Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Ved køb af Scotte 16 kwh

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Smilla
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 7
Tilmeldt: 27 feb 2010 13:28

Re: Ved køb af Scotte 16 kwh

Indlæg af Smilla » 27 feb 2010 18:15

Tak for de mange gode råd.

jeg har talt med en mand i dag, som har rådet mig til at gå op og købe en Woody Comfort 16 kwh. Den kan man købe komplet hos VVS Centret i Gørlev for kr. 27.500.

kedlen skulle være bedre og inkl. iltstyring. Og så skulle den være bedre lavet.

Er det rigtigt?

Venligst

Smilla


rappe
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 309
Tilmeldt: 21 okt 2009 18:10
Mit fyr: woody 16kw v6.22 på luksus-kedel
Areal: 125
Brændsel: Varga træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4173
Årligt forbrug: 5.5ton
Geografisk sted: ringsted

Re: Ved køb af Scotte 16 kwh

Indlæg af rappe » 27 feb 2010 18:30

har købt det samme sæt,men der var ikke iltstyring med til min,så check lige tilbudet inde du betaler,men ellers er jeg rigtig tilfreds med mit anlæg,mangler lidt ekstra udstyr,men køre fint uden..

Frank_Rasmussen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1488
Tilmeldt: 07 feb 2009 16:36
Mit fyr: Woody rød-sort kedel (Version 6.61)
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Årligt forbrug: Ukendt, nok 5 tons
Geografisk sted: Stevns (Nej, det er ikke på Møn)

Re: Ved køb af Scotte 16 kwh

Indlæg af Frank_Rasmussen » 27 feb 2010 18:36

Kender ikke Bio18; men jeg har det anlæg, som du henviser til, og jeg er godt tilfreds. Dog tror jeg, at prisen er uden iltstyring, medmindre du har fået en god pris.

Det samme anlæg med en meget gennemprøvet kedel (Opop 418) med en virkningsgrad på 89,7%, og en lillebitte ubetydelig forskel i styringen (og uden iltstyring) kan fås for 19500 kr. inkl. mons. Så får man til gengæld et opstartsbesøg (værdi lidt over 1000 kr.) og et computerovervågningsprogram (igen over 1000 kr.) med i købet.

Hvis fyret skal stå i et opvarmet rum, så ville jeg overvej at spare de +7500 kr....selvom den sort-røde kedel er flot :)

rappe
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 309
Tilmeldt: 21 okt 2009 18:10
Mit fyr: woody 16kw v6.22 på luksus-kedel
Areal: 125
Brændsel: Varga træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4173
Årligt forbrug: 5.5ton
Geografisk sted: ringsted

Re: Ved køb af Scotte 16 kwh

Indlæg af rappe » 27 feb 2010 18:44

comfort kedel har så en virkningsgrad på over 94% men skal lade være usagt om hvor meget det har at sige og hvor lang tid det vil tage at tjene det hjem.om ikke andet må det være bedre for miljøet og penge pungen

Brugeravatar
Ole S.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1876
Tilmeldt: 08 apr 2007 00:25
Mit fyr: Multi 22 på Viadrus
Areal: 105+40 uisolværksted
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: sæson 07-08 3460 kg
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Ved køb af Scotte 16 kwh

Indlæg af Ole S. » 27 feb 2010 18:59

Ulrik » 27 Feb 2010, 15:28 skrev: Jeg tvivler ærlig talt på at den kedel er de 8.000,- mere værd som sættet hos NBE's webshop er dyrere.
Ellers helt fint link Ole :)

I en direkte sammenligning er Hedestoker 2000,- billigere på et scotte sæt.
Hej
Ja kan godt se at de andre ikke kan konkurrere med Hede lige pt.
Med Venlig Hilsen Ole S.
Multi 22 på Viadrus kedel, Trækstabilisator
Røgvender over herd, plader midt i kedlen.
Timetæller, Vvb 140 l.
Ca 6 meter isokern, 25 m. præ isolerede pexrør


NLA
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 75
Tilmeldt: 06 jan 2010 21:05
Mit fyr: Scotte 16kw
Areal: 160
Brændsel: 8mm pt. fra stampemøllen
Årligt forbrug: Håber på 5-6 ton
Geografisk sted: 4200 Slagelse

Re: Ved køb af Scotte 16 kwh

Indlæg af NLA » 03 mar 2010 18:23

Frank_Rasmussen skrev:Det er vist meget omstridt, om iltstyring (ca. 2500 kr.) kan betale sig, og f.eks. hvor langt tid selve iltsonden kan holde. Desværre er ikke rigtig nogle, som kan henvise til sikre tal.

Men nogle af os har valgt at tro på det rentabele i iltstyring. Om ikke andet så sover vi måske bedre med viden om, at styringen hele tiden forsøger (med mere eller mindre held) at korrigere pille/luft-forholdet til at være optimalt.

Jeg kan varmt anbefale kompressorens til at holde herden ren med. Hvis støj ikke er noget problem kan man endda få det billigt med en billig (larmende) kompressor (ca. 500 kr).

