Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Opop-kedel ræverød af rust

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Brugeravatar
thoken
Supporter
Supporter
Indlæg: 1988
Tilmeldt: 21 nov 2007 10:21
Mit fyr: scotte/dor 10 kw
Areal: 140 m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5500
Årligt forbrug: 3,5 t
Geografisk sted: Fyn
Givet likes: 98 gange
Modtaget likes: 46 gange

Re: Opop-kedel ræverød af rust

Indlæg af thoken » 25 maj 2009 06:28

Hr.Hansen skrev:Super.

Lige nu har jeg bare et døgn ur på pumpen, som starter og stopper 2 gange i døgnet, og når vandet så når 10 grader over setpunkt slukker fyret jo automatisk, og tænder når den når 55 grader igen.
Jeg ved ikke om det er en god løsning, men jeg ved ikke så meget om det, så det var lige hvad jeg kunne finde på.
Tager fyret skade af det ?


Hej!

Nej det tager ikke skade af det, men du kører også med programmerede start/ stop på brænderen, ikke? og så et ur der styrer pumpen, men programmeret til de samme tider som brænderen, er det korrekt? :roll:

mvh thoken
Domptør for en scotte! Tidligere tb mini- kriger!
Scotte 10 kw,V7 styring, keramisk eltænder fra q-Pro, kompressorrens, vvb-prioritering (Metro 110l), trækstabilisator, alpha pro pumpe.
Solcelleanlæg: 5,85 kw, med 2x3kw KLNE invertere.
http://stokercloud.dk/dev/thoken.html


Hr.Hansen
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 421
Tilmeldt: 27 feb 2009 14:28
Mit fyr: Opop/scotte 16kw.
Areal: 170m2 + 250 l. vvb.
Brændsel: 6 mm. piller
Fremviser gerne i postnummer: 6230
Årligt forbrug: 5-6 ton.
Geografisk sted: 6230 Rødekro

Re: Opop-kedel ræverød af rust

Indlæg af Hr.Hansen » 25 maj 2009 18:09

Nej det gør jeg ikke, kun så pumpen slukker. Når fyret når ca. 10 grader over set punkt lukker det jo ned af sig selv. Og det gør det hurtigt når pumpen ikke køre.

Jeg kan se at der går meget færre piller til når fyret ikke køre i dags timerne.

Jeg tænkte nemligt at fyret ville køle ned på 3-40 grader når det er slukket fra 8 morgen til 6 aften, og det kan jeg forstå på det hele at det ikke har så godt af. Mange siger at kedlen ruster op inden i pga. kondens.
Mvh Thomas Hansen

Brugeravatar
Kroppen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 24
Tilmeldt: 07 nov 2008 21:59
Mit fyr: Scotte/Opop 16KW
Areal: 200 m2
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8732
Dagligt forbrug: pt. ca. 20 kg
Årligt forbrug: Ca. 6 tons
Geografisk sted: Hovedgård

Re: Opop-kedel ræverød af rust

Indlæg af Kroppen » 27 maj 2009 19:23

Hej igen,
Nu har jeg fået startet pillefyret op igen, så jeg kan blive fri for at se min Opop-kedel smuldre væk mellem fingrene på mig. Det hjalp nemlig heller ikke, at lukke af for trækket gennem røgrøret - kedlen stod alligevel og samlede vandperler på alle overfladerne. Der må åbenbart være meget mere fugt i luften, end jeg umiddelbart havde forestillet mig.

I øjeblikket kører jeg med 4 opstarter/døgn, og startede med en varighed på 60 min., men har lige ændret det til 90 min., da jeg ikke synes mit brugsvand var rigtig varmt inden fyret slukkede igen. Har cirkulationspumpen på kedeltermostaten, og sat den til ca. 50 gr.
Jeg har en 100 liters Pannex Combi beholder, men jeg synes det tager ret lang tid at varme vandet op.
Hvilken kedel-temperatur kører I med? Min er sat til 68 gr. Bør den sættes højere?


Besvar