Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Hvor mange piller skal man regne med

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
hudle
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 662
Tilmeldt: 17 feb 2009 21:28
Mit fyr: Scotte 20 KW+ 45 rør solvarme
Areal: 320
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6950
Dagligt forbrug: ???
Årligt forbrug: 10 ton
Geografisk sted: Vestjylland
Modtaget likes: 2 gange

Re: Hvor mange piller skal man regne med

Indlæg af hudle » 04 mar 2010 19:38

okay flunk--- hvad med løvtræ eller gran kan du sige noget om det hvad det er omregner... der er noget galt med mit fyr.. jeg har røggastemp på 250-300 grader.. så et nyt fyr er at foretrække..
Ejer af www.Klostermultiservice.dk - Salg af minilæssere samt fliserensning og algebehandling. Rodfræsning Klarer vi også :-)


Meldgård
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 132
Tilmeldt: 11 jan 2010 21:58

Re: Hvor mange piller skal man regne med

Indlæg af Meldgård » 04 mar 2010 20:12

Jeg kender ikke den solo indvendig,men der må være røgkanaler eller andet der skal renses,på min DeDietric skal hele røgkassen bagpå kedel af (4 bolte) så er alle kanalerne åbne,den bliver gerne renset 1 gang om måneden.Hvor længe har du fyret i den,og har den altid drillet?

Frank_Rasmussen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1488
Tilmeldt: 07 feb 2009 16:36
Mit fyr: Woody rød-sort kedel (Version 6.61)
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Årligt forbrug: Ukendt, nok 5 tons
Geografisk sted: Stevns (Nej, det er ikke på Møn)

Re: Hvor mange piller skal man regne med

Indlæg af Frank_Rasmussen » 04 mar 2010 22:33

Der er en beregner på http://nordjyskbioenergi.noweb.dk/asset ... rrelse.xls, som muligvis kan bruges.

PS: Nå, det link du'er da ikke. Gå i stedet til http://nordjyskbioenergi.noweb.dk/index ... umentId=74 og tryk på 'Beregn' i 'Beregn dit varmebehov'

hudle
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 662
Tilmeldt: 17 feb 2009 21:28
Mit fyr: Scotte 20 KW+ 45 rør solvarme
Areal: 320
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6950
Dagligt forbrug: ???
Årligt forbrug: 10 ton
Geografisk sted: Vestjylland
Modtaget likes: 2 gange

Re: Hvor mange piller skal man regne med

Indlæg af hudle » 04 mar 2010 23:03

jeg har brugt den i de to år jeg har haft huset.. det er begyndt at drille mere og mere og det har hele tiden været sådan at der skulle fyres så meget og det skal passes ellers har vi aldrig varme på.. hader det lort som pesten .... Jeg har lige købt anti sod og en boremaskinebørste for at se om det kan hjælpe på tingene i mine røgkanaler.. men jeg ved det ikke..
Ejer af www.Klostermultiservice.dk - Salg af minilæssere samt fliserensning og algebehandling. Rodfræsning Klarer vi også :-)

Meldgård
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 132
Tilmeldt: 11 jan 2010 21:58

Re: Hvor mange piller skal man regne med

Indlæg af Meldgård » 05 mar 2010 08:06

OK. hudle.
Jeg mener nu at du har et udmærket fyr her,prøv at tage en stol og sætte dig foran soloen,tag et par dybe indåndinger,og se om ikke du kan blive venner med den,hvis først i bliver forsonet tror jeg i bliver glade for hinanden :cheers:
Hvis du ikke har renset røg og luftkanaler i 2 år,kan jeg godt forstå den protesterer.
Jeg har lige kigget i manualen på Baxi`s hjemmeside,og de siger rensning hver 14 dag,fremgangsmåden kan du læse i manualen,en anden ting du nævnte tidligere var manglende varme i akkutank,her skriver Baxi min 75 Gr keddeltemp,så det er klart det heller ikke virker hvis den ikke kan afgive varmen til varmefladerne,men i stedet sender den ud til fuglene,så på med støvmaske og briller.
Men mit forslag med en spand piller oven i træet syntes jeg du skal prøve,når du så har renset kedlen og prøvet den med pillerne,tror jeg dine planer med stoker bliver lagt på hylden lidt endnu.
Du kan ikke fyre billigere end med skovtræ hvis du selv går i skoven og fælder det :great:


hudle
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 662
Tilmeldt: 17 feb 2009 21:28
Mit fyr: Scotte 20 KW+ 45 rør solvarme
Areal: 320
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6950
Dagligt forbrug: ???
Årligt forbrug: 10 ton
Geografisk sted: Vestjylland
Modtaget likes: 2 gange

Re: Hvor mange piller skal man regne med

Indlæg af hudle » 05 mar 2010 09:02

hmm.. jeg har virkelig prøvet at blive forsonet.. og det er sket flere gange.. især når jeg lige har renset det så er vi gode venner en uges tid..

