Scotte indstilinger

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Besvar
LarsK
Stoker I
Stoker I
15
Indlæg: 6
Tilmeldt: 01 jul 2008 21:34
Mit fyr: scotte/opop 16 kw
Areal: 167
Brændsel: træpiller
Dagligt forbrug: 17-18 kg
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Horsens

Scotte indstilinger

Indlæg af LarsK »

Scotte indstilinger

Som nybagt Scotte ejer er der lige ??? :wink:

Køre fint men efter en tid viser den F og så de grader den er, det betyder selvfølgelig at den ikke kan se lys (ild)
Har prøvet at ænder lidt på indstillingerne, men det hjælper tilsyneladende ikke?

Ved indvejning af snegel (6 min.) gav den ca 2200 g men den tabel der fulgte med går kun til 1800 g
mon der skulle være nogen der har de rektige indstillinger

Grunden til at den gir så meget er at den ligger mere ned (ca. 30 grader) end sædvanligt, den kraner dem gennem en væg ned til fyret som står i kælderplan, virker fint.

Har købt nogle barlinek piller hos den lokale pille puscher, de brænder fint men det virker som om der er meget smulder i, når man ser igennem sneglen
kan måske være uheldig med en enkelt pose


skal den bare ha lidt olie med på vejen eller hva (indstillinger kaput)

epo
Stoker VII
Stoker VII
15
Indlæg: 255
Tilmeldt: 29 jun 2008 22:12
Mit fyr: Scotte 16 kW + OPOP H418
Areal: 239
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9280
Dagligt forbrug: 34kg Nov/Dec i snit
Årligt forbrug: 9 paller

Re: Scotte indstilinger

Indlæg af epo »

Der er et beregningsprogram her, du kan bruge istedet for tabellen: http://nordjyskbioenergi.noweb.dk/asset ... 20trin.xls

Det er meget normalt at den i perioder ikke kan se ild. Kun hvis ilden udebliver i længere tid laver den en ny el-start. Det skal den helst aldrig gøre.
tn
Stoker IV
Stoker IV
17
Indlæg: 135
Tilmeldt: 20 jan 2007 14:25
Mit fyr: bio-comfort på tasso-us kedel
Areal: 200
Brændsel: piller
Dagligt forbrug: 17-25
Årligt forbrug: 5000
Geografisk sted: sydfyn
Kontakt:

Re: Scotte indstilinger

Indlæg af tn »

LarsK skrev:Scotte indstilinger

Som nybagt Scotte ejer er der lige ??? :wink:

Køre fint men efter en tid viser den F og så de grader den er, det betyder selvfølgelig at den ikke kan se lys (ild)
Har prøvet at ænder lidt på indstillingerne, men det hjælper tilsyneladende ikke?

Ved indvejning af snegel (6 min.) gav den ca 2200 g men den tabel der fulgte med går kun til 1800 g
mon der skulle være nogen der har de rektige indstillinger

Grunden til at den gir så meget er at den ligger mere ned (ca. 30 grader) end sædvanligt, den kraner dem gennem en væg ned til fyret som står i kælderplan, virker fint.

Har købt nogle barlinek piller hos den lokale pille puscher, de brænder fint men det virker som om der er meget smulder i, når man ser igennem sneglen
kan måske være uheldig med en enkelt pose


skal den bare ha lidt olie med på vejen eller hva (indstillinger kaput)
Hej

som epo skriver, hvis det kun er periodisk, og den ikke går i opstart, så er det ikke noget problem