Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Er vandet 60 eller 70 grader?

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Brugeravatar
a.baatz
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 68
Tilmeldt: 16 nov 2007 16:50
Mit fyr: SK stoker
Areal: 208 + 122 + 20
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5863
Dagligt forbrug: 25-30 gennemsnit
Årligt forbrug: 8 tons
Geografisk sted: Rolfsted, fyn

Re: Er vandet 60 eller 70 grader?

Indlæg af a.baatz » 18 sep 2009 10:10

Nej for der er jo ingen steder dykrøret kan afgive varme, da det er omgivet af vandet hele vejen rundt. Det eneste sted det kan afgive varme, er den lille kontaktflade der hvor det er skruet ind i rørinstallationen og ud igennem hullet, men hvis man isolerer det hele godt udenpå, så har du også den samme temperatur i dykrøret som i dit vand!
Intet er umuligt - der er bare noget der er sværere end andet..


Stokerservice
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 336
Tilmeldt: 02 sep 2007 22:36
Mit fyr: PT Woody DOR ellers KSM
Areal: 162
Brændsel: Træpiller
Geografisk sted: Nyk Mors
Kontakt:

Re: Er vandet 60 eller 70 grader?

Indlæg af Stokerservice » 18 sep 2009 10:16

Stokernut
Ok dvs at når man stikker en termometer op i røven for at se om man har feber så er det kun fordi man syntes det er lidt frækt at ligge og hygge sig med det
eller kunne man jo lige så godt sætte den fast på armen med lidt gaffa tape
Kristian Poulsen

servicetekniker Pricatech-KSM-BAXI-WOODY-SCOTTE-DENVIRO-TB MINI-VVS-EKSPERTEN
http://www.stokerservice.dk
info@stokerservice.dk

stokernut
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 497
Tilmeldt: 18 dec 2008 20:09
Mit fyr: 16 kw Scotte
Areal: 200
Brændsel: piller
Dagligt forbrug: ca. 30 kg
Årligt forbrug: ca. 5 tons

Re: Er vandet 60 eller 70 grader?

Indlæg af stokernut » 18 sep 2009 11:38

Stokerservice skrev:Stokernut
Ok dvs at når man stikker en termometer op i røven for at se om man har feber så er det kun fordi man syntes det er lidt frækt at ligge og hygge sig med det
eller kunne man jo lige så godt sætte den fast på armen med lidt gaffa tape
he, he funny, funny jeg tror vi er lidt langt ude nu.
16Kw Scotte med 6.35 styring

Stokerservice
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 336
Tilmeldt: 02 sep 2007 22:36
Mit fyr: PT Woody DOR ellers KSM
Areal: 162
Brændsel: Træpiller
Geografisk sted: Nyk Mors
Kontakt:

Re: Er vandet 60 eller 70 grader?

Indlæg af Stokerservice » 18 sep 2009 19:21

Ja det er rigtig vi må hellere stoppe mens legen er go ;-)
Kristian Poulsen

servicetekniker Pricatech-KSM-BAXI-WOODY-SCOTTE-DENVIRO-TB MINI-VVS-EKSPERTEN
http://www.stokerservice.dk
info@stokerservice.dk

Muele
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 103
Tilmeldt: 28 apr 2009 13:37
Mit fyr: Boink 16kw og 90 rør solvarme.
Areal: 150
Brændsel: 6 mm piller og solens stråler
Dagligt forbrug: 12-15 kg i oktober
Årligt forbrug: 5-6
Geografisk sted: Nord-Als, Sønderjylland

Re: Er vandet 60 eller 70 grader?

Indlæg af Muele » 25 sep 2009 11:39

Tak for fiffet med at pille glasset og viseren af for at justere temperaturvisningen på selve kedlen.

Mht temperaturmåling, er sammenligningen med feber-måling jo ikke helt ved siden af.
Temperaturen i bunden af en dyklomme (især hvis man bruger kølepasta og isolerer "udgangen") er meget meget tæt på vandets temperatur. Dog er der en hvis forsinkelse, da kobberet som lommen er lavet af, lige skal tilpasse sin temperatur (det skal selve termometret jo sådan set også). Dvs når temperaturen er faldende, vises faktisk en for høj temperatur( vi snakker decimaler her).

