Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Spørgsmål vedr. Scotte, inden jeg sætter det op.

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Besvar
stokernut
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 497
Tilmeldt: 18 dec 2008 20:09
Mit fyr: 16 kw Scotte
Areal: 200
Brændsel: piller
Dagligt forbrug: ca. 30 kg
Årligt forbrug: ca. 5 tons

Spørgsmål vedr. Scotte, inden jeg sætter det op.

Indlæg af stokernut » 08 jul 2009 12:33

Har nu fået fjernet den gamle salamander (skal lige hilse og sige det gør nas når den vælter ned over ens ben) og skal nu til at sætte min ny-indkøbte Scotte op.

Mit røghul i skorstenen sidder så højt, at den lodrette vandringe fra Scotten til røghullet i væggen bliver ca. 80 cm (altså et knæk ved Scotten og et knæk ved muren (skorstenen), forbundet med godt 80 cm lodret røgrør.

Min VVS mand mente jeg skulle:

1. Mure det gamle hul til og lave et nyt længere nede, således jeg fik et direkte vandret røgrør (vil blive ca. 70 cm, da der er 40 cm mur det skal igennem, inden det rammer selve kernen i skorstenen) fra Scotten og ind i kernen.

Denne løsning går desværre ikke, da min skorsten har meget høj sokkel. Alternativ løsning var så:

2. Klodse min Scotte op, således jeg kunne reducere den lodrette stigning betydeligt.

Umiddelbart mener jeg IKKE hverken løsning 1 eller 2 kan bruges. Mht. 1, så pga den høje sokkel og mht. 2, så pga jeg vil løbe ind i problemer med magasinet til piller, snegl, loft højde etc.

Så selve spørgsmålet er, om det kan give problemer med et så langt lodret røgrør??? Det er muligt det gav problemer ved det gamle anlæg, men det har jeg ikke været opmærksom på, da det var så oldnordisk at alt gav problemer.

Og tillægsspørgsmål:

Jeg har fået besked på at jeg SKAL have såden et "spjæl" i mit røgrør (noget med at suge falsk luft ind/ud, eller undgå samme, eller skabe bedre træk ved blæst etc.). Dette "spjæl" skulle være lidt en nødvendighed når det gælder en Scotte.

Må/kan dette "spjæl" sidde i det lodrette rør??? De to vandrette knæk bliver forholdsvis korte (blandt andet henset til det øverste knæk skal forlænges med en stump vandret røgrør, som skal nå helt ind til kernen af skorstenen).
16Kw Scotte med 6.35 styring


Brugeravatar
mejeristen
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2675
Tilmeldt: 05 aug 2008 23:31
Mit fyr: BAXI Bonus 30 med 3400l akkutank
Areal: 196+25
Brændsel: Bøge brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8450
Dagligt forbrug: ??
Årligt forbrug: 26 rm sæson 11-12
Geografisk sted: Hammel 8450
Givet likes: 12 gange
Modtaget likes: 9 gange

Re: Spørgamål vedr. Scotte, inden jeg sætter det op.

Indlæg af mejeristen » 08 jul 2009 20:45

stokernut skrev:
Så selve spørgsmålet er, om det kan give problemer med et så langt lodret røgrør??? Det er muligt det gav problemer ved det gamle anlæg, men det har jeg ikke været opmærksom på, da det var så oldnordisk at alt gav problemer
Tror ikke det vil give problemer, men spørg din lokale skorstensfejer, han har sikkert bedre forstand på dette, end vvs'eren

stokernut skrev: Jeg har fået besked på at jeg SKAL have såden et "spjæl" i mit røgrør (noget med at suge falsk luft ind/ud, eller undgå samme, eller skabe bedre træk ved blæst etc.). Dette "spjæl" skulle være lidt en nødvendighed når det gælder en Scotte.

