Er vandet 60 eller 70 grader?

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
stokernut
Stoker X
Stoker X
15
Indlæg: 497
Tilmeldt: 18 dec 2008 20:09
Mit fyr: 16 kw Scotte
Areal: 200
Brændsel: piller
Dagligt forbrug: ca. 30 kg
Årligt forbrug: ca. 5 tons

Er vandet 60 eller 70 grader?

Indlæg af stokernut »

Så er den endelig "up and running", med stor hjælp fra min buddy. Temp i huset i morges var 23 grader (pu-ha).

Any way termometeret på forsiden af fyret viser 70 grader og styringen viser knap 60 grader, så nu er spørgsmålet, var er temperaturen på vandet fra fremløb reelt? Jeg vil jo helst ikke lukke 70 grader vand ud i systemet.

Har stukket et almindeligt stegetermometer ned på fremløb, men det viser kun ca. 45 så det hjælper jo ikke.

Jeg kan naturligvis ændre indstillingen på Scotten fra 60 grader til fx 55 grader og se, hvad termometeret på selve fyrets termometer viser, men selv om det så falder til fx 65 grader har jeg jo INGEN mulighed for at vide hvad temperatur vandet reelt har.

Nogen bud?
Vedhæftede filer
røgtemp.jpg
returvarmeShunt.jpg
Scotte.jpg
kedeltemp.jpg
16Kw Scotte med 6.35 styring

Brugeravatar
Jan_Al
Stoker X
Stoker X
15
Indlæg: 486
Tilmeldt: 09 okt 2008 19:54
Mit fyr: KSM 175-13
Areal: 154
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 6430
Dagligt forbrug: ca. 20Kg.
Årligt forbrug: Sæson 09/10= 6,4T
Geografisk sted: Als, Sønderjylland
Har takket: 16 gange
Blevet takket: 7 gange

Re: Er vandet 60 eller 70 grader?

Indlæg af Jan_Al »

Først en gang så skal du højere op med dit setpunkt. Du skal altid have minimum 60grader på din retur for at undgå kondensering af røggasser i kedlen. En anden ting er at jeg vil foreslå at tage dine termometre ud, hvor det er muligt selvfølgelig, og så ellers binde en snor eller lignende i dem og så ellers sænke dem ned i en gryde med kogende vand. Så skulle de jo gerne vise 100grader og hvis ikke så skal de lige justeres lidt eller i værste fald byttes. Bortset fra det, så et stort tillykke med dit nye "legetøj" :great:
Brugeravatar
Ole S.
Stoker XVI
Stoker XVI
17
Indlæg: 1876
Tilmeldt: 08 apr 2007 00:25
Mit fyr: Multi 22 på Viadrus
Areal: 105+40 uisolværksted
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: sæson 07-08 3460 kg
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Er vandet 60 eller 70 grader?

Indlæg af Ole S. »

Hej

Mener kun at producenten NBE "kræver" 45gr på returen. Ved ikke hvorfor, men jeg ville stole mest på termometret i styringen, men fin ide´med at nedsænke dem i kogende vand forudsat at de kan holde til vandet, hvilket jeg ikke ved???
Med Venlig Hilsen Ole S.
Multi 22 på Viadrus kedel, Trækstabilisator
Røgvender over herd, plader midt i kedlen.
Timetæller, Vvb 140 l.
Ca 6 meter isokern, 25 m. præ isolerede pexrør
Landbo
Stoker XV
Stoker XV
15
Indlæg: 1429
Tilmeldt: 20 nov 2008 20:55
Mit fyr: SK-STOKER 16 Kw med TM-3006
Areal: 170
Brændsel: Flis og andet brændbart.
Årligt forbrug: ????
Geografisk sted: Thy (Vest for Thisted)

Re: Er vandet 60 eller 70 grader?

Indlæg af Landbo »

Hej.

Tillykke med den nye 'pillemisbruger'. Håber den vil tjene dig tro i mange år.