Hvis du alligevel skal have lavet noget rørarbejde, så ville jeg bestemt ofre de 360 kr. på en zoneventil og 50 kr. (eBay) på en temperaturføler i varmvandsbeholderen, så du kan få varmvandsprioritering.

Røgtemperatur (vist 80 kr på eBay) og udetemperaturføler (også eBay til 50-70 kr.) til Sommerstop er jo også så billigt, at det er synd ikke at købe det.

Jeg har handlet en del gange hos Hedestoker og altid fået en fin behandling.

Og på et tidspunkt skal du sikkert også lige prøve at overvåge fyret via et computerprogram. Der findes et som er gratis den før måned.

Hvis du har et hus med et stort vinduesareal, så skulle sommerstop via en lysmåler være godt.

En trækstabilisator skriver alle, at man skal have.

Jeg har købt en termostat (150 kr. ) til pumpestop...over 20-30 kan den vel ikke undgå at betale sig tilbage :)
Den zoneventil og termostat til pumpestop, er den løsning bare en billigere udgave af en 3vejs motorventil eller ???
Scotte 16kw v.6.16(tror jeg) på OPOP 418,180l rustfri VVB til 160kvm i 1,5 plan fra 1877 middel isolering.

Frank_Rasmussen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1488
Tilmeldt: 07 feb 2009 16:36
Mit fyr: Woody rød-sort kedel (Version 6.61)
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Årligt forbrug: Ukendt, nok 5 tons
Geografisk sted: Stevns (Nej, det er ikke på Møn)

Re: Ved køb af Scotte 16 kwh

Indlæg af Frank_Rasmussen » 03 mar 2010 22:11

Zoneventil og trevejsventil er det samme ord for f.eks. http://www.scotte.dk/product.asp?product=16, som bruges til varmvandsprioritering via styringen (se f.eks. http://www.scotte.dk/getdoc.asp?id=61&m ... 9EE3BA4C73). Løsningen kræver også et termomenter til styring i varmvandsbeholderen.

Styringen kan også håndtere at stoppe cirkulationspumpen, når kedlen er kold; men da styringen kun har to udgange ( L5 og L6), så kommer man til at mangle en udgang, hvis bruger en udgang til magnetventilen i kompressor rens, og en anden udgang til styring af zoneventilen i varmvandsprioriteringen.

Man kan der for vælge at lave sit eget pumpestop med en passende termostat f.eks. http://www.scotte.dk/product.asp?product=21 eller http://www.scotte.dk/product.asp?product=20

farmer
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 26
Tilmeldt: 25 mar 2009 11:13
Mit fyr: hjemme bygget
Areal: 240
Brændsel: korn
Årligt forbrug: 3-til-4.T
Geografisk sted: viborg

Re: Ved køb af Scotte 16 kwh

Indlæg af farmer » 04 mar 2010 01:53

en H 418 16-24 KW OPOP KEDEL KØRE NU FINT MED ILTSTYRING DEN SKAL GODTNOK FUGES TÆT VED BUNDPLADEN I KEDLEN MEN SÅ KØRE DET FINT. DER ER NOK IKKE DE STORE BESPARELSER MED ILTSTYRING NÅR MAN FYRE MED PILLER MEN FYRE MAN DER IMOD MED FLIS SOM KOMMER UENS I MÆNGDE OG STØRELSE ER DET ET MUST. MEN IKKE TIL SCOTTE PÅ PILLER.

NLA
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 75
Tilmeldt: 06 jan 2010 21:05
Mit fyr: Scotte 16kw
Areal: 160
Brændsel: 8mm pt. fra stampemøllen
Årligt forbrug: Håber på 5-6 ton
Geografisk sted: 4200 Slagelse

Re: Ved køb af Scotte 16 kwh

Indlæg af NLA » 04 mar 2010 17:14

Frank_Rasmussen » 03 Mar 2010, 22:11 skrev:Zoneventil og trevejsventil er det samme ord for f.eks. http://www.scotte.dk/product.asp?product=16, som bruges til varmvandsprioritering via styringen (se f.eks. http://www.scotte.dk/getdoc.asp?id=61&m ... 9EE3BA4C73). Løsningen kræver også et termomenter til styring i varmvandsbeholderen.

Styringen kan også håndtere at stoppe cirkulationspumpen, når kedlen er kold; men da styringen kun har to udgange ( L5 og L6), så kommer man til at mangle en udgang, hvis bruger en udgang til magnetventilen i kompressor rens, og en anden udgang til styring af zoneventilen i varmvandsprioriteringen.

Man kan der for vælge at lave sit eget pumpestop med en passende termostat f.eks. http://www.scotte.dk/product.asp?product=21 eller http://www.scotte.dk/product.asp?product=20
Så blev jeg også klogere idag :) tak for det Frank!
Scotte 16kw v.6.16(tror jeg) på OPOP 418,180l rustfri VVB til 160kvm i 1,5 plan fra 1877 middel isolering.


Besvar