Sommerstyring. Hvad gør i.

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Frank_Rasmussen
Stoker XV
Stoker XV
15
Indlæg: 1488
Tilmeldt: 07 feb 2009 16:36
Mit fyr: Woody rød-sort kedel (Version 6.61)
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Årligt forbrug: Ukendt, nok 5 tons
Geografisk sted: Stevns (Nej, det er ikke på Møn)

Re: Sommerstyring. Hvad gør i.

Indlæg af Frank_Rasmussen »

Nu forlanger jeg næsten at komme til at tale med din kone (som jo også er kvik til F1-fejl) :)

Alle svarene står i linkene og i tråden; men nu må vi jo tage det stille og roligt :)

Hvis du skruer lusen ud (du kan jo prøve at gøre det), så stopper fyret stille og roligt afsluttende med et blæs for at rense herden. Hvis du tager strømmen på styringen, så dør alting, også blæseren og sneglen, og ilden brænder langsomt ud.

Hvis du skruer lusen ud, så skal du derfor f.eks. investere i en trådløs rumtermostat (se tidligere indlæg). Her sætter du temperaturføleren i stuen, indstiller den til den rumtemperatur, som du minimum ønsker, f.eks. 19 grader (det er sikkert noget, som den mest kuldskære del af ægtepagten bestemmer :) ). Modtagerdelen af den trådløse temperaturføler forbindes til de skruer, som lusen er fjernet fra, så rumtemperaturfølerne nu bestemmer om fyret skal være tændt eller ej.
Mht. Pc-program har jeg lige ladet mig fortælle at det kun virker, hvis det tilsluttes en Pc, der er permanent tændt så det bliver ikke i denne omgang jeg vælger denne løsning.

1. Skal jeg indstille styringen til at tænde og slukke fyret to til tre gange i døgnet (og køre i x-antal timer)....og kan jeg det, via styringen?
Ja, det er rigtigt. Timerne i et PC-program er kun aktive, når PC'en er tændt. Det er også grunden til, at jeg ikke bruger den metode, selvom man kan lave noget meget avancerede timer-indstillinger, der f.eks. kan rettes over internettet. Andre har valgt at have en Atom-cpu-computer, som næsten ikke bruger strøm, til at køre PC-programmet på...

Og ja, din version af styringen kan også klare en simpel timer-styring, selvom den vist kan have nogle problemer med at få klokken til at gå ordentlig.

Frank_Rasmussen
Stoker XV
Stoker XV
15
Indlæg: 1488
Tilmeldt: 07 feb 2009 16:36
Mit fyr: Woody rød-sort kedel (Version 6.61)
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Årligt forbrug: Ukendt, nok 5 tons
Geografisk sted: Stevns (Nej, det er ikke på Møn)

Re: Sommerstyring. Hvad gør i.

Indlæg af Frank_Rasmussen »

He, he jeg må have en fagmand. Nej jeg kan ikke følge rørene, da de (som de fleste rør) er støbt ned i gulvet :wink:
Og det ligner ikke en ledning, men en kobbertråd til en "dyk-føler" og den kan vel næppe være 15 meter lang??
Nu er man jo ikke en rigtig mand, før man har indkøbt et langt murbor og en stor bormaskine (undskyld, har fået for meget rødvin!)....

Det er ikke dyk-følerne-ledningerne, som skal være 15 m. Det er ledningen, som ikke ses på linkene, til strømforsyning af cirkulationspumperne, som skal være f.eks. 15 m.

Der er ganske almindelig elledning (se f.eks. http://www.av-cables.dk/diverse_kabler_ ... 30_da.html) til 5 kr. meteren, som du kan bruge.
Brugeravatar
frølårsraketten
Stoker VII
Stoker VII
14
Indlæg: 286
Tilmeldt: 31 dec 2009 04:08
Mit fyr: Aduro H1
Areal: 109 m²
Brændsel: piller fra Helenemøllen
Fremviser gerne i postnummer: 5600
Geografisk sted: Sydfyn
Kontakt:

Re: Sommerstyring. Hvad gør i.

