Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

scotte og korn

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Besvar
sven erik
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 7
Tilmeldt: 26 dec 2009 17:14
Mit fyr: sk-stoker påopop 418
Areal: 130
Brændsel: korn-piller
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: ødum

scotte og korn

Indlæg af sven erik » 11 jan 2010 16:57

hej jeg har en ældre stoker monteret på en hs kedel. stokeren er med drejepotmetere og virker egentlig godt, bare jeg tager mig tid til indstillingen men kedlen er håbløs, udnytter slet ikke varmen på trods af hjemmelavede røgvendere. røg altid over 200g selv ved finjustering og kedel bøvlet at gøre ren. nyt anlæg skal købes da loven forhindre en udskiftning af enkeltdele (ikke godkendte i dag) har læst meget om scotten og UNDRES. hvorfor kan den ikke fyre med korn? den har mange indstillingsmuligheder, kan udstyres med ilt styring, kan monteres med komp. rens til at tage slakken, og skal der være en glødemasse ved korn kunne komp. rens måske laves så den kun blæste en side af gangen forskudt måske med en time. så skal tænderen ikke i gang ,ved ikke om den kan tænde korn. mit anlæg har kørt i over 10 år og meget varme er sendt ud men det har ikke betydet noget da jeg har haft brændsel til ca 30 øre kg de tider er forbi så nu må der gøres noge
hilsen sven


Frank_Rasmussen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1488
Tilmeldt: 07 feb 2009 16:36
Mit fyr: Woody rød-sort kedel (Version 6.61)
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Årligt forbrug: Ukendt, nok 5 tons
Geografisk sted: Stevns (Nej, det er ikke på Møn)

Re: scotte og korn

Indlæg af Frank_Rasmussen » 16 jan 2010 14:02

Stålet og dets tykkelse, som NBE-anlæg er lavet af, skulle ikke være velegnet til korn og lignende. Optændningen i brænderne skulle også være rettet mod træpiller..

Korn skulle have været forsøgt og opgivet.

Der er vist forsøg med mini-flis.

Besvar