Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

BioComfort / ROCA = MEGA mange sorte piller

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
jni
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 550
Tilmeldt: 15 jul 2008 15:30
Mit fyr: woody / OPOP418
Areal: 135+70
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Dagligt forbrug: 35 kg
Årligt forbrug: 6-8 tons
Geografisk sted: skælskør

Re: BioComfort / ROCA = MEGA mange sorte piller

Indlæg af jni » 13 jan 2009 15:48

Problemet med NBE/Netbutikker, er at det kan være svært at få hjælp i et tilfælde som dit, jeg kæmpede (heldigvis kun) i 3/4 år for at få mit anlæg til at køre rimeligt, og jeg fifler da stadig lidt. Jeg prøvede også at købe mig til hjælp, men mange af de firmaer der viste noget om NBE´s produkter ville skide mig et stykke fordi jeg ikke havde købt af dem.
Det gode er at skidet funger faktisk ok nu, det skal dit da også kunne komme til
Nu køre mit fyr kun 100% i max en times tid af gangen (i forbindelse med opstart efter rensning) ellers er det aldrig over 60%. (nu liger den normalt på 30 - 45 %) Men den samme brænder sælges til 24 KW så det må da være til at få den til køre rimeligt på 16 KW.
Jeg tror ikke det ville være nogen skade til at være din pillemakker utro, og prøve og hente en palle træpiller af anerkendt mærke (feks statoil hp eller lign)
Det forbrug du har burde alt efter isolering af dit hus vel være mellen 30 og 50% lavere, noget af dette skyltes helt sikket at du ikke har valgt markedets mest efektive kedel, meen aligevel. Det lyder sku af meget at bruge 70 kg i døgnet for at varme 300 m2 op

Du skriver at fyret kører meget op og ned i ydelse. Da jeg fik mit (tidligt efterår) Kørte det 10 min, blev for varmt og stoppede i 5 min, hvorefter det startede op igen. Hvis det hele tiden kører op og ned i ydelse, så køre det ikke opimalt. Jeg gik fra at bruge 45 kg/døgn til 30 ved at få styr på PID reguleringen
mvh jesper


Brugeravatar
Bop
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 534
Tilmeldt: 01 okt 2008 19:08
Mit fyr: Woody kedel 24 kw chip 611
Areal: 296
Brændsel: Faurkilde træpiller
Årligt forbrug: kommer an på vejret
Geografisk sted: NV Sjælland

Re: BioComfort / ROCA = MEGA mange sorte piller

Indlæg af Bop » 13 jan 2009 16:38

Grunden til jeg valgte lidt større brænder er at på sigt vil jeg nok koble bygning mere på .

Nu er der jo også forskel på huse vores er fra 1980 med ny førstesal men alligevel vi har mange store vinduer og det er jo ikke et nyt lavenergihus icon_cheesygrin.gif

Ved 300 m2 og du siger ikke så tæt hus så tror jeg du skal længere ned i forbrug når det er stille vejr .

Jeg selv tror ikke mit forbrug er som stokerkontrol skriver for så ville min beholder være tom så et skud på tasken er jeg ligger mellem ca 30 til 60 afhængig af vejret.
Jeg tror nok jeg kan komme en anelse længere ned.
Men ved at til min nye styring vil der komme noget med vejrkompensering det vil nok hjælpe en del tror jeg nok.

Hvis du aldrig har brug for 24 kw så er det vidst let at lave den om til 16 kw men det er jo nok ikke gratis.

Men tilbage til dit problem det kan da ikke være rigtigt du har mange piller i aske ligegyldigt hvad kedel du monterer den brænder på og om der står scotte , woody , boink på den det kan ikke være rigtigt noget må stå forkert.

Ellers er det som JNI siger nogle skodpiller Prøv at købe nogle HP piller bare så du kan forsøge noget andet eller OK piller / Overgaard gods
de er også ok.

Hvis det er brændslet kan du jo justere hele dit fyrliv icon_cheesygrin.gif

Brugeravatar
Julehund
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2192
Tilmeldt: 12 mar 2007 07:14
Mit fyr: ivt jordvarme m. 300m turboflex slange
Areal: 145
Brændsel: EL
Fremviser gerne i postnummer: 6990
Dagligt forbrug: 16 kWh I nov.
Geografisk sted: Staby
Kontakt:

Re: BioComfort / ROCA = MEGA mange sorte piller

Indlæg af Julehund » 13 jan 2009 17:09

hvad er det for en shunt-ventil du har!! jeg har lige leget lidt med træpiller, og satte derfor kedel temperaturen ned til 68o men det kunne min shunt (61o) ikke lige klare!! er først helt åben ved over 70o!

så måske fejlen kunne ligge i shunt delen! måske måske.. håber du finder en løsning snart! det bliver jo ½ dyrt i længden!

