Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

PC setup til stokerkontrol / mitpillefyr.dk ??

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Frank_Rasmussen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1488
Tilmeldt: 07 feb 2009 16:36
Mit fyr: Woody rød-sort kedel (Version 6.61)
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Årligt forbrug: Ukendt, nok 5 tons
Geografisk sted: Stevns (Nej, det er ikke på Møn)

Re: PC setup til stokerkontrol / mitpillefyr.dk ??

Indlæg af Frank_Rasmussen » 05 nov 2010 10:46

Jeg ser, at StokerKontrol har skrevet andetsteds:
Så fik jeg portet StokerKontrol 3.12 til Linux. Den kører på de fleste i386 linux distributioner, som f.eks. RedHat, Suse, Fedora, Centos, Debian osv.

Hent den på www.stokerkontrol.dk under download.

Den er mærket "eksperimental", da den ikke er gennemtestet men den kører umiddelbart godt og er rigtig meget pænere i grænsefladen end den gamle linux udgave (1.81).

For at se live statistik lokalt skal man have installeret Firefox. På nettet kan man bruge hvad som helst, f.eks. Chrome.

Husk at læse Read.me filen.


Brugeravatar
Birch-Nielsen
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 161
Tilmeldt: 26 sep 2010 11:11
Mit fyr: 10kw Scotte på Blackstar20S
Areal: 220m² i to plan
Brændsel: GP og Scan/Andersen 10
Årligt forbrug: 3 tons.
Geografisk sted: Brande

Re: PC setup til stokerkontrol / mitpillefyr.dk ??

Indlæg af Birch-Nielsen » 05 nov 2010 11:19

Hej Frank - Mange tak for dine indspark - herligt med al den hjælp og venlighed man møder herinde. Jeg har opgivet at få Stokerkontrol til at køre på min QNAP TS-110. Jeg så godt den tekst du henviser til inde på Stokerkontrol.dk, og konfererede efterfølgende min svoger (der er it og pc-nørd) Han siger, at for at softwaren skal kunne køre på NAS'en, skal der skrives en dedikeret applikation til den....og her er jeg så allerede stået af ;-) Noget kunne tyde på han har ret, for ellers ville der jo sandsynligvis have været flere der var kommet med tips og gode råd? Nå, men jeg har valgt en løsning der hedder LENOVO Netbook med Intel Atom N450 processor (bruger ekstremt lidt strøm) koblet til fyret og op på min router med 802.11/n Wireless, og så med Teamviewer som "fjernstyring". Måske ikke den billigste løsning - men så fik jeg overbevist konen (WAF) om, at det var den eneste rigtige...og jeg fik lov til at købe endnu en PC ;-)

Mvh Jes

Ps.: Fragtmanden kom med Scotten her i formiddags. Han sagde, at han stort set ikke lavede andet end at køre rundt og aflevere pillefyr i øjeblikket, og at han også selv havde bestilt et ;-) Så NU er det endelig jul!!

Royaldo
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 36
Tilmeldt: 25 okt 2010 22:19

Re: PC setup til stokerkontrol / mitpillefyr.dk ??

Indlæg af Royaldo » 06 nov 2010 11:46

Birch-Nielsen » 05 Nov 2010, 11:19 skrev:Jeg har opgivet at få Stokerkontrol til at køre på min QNAP TS-110. Jeg så godt den tekst du henviser til inde på Stokerkontrol.dk, og konfererede efterfølgende min svoger (der er it og pc-nørd) Han siger, at for at softwaren skal kunne køre på NAS'en, skal der skrives en dedikeret applikation til den....og her er jeg så allerede stået af ;-) Noget kunne tyde på han har ret, for ellers ville der jo sandsynligvis have været flere der var kommet med tips og gode råd?
Såvidt jeg kan læse på nettet så er der en lille mulighed for at finde en brugbar kompiler til QNAP (bruges til at 'oversætte' kildekode til maskinkode -> dvs til kørbart program. Alternativt kunne man skrive programmet i .NET og forsøge med dette opensource framework

http://wiki.qnap.com/wiki/Mono

Så burde man kunne skrive et program der med små modifikationer kunne køre på både windows og linux. Men måske vil det tage for mange ressoucer på den lille QNAP boks at køre fortolket kode. Herudover kommer spørgsmål vedr. stabilitet osv. (Jeg bruger min QNAP til backup og er lidt ulden ved at bruge den til andre formål)

Min egen løsning bliver højst sandsynligt en lille indlejret linux box baseret på en nanoLIAB (http://www.liab.dk). Den fylder ca 70x70 mm, har indbygget webserver, mulighed for flash hukommelse, RS-232 + ethernet forbindelse og koster i omegnen af 1000 kr og vil næsten kunne bygges direkte på fyret med mulighed for at logge data + justering af fyret gennem webserveren.

Men jeg skal lige have købt fyret og sat det op inden jeg kommer igang med den løsning ;-)

Mvh

Roald, Ingeniør i IT & Kommunikationsteknologi

Brugeravatar
Birch-Nielsen
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 161
Tilmeldt: 26 sep 2010 11:11
Mit fyr: 10kw Scotte på Blackstar20S
Areal: 220m² i to plan
Brændsel: GP og Scan/Andersen 10
Årligt forbrug: 3 tons.
Geografisk sted: Brande

Re: PC setup til stokerkontrol / mitpillefyr.dk ??

Indlæg af Birch-Nielsen » 06 nov 2010 14:35

Hej Roald og andre dette måtte vedrøre ;-)

Suk og Ak! Var man dog blot født med en Commodore 64 stoppet langt ned i halsen, så havde man måske ikke tilhørt "den tabte generation" mht. IT ;-) Det meste af det du fortæller og foreslår er skrevet i et sprog der for undertegnede mest af alt minder om en fjern afart af en stamme-dialekt fra øst-Mongoliet ;-) Jeg gad virkelig godt kunne forstå det, for jeg synes det er rigtigt spændende. Jeg er temmelig sikker på, at du nemt kunne få dig en temmelig stor fanskare (måske ligefrem en geschäft?) her på forum hvis og når du får det op at køre. Lad os endelig følge med.

Mvh Jes


Besvar