Må/kan dette "spjæl" sidde i det lodrette rør??? De to vandrette knæk bliver forholdsvis korte (blandt andet henset til det øverste knæk skal forlænges med en stump vandret røgrør, som skal nå helt ind til kernen af skorstenen).
Det spjæld du omtaler må være en trækstabilisator og den må gerne sidder på et lodret røgrør, i tvivl så spørg din lokale skorstensfejer
BAXI Bonus 30 + akku. tank som sikkert er Østjyllands bedst isolerede (30 cm under bunden, mellem 40 og 80 cm på siden samt 70 cm på toppen isoleringsmaterialet er flamingogranulat)

stokernut
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 497
Tilmeldt: 18 dec 2008 20:09
Mit fyr: 16 kw Scotte
Areal: 200
Brændsel: piller
Dagligt forbrug: ca. 30 kg
Årligt forbrug: ca. 5 tons

Re: Spørgamål vedr. Scotte, inden jeg sætter det op.

Indlæg af stokernut » 09 jul 2009 20:01

Jo, jo jeg kan sagtens spørge min skorstensfejer, men nu skriver jeg jo her på dette forum i håb om der findes nogen som reelt har den viden jeg søger. Det er langt at foretrække at få kontakt her, fra nogen der har en scotte etc. end at ringe til sin skorstensfejer. Hvis det var "nok" for mig, havde jeg jo bare kontaktet ham "in the first place".

Så er der nogen der reelt har svar på ovenstående spørgsmål (uden at henvise til min skorstensfejer), så vil det være super.
16Kw Scotte med 6.35 styring

jni
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 550
Tilmeldt: 15 jul 2008 15:30
Mit fyr: woody / OPOP418
Areal: 135+70
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Dagligt forbrug: 35 kg
Årligt forbrug: 6-8 tons
Geografisk sted: skælskør

Re: Spørgamål vedr. Scotte, inden jeg sætter det op.

Indlæg af jni » 09 jul 2009 21:17

der er normalt ikke noget problem ved et lodret røgrør på 80 cm, hvis det viser sig der kommer kondens, så isolerer du det bare efterfølgende. det vandrette rør skal stige svagt hen mod skorsten. Du kan godt sætte trækstabilisator på lodret rør (vejledning plejer at medføge) Trækstabilisator skal sidde i samme rum som stokeren
mvh jesper

Frank_Rasmussen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1488
Tilmeldt: 07 feb 2009 16:36
Mit fyr: Woody rød-sort kedel (Version 6.61)
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Årligt forbrug: Ukendt, nok 5 tons
Geografisk sted: Stevns (Nej, det er ikke på Møn)

Re: Spørgamål vedr. Scotte, inden jeg sætter det op.

Indlæg af Frank_Rasmussen » 09 jul 2009 22:21

jni skrev:Trækstabilisator skal sidde i samme rum som stokeren
Ups...

Jeg havde skorstensfejeren på besøg, og han kastede "Brandteknisk vejledning nr 32" efter mig, så p.g.a. en brokkasse med træ til børnene 5 m fra fyret, og div. andre 'letantændelige materialer", skulle der bygges væg til et nyt fyrrum.

Min umiddelbare løsning ville betyde et forholdsvist langt røgrør og en indmuret trækstabilisator udenfor fyrrummet.

Er der en god forklaring på, hvorfor trækstabilisatoren skal være i samme rum som fyret?

Har en trækstabilisator på røgrøret lige så god effekt som en indmuret trækstabilisator?


Ollii
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 909
Tilmeldt: 10 jan 2009 19:18
Mit fyr: Jordvarme
Areal: 250
Brændsel: El
Årligt forbrug: 25-30000
Geografisk sted: sdrj
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 3 gange

Re: Spørgamål vedr. Scotte, inden jeg sætter det op.

Indlæg af Ollii » 10 jul 2009 00:22

Nu er det jo netop din skorstens fejer der skal godkende dit anlæg i sidste ende.. så brug ham dog. min erfarring er sku god på at spørge min.
Når du taler kan du kun sige noget du allerede ved. Når du lytter kan du lære hvad andre ved.

M.v.h. Olli.

Brugeravatar
mejeristen
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2675
Tilmeldt: 05 aug 2008 23:31
Mit fyr: BAXI Bonus 30 med 3400l akkutank
Areal: 196+25
Brændsel: Bøge brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8450
Dagligt forbrug: ??
Årligt forbrug: 26 rm sæson 11-12
Geografisk sted: Hammel 8450
Givet likes: 12 gange
Modtaget likes: 9 gange

Re: Spørgamål vedr. Scotte, inden jeg sætter det op.

