Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Spørgsmål vedr. Scotte, inden jeg sætter det op.

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Besvar
Brugeravatar
Ole S.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1876
Tilmeldt: 08 apr 2007 00:25
Mit fyr: Multi 22 på Viadrus
Areal: 105+40 uisolværksted
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: sæson 07-08 3460 kg
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Spørgamål vedr. Scotte, inden jeg sætter det op.

Indlæg af Ole S. » 24 jul 2009 19:04

stokernut skrev:Så er fyr og pillebeholder sat op. Jeg skal nu til at tilpasse røgrør etc. I denne forbindelse kommer så næste spørgsmål.

På bagsiden af Scotten, siddder er stort "rør" med gevind. Det sidder lige midt ud for mit røgrør og der er kun få cm mellem enden af dette rør og røgrøret. Går ud fra det er her min VVS mand kobler nogle rør på (om det så er udgående vand fra fyret eller indgående ved jeg endnu ikke).

Any way inden jeg nu skære røgrøret over og tilpasser det, ville det jo være genialt at vide om fyret skal længere væk fra det lodrette røgrør, så VVS manden får plads til de rør der nu skal på. Altså er det for lidt med kun et knæk fra fyret? Skal der også et vandret stykke rør på, for at skabe længere afstand med "gevind-røret" bag på fyret og så det lodrette røgrør?
Hej

Den stump rør, er sandsynligvis fremløbet. Mon ikke det er svejst på flangen, er det tilfældet SKAL det benyttes. Og så tror jeg dit røgrør er for tæt på. Men du kan selv afprøve det, der skal kunne skrues en bøjning på stumpen. Er der for lidt plads, kan du jo bare lade vvseren montere først, og så monterer du røgrøret bagefter, så kan du få fyret så tæt på skorstenen som muligt.
Med Venlig Hilsen Ole S.
Multi 22 på Viadrus kedel, Trækstabilisator
Røgvender over herd, plader midt i kedlen.
Timetæller, Vvb 140 l.
Ca 6 meter isokern, 25 m. præ isolerede pexrør


stokernut
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 497
Tilmeldt: 18 dec 2008 20:09
Mit fyr: 16 kw Scotte
Areal: 200
Brændsel: piller
Dagligt forbrug: ca. 30 kg
Årligt forbrug: ca. 5 tons

Re: Spørgamål vedr. Scotte, inden jeg sætter det op.

Indlæg af stokernut » 24 jul 2009 19:28

mbech skrev:Og husk at de vandrette forløb på røgrøret ikke må være helt vandret. De skal hælde en smule opad, når røgen skal gå fra kedel til skorsten.
Jooo, jaaaa men det er jo ikke muligt, hvis jeg kun har et knæk for neden og et for oven og der ud over ingen vandrette rør (ud over det, som går gennem murbøsningen og videre gennem 40 cm væg og så et par cm ind i skorstenskernen), sååååå???
Ole S. skrev:Hej

Den stump rør, er sandsynligvis fremløbet. Mon ikke det er svejst på flangen, er det tilfældet SKAL det benyttes. Og så tror jeg dit røgrør er for tæt på. Men du kan selv afprøve det, der skal kunne skrues en bøjning på stumpen. Er der for lidt plads, kan du jo bare lade vvseren montere først, og så monterer du røgrøret bagefter, så kan du få fyret så tæt på skorstenen som muligt.
Jo den er svejset fast (om det så er på "flangen" kan jeg desværre ikke svare på, da jeg ikke ved hvad "flangen" er).

Den bøsning du nævner er det eksempelvis et 90 graders knæk, således fremløbet ændres fra vandret (inden fra fyret) og til lodret videre ud i systemet?
16Kw Scotte med 6.35 styring

madmax
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 81
Tilmeldt: 16 mar 2008 14:30
Mit fyr: Scotte/opop 16kw
Areal: Ca. 200m2
Brændsel: Træpiller
Dagligt forbrug: Ca. 25 kg
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Hirtshals

Re: Spørgamål vedr. Scotte, inden jeg sætter det op.

Indlæg af madmax » 24 jul 2009 19:43

Hej med dig nut boy jeg kommer jo til branket grill kød imorgen så kikker vi på sagerne. men det ser sgu fint ud det du har fået lavet. vi ses buddy.

stokernut
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 497
Tilmeldt: 18 dec 2008 20:09
Mit fyr: 16 kw Scotte
Areal: 200
Brændsel: piller
Dagligt forbrug: ca. 30 kg
Årligt forbrug: ca. 5 tons

Re: Spørgamål vedr. Scotte, inden jeg sætter det op.

Indlæg af stokernut » 26 jul 2009 17:13

Fik ekspert bistand i går. Og resultatet blev at beholderen blev rykket helt retur mod vinduet/væggen. Fyret blev rykket mod højre (så der er lidt mere afstand melle snegl og fyr) og det blev også rykket lidt frem, således det gevind stykke på fyret (som er fremløb) har længere afstand til røgrøret (som du ikke er helt lodret, men har en hældning (se billedet).