Indlæg af frølårsraketten »

stoker"nuts" skrev:
Den må jo for pokker (sorry) have et formål (ud over at man kan smide en Tænd/sluk fjernbetjening på).
nej ;o)
Med venlig hilsen Pierre
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Aduro H1
Brugeravatar
Jan_Al
Stoker X
Stoker X
15
Indlæg: 486
Tilmeldt: 09 okt 2008 19:54
Mit fyr: KSM 175-13
Areal: 154
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 6430
Dagligt forbrug: ca. 20Kg.
Årligt forbrug: Sæson 09/10= 6,4T
Geografisk sted: Als, Sønderjylland
Har takket: 16 gange
Blevet takket: 7 gange

Re: Sommerstyring. Hvad gør i.

Indlæg af Jan_Al »

Frank_Rasmussen » 13 May 2010, 20:14 skrev: Nu er man jo ikke en rigtig mand, før man har indkøbt et langt murbor og en stor bormaskine (undskyld, har fået for meget rødvin!)....

Det er ikke dyk-følerne-ledningerne, som skal være 15 m. Det er ledningen, som ikke ses på linkene, til strømforsyning af cirkulationspumperne, som skal være f.eks. 15 m.

Der er ganske almindelig elledning (se f.eks. http://www.av-cables.dk/diverse_kabler_ ... 30_da.html) til 5 kr. meteren, som du kan bruge.
HOv hov! Den går ikke med det kabel til pumpen, af to grunde: Det er kun 2 leder kabel, så jordledningen mangler og for det andet må du ikke bruge det som en del af den faste installation som pumpen jo er! Skulle der opstå ild og man så finder frem til at kablet er synderen, så er man rent ud sagt på skideren.
Frank_Rasmussen
Stoker XV
Stoker XV
15
Indlæg: 1488
Tilmeldt: 07 feb 2009 16:36
Mit fyr: Woody rød-sort kedel (Version 6.61)
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Årligt forbrug: Ukendt, nok 5 tons
Geografisk sted: Stevns (Nej, det er ikke på Møn)

Re: Sommerstyring. Hvad gør i.

Indlæg af Frank_Rasmussen »

Jeg ikke el-installatør; men der vel næppe nogen fast installation, som er mere jordet end en cirkulationspumpe...

I det hele taget er de danske regler om sammenblanding af jordede og ikke-jordede installationer ualmindelige ufornuftige..

Men det fører jo ikke til noget fornuftigt. Erhttp://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp ... p=&n=30100 til ca. 3 kr/m god nok?

Brugeravatar
Jan_Al
Stoker X
Stoker X
15
Indlæg: 486
Tilmeldt: 09 okt 2008 19:54
Mit fyr: KSM 175-13
Areal: 154
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 6430
Dagligt forbrug: ca. 20Kg.
Årligt forbrug: Sæson 09/10= 6,4T
Geografisk sted: Als, Sønderjylland
Har takket: 16 gange
Blevet takket: 7 gange

Re: Sommerstyring. Hvad gør i.

Indlæg af Jan_Al »

Jep, kablet fra Harald er ok til formålet! Det første forslag hører desværre ind under kategorien "Ulovlig" installation. Hvad mener du med "I det hele taget er de danske regler om sammenblanding af jordede og ikke-jordede installationer ualmindelige ufornuftige.." ?
Frank_Rasmussen
Stoker XV
Stoker XV
15
Indlæg: 1488
Tilmeldt: 07 feb 2009 16:36
Mit fyr: Woody rød-sort kedel (Version 6.61)
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Årligt forbrug: Ukendt, nok 5 tons
Geografisk sted: Stevns (Nej, det er ikke på Møn)

Re: Sommerstyring. Hvad gør i.

Indlæg af Frank_Rasmussen »

Det er f.eks. lovligt i Danmark at have en blanding af jordede og ikke-jordede stikkontakter.

