Diagram til Scotte og råd til hvad sætte før hvad?

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
stokernut
Stoker X
Stoker X
15
Indlæg: 497
Tilmeldt: 18 dec 2008 20:09
Mit fyr: 16 kw Scotte
Areal: 200
Brændsel: piller
Dagligt forbrug: ca. 30 kg
Årligt forbrug: ca. 5 tons

Re: Diagram til Scotte og råd til hvad sætte før hvad?

Indlæg af stokernut »

thoken skrev: Ja det plejer at være en god ide at kunne lukke for dele af sit anlæg!
Jeg har lavet mit anlæg sådan at jeg fx. kan lukke for radiatorkredsen, så min kedel kun behøver at trække varmtvandsbeholderen om sommeren.
Så er der ingen varmetab ved at pumpe vandet rudt til en masse radiatorer, som alligevel ikke bruger noget.
Jeg er også ved at installere noget gulvvarme(med egen pumpe og shunt), dette laver jeg også så det kan lukkes fra resten af anlægget.
mvh thoken
Det er smart, men desværre har jeg "bare" 2 rør (fremløb) som forsvinder ind i væg og op i loft, og hvad de går til, har jeg ingen ide om. Jeg forestiller mig at de begge går til gulvvarme og radiatore fordelt rundt i huset og så at det ene rør også går til varmevandsbeholderen.

Nå i skal da lige se et billede af mit fyrrum "før og efter". icon_cheesygrin.gif
Vedhæftede filer
før.jpg
Efter.jpg
16Kw Scotte med 6.35 styring

stokernut
Stoker X
Stoker X
15
Indlæg: 497
Tilmeldt: 18 dec 2008 20:09
Mit fyr: 16 kw Scotte
Areal: 200
Brændsel: piller
Dagligt forbrug: ca. 30 kg
Årligt forbrug: ca. 5 tons

Re: Diagram til Scotte og råd til hvad sætte før hvad?

Indlæg af stokernut »

Så må i MEGET GERNE godkende mit projekt (inden der kommer strøm på). Gider i kikke på billederne og se om ikke Shunt, termometer og føler til samme etc. ser ok ud (placering i forhold til hinanden).

Og så vil jeg også gerne vide hvilke ledninger til hvad.

De fleste giver sig selv, da de ender i stik, men de tre (jord, fase, minus) som kommer fra styringen, skal de ikke i overkogstermostaten (og her samles med 3 lign. fra 220)?

Og sidst men ikke mindst, den lille føler som kommer fra styringen. Har ladet mig fortælle den skal ligge oven på fremløb, så tæt mod kedel som muligt. Går ud fra kablet IKKE kan smelte? Jeg ved godt den skal issoleres, og det samme skal mine røgrør, men det må vente indtil i har godkendt :wink:
Vedhæftede filer
SmelterDet Ikke.jpg
Færdig.jpg
ErDetOK2.jpg
ErDetOK.jpg
16Kw Scotte med 6.35 styring
Brugeravatar
Ole S.
Stoker XVI
Stoker XVI
17
Indlæg: 1876
Tilmeldt: 08 apr 2007 00:25
Mit fyr: Multi 22 på Viadrus
Areal: 105+40 uisolværksted
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: sæson 07-08 3460 kg
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Diagram til Scotte og råd til hvad sætte før hvad?

Indlæg af Ole S. »

Hej

Er der ikke plads i dyklommen til den føler, tror det vil give en mere præcis måling.
Med Venlig Hilsen Ole S.
Multi 22 på Viadrus kedel, Trækstabilisator
Røgvender over herd, plader midt i kedlen.
Timetæller, Vvb 140 l.
Ca 6 meter isokern, 25 m. præ isolerede pexrør
Frank_Rasmussen
Stoker XV
Stoker XV
15
Indlæg: 1488
Tilmeldt: 07 feb 2009 16:36
Mit fyr: Woody rød-sort kedel (Version 6.61)
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Årligt forbrug: Ukendt, nok 5 tons
Geografisk sted: Stevns (Nej, det er ikke på Møn)

Re: Diagram til Scotte og råd til hvad sætte før hvad?

Indlæg af Frank_Rasmussen »

Det ser jo godt ud.

Diagrammet til forbindelse af overkogsikringen kan ses nederst til venstre på side 16 af http://nordjyskbioenergi.noweb.dk/asset ... on%206.pdf.

Jeg vil bruge noget termo-pasta til at skabe god termisk forbindelse mellem føler og rør; men egentlig tror jeg, at det er unødvendigt.

Hvis jeg skulle sige noget kritisk (og det bør man sikkert holde sig fra), så synes jeg, at shunt-kredsløbet er lidt stort. Men jeg tror ikke at det betyder ret meget.

På mit gamle oliefyr gik skorstenfejeren meget op i, at der ikke måtte være rørskåle af skum tæt på røgrøret (60 cm. tror jeg). Han ville have, at de skulle være lavet af Rockwool.
stokernut
Stoker X
Stoker X
15
Indlæg: 497
Tilmeldt: 18 dec 2008 20:09
Mit fyr: 16 kw Scotte
Areal: 200
Brændsel: piller
Dagligt forbrug: ca. 30 kg
Årligt forbrug: ca. 5 tons

Re: Diagram til Scotte og råd til hvad sætte før hvad?

