og dit trækspjæld hygger sig gevaldigt med at lukke falsk luft sammen med din røg... du gir dig til at justere skidtet indtil det er lige ved at ryge... forestil dig så en dag hvor det kun blæser 2-3 m/s. Så har du lige pludselig masser af synlig røg op af din skorsten... eksakt videnskab... don't think so...!
Jeg kan forstå, at du lige er manden til indkøb af trækmåler på side 57 af http://www.easyfire.dk/katalog/. Mindre vil vel ikke gøre det i dit tilfælde...

Re: 10kw scotte er nu køreklar, men...

: 09 nov 2010 18:54
af Frank_Rasmussen
TaagMan » 09 Nov 2010, 18:04 skrev:Yes. det har jeg også. Hvad er så de rigtige tal ved lav og høj last på en blackstar s med 16kw brænder?
Indstilling af iltstyring er vist heller ikke en eksakt videnskab...Tværtimod er det vel endnu sværere end alminde justering, fordi iltmålingerne hopper lidt op og ned.

Re: 10kw scotte er nu køreklar, men...

: 09 nov 2010 19:35
af TaagMan
Frank_Rasmussen » 09 Nov 2010, 18:46 skrev: Jeg kan forstå, at du lige er manden til indkøb af trækmåler på side 57 af http://www.easyfire.dk/katalog/. Mindre vil vel ikke gøre det i dit tilfælde...
Jeg har en træk regulator der står til 10 Pa, hvad skal jeg med en trækmåler?
Min tanke er at trækregulatoren "fortynder" røgen så du ikke kan se den... ergo er det ikke eksakt videnskab... det må du da kunne få dig selv til at indrømme.
Frank_Rasmussen » 09 Nov 2010, 18:54 skrev: Indstilling af iltstyring er vist heller ikke en eksakt videnskab...Tværtimod er det vel endnu sværere end alminde justering, fordi iltmålingerne hopper lidt op og ned.
Mnaaa, tror bare lige man skal forstå at det er nogen vidunderløsning. Fyret skal først grundjusteres, og så slåes til.

Re: 10kw scotte er nu køreklar, men...

: 09 nov 2010 20:36
af Frank_Rasmussen
Jeg prøver at drille dig. Jeg er helt enig i, at det ikke er en eksakt videnskab at justere Scotte/Woody, og at to på hinanden følgende justeringer sandsynlig vil give et forskelligt resultat; men det er det bedste vi har, uden store investeringer i f.eks. trækmåler m.m. Og jeg tror, at justeringerne ikke er så dårlige endda...

Jeg har trækstabilisator, og jeg kan godt få røg op ad skorstenen ved 50% og 100% ydelse. Hvis man ikke kan det, så må man bruge nogle af de andre justeringsmetoder....ligesom jeg må kigge på flammen ved 10%

Re: 10kw scotte er nu køreklar, men...

: 26 nov 2010 11:11
af neist
Jeg har kørt med Scotten en måneds tid nu, og virker sådan set godt nok.
Men jeg undrer mig over at der er en del store pillerester i asken.
Når jeg tømmer aske skuffen (2 gange om ugen) er der som regel glødende pillerester i asken.

Jeg formoder det sker under rensning at der blæses ikke helt brændte piller ned i asken.

Hvad kan jeg gøre ?

Re: 10kw scotte er nu køreklar, men...

: 26 nov 2010 11:18
af TaagMan
Jeg har sænket blæser procent til 40% ved rens, det har hjulpet en del. Ellers er der ikke meget andet at gøre end at køre med en lidt mere mager forbrænding så bålet bliver mindre, hvis det andet ikke hjælper.

Re: 10kw scotte er nu køreklar, men...

: 26 nov 2010 11:37
af neist
Tak for input TaagMan

Det vil jeg prøve at gøre.

Jeg har ændret på Rensetiden som default er 13min jeg har sat den op til 15min men tror ikke rigtig det har ændret noget.

Re: 10kw scotte er nu køreklar, men...

: 26 nov 2010 13:33
af TaagMan
Velbekom.

Du skal sænke din blæser hastighed så den er så lav at dit materiale ikke bliver blæst af, og så skal du justere intervallet mellem rens til din hærd er tilfredsstillende ren. Tror faktisk du skal sætte den ned på 10 minutter. Du skal huske du nu både har sænket din rensestyrke, og forøget intervallet...

Re: 10kw scotte er nu køreklar, men...

: 02 dec 2010 22:09
af neist
Jo længere ned blæser rens justeres samt rensetiden skulle man tro at færre uforbændte piller falder i asken.

Men hvor langt kan det gå at justere blæser rens ned og hvad med rensetiden og interval, hvad skal man være opmærksom på ?

Sorte piller i asken er vel tegn på dårlig udnyttelse af brændsel.

En bekendt med en twinheat har meget mindre aske der er helt uden pillerester (bruger samme piller), er det realistisk at få en Scotte til at køre uden pillerester i asken ?

Re: 10kw scotte er nu køreklar, men...

: 02 dec 2010 22:13
af TaagMan
Det er jo et balance spørgsmål. Jeg tror faktisk ikke det er muligt at undgå det 100% på en 10kW. Ved højlast er hærden simpelthen for lille... men det vil vise sig. Jeg fik den næsten fri for det med 6mm, og nu er jeg skiftet til 8mm og bokser lidt med den igen. Vi må se om en uge.