Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Scotte eller Woody hvad skal jeg købe ??

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Brugeravatar
Falck
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 892
Tilmeldt: 31 dec 2006 19:49
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 230 i 1 plan
Brændsel: Træpiller, solfanger + solceller
Årligt forbrug: 6000 kg
Geografisk sted: Ødsted
Modtaget likes: 1 gang
Kontakt:

Re: Scotte eller Woody hvad skal jeg købe ??

Indlæg af Falck » 11 mar 2010 23:26

nejnej » 11 Mar 2010, 17:19 skrev:hej med jer,har lige fået ødelagt mit fyrrum med sod og lugt,da mit scotte pillefyr brændte baglæns lørdag nat,
og smeltede slangen til piller,desværre er brændt plastic næsten ikke til at fjerne,så nu smider jeg scotte ud-og sætter et fyr op med sprinkler som brandsikring-aldrig mere scotte
Når nu dit fyr er brændt tilbage, må jeg så spørge dig om hvornår du sidst har vejet dine piller af, og brugt quick skemaet?? Hvad farve din anske havde lige før tilbagebranden?? Hvor længe siden du har renset det?? Samt hvor gammel dit fyr er?? Og om du husker at rense helt ud i skorstenen (der hvor den stadig er vandret)??
Jan Falck
Scottedoktor.dk
VVS Eksperten, Hedensted


nejnej
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 2
Tilmeldt: 11 mar 2010 17:02

Re: Scotte eller Woody hvad skal jeg købe ??

Indlæg af nejnej » 12 mar 2010 09:15

hej falck,ja du rammer nogenlunde de rigtige årsager til problemer mange steder-men nej asken var lys,kedlen
renset incl.røgrør,pillemængde afvejet og indkodet,samme parti piller hele måneden,så jeg tror bare at styringen
er gået grassat,det er så ikke første gang,nu sætter jeg et passatfyr op,håber at det går bedre,det har ihvert fald
ikke smelteslange!!

paw
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 951
Tilmeldt: 18 sep 2009 20:26
Mit fyr: woody 16 kw V10
Areal: 80
Brændsel: Træ-piller
Fremviser gerne i postnummer: 9600
Givet likes: 21 gange
Modtaget likes: 10 gange

Re: Scotte eller Woody hvad skal jeg købe ??

Indlæg af paw » 12 mar 2010 09:52

Tror ikke det er styring den er gal med, men skorstenen. Tilbageslag som dit har jeg set 1 gang, og der var det skorsten den var galt med. Hvis du ikke får tjekket den, får du bare vand på gulvet, og en snegl der sidder fast i Passaten og det er nok ikke bedre end en brændt plasticslange.

topgun
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 145
Tilmeldt: 04 sep 2008 14:27
Mit fyr: Scotte 16Kw
Areal: 243
Brændsel: Barnelik Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7270
Dagligt forbrug: 25 kg
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Stakroge (Herning)
Modtaget likes: 1 gang

Re: Scotte eller Woody hvad skal jeg købe ??

Indlæg af topgun » 12 mar 2010 15:03

Jeg planlægger så den modsatte vej at skift min Dantrim/Baxi stoker ud med enten en scotte eller woody.
Jeg er træt af det møg vandslukning.

Men lige for at få tråden tilbage på sporet. Nu følger der jo stoker styring med en ny Woody og Scotte.
Så Woody ejere med stokerstyring, skulle i købe i dag ville i så spare pengene og "nøjes" med en Scotte eller selvom i har stokerstyring bruger i så stadig det federe display ?

Jeg ved godt vi er ovre i kategorien nice to have og ikke need to have, men er meget i tvivl om man bare bruger stoker kontrol til alt når man har den og derved er det federe display i praksis ligegyldigt.
Michael Pedersen
Mit Fyr

Frank_Rasmussen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1488
Tilmeldt: 07 feb 2009 16:36
Mit fyr: Woody rød-sort kedel (Version 6.61)
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Årligt forbrug: Ukendt, nok 5 tons
Geografisk sted: Stevns (Nej, det er ikke på Møn)

Re: Scotte eller Woody hvad skal jeg købe ??

Indlæg af Frank_Rasmussen » 12 mar 2010 18:37

Styringen er ikke den eneste forskel, som man skal tage stilling til. Woody'en (men også nogle steder Scotten) sælges ofte med en nyere (comfort-agtig) kedel http://www.hedestoker.dk/shop/item.asp?id=2952.

Den reelle prisforskel mellem en Woody og en Scotte med samme kedel er ofte omkring 2000 kr. Så jeg vil sige at valget kommer an på humøret den dag, som man køber.

Jeg har ikke MitPillefyr-interfacet for at stille på parameter; men for at følge med i timing'en i status-skift, grafer til f.eks. PID-indstilling og for at få email (eller SMS), hvis fyret går i alarm.