Hvis du vil være sikker på ikke have for varmt fremløb, kan du selvfølgelig skrue ned, men hvis du vil have præcis den temperatur du ønsker, skal du montere føleren i en dyklomme og stole på dens måling.

Lasermåling: Hvis du skal have en nogenlunde præcis måling, skal du male røret mat-sort og isolere det grundigt og kun lige fjerne isoleringen for hurtigt at måle temperaturen (Arg, hvor mange gange skal jeg dog skrive det ord!). Og det gælder uanset om det er en "gratis" lasermåler fra et gør-det-selv-abonnement et en prof. udgave.


stokernut
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 497
Tilmeldt: 18 dec 2008 20:09
Mit fyr: 16 kw Scotte
Areal: 200
Brændsel: piller
Dagligt forbrug: ca. 30 kg
Årligt forbrug: ca. 5 tons

Re: Er vandet 60 eller 70 grader?

Indlæg af stokernut » 25 sep 2009 14:21

Muele skrev: Mht temperaturmåling, er sammenligningen med feber-måling jo ikke helt ved siden af.
Se med mindre vi er læger er det jo nok ikke noget vi ved noget om. Jeg stoler for øvrigt på min VVS mand, når han siger der er flere graders forskel på temperaturen af vandet og så måling i en dyklomme eller direkte udvendig på et godt isoleret rør.

Tilbage til menneskets krops temperatur. Ingen af os ved jo om de 37 grader er baseret på blodets temperatur, musklernes temperatur, etc. etc. etc.

Lad os "for sjov" sige at det er blodets temperatur, så er jeg ret sikker på at de videnskabsfolk (medicinske) som er nået frem til at en oral eller anal måling skal give 37 grader til fulde har kompenseret for at man ikke selv kan måle blodets temperatur. Det kunne betyde at de har kommet frem til at man er rask når blodet har en temperatur på fx. 40 grader, de har så omregnet til hvad en oral etc. måling så skal vise for det passer med 40 grader. Samme fremgangsmåde havde jeg forventet af dem der har produceret Scotten. Bare tanken om at man skal fjerne glasset på termometeret og flytte nålen er grotesk....eller retter tegn på AMATØRE.

Og hvis en dyklomme skulle være bedre mht placering af føler, så burde producenten da have taget højde for dette i selve fremløbsstudsen.
16Kw Scotte med 6.35 styring

Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9827
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Re: Er vandet 60 eller 70 grader?

Indlæg af pille bruger » 25 sep 2009 14:35

stokernut skrev: Se med mindre vi er læger er det jo nok ikke noget vi ved noget om. Jeg stoler for øvrigt på min VVS mand, når han siger der er flere graders forskel på temperaturen af vandet og så måling i en dyklomme eller direkte udvendig på et godt isoleret rør.

Tilbage til menneskets krops temperatur. Ingen af os ved jo om de 37 grader er baseret på blodets temperatur, musklernes temperatur, etc. etc. etc.

Lad os "for sjov" sige at det er blodets temperatur, så er jeg ret sikker på at de videnskabsfolk (medicinske) som er nået frem til at en oral eller anal måling skal give 37 grader til fulde har kompenseret for at man ikke selv kan måle blodets temperatur. Det kunne betyde at de har kommet frem til at man er rask når blodet har en temperatur på fx. 40 grader, de har så omregnet til hvad en oral etc. måling så skal vise for det passer med 40 grader. Samme fremgangsmåde havde jeg forventet af dem der har produceret Scotten. Bare tanken om at man skal fjerne glasset på termometeret og flytte nålen er grotesk....eller retter tegn på AMATØRE.