Så er der lige et spørgsmål omkring "shunt" eller hvad den nu hedder. (SE BILLEDE). Nogen der lige kan fortælle om jeg kan stole på den instruktion, som fulgte med den der "regulator" (drejeknap, som på en radiator). Instruktionen siger, at hvis man sætter "regulatoren" på værdien "5", så er vandet 60 gradder. Hvis jeg kan stole på dette er der jo ingen grund til at sætte et "shunt-termometer" på.

Hele ideen er vel (med en Shunt) at hvis returløbet er under 60 grader (eller er det 50????), så skal man tage vand direkte fra fremløbet og lukke det ned i returløbet.

Og hvor skal de der "sonder" mæssing "dimser" sidde i fyret?
Vedhæftede filer
ShuntTilbehør.jpg
Hældning21.jpg
Hældning.jpg
16Kw Scotte med 6.35 styring

madmax
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 81
Tilmeldt: 16 mar 2008 14:30
Mit fyr: Scotte/opop 16kw
Areal: Ca. 200m2
Brændsel: Træpiller
Dagligt forbrug: Ca. 25 kg
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Hirtshals

Re: Spørgamål vedr. Scotte, inden jeg sætter det op.

Indlæg af madmax » 26 jul 2009 18:18

stokernut skrev:Fik ekspert bistand i går. Og resultatet blev at beholderen blev rykket helt retur mod vinduet/væggen. Fyret blev rykket mod højre (så der er lidt mere afstand melle snegl og fyr) og det blev også rykket lidt frem, således det gevind stykke på fyret (som er fremløb) har længere afstand til røgrøret (som du ikke er helt lodret, men har en hældning (se billedet).

Så er der lige et spørgsmål omkring "shunt" eller hvad den nu hedder. (SE BILLEDE). Nogen der lige kan fortælle om jeg kan stole på den instruktion, som fulgte med den der "regulator" (drejeknap, som på en radiator). Instruktionen siger, at hvis man sætter "regulatoren" på værdien "5", så er vandet 60 gradder. Hvis jeg kan stole på dette er der jo ingen grund til at sætte et "shunt-termometer" på.

Hele ideen er vel (med en Shunt) at hvis returløbet er under 60 grader (eller er det 50????), så skal man tage vand direkte fra fremløbet og lukke det ned i returløbet.

Og hvor skal de der "sonder" mæssing "dimser" sidde i fyret?
Billed 1. ja føleren med kobbertråden skal ind i messing "lommen" og pladseres så tæt ver retur indgangen på kedlen (Det nederste tykke rør) se tegnet eksempel.
Boxeb med føleren på skal side i den rør afgang der er i siden øverst til venstre på kedlen afgangen på højre side har jeg proppet af.

Jeg har mailet lidt billeder til dig.
Vedhæftede filer
tegning.jpg


Brugeravatar
Ole S.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1876
Tilmeldt: 08 apr 2007 00:25
Mit fyr: Multi 22 på Viadrus
Areal: 105+40 uisolværksted
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: sæson 07-08 3460 kg
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Spørgamål vedr. Scotte, inden jeg sætter det op.

Indlæg af Ole S. » 26 jul 2009 19:44

Hej
Den du ikke ved, hvad er til. Er en overkogningssikring, såvidt jeg kan se. Den skal ligeledes i en dyklomme, men i toppen af fyret eller på fremløbet. Og så skal strømmen igennem den og videre til styringen. Det er en ekstra (lovmæssig) sikring imod overkogning, hvis styringen skulle svigte.
Med Venlig Hilsen Ole S.
Multi 22 på Viadrus kedel, Trækstabilisator
Røgvender over herd, plader midt i kedlen.
Timetæller, Vvb 140 l.
Ca 6 meter isokern, 25 m. præ isolerede pexrør

madmax
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 81
Tilmeldt: 16 mar 2008 14:30
Mit fyr: Scotte/opop 16kw
Areal: Ca. 200m2
Brændsel: Træpiller
Dagligt forbrug: Ca. 25 kg
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Hirtshals

Re: Spørgamål vedr. Scotte, inden jeg sætter det op.

Indlæg af madmax » 26 jul 2009 19:57

Ole S. skrev:Hej
Den du ikke ved, hvad er til. Er en overkogningssikring, såvidt jeg kan se. Den skal ligeledes i en dyklomme, men i toppen af fyret eller på fremløbet. Og så skal strømmen igennem den og videre til styringen. Det er en ekstra (lovmæssig) sikring imod overkogning, hvis styringen skulle svigte.
Hmm jeg tror ikke overkogningsføleren skal i en dyklomme. min er i hvert til fælde ikke.

Frank_Rasmussen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1488
Tilmeldt: 07 feb 2009 16:36
Mit fyr: Woody rød-sort kedel (Version 6.61)
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Årligt forbrug: Ukendt, nok 5 tons
Geografisk sted: Stevns (Nej, det er ikke på Møn)

Re: Spørgamål vedr. Scotte, inden jeg sætter det op.

