Shuntventil/retur vand?

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Hr.Hansen
Stoker X
Stoker X
15
Indlæg: 421
Tilmeldt: 27 feb 2009 14:28
Mit fyr: Opop/scotte 16kw.
Areal: 170m2 + 250 l. vvb.
Brændsel: 6 mm. piller
Fremviser gerne i postnummer: 6230
Årligt forbrug: 5-6 ton.
Geografisk sted: 6230 Rødekro

Re: Shuntventil/retur vand?

Indlæg af Hr.Hansen »

Jeg har manuelt valgt at pumpen kun køre med 7-8 watt, for netop at prøve at sænke min retur temperatur.
Jeg har flere gange været ude og se mens kæresten var i bad, nogen gange falder retur temperaturen med 1-2 grader. Andre gange ikke. Jeg måler lige før vandet rammer kedlen.

Alle rør på loftet er svejs sammen, så noget siger mig at det ikke er helt nyt !! :)

Jeg har ført rørene fra det nye anlæg ind i baggangen, så der kan siddes fordelere på til gulvvarme og nye slanger til radiatorne når jeg stille og roligt får mig renoveret gennem huset.
Mvh Thomas Hansen

Garmin
Stoker VI
Stoker VI
15
Indlæg: 230
Tilmeldt: 01 sep 2008 12:59
Mit fyr: Woody 16
Areal: 90
Brændsel: Træpiller
Dagligt forbrug: ved ikke endnu
Geografisk sted: Hammershøj

Re: Shuntventil/retur vand?

Indlæg af Garmin »

Et eller andet sted må du jo have en "radiator" der er meget varm i bunden.
Det mest sansynlige er din VVB. Du må kunne finde returrøret på den og mærke efter.
En termostatventil på den vil nok være en god ide, men lad nu være med at få sådan en på inden du har en kedelshunt ;-)
Hvis du fortsat vil kunne køre med brænde, er en accutank næsten en nødvendighed.
En fremløbsshunt bliver nødvendig når du indfører plastslanger i installationen, de har nemlig ikke ikke godt af alt for varmt vand. 90 grader er det vist, men det kan du nu også nemt risikere hvis du brændefyrer.
Vi er også ved at bygge om, indtil videre er vores VVB kommet i serie med installationen.
Alt fremløbsvandet løber gennem VVB'en inden det kommer til radiatorerne. Egentligt en nødløsning, men det fungerer nu ganske udmærket ;-).

/G
Hr.Hansen
Stoker X
Stoker X
15
Indlæg: 421
Tilmeldt: 27 feb 2009 14:28
Mit fyr: Opop/scotte 16kw.
Areal: 170m2 + 250 l. vvb.
Brændsel: 6 mm. piller
Fremviser gerne i postnummer: 6230
Årligt forbrug: 5-6 ton.
Geografisk sted: 6230 Rødekro

Re: Shuntventil/retur vand?

Indlæg af Hr.Hansen »

Jeg har nu ikke tænkt mig at lave om på det, før jeg skal have nye slanger trukket, og en ny vvb.

Det fungere jo meget godt sådan her, jeg har ikke et stort pille forbrug, og der er varme i alle radiatore.

Jeg har tænkt på en 1000 liter accu tank med 3 vejs ventiler til systemet som er styret af en termostat. Er det ikke en udmærket måde at gøre det på? Så starter fyret vel bare når vandet når 60 grader, og ventilerne lukker ind til accu tanken.

Hvordan fungere en fremløbs shunt ? Lukker den kun en hvis mængde vand igennem, så temperaturen holdes på eks. 70 grader ? Eller plander den med retur vand ?
Mvh Thomas Hansen
Garmin
Stoker VI
Stoker VI
15
Indlæg: 230
Tilmeldt: 01 sep 2008 12:59
Mit fyr: Woody 16
Areal: 90
Brændsel: Træpiller
Dagligt forbrug: ved ikke endnu
Geografisk sted: Hammershøj

Re: Shuntventil/retur vand?

Indlæg af Garmin »

Fremløbsshunten blander returvand i så fremløbstemperaturen bliver det man ønsker.
/G

Besvar