Og hvis en dyklomme skulle være bedre mht placering af føler, så burde producenten da have taget højde for dette i selve fremløbsstudsen.
Justere du aldrig dit ur ?
Eller acceptere du bare at du altid er for sent ude icon_cheesygrin.gif
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Muele
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 103
Tilmeldt: 28 apr 2009 13:37
Mit fyr: Boink 16kw og 90 rør solvarme.
Areal: 150
Brændsel: 6 mm piller og solens stråler
Dagligt forbrug: 12-15 kg i oktober
Årligt forbrug: 5-6
Geografisk sted: Nord-Als, Sønderjylland

Re: Er vandet 60 eller 70 grader?

Indlæg af Muele » 25 sep 2009 14:44

Vi behøver ikke diskutere kvaliteten af kedlen, der er jeg enig med dig. Helt ufatteligt at de ikke har gidet indstille termometret. De behøver jo ikke engang fylde vand på for at gøre det, bare kedlen står et sted med stabil temperatur i et stykke tid. Tilsvarende havde de ikke pakket propperne i de ubrugte huller til dyklommer ordentligt på min kedel. Hvad er det for noget sjusk!!

Men for at bunden af en dyklomme skal være skal være koldere end det vand den er dykket i, skal varmen altså forsvinde et eller andet sted hen, og så meget varme bliver der altså ikke transporteret de 10 cm ud til fri luft. Det er som at sammenligne temperaturen midt i røret med temperaturen ude i kanten af røret. Der er sikkert forskel, men i vand der bevæger sig er det minimalt.

Jeg vil ikke bevæge mig længere ind i denne diskussion.

mvh Mogens

Frank_Rasmussen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1488
Tilmeldt: 07 feb 2009 16:36
Mit fyr: Woody rød-sort kedel (Version 6.61)
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Årligt forbrug: Ukendt, nok 5 tons
Geografisk sted: Stevns (Nej, det er ikke på Møn)

Re: Er vandet 60 eller 70 grader?

Indlæg af Frank_Rasmussen » 26 sep 2009 08:41

stokernut skrev:....tegn på AMATØRE.
Og hvis en dyklomme skulle være bedre mht placering af føler, så burde producenten da have taget højde for dette i selve fremløbsstudsen.
Tager man forbeklædnings-pladen og -isoleringen af min Woody, så kan man se, at den 'gammeldags-viser-med-glas'-temperaturfølers føler sidder med en klemme midt på kedlen.

Det kan derfor være, at NBE synes, at denne måler netop skulle vise en gennemsnitstemperatur på kedlen. Hvis man vil have den til at vise noget andet, så må man jo bruge et minut på at indstille viseren.

Min smed fortæller, at Danfoss (=meget professionel) bruger rør-metalklemmer til nogle af deres temperaturfølere.

Hvis man studerer en af driftgraferne på nettet f.eks. fra Stokerkontrol, så ses det tydeligt, at et fyr i stabil drift ikke holder en fuldstændig konstant temperatur; men den let svinger mere end nogle grader. Reguleringen af fyret foregår ved måling af temperaturforskelle, og det styringen i fyret rigtig god til.

Tiden er derfor bedst brugt på at indstille vigtige parameter som mætning og luftmængde. f.eks. efter vejledningerne her på siden eller på http://www.mhes.dk/.

stokernut
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 497
Tilmeldt: 18 dec 2008 20:09
Mit fyr: 16 kw Scotte
Areal: 200
Brændsel: piller
Dagligt forbrug: ca. 30 kg
Årligt forbrug: ca. 5 tons

Re: Er vandet 60 eller 70 grader?

Indlæg af stokernut » 26 sep 2009 09:03

Hele pointed er at styringens termometer og termometer på selve scotten MATURLIGVIS, fra fabrikken skal vise ens temperatur. Gør de ikke de, kan man jo ikke vide hvilken af de to termometre der er "defekt". Hvis man bare går ud fra det er teermometeret på Scotten og man så piller glasset af og justere viseren, ender man måske med at have to termometre der begge viser samme FORKERTE temperatur.
16Kw Scotte med 6.35 styring


Besvar