Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

pumpestop på scotte?

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Besvar
coupegt
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 235
Tilmeldt: 07 dec 2009 12:02
Mit fyr: Scotte 30 Kw med Opop 430 kedel
Areal: 225 + 160 garage
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6740
Dagligt forbrug: Ved ikke endnu.
Årligt forbrug: tjaaa
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 2 gange

pumpestop på scotte?

Indlæg af coupegt » 18 maj 2010 12:37

Hejsa.

Er der nogen der har en hurtig (og helst god :-) forklaring på pumpestop/styring på min scotte?

jeg har en lavenergi/auto smedegaard cirkulations pumpe monteret (den fulgte med i kittet til fyret)
Pt. er pumpen bare monteret til permanent strøm og kører hele tiden på auto, men jeg kan jo læse mig til i manualen, at der er mulighed for at fyret kan slukke pumpen (og spare på strømmen går jeg ud fra)

Jeg er med på hvor det skal monteres i styringen, men har vist ikke helt forstået princippet i pumpestop endnu

Hvis min kedel er sat til 60 grader og differens på 10. Så vil kedlen køre op til 70 og slukke (pausefyring er slået fra) og starte igen ved 50. Så langt så godt.

Men sætter jeg pumpestop til fx 45 bliver det jo aldrig aktiveret da kedlen ikke kommer helt derned?
Sætter jeg pumpestop til fx 55 så stopper cirkualtionen i huset og huset vil vel langsom blive afkølet og alle radiatorer termostater åbne på. Når fyret så starter igen står hele huset åbent og forlanger varme.

Jeg er også med på, at pumpestop på 65 og en kedel der er 70 heller ikke duer pga overopvarming af kedlen når den ikke kan komme af med varmen.

Var det så ikke bare smartere at holde en konstant cirkulation... eller er der noget jeg overser i det her?

Noget helt andet er, at jeg ikke synes mit fyr nogensinde når at stoppe. Den kører bare konstant på 10-30% og holder temperaturen omkring de 60 grader. Det er måske fordi det stadig er relativt koldt udenfor og huset konstant aftager varmen. Var der 18-20 grader udenfor ville det måske være anderledes.
Jeg synes bare den slatfyrer en del istedet for at slukke og starte som jeg troede den ville :-)


Brugeravatar
thoken
Supporter
Supporter
Indlæg: 1988
Tilmeldt: 21 nov 2007 10:21
Mit fyr: scotte/dor 10 kw
Areal: 140 m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5500
Årligt forbrug: 3,5 t
Geografisk sted: Fyn
Givet likes: 98 gange
Modtaget likes: 46 gange

Re: pumpestop på scotte?

Indlæg af thoken » 18 maj 2010 16:54

Hej!
Ideen med at stoppe pumpen, er ikke kun for at spare dens strømforbrug!
Fidusen er at om sommeren, kan du bruge dit pillefyr til at lave varmt brugsvand (vvb). Dvs. fx. programmere det til fx. at starte 3 gange i døgnet a`30 minutter. Når fyret har kørt, skal din pumpe stoppe, for ellers "trækker" du energien ud af din vvb igen!
Prøv at kigge lidt i gamle tråde ang. sommerkørsel her på forum!

mvh thoken
Domptør for en scotte! Tidligere tb mini- kriger!
Scotte 10 kw,V7 styring, keramisk eltænder fra q-Pro, kompressorrens, vvb-prioritering (Metro 110l), trækstabilisator, alpha pro pumpe.
Solcelleanlæg: 5,85 kw, med 2x3kw KLNE invertere.
http://stokercloud.dk/dev/thoken.html

coupegt
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 235
Tilmeldt: 07 dec 2009 12:02
Mit fyr: Scotte 30 Kw med Opop 430 kedel
Areal: 225 + 160 garage
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6740
Dagligt forbrug: Ved ikke endnu.
Årligt forbrug: tjaaa
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 2 gange

Re: pumpestop på scotte?

Indlæg af coupegt » 18 maj 2010 17:43

ahr okay... det giver mening :-)

Jeg har godt nok en elpatron i vvb, så det er spørgsmålet hvor meget der er sparet på at lade fyret varme op kontra bare bruge strømmen?