Indlæg af Frank_Rasmussen » 26 jul 2009 20:35

Overkogningssikringen ligner min til forveksling (af mærket Watts), og på den er det yderste messing en dyklomme, som skrues af overkogningsikringen, skrues i fyret, hvorefter selve overkogningssikringen sættes på igen. Du kan se, hvordan forbindelserne forment kommer til at se ud i min i vedhæftede fil.

Da jern jo er en fantastik varmeleder, så kan man formentlig kontrollere tilbageløbstemperaturen ved at tape et almindeligt /grill/køkken termometer på tilbageløbsrøret. Men mon ikke opgivelserne passer.

(Man kunne jo også investere i den nye styring 6.0 med en temperaturføler til tilbageløbet. Så mangler man bare en flowmåler, og man vil vide nøjagtig, hvor mange kWh anlægget producere pr. kg piller. Jeg har ikke fundet priser endnu; men temperaturføleren kan da ikke koste alverden..)

Jeg læste i øvrigt, at 45 grader på tilbageløbet er nok til at forhindre tærring. Så jeg vil prøve at ramme nogle grader over 45 grader. Man er vel sparsomlig :)

PS: Flot fyrrum!
Jeg har flyttet fyr og magasin langt fra hinanden. Hvis du gør det samme, så får du vel lettere adgang til brænderen ved rensninger m.v.
Vedhæftede filer
Overkog3.jpg

stokernut
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 497
Tilmeldt: 18 dec 2008 20:09
Mit fyr: 16 kw Scotte
Areal: 200
Brændsel: piller
Dagligt forbrug: ca. 30 kg
Årligt forbrug: ca. 5 tons

Re: Spørgamål vedr. Scotte, inden jeg sætter det op.

Indlæg af stokernut » 27 jul 2009 14:56

Igen SUPER TAK. Meeeen der opstår jo hele tiden nye spørgsmål.
mbech skrev:Og husk at de vandrette forløb på røgrøret ikke må være helt vandret. De skal hælde en smule opad, når røgen skal gå fra kedel til skorsten.
Nu er det jo således at selve vægten af det vandrette røgrør og det første knæk, i sig selv, aldrig vil kunne være bare vandret, men altid (pga vægten) vil skråne ned af). Når man så efterfølgende sætter kanp en meter lodret røgrør (med trækstabilisator på) oven på det vandrette røgrør, så kan man da aldrig få de ca. 40 cm, vandrette røgrør, til at være let op ad skrånende???????

Som det ses på billedet er det vandrette røgrør (uden det lodrette monteret) allerede pga vægten let skrånende "ned ad"). Grunden til jeg gerne vil have dette afklaret, er at såfremt det skal være let skrånende "op ad", så skal mit lodrette røgrør jo have en længde, men skal jeg acceptere tyngdekraften, så skal det jo være længere. Så inden jeg tænder min vinkelsliber, så må i gerne give jeres råd.
Vedhæftede filer
LetStigende.jpg
16Kw Scotte med 6.35 styring

stokernut
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 497
Tilmeldt: 18 dec 2008 20:09
Mit fyr: 16 kw Scotte
Areal: 200
Brændsel: piller
Dagligt forbrug: ca. 30 kg
Årligt forbrug: ca. 5 tons

Re: Spørgamål vedr. Scotte, inden jeg sætter det op.

Indlæg af stokernut » 27 jul 2009 15:25

Hmmmmh kan pludselig ikke redigere mit eget indlæg. Nå i må leve med de par stavefejl etc. der er i ovenstående indlæg. Havde dog lige et par tilføjelser.

Hvis jeg helst skal have et let stigende røgrør (den vandrette del) kan jeg jo godt understøtte det, men med hvad og er det virkelig nødvendig?

Hvis jeg vil have den vandrette del til at skråne op ad, så skal mit lodrette røgrør jo være kortere. Problemet opstår så når jeg samler det hele og opdager at tyngdekraften også virker i mit fyrrum (og samlingerne glider lidt fra hinanden). Jeg vil jo helst have at de forskellige samlinger går så langt ind i indgreb, som muligt (han delen ind i hun delen).

Mht. samlingerne, så er der praktisk talt ingen spildrum. Han delen går så stramt ind i hun delen (visa/versa), at jeg ikke helt kan se, at det er nødvendigt at tætne. Men hvis jeg skal tætne, hvad skal jeg så bruge (der er næppe plads til at proppe noget ind...altså "bånd" e. lign."). Måske noget flydende etc.?

Har for øvrigt købt et termometer til Shunt-systemet, således jeg ikke er helt afhængig af regulatoren. Hvis nogen kan sende et billede/tegning, hvor et sådan termometer er installeret, så PLEASE (det er "standard" fra VVS eksperten).

PS Som i kan se, på billedet, i mit indlæg før dette, så har jeg sat et ekstra vandret røgrør på, således der nu er plads til VVS manden kan tilslutte de forskellige rør. Det hele betyder også at fyret nu er en del længere fra bagvæggen og fra pillebeholderen.
16Kw Scotte med 6.35 styring


Besvar