Temperaturen: Øh, mener ikke det er en offentelig hemmelighed at temperaturstokken på en opop kedel normalt viser 5-10 grader for meget. Stol du bare på din styring.

Mvh. Leif.
Mvh. Leif.
Selvgjort er absolut velgjort - når det virker efter hensigten !
Motto: Forsøg altid at lave tingene så enkelt det er muligt.
jensras
Stoker III
Stoker III
15
Indlæg: 64
Tilmeldt: 01 jun 2008 10:42

Re: Er vandet 60 eller 70 grader?

Indlæg af jensras »

Hej Stokernut
Hvor har du placeret føleren til temp. ?
Mvh Jens

Brugeravatar
Jan_Al
Stoker X
Stoker X
15
Indlæg: 486
Tilmeldt: 09 okt 2008 19:54
Mit fyr: KSM 175-13
Areal: 154
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 6430
Dagligt forbrug: ca. 20Kg.
Årligt forbrug: Sæson 09/10= 6,4T
Geografisk sted: Als, Sønderjylland
Har takket: 16 gange
Blevet takket: 7 gange

Re: Er vandet 60 eller 70 grader?

Indlæg af Jan_Al »

Ole S. skrev:Hej

Mener kun at producenten NBE "kræver" 45gr på returen. Ved ikke hvorfor, men jeg ville stole mest på termometret i styringen, men fin ide´med at nedsænke dem i kogende vand forudsat at de kan holde til vandet, hvilket jeg ikke ved???
Ups, selvfølgelig ikke hele enheden :oops: Instrumentet må selvfølgelig ikke komme under vand :great:
stokernut
Stoker X
Stoker X
15
Indlæg: 497
Tilmeldt: 18 dec 2008 20:09
Mit fyr: 16 kw Scotte
Areal: 200
Brændsel: piller
Dagligt forbrug: ca. 30 kg
Årligt forbrug: ca. 5 tons

Re: Er vandet 60 eller 70 grader?

Indlæg af stokernut »

Jan_Al skrev:Du skal altid have minimum 60grader på din retur for at undgå kondensering af røggasser i kedlen.
Øh det ville da være total over kill. Producenten skriver 40 grader (via shunt og ned i retur). Hvis fremløb skal være 60 så skal retur naturligvis IKKE være 60 også. Nå når det så er sagt, så lad os gå lidt videre.

1. Føler fra styring er (med varmepasta som andre her på dette gode forum har anbefalet), placeret på selve fremløbsstudsen på fyret (altså så tæt på kedel som muligt). Den er sat fast med ståltråd og efterfølgende isoleret med alufoliebelagte isoleringslameller.

2. Ok mht. at fyrets eget termometer i princippet viser 5-10 grader for meget. Er det korrekt, så er de 70 grader jo ok.

MEN, MEN, MEN (og der er kun fordi jeg gerne vil vide det), så kan forskellen på styringens termometer og kedlens termometer, betyder følgende:

Er de 60 grader på styring forkert, så lukker jeg 70 grader ud i systemet. Hvis jeg så sætter styringen til 50 og derved sænker kedlens termometer til 60 grader er jeg jo i princippet "happy" lige indtil jeg opdager at det er kedlens termometer, der er defekt. Det betyder jeg nu kun lukker 50 grader vand ud i systemet.

Så "problemet" betyder reelt en temp forskel op 20 grader alt efter hvilket termometer der er korrekt.

En anden "indgangsvinkel" er at styringens termometer jo reelt måler UDVENDIG på et stykke metal. Uden at jeg ved ret meget om "sådan noget", så vil jeg gætte på at vandet INDVENDIG i fremløbet er varmere end det udvendige metal. HAR PRODUCENTEN TAGET HØJDE FOR DETTE??????

Lad os "lege" at temp forskellen på vandet INDE i røret og metallet UDVENDIG er 5 grader. Hvis producenten IKKE har tager højde for denne difference og man så sætter sin styring til 60 grader, så vil man jo reelt lukke 65 grader varmt vand ud i systemet.