Brugeravatar
Bop
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 534
Tilmeldt: 01 okt 2008 19:08
Mit fyr: Woody kedel 24 kw chip 611
Areal: 296
Brændsel: Faurkilde træpiller
Årligt forbrug: kommer an på vejret
Geografisk sted: NV Sjælland

Re: BioComfort / ROCA = MEGA mange sorte piller

Indlæg af Bop » 13 jan 2009 17:31

Jamen Godt nok kan manden da have fejl i sin shunt meeeen
De sorte piller må da være pga dårlig forbrænding af en eller anden grund har han i det hele taget shunt når det er Roca det er jo en støbejernskedel.
Hvis det var mig du mente Julehund så har jeg autoshunt som kan justeres som jeg lyster.
Jeg skal nu nok få mit forbrug længere ned men jeg har da ingen ikke ordentligt brændte piller.


Nu er det jo heller ikke så nemt når man slet ikke kender Roca kedel er det mig der er skør eller burde brænderen ikke brænde ordentligt lige meget hvad kedel den sidder på.

:oops:

Kåre Bach Kjeldsen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 14
Tilmeldt: 13 jan 2009 13:37
Mit fyr: Biocomfort / ROCA
Areal: 305
Brændsel: Træpiller
Dagligt forbrug: 80
Årligt forbrug: 12

Re: BioComfort / ROCA = MEGA mange sorte piller

Indlæg af Kåre Bach Kjeldsen » 13 jan 2009 18:00

Bop skrev:Grunden til jeg valgte lidt større brænder er at på sigt vil jeg nok koble bygning mere på .

Nu er der jo også forskel på huse vores er fra 1980 med ny førstesal men alligevel vi har mange store vinduer og det er jo ikke et nyt lavenergihus icon_cheesygrin.gif

Ved 300 m2 og du siger ikke så tæt hus så tror jeg du skal længere ned i forbrug når det er stille vejr .

Hvis du aldrig har brug for 24 kw så er det vidst let at lave den om til 16 kw men det er jo nok ikke gratis.

Men tilbage til dit problem det kan da ikke være rigtigt du har mange piller i aske ligegyldigt hvad kedel du monterer den brænder på og om der står scotte , woody , boink på den det kan ikke være rigtigt noget må stå forkert.

Ellers er det som JNI siger nogle skodpiller Prøv at købe nogle HP piller bare så du kan forsøge noget andet eller OK piller / Overgaard gods
de er også ok.

Hvis det er brændslet kan du jo justere hele dit fyrliv icon_cheesygrin.gif
Mit hus er fra 1930, tilbugget i 1967.
Ingen isolering mod krybekælder. Bare 30mm brædder, som ikke er tætte.
Delvist skiftede vinduer og døre.
Hulmursisoleret.
Minimal isolering på loft.

Men som sagt siger det ikke noget om de sorte piller.
Det kan godt være at det nemmeste at skaffe nogle andre piller.
Det skal prøves. Lyder vel egebtlig også som den mest sandsynlige løsning.

Det er nu ganske gratis at ændre fyrets max effekt. Det er et spørgsmål om at justere brændsel og luft.
At jeg så gav ekstra 1000 kroner for 24kW (som jeg ALDRIG har haft brug for), i stedet for 16 kW kan virke lidt dumt.

mvh
Kåre


Kåre Bach Kjeldsen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 14
Tilmeldt: 13 jan 2009 13:37
Mit fyr: Biocomfort / ROCA
Areal: 305
Brændsel: Træpiller
Dagligt forbrug: 80
Årligt forbrug: 12

Re: BioComfort / ROCA = MEGA mange sorte piller

Indlæg af Kåre Bach Kjeldsen » 13 jan 2009 18:03

Bop skrev:Jamen Godt nok kan manden da have fejl i sin shunt meeeen
De sorte piller må da være pga dårlig forbrænding af en eller anden grund har han i det hele taget shunt når det er Roca det er jo en støbejernskedel.
Hvis det var mig du mente Julehund så har jeg autoshunt som kan justeres som jeg lyster.
Jeg skal nu nok få mit forbrug længere ned men jeg har da ingen ikke ordentligt brændte piller.


Nu er det jo heller ikke så nemt når man slet ikke kender Roca kedel er det mig der er skør eller burde brænderen ikke brænde ordentligt lige meget hvad kedel den sidder på.

:oops:
Det er en variabel shunt, som smeden der installerede det monterede.
Jeg har aldrig pillet ved den, og tror heller ikke den er nødvendig. Min støbejernskedel er ligeglad med om der kommer koldt vand ind i den.