Brugeravatar
Falck
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 892
Tilmeldt: 31 dec 2006 19:49
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 230 i 1 plan
Brændsel: Træpiller, solfanger + solceller
Årligt forbrug: 6000 kg
Geografisk sted: Ødsted
Modtaget likes: 1 gang
Kontakt:

Re: Scotte eller Woody hvad skal jeg købe ??

Indlæg af Falck » 12 mar 2010 20:46

Hvis du tager en scotte eller en woody 6,x med sammen kedel, og skal give 2000 ville jeg føle mig godt og grundigt taget i halen. Det er helt samme styring der følger med, den eneste forskæld er chippen, og den kan man jo bare købe til en billig penge hvis man ikke kan leve uden grafen :great:
Det er de samme når der forlanges mere for en 24 kw end for en 16 kw, her er det også det samme produkt, bare til forskældig pris (der skal ændres 3 parametre i styringen)
Jan Falck
Scottedoktor.dk
VVS Eksperten, Hedensted

Frank_Rasmussen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1488
Tilmeldt: 07 feb 2009 16:36
Mit fyr: Woody rød-sort kedel (Version 6.61)
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Årligt forbrug: Ukendt, nok 5 tons
Geografisk sted: Stevns (Nej, det er ikke på Møn)

Re: Scotte eller Woody hvad skal jeg købe ??

Indlæg af Frank_Rasmussen » 12 mar 2010 21:34

Hej Falck,

Okay, jeg troede at der også var en forskel i selve displayet på en version 6 Scotte og Woody.

Det gør jo også prisforskellen på en Scotte 6 styringsboks til 2500 kr (f.eks. http://www.hedestoker.dk/shop/item.asp?id=2677 og en Woody 6 styringsboks til 3500 kr. noget underlig (http://www.hedestoker.dk/shop/item.asp?id=2677)..

I den opstilling, som jeg har med en "comfort"-kedel til et 16 kW-anlæg ville forskellen i dag (på det sted jeg kiggede på internettet) mellem en Scotte og en Woody være 937,50 kr.

Og du har da helt ret i, at det i dag ville være billigere at købe den tilsvarende Scotte og putte en Woody-chip i til 312,50 kr. Da jeg købte i efterår fandtes Scotte-chippen ikke i version 6.

I dag ville jeg nok købe standard tilbudet med en Opop 416 kedel til 19500 kr med opstartsbesøg og interface (http://www.hedestoker.dk/shop/item.asp?id=3256).

Jeg kan ikke gennemskue, hvorfor alle disse julenumre med 16 kW og 24 kW-anlæg, og Scotte- og Woody-anlæg findes.

Måske er det for, at forhandlere lige kan komme med et godt tilbud over for en kunde, der er svær at overbevise...I givet fald synes, at det en risikabel metode, da kunden jo let kan blive sur, når han/hun opdage den kunstige opstilling.

Brugeravatar
Ole S.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1876
Tilmeldt: 08 apr 2007 00:25
Mit fyr: Multi 22 på Viadrus
Areal: 105+40 uisolværksted
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: sæson 07-08 3460 kg
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Scotte eller Woody hvad skal jeg købe ??

Indlæg af Ole S. » 12 mar 2010 21:45

Hej
Tror bestemt ikke Scotte/Woody forskellen er lavet for forbrugernes skyld. Sanistål er jo eneforhandler af Woody, så alt Woody der sælges kommer derfra. Kunne forestille mig at det er en del af forklaringen.
Med Venlig Hilsen Ole S.
Multi 22 på Viadrus kedel, Trækstabilisator
Røgvender over herd, plader midt i kedlen.
Timetæller, Vvb 140 l.
Ca 6 meter isokern, 25 m. præ isolerede pexrør

Frank_Rasmussen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1488
Tilmeldt: 07 feb 2009 16:36
Mit fyr: Woody rød-sort kedel (Version 6.61)
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Årligt forbrug: Ukendt, nok 5 tons
Geografisk sted: Stevns (Nej, det er ikke på Møn)

Re: Scotte eller Woody hvad skal jeg købe ??

Indlæg af Frank_Rasmussen » 12 mar 2010 22:25

Men på http://www.scotte.dk er der vel NBE, som bestemmer, og der sælges også 24 kW-anlæg http://www.scotte.dk/group.asp?group=1

PS: Ifølge http://nordjyskbioenergi.noweb.dk/index ... umentId=55, som jo er delvis forældet, skulle http://www.biopower.dk/ også være forhandler. Det er vel dem, der sælger Boink.

Brugeravatar
gel
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 171
Tilmeldt: 20 feb 2010 11:12
Mit fyr: Passat
Areal: 250
Brændsel: træ & olie
Modtaget likes: 1 gang

Re: Scotte eller Woody hvad skal jeg købe ??

Indlæg af gel » 13 mar 2010 09:47

så en Scotte og woody brænder er helt ens??
det er kun prisen på styringer der er dyre på en woody eller?


Besvar