Hr.Hansen
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 421
Tilmeldt: 27 feb 2009 14:28
Mit fyr: Opop/scotte 16kw.
Areal: 170m2 + 250 l. vvb.
Brændsel: 6 mm. piller
Fremviser gerne i postnummer: 6230
Årligt forbrug: 5-6 ton.
Geografisk sted: 6230 Rødekro

Re: pumpestop på scotte?

Indlæg af Hr.Hansen » 18 maj 2010 18:37

Hvis din rørføring er lavet, så du ikke skal varme hele systemet op, for blot at fylde varme i din vvb, så kan du sagtens spare en del penge.

Her hos mig, var den gamle vvb koblet på så alt vand skulle igennem den, for at komme videre til radiatore. Det vil sige at jeg skulle varme 20-30 meter rør op, som løber hele vejen rundt i huset, dette er ikke økonomisk fornuftigt. Efter jeg har monteret ny vvb, har den fået egen pumpe, så der kun skal varmes det slange op, som går hen til vvb. Så er der penge at spare.
Mvh Thomas Hansen

Brugeravatar
thoken
Supporter
Supporter
Indlæg: 1988
Tilmeldt: 21 nov 2007 10:21
Mit fyr: scotte/dor 10 kw
Areal: 140 m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5500
Årligt forbrug: 3,5 t
Geografisk sted: Fyn
Givet likes: 98 gange
Modtaget likes: 46 gange

Re: pumpestop på scotte?

Indlæg af thoken » 18 maj 2010 19:23

Hej!
Helt korrekt, det er med at pumpe det opvarmede vand mindst muligt rundt! :great:

mvh thoken
Domptør for en scotte! Tidligere tb mini- kriger!
Scotte 10 kw,V7 styring, keramisk eltænder fra q-Pro, kompressorrens, vvb-prioritering (Metro 110l), trækstabilisator, alpha pro pumpe.
Solcelleanlæg: 5,85 kw, med 2x3kw KLNE invertere.
http://stokercloud.dk/dev/thoken.html


Frank_Rasmussen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1488
Tilmeldt: 07 feb 2009 16:36
Mit fyr: Woody rød-sort kedel (Version 6.61)
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Årligt forbrug: Ukendt, nok 5 tons
Geografisk sted: Stevns (Nej, det er ikke på Møn)

Re: pumpestop på scotte?

Indlæg af Frank_Rasmussen » 18 maj 2010 20:17

Hr.Hansen » 18 May 2010, 18:37 skrev:Hvis din rørføring er lavet, så du ikke skal varme hele systemet op, for blot at fylde varme i din vvb, så kan du sagtens spare en del penge.

Her hos mig, var den gamle vvb koblet på så alt vand skulle igennem den, for at komme videre til radiatore. Det vil sige at jeg skulle varme 20-30 meter rør op, som løber hele vejen rundt i huset, dette er ikke økonomisk fornuftigt. Efter jeg har monteret ny vvb, har den fået egen pumpe, så der kun skal varmes det slange op, som går hen til vvb. Så er der penge at spare.
Jeg havde først en lignende opstilling som i din nye rørføring.

Hos mig medførte den imidlertid en stor selvcirkulation på trods af en slukket cirkulationspumpe i varmvandsbeholder-kredsløbet (og slukket husopvarmings-kredsløbet). Min selvcirkulation havde sikkert noget at gøre med, at huset har 1 sal og varmt vand er dygtig til at stige til vejrs. Det er ikke sikkert, at I har/vil få samme problem.

Jeg valgte i stedet at bruge version 6's varmvandsprioritering, som jo forhindrer selvcirkulation fra varmvandsbeholderen, og som ikke koste alverden i stumper (350 kr. til en motorventil og 100 kr. til en temperaturføler i varmvandsbeholderen).

PS: Hvis man kan leve med at bruge 2-3 kg piller dagligt til at opvarme brugsvand om sommeren, så kan udgiften til elpatronen i varmvandsbeholderen vel ikke klare priskonkurrencen.

coupegt
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 235
Tilmeldt: 07 dec 2009 12:02
Mit fyr: Scotte 30 Kw med Opop 430 kedel
Areal: 225 + 160 garage
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6740
Dagligt forbrug: Ved ikke endnu.
Årligt forbrug: tjaaa
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 2 gange

Re: pumpestop på scotte?