Shunten kan næppe heller have noget med sorte piller at gøre, mener jeg heller ikke.

Kåre

Brugeravatar
Bop
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 534
Tilmeldt: 01 okt 2008 19:08
Mit fyr: Woody kedel 24 kw chip 611
Areal: 296
Brændsel: Faurkilde træpiller
Årligt forbrug: kommer an på vejret
Geografisk sted: NV Sjælland

Re: BioComfort / ROCA = MEGA mange sorte piller

Indlæg af Bop » 13 jan 2009 18:07

Jaja det kan vel godt sige men hvis nu at det usandsynlige skulle ske at vi en dag for en voldsom isvinter så er de 1000 kr nok givet godt ud meget rart at have lidt i baghånden :great:

Mener en biocomfort er det samme som woody dem er der mange brugere af hvad med du skriver dine indstillinger ned og lægger dem ind her så kan det da være der er nogle af de garvede gutter der kan se noget galt.
Og så prøv selv at køb eksempelvis 1 tons af en anden slags piller vælg nogle kendte så du er 100 på de er i orden.

Det må da kunne løses
Mvh Bp

Brugeravatar
Bop
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 534
Tilmeldt: 01 okt 2008 19:08
Mit fyr: Woody kedel 24 kw chip 611
Areal: 296
Brændsel: Faurkilde træpiller
Årligt forbrug: kommer an på vejret
Geografisk sted: NV Sjælland

Re: BioComfort / ROCA = MEGA mange sorte piller

Indlæg af Bop » 13 jan 2009 18:37

Hej Kåre jeg kan se på NBE hjemme side er der en del anlæg med billeder og kontaktmulighed på personer eller ihvertfald nogle af dem.

Der er faktisk 2 der har samme type kedel som dig med woody brænder måske skulle du spørge dem deres email er der også om de har lignende problemer med deres kedler.

:great:

Kåre Bach Kjeldsen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 14
Tilmeldt: 13 jan 2009 13:37
Mit fyr: Biocomfort / ROCA
Areal: 305
Brændsel: Træpiller
Dagligt forbrug: 80
Årligt forbrug: 12

Re: BioComfort / ROCA = MEGA mange sorte piller

Indlæg af Kåre Bach Kjeldsen » 13 jan 2009 19:02

Bop skrev:Jaja det kan vel godt sige men hvis nu at det usandsynlige skulle ske at vi en dag for en voldsom isvinter så er de 1000 kr nok givet godt ud meget rart at have lidt i baghånden :great:
Det dumme ligger i at man kunne have købt den mindste model, og så bare skrue den op til 16 eller 24 kW. Man får den absolut samme vare. Det er et spørsgmål om nogle få parametre i styringen.'
Bop skrev: Mener en biocomfort er det samme som woody dem er der mange brugere af hvad med du skriver dine indstillinger ned og lægger dem ind her så kan det da være der er nogle af de garvede gutter der kan se noget galt.
Det er lidt svært. Jeg har prøvet med ALLE mulige og umulige indstillinger. Instillet perfekt efter alle gængse vejledninger, og skruet og drejet i samtlige knapper (næsten) som har med forbrændingen at gøre, samt rensning. Hvis jeg skulle skrive samtlige kombinationer op, ville jeg ikke komme i seng i aften...
Bop skrev: Og så prøv selv at køb eksempelvis 1 tons af en anden slags piller vælg nogle kendte så du er 100 på de er i orden.

Det må da kunne løses
Mvh Bp
Ja, det er nok det jeg vil prøve.
Evt bare et par hundrede kilo, det burde være nok. Jeg skal bare have nok til grundindstilling og så 200 kg.

Kåre

Ulrich-307Hdi
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 149
Tilmeldt: 09 sep 2008 21:56
Mit fyr: Woody 16 KW på Roca
Geografisk sted: Jorden, Shell-land, Køge

Re: BioComfort / ROCA = MEGA mange sorte piller

Indlæg af Ulrich-307Hdi » 13 jan 2009 19:15

Bop skrev:Hej Kåre jeg kan se på NBE hjemme side er der en del anlæg med billeder og kontaktmulighed på personer eller ihvertfald nogle af dem.

Der er faktisk 2 der har samme type kedel som dig med woody brænder måske skulle du spørge dem deres email er der også om de har lignende problemer med deres kedler.

:great:
Ja her kører det fint, men jeg bor i den anden ende af landet.
Ellers kunne jeg da smutte en tur forbi.
Mit råd er smut over til den nabo med et par pilsner.
Hygge Ulrich


Besvar