Indlæg af mejeristen » 10 jul 2009 06:38

Frank_Rasmussen skrev:Er der en god forklaring på, hvorfor trækstabilisatoren skal være i samme rum som fyret?
Spurgte min fejer for nogle mdr. siden, han sagde at da skorstenens træk fremkommer ved hjælp af temperatur forskelle skal den have samme "vilkår" som kedlen ellers kan du få røg steder du ikke ønsker det!
Frank_Rasmussen skrev:Har en trækstabilisator på røgrøret lige så god effekt som en indmuret trækstabilisator?
JA
BAXI Bonus 30 + akku. tank som sikkert er Østjyllands bedst isolerede (30 cm under bunden, mellem 40 og 80 cm på siden samt 70 cm på toppen isoleringsmaterialet er flamingogranulat)

Frank_Rasmussen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1488
Tilmeldt: 07 feb 2009 16:36
Mit fyr: Woody rød-sort kedel (Version 6.61)
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Årligt forbrug: Ukendt, nok 5 tons
Geografisk sted: Stevns (Nej, det er ikke på Møn)

Re: Spørgamål vedr. Scotte, inden jeg sætter det op.

Indlæg af Frank_Rasmussen » 10 jul 2009 08:56

Jeg overvejer, om løsningen måske er et langt rør (50-60 cm) fra skorstenen hen til min allerede indkøbte indmurings-trækstabilisator....

stokernut
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 497
Tilmeldt: 18 dec 2008 20:09
Mit fyr: 16 kw Scotte
Areal: 200
Brændsel: piller
Dagligt forbrug: ca. 30 kg
Årligt forbrug: ca. 5 tons

Re: Spørgamål vedr. Scotte, inden jeg sætter det op.

Indlæg af stokernut » 10 jul 2009 11:27

jni skrev: det vandrette rør skal stige svagt hen mod skorsten. Du kan godt sætte trækstabilisator på lodret rør (vejledning plejer at medføge) Trækstabilisator skal sidde i samme rum som stokeren
mvh jesper
Hmmmh mht at det vandrette rør skal stige svagt mod skorstenen. Jeg får kun et vandret rør inde i muren. I fyrrummet er der "kun" 2 knæk og så det lodrette rør. Det øverste knæk går så ind i det 40 cm vandrette røgrør, som er indmuret mellem skorsten og fyrrum.

Tillægsspørgsmål:

Nu er det muligt mit fyr kommer til at stå lidt forskudt for skorstenshullet (det ved jeg først når pillebeholderen er sat op). Har det nogen betydning at det lodretterør, ikke er 100 % lodret, men får en svag "hældning" (altså fx. fra venstre mod højre). Jeg tænker primært på påmontering af trækstabilisatoren.
16Kw Scotte med 6.35 styring

Brugeravatar
mejeristen
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2675
Tilmeldt: 05 aug 2008 23:31
Mit fyr: BAXI Bonus 30 med 3400l akkutank
Areal: 196+25
Brændsel: Bøge brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8450
Dagligt forbrug: ??
Årligt forbrug: 26 rm sæson 11-12
Geografisk sted: Hammel 8450
Givet likes: 12 gange
Modtaget likes: 9 gange

Re: Spørgamål vedr. Scotte, inden jeg sætter det op.

Indlæg af mejeristen » 10 jul 2009 15:37

stokernut skrev:[
Nu er det muligt mit fyr kommer til at stå lidt forskudt for skorstenshullet (det ved jeg først når pillebeholderen er sat op). Har det nogen betydning at det lodretterør, ikke er 100 % lodret, men får en svag "hældning" (altså fx. fra venstre mod højre). Jeg tænker primært på påmontering af trækstabilisatoren.

Det burde ikke give dig problemer, du skal bare sørge for at klappen på trækstabilisatoren hænger lodret når den er lukket. lidt indviklet at forklare men hvis du venter med at skære hullet til trækstabilisatoren til du har den i huset kan du nemt se hvad jeg mener!
BAXI Bonus 30 + akku. tank som sikkert er Østjyllands bedst isolerede (30 cm under bunden, mellem 40 og 80 cm på siden samt 70 cm på toppen isoleringsmaterialet er flamingogranulat)


Besvar