Jeg har ikke meget forstand på el-installationer; men jeg læste engang en artikel, der lød meget fornuftig, og som mente, at en sådan blandingsinstallation væsentlig øger risikoen for at få strøm i den jordede del af installationen i forhold til, hvis man helt gik bort fra at tillade blandingen.

Såvidt jeg husker fra artiklen, så skulle det i Sverige vist være forbudt at lave disse blandingsinstallationer.
stokernut
Stoker X
Stoker X
15
Indlæg: 497
Tilmeldt: 18 dec 2008 20:09
Mit fyr: 16 kw Scotte
Areal: 200
Brændsel: piller
Dagligt forbrug: ca. 30 kg
Årligt forbrug: ca. 5 tons

Re: Sommerstyring. Hvad gør i.

Indlæg af stokernut »

He, he nu bliver i ski langhåret. Jeg kan altså godt finde ud af at købe kabel. Problemet var at i sagde at termostanten skulle i en dyklomme på fyret og det kan jeg stadig ikke fatte hvordan jeg gør, nu når pumpen er placeret langt væk fra fyret, såååååååå? Og for i ikke igen bliver langhårede skære jeg det lige ud i pap for jer (he, he nu får jeg stryg) icon_cheesygrin.gif

Skal termodimsen i en dyklomme i fyret som der er skrevet tidligere?

Hvis JA så forklar lige hvordan man gøre det, når den "kun" er forbundet til resten med en kobberspiraltråd?

OG inden vi så køre videre, er "nummer 2" pumpe måske slet ikke et problem. Denne pumpe er hvis nok det i kalder en SHUNT. Jeg fik lavet noget (jeg ikke ved hvad er) fordi der kun var "hotspots" (ok det var så Coldspot jf konen) på mit køkkengulv.

Hvad sker der hvis denne pumpe ikke altid køre sammen med "hovedpumpen" (cirkulationspumpen)? Altså hvis Shunt-pumpen (hvis det altså er sådan en) står stille, blokere den så for hovedpumpens funktion?

Se venligste første indlæg, med billede, i denne tråd:

viewtopic.php?f=51&t=5759
Frank_Rasmussen » 13 May 2010, 20:00 skrev:Nu forlanger jeg næsten at komme til at tale med din kone (som jo også er kvik til F1-fejl) :)
Ja det ender med hun bliver sat på sagen :wink:
Frank_Rasmussen skrev:Alle svarene står i linkene og i tråden; men nu må vi jo tage det stille og roligt :)
Ja det ville godt være kanon (også for fremtiden, hvis andre vil have gavn af sommerdrift.
Frank_Rasmussen skrev:Hvis du skruer lusen ud (du kan jo prøve at gøre det), så stopper fyret stille og roligt afsluttende med et blæs for at rense herden. Hvis du tager strømmen på styringen, så dør alting, også blæseren og sneglen, og ilden brænder langsomt ud.
Jep det står efterhånden klart for mig.
Frank_Rasmussen skrev:Hvis du skruer lusen ud, så skal du derfor f.eks. investere i en trådløs rumtermostat (se tidligere indlæg). Her sætter du temperaturføleren i stuen, indstiller den til den rumtemperatur, som du minimum ønsker, f.eks. 19 grader (det er sikkert noget, som den mest kuldskære del af ægtepagten bestemmer :) ). Modtagerdelen af den trådløse temperaturføler forbindes til de skruer, som lusen er fjernet fra, så rumtemperaturfølerne nu bestemmer om fyret skal være tændt eller ej.
Jep den del har jeg også forstået og nu er jeg efterhånden ved at forstå hvad der gik galt.