Jeg har renset det med ca 1 måneds mellemrum i de to år jeg har boet i huset.. det tager 3-4 timer hver gang... så prøver at komme i bund.. men har endnu ikke prøvet at rense røgkanalerne helt i bund og det bliver de når jeg nu har antisod og en boremaskinebørste til brug.. det burde tage det meste af det og så må det kunne aftage varmen og få røggastemperaturen til at falde..

Ja vi er enige om at skovtræ er det billigste, men sæt det op mod tiden du bruger på det.. hvor meget er dine arbejdstimer værd.. lad os sige det er sort så er det måske 150 i timen for at sætte det lavt.. du kan købe mange piller for de penge du bruger på at skove træ, køre det hjem , save, flække og lægge på plads.. så er der slitage på bil, trailer, sav, flækker, el osv... så gør man det store regnestykke op er jeg nu ikke så sikker på, at det er så vildt meget billigere... Grunden til min ekstra store frustration er, at min gratis træleverance er holdt op... men hvad det ville jo komme en dag.. hehe
Ejer af www.Klostermultiservice.dk - Salg af minilæssere samt fliserensning og algebehandling. Rodfræsning Klarer vi også :-)

Meldgård
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 132
Tilmeldt: 11 jan 2010 21:58

Re: Hvor mange piller skal man regne med

Indlæg af Meldgård » 05 mar 2010 09:52

Se nu begynder efterforskningen at give resultat,inden længe er synderen afsløret icon_cheesygrin.gif
Hvad fan har du lavet --- 3-4 timer til rensning,står ølkassen for tæt på fyret eller hvordan??
Sådan en total kedelrensning burde max tage en time,og så er der endda tid til 1 besøg omkring ølkassen.
Det er jo den vigtigste del af cirkulationen du har sprunget over,syntes du lige skal studere manualen omkring rensning,så du får det hele renset nu du alligevel skal være sort .
Det antisod du nævner tror jeg godt du kan spare,det er knofedt der skal til her.

hudle
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 662
Tilmeldt: 17 feb 2009 21:28
Mit fyr: Scotte 20 KW+ 45 rør solvarme
Areal: 320
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6950
Dagligt forbrug: ???
Årligt forbrug: 10 ton
Geografisk sted: Vestjylland
Modtaget likes: 2 gange

Re: Hvor mange piller skal man regne med

Indlæg af hudle » 05 mar 2010 14:26

haha meldgård.. nej sådan hænger det ikke sammen... men inden røggasturbulatorerne eller hvad de hedder de rør der sidder i kanalerne er oppe går det meste af en time...

Dem renser jeg men det er nok de kanaler der skal renses.. og så skal kedlen gøres ren for aske rester og belægninger ... Det er noget rigtig skod at få de rør op.... men kan forstå de skal kunne tages direkte op...

Der er noget helt galt med det skod.. ville ønske mig noget nemmere end det ...
Ejer af www.Klostermultiservice.dk - Salg af minilæssere samt fliserensning og algebehandling. Rodfræsning Klarer vi også :-)

Brugeravatar
Exsmeden
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 176
Tilmeldt: 29 nov 2008 15:50
Fremviser gerne i postnummer: 6200
Geografisk sted: Sønderjylland
Givet likes: 114 gange
Modtaget likes: 3 gange

Re: Hvor mange piller skal man regne med

Indlæg af Exsmeden » 05 mar 2010 19:30

Flunk » 04 Mar 2010, 11:06 skrev:Har selv 186 m3, i to plan
110 + 76.
Bruger stokeren hel året, inkl sommerdrift til varmt vand.
Bruger normalt ca. 5 tons/år.

Hvis man så tager sommerdriften ud, og øger med forskel i areal, når man frem til 7-8 tons.

Mojn.
Jeg har lavet en beregning på energiforbrug.
jeg håber det er noget i kan bruge.
Vedhæftede filer
Energiforbrug.xls
(36 KiB) Downloadet 145 gange
M.v.h.
Exsmeden
Suporter på
1: Scotte Blackstar 10KW 110l combi Vvb Huset er på 180 m2
2: Woody Mini 10Kw 150l combi Vvb Huset er på 240 m2
3: MCZ EGO Pilleovn.

Meldgård
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 132
Tilmeldt: 11 jan 2010 21:58

Re: Hvor mange piller skal man regne med

Indlæg af Meldgård » 05 mar 2010 22:37

Hvad så hudle,hvad laver du sFun_explosive.gif eller MassageTherapist021.gif eller drinking25.gif


Besvar