Indlæg af stokernut »

Frank_Rasmussen skrev:Det ser jo godt ud.
Tak, ja jeg er også nogenlunde tilfreds.
Frank_Rasmussen skrev:Diagrammet til forbindelse af overkogsikringen kan ses nederst til venstre på side 16 af http://nordjyskbioenergi.noweb.dk/asset ... on%206.pdf.
Ok har kikket og har også kikket i den manual det fulgte med min Scotte. Jeg fatter ikke det mindste af disse diagrammer. Jeg skal have det mere simpelt. Jeg har seks ledninger. 2 jord (en fra styringen og en fra 220 volt. Jeg har 2 faser (det jeg kalder plus). En fra styringen og en fra 220 volt. Jeg har to "nul" (minus) en fra styringen og en fra 220 volt. Har en ide om, at disse 6 ledninger skal samles i overkogs "dimsen". Et tegning eller et par billeder ville hjælpe gevaldigt.
Frank_Rasmussen skrev:Jeg vil bruge noget termo-pasta til at skabe god termisk forbindelse mellem føler og rør; men egentlig tror jeg, at det er unødvendigt.
Ok, men hvad er det for noget? Link e. lign. hvis du har?
Frank_Rasmussen skrev:Hvis jeg skulle sige noget kritisk (og det bør man sikkert holde sig fra), så synes jeg, at shunt-kredsløbet er lidt stort. Men jeg tror ikke at det betyder ret meget.
Helt enig, der er da gået nogle meter rør, men håber det er ok. Min største "bekymring" er om temp på Shunt (returløb i kedel) sidder det rigtige sted. Har en ide om, at det måske sidder for langt fra selve retur i kedel.
Frank_Rasmussen skrev:På mit gamle oliefyr gik skorstenfejeren meget op i, at der ikke måtte være rørskåle af skum tæt på røgrøret (60 cm. tror jeg). Han ville have, at de skulle være lavet af Rockwool.
Ok "point taken", men er du sikker på det er almindelig Rockwool og ikke noget "specielt"? Fx. det sammen som jeg påregner at bruge på mit røgrør (og hvad ved jeg ikke helt endnu).
16Kw Scotte med 6.35 styring

Frank_Rasmussen
Stoker XV
Stoker XV
15
Indlæg: 1488
Tilmeldt: 07 feb 2009 16:36
Mit fyr: Woody rød-sort kedel (Version 6.61)
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Årligt forbrug: Ukendt, nok 5 tons
Geografisk sted: Stevns (Nej, det er ikke på Møn)

Re: Diagram til Scotte og råd til hvad sætte før hvad?

Indlæg af Frank_Rasmussen »

Du kan se hvordan forbindelserne i min overkogssikring ser ud på side 7 i viewtopic.php?f=137&t=5558&start=60:

M.a.o. jord (gul/grøn) er forbundet lige over; det samme med nulleren (blå), mens fasen (brun) fra stikkontakten går til 'C'-klemmen i overkogssikringen, og '1' går til fasen i styringen. '2'-klemmen i overkogssikringen bruger jeg ikke; men den kunne sikkert bruges til at sammenbinde nullerene.

Eksempel på pasta i: http://www.hedestoker.dk/shop/item.asp?id=1265. Det kan sikkert fås billigere...ikke mindst lokalt.

Rockwools rørskåle er har en alu-tapefolie rundt om sig, se f.eks. http://guiden.rockwool.dk/produkter/tek ... lu-armeret. Har du fundet noget specielt til røgrør?
Benny
Stoker IV
Stoker IV
15
Indlæg: 133
Tilmeldt: 14 jun 2008 20:57
Mit fyr: Scotte Black Star 10 kW
Areal: 186
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 6800
Dagligt forbrug: 10 kg
Årligt forbrug: 4,2
Har takket: 4 gange
Blevet takket: 9 gange

Re: Diagram til Scotte og råd til hvad sætte før hvad?

Indlæg af Benny »

Hvis du forbinder nullerne til klemme 2 er jeg næsten sikker på du laver en fase-nul kortslutning hvis overkogssikringen en dag kobler ud. Men så er du jo også sikker på at fyret slukker he he:)Nullerne skal forblive i en løs samlemuffe for sig selv. Held og lykke
stokernut
Stoker X
Stoker X
15
Indlæg: 497
Tilmeldt: 18 dec 2008 20:09
Mit fyr: 16 kw Scotte
Areal: 200
Brændsel: piller
Dagligt forbrug: ca. 30 kg
Årligt forbrug: ca. 5 tons

Re: Diagram til Scotte og råd til hvad sætte før hvad?

Indlæg af stokernut »

Benny skrev:Nullerne skal forblive i en løs samlemuffe for sig selv. Held og lykke
DVS sige billedet her er forkert:

viewtopic.php?f=137&t=5558&start=60:
16Kw Scotte med 6.35 styring
Frank_Rasmussen
Stoker XV
Stoker XV
15
Indlæg: 1488
Tilmeldt: 07 feb 2009 16:36
Mit fyr: Woody rød-sort kedel (Version 6.61)
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Årligt forbrug: Ukendt, nok 5 tons
Geografisk sted: Stevns (Nej, det er ikke på Møn)

Re: Diagram til Scotte og råd til hvad sætte før hvad?

Indlæg af Frank_Rasmussen »

Hvor?
Brugeravatar
Ole S.
Stoker XVI
Stoker XVI
17
Indlæg: 1876
Tilmeldt: 08 apr 2007 00:25
Mit fyr: Multi 22 på Viadrus
Areal: 105+40 uisolværksted
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: sæson 07-08 3460 kg
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Diagram til Scotte og råd til hvad sætte før hvad?

Indlæg af Ole S. »

Frank_Rasmussen skrev:Hvor?
Hej

Scroll lidt ned på side der er elinstallationen vist.
Med Venlig Hilsen Ole S.
Multi 22 på Viadrus kedel, Trækstabilisator
Røgvender over herd, plader midt i kedlen.
Timetæller, Vvb 140 l.
Ca 6 meter isokern, 25 m. præ isolerede pexrør

Besvar