Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Woody vs Scotte Blackstar

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
madsen12345
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 277
Tilmeldt: 04 dec 2009 14:56
Mit fyr: RTB 10 KW
Areal: 190m2 +110Lvvb
Brændsel: HP træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9760
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: 9760 Nordjylland

Re: Woody vs Scotte Blackstar

Indlæg af madsen12345 » 26 sep 2010 12:21

Er der nogen der ved om der kan justeres ned på en scotte, med det nuværende varmeforbrug kører den næsten på 10% hele tiden, og det er nok lige i overkanten, da fyret er stilt til at køre til 55 grader, men er af og til oppe på 65 grader, selv om det stadig kørrer på 10% ? :roll:


Frank_Rasmussen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1488
Tilmeldt: 07 feb 2009 16:36
Mit fyr: Woody rød-sort kedel (Version 6.61)
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Årligt forbrug: Ukendt, nok 5 tons
Geografisk sted: Stevns (Nej, det er ikke på Møn)

Re: Woody vs Scotte Blackstar

Indlæg af Frank_Rasmussen » 26 sep 2010 14:37

Det er der vist mange løsninger på. Selv bruger jeg Sommerstop. En anden kunne være at sætte 'Minimal drift' i styringen op fra 10 %.

Det første skridt vil for de fleste vil nok være at sætte 'Lav mætning' op , så flammen kommer til at passe nogenlunde med størrelser på side 12 af http://www.scotte.dk/getdoc.asp?id=81&m ... 8DD92EF23E. Samtidig skal der jo så sættes mere blæs i Korrektion-menuen i styringen

madsen12345
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 277
Tilmeldt: 04 dec 2009 14:56
Mit fyr: RTB 10 KW
Areal: 190m2 +110Lvvb
Brændsel: HP træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9760
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: 9760 Nordjylland

Re: Woody vs Scotte Blackstar

Indlæg af madsen12345 » 26 sep 2010 17:52

Hej Frank,
ja den nemmeste løsning i første omgang vil jo nok være sommerstop ( da jeg ikke er så meget inde i det der elektronik ).

Hvordan kører du med sommerstop,(hvor lang pause imellem start og stop ) der skulle gerne være varme i huset når man ikke er på arbejde.

Frank_Rasmussen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1488
Tilmeldt: 07 feb 2009 16:36
Mit fyr: Woody rød-sort kedel (Version 6.61)
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Årligt forbrug: Ukendt, nok 5 tons
Geografisk sted: Stevns (Nej, det er ikke på Møn)

Re: Woody vs Scotte Blackstar

Indlæg af Frank_Rasmussen » 26 sep 2010 19:53

Sommerstop er en temperatur, som man sætter i styringen, og hvor man har en temperaturføler placeret et sted udenfor huset (jeg har sat min føler under det nordvendte halvtag til pillepallerne). Man kan også placeret føleren f.eks. i dagligstuen eller i toppen af en solfanger.

Fyret kører kun, når føleren måler en temperatur lavere eller lig den Sommertemperaturen, som man har sat i styringen (min Sommertemperatur har jeg for tiden sat til 12 grader; men hvis jeg får klager, så hæver jeg den...).

Jeg har varmvandsprioritering med zoneventil (se evt. http://www.scotte.dk/getdoc.asp?id=61&m ... 9EE3BA4C73). Det vil sige, at uafhængigt af, om Sommerstop er sat eller ej, og hvad den er sat til, så producerer fyret varmt vand til varmvandsbeholderen, når temperaturen i varmvandsbeholder falder til en temperatur sat i styringen (i mit tilfælde 52 grader), og varmer det op til en bestemt temp. (i mit tilfælde 57 grader). Temperaturen i varmvandsbeholder måles med endnu en temperaturføler forbundet med styringen.

Mange har vist kørt med urstyring, også før det blev ordentligt indbygget i styringen. Ved urstyring kan fyret kun køre i bestemte tidsintervaller. F.eks. kan man sætte fyret til at køre fra kl. 5 om morgen, så man står op til et varmt hus, og slukke igen kl. 8, når alle forlader huset...og tilsvarende om eftermiddagen fra f.eks. kl. 15 til 23.

Urstyring kan køre på rumopvarmning og varmtvandsbeholder uafhængig af hinanden.

Sommerstop og urstring kan også kombineres, så f.eks. urstyringen ikke tvinger fyret til at starte på en varm dag.

Der er indbygget Vejrkompencering i styringen. Det kan forkort eller forlænge urstyringens driftperioder afhængig af udetemperaturen. Nogle påstår, at det i teorien er en god ide; men at det ikke virker i praksis. I min version af styringen har jeg ikke fået det til at virke..

Der findes indedørs rum-termostater (se evt. http://www.scotte.dk/getdoc.asp?id=56&m ... D3060A00E9), der kan sættes op at styre fyret på avancerede måder, så det f.eks. holder huset varmt i weekends; men lukker ned midt på ugen, hvis det er varmt nok indendørs.

Interfaces kan sættes til at lave urstyring af fyret, så det bliver en højere kunstart. Men det kræver jo at man har en computer tændt hele tiden...


Besvar