Indledningsvis fik jeg "bare" svaret: Man kan klippe lusen over, men ikke at jeg så også skulle sætte fx. trådløs rumtermostat på. Den del kom først senere og derfor blev det hele rodet. Og samtidig var det første indlæg ikke noget med en trådløs løsning, men noget med at køre på styringens egen ur. Og det vil jeg langt hellere gøre end at køre på et trådløs termostat. Og nu er vi så retur i den total forvirring:

Jeg klipper lusen over og læser manualen (LÆS: konen læser manualen) og jeg indstiller herefter VIA styring, fyret til at tænde kl. dit og slukke kl. dat og igen kl dit2 og dat2. Hvis i nu skriver JA, så betyder det jo at i samtidig fortæller at styringens egen timer IKKE kan bruges når lusen sidder der?????

Så der mangler altså stadig en forklaring af denne del.

PS Mit fyr har forøvrigt kørt upåklageligt i vel en uge nu, men derfor vil jeg stadig godt vide:

1. Kan jeg bruge styringens egen tænd/sluk i stedet for mit ur?

2. Hvis JA til 1, skal lusen så fjernes?

3- Hvis JA til 2, betyder det så at styringens Tænd/sluk er sat ud af funktion, fra fabrikantens side, med en lus?

4. Hvis JA til 3, så hvorfor pokker har fabrikanten "ødelagt" styringens "tænd/sluk" fra start af?

5. Hvis jeg sætter mine nye cirkulationspumpe, som sidder lige ved fyret, på en termostat SKAL den anden pumpe så også på sådan en temostant eller kan den:

1a. Være permanent slukket

2a. Køre på nuværende simple tænd/sluk ur?

3a. Hvis JA til 2a, skal det så starte lidt før og slutte lidt efter.

Nu har jeg forsøgt at lave mine spørgsmål KISS (Keep It Simpel Stupid eller Keep It Stupid Simpel) 8)

Hvis en eller anden gider svare KISS så tror jeg We Have A Winner.

Altså quote HVER delspørgsmål og besvare alt, en gang for alle. Det ville bare være kanon. :wink:
16Kw Scotte med 6.35 styring
Brugeravatar
Falck
Stoker XIV
Stoker XIV
17
Indlæg: 892
Tilmeldt: 31 dec 2006 19:49
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 230 i 1 plan
Brændsel: Træpiller, solfanger + solceller
Årligt forbrug: 6000 kg
Geografisk sted: Ødsted
Blevet takket: 1 gang
Kontakt:

Re: Sommerstyring. Hvad gør i.

Indlæg af Falck »

For ikke at være lang i spyttet, så køb det EDB software til at styre din scotte/woody med. I den er der alle de ting du skal bruge. Du stiller programmet til at starte fyret klokken xx og slukke kl xx, og så klare den det. Du kan instille den til daglig start/stop, eller kun nogle dage. Så kan du stadig bruge dit tænd/sluk ur til at stoppe pumperne. Simpelt og ikke mindst billigt :-)
Jan Falck
Scottedoktor.dk
VVS Eksperten, Hedensted
Frank_Rasmussen
Stoker XV
Stoker XV
15
Indlæg: 1488
Tilmeldt: 07 feb 2009 16:36
Mit fyr: Woody rød-sort kedel (Version 6.61)
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Årligt forbrug: Ukendt, nok 5 tons
Geografisk sted: Stevns (Nej, det er ikke på Møn)

Re: Sommerstyring. Hvad gør i.

Indlæg af Frank_Rasmussen »

1. Kan jeg bruge styringens egen tænd/sluk i stedet for mit ur?
Ja.
2. Hvis JA til 1, skal lusen så fjernes?
NEJ, da du vil jo så vel ikke vil bruge en EKSTERN kontrol af om styringen skal være tændt eller slukket.

Hvis du ikke kan leve med version 4's måske ikke særlige præcise klokke, så kan du for ganske få kroner købe et pålideligt ur hos f.eks. Harald Nyborg, som kan sætte mellem 'EKSTERN'-klemmerne.

Spørgsmålene om den 'fjerne' cirkulationspumpe kræver vist et diagram fra din side..

Besvar