Indlæg af coupegt » 18 maj 2010 20:57

Hr.Hansen » 18 May 2010, 18:37 skrev:Hvis din rørføring er lavet, så du ikke skal varme hele systemet op, for blot at fylde varme i din vvb, så kan du sagtens spare en del penge.

Her hos mig, var den gamle vvb koblet på så alt vand skulle igennem den, for at komme videre til radiatore. Det vil sige at jeg skulle varme 20-30 meter rør op, som løber hele vejen rundt i huset, dette er ikke økonomisk fornuftigt. Efter jeg har monteret ny vvb, har den fået egen pumpe, så der kun skal varmes det slange op, som går hen til vvb. Så er der penge at spare.

ja, det er så nok problemet hos mig også.
vvb sidder på samme fremløb som resten af huset, så det er ikke muligt at køre til vvb alene.
håber lidt på en større ombygning til næste år, så måske jeg kan få det ændret der :-)

Brugeravatar
thoken
Supporter
Supporter
Indlæg: 1988
Tilmeldt: 21 nov 2007 10:21
Mit fyr: scotte/dor 10 kw
Areal: 140 m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5500
Årligt forbrug: 3,5 t
Geografisk sted: Fyn
Givet likes: 98 gange
Modtaget likes: 46 gange

Re: pumpestop på scotte?

Indlæg af thoken » 18 maj 2010 21:33

Hej!
Jamen vvb må /skal da sidde på samme fremløb, som resten af huset!
Hvis bare vvb sidder før alle radiatorerne, så kan du jo sætte en kugle hane på fremløbet efter vvb, men før radiatorerne. Så kan centralvarmevandet kun løbe gennem vvb og derefter retur til kedlen(når du lukker kuglehanen). Sådan kører det her hos mig! Og som Frank skriver kan elpatronen næppe konkurrere med 2-3 kg piller.
Jeg har ikke problemer med selvcirkulation, men spiralen i min vvb, er også det højeste punkt i mit anlæg :wink:

Mvh thoken
Last edited by 1 on thoken; edited 18 times in total
Domptør for en scotte! Tidligere tb mini- kriger!
Scotte 10 kw,V7 styring, keramisk eltænder fra q-Pro, kompressorrens, vvb-prioritering (Metro 110l), trækstabilisator, alpha pro pumpe.
Solcelleanlæg: 5,85 kw, med 2x3kw KLNE invertere.
http://stokercloud.dk/dev/thoken.html

Hr.Hansen
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 421
Tilmeldt: 27 feb 2009 14:28
Mit fyr: Opop/scotte 16kw.
Areal: 170m2 + 250 l. vvb.
Brændsel: 6 mm. piller
Fremviser gerne i postnummer: 6230
Årligt forbrug: 5-6 ton.
Geografisk sted: 6230 Rødekro

Re: pumpestop på scotte?

Indlæg af Hr.Hansen » 18 maj 2010 21:45

Jeg har endnu ikke oplevet selvcirkulation af betydning, men noget er der sikkert. Jeg har også førstesal. Jeg skal så lige sige at jeg har solvarme, så det er ikke tit fyret skal tændes her om sommeren. icon_cheesygrin.gif

Men som andre siger, piller frem for EL. Ingen tvivl.
Frank_Rasmussen » 18 May 2010, 20:17 skrev: Jeg havde først en lignende opstilling som i din nye rørføring.

Hos mig medførte den imidlertid en stor selvcirkulation på trods af en slukket cirkulationspumpe i varmvandsbeholder-kredsløbet (og slukket husopvarmings-kredsløbet). Min selvcirkulation havde sikkert noget at gøre med, at huset har 1 sal og varmt vand er dygtig til at stige til vejrs. Det er ikke sikkert, at I har/vil få samme problem.

Jeg valgte i stedet at bruge version 6's varmvandsprioritering, som jo forhindrer selvcirkulation fra varmvandsbeholderen, og som ikke koste alverden i stumper (350 kr. til en motorventil og 100 kr. til en temperaturføler i varmvandsbeholderen).

PS: Hvis man kan leve med at bruge 2-3 kg piller dagligt til at opvarme brugsvand om sommeren, så kan udgiften til elpatronen i varmvandsbeholderen vel ikke klare priskonkurrencen.
Mvh Thomas Hansen


Besvar