Jeg kan naturligvis følge rådet og koge noget vand og ellers skille mine termometre af, men det kan vel næppe passe at jeg er den eneste Scotte ejer, der undre sig over der er 10 graders forskel på de to termometre.
16Kw Scotte med 6.35 styring
Brugeravatar
thoken
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 1988
Tilmeldt: 21 nov 2007 10:21
Mit fyr: scotte/dor 10 kw
Areal: 140 m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5500
Årligt forbrug: 3,5 t
Geografisk sted: Fyn
Har takket: 98 gange
Blevet takket: 46 gange

Re: Er vandet 60 eller 70 grader?

Indlæg af thoken »

Hej!
Det er faktisk ligegyldigt om din kedel temperatur er 55 eller 70 grader!
Bare du føler der er varme nok i dine radiatorer, og dit varme brugsvand bliver varmt nok, så behøver du i realiteten ikke mere!
Disse billige måleredskaber er ikke præcise, og er mest ment som en vejledende hjælp!
Og så er det selvfølgeligt vigtigt at der ikke bliver for stor temperatur forskel på top og bund af kedlen (altså at du har en shunt på) for så vil røgen kondensere i bunden af kedlen, og så rådner(ruster) den hurtigt op!

mvh thoken
Domptør for en scotte! Tidligere tb mini- kriger!
Scotte 10 kw,V7 styring, keramisk eltænder fra q-Pro, kompressorrens, vvb-prioritering (Metro 110l), trækstabilisator, alpha pro pumpe.
Solcelleanlæg: 5,85 kw, med 2x3kw KLNE invertere.
http://stokercloud.dk/dev/thoken.html
stokernut
Stoker X
Stoker X
15
Indlæg: 497
Tilmeldt: 18 dec 2008 20:09
Mit fyr: 16 kw Scotte
Areal: 200
Brændsel: piller
Dagligt forbrug: ca. 30 kg
Årligt forbrug: ca. 5 tons

Re: Er vandet 60 eller 70 grader?

Indlæg af stokernut »

thoken skrev:Hej!
Det er faktisk ligegyldigt om din kedel temperatur er 55 eller 70 grader!
Ja den er jeg med på, men alt andet lige, vil det vel koste mig en del ekstra (på årsbasis) at varme vandet op til 70 grader, i forhold til 55, så helt ligegyldigt er det vel næppe.

Nå da jeg VIL vide hvilket at de to termometre der viser mest forkert, har jeg lånt mig sådan en laser "dims" til at måle temp med. I får resultatet senere.
16Kw Scotte med 6.35 styring
Landbo
Stoker XV
Stoker XV
15
Indlæg: 1429
Tilmeldt: 20 nov 2008 20:55
Mit fyr: SK-STOKER 16 Kw med TM-3006
Areal: 170
Brændsel: Flis og andet brændbart.
Årligt forbrug: ????
Geografisk sted: Thy (Vest for Thisted)

Re: Er vandet 60 eller 70 grader?

Indlæg af Landbo »

Hej Stokernut.

Vil også mene du bør få styr på den temperatur. Helst bør du have et termometer du kan stole på, på både fremløb og retur.

Hvad er det for en shuntventil du har monteret på kedlen, en instillig eller fast. Det er slet ikke urelevant vi ved det ? Også hvilken temperatur den levere returvandet med ?

Forskellen i prisen for at køre med en fremløbstemperatur på 60 eller 70 grader er forsvindende lille, forudsat dine rør er ordenteligt isoleret. Jeg kører selv med 70 grader på fremløbet og 60 på returen til kedlen.

Mvh. Leif.
Mvh. Leif.
Selvgjort er absolut velgjort - når det virker efter hensigten !
Motto: Forsøg altid at lave tingene så enkelt det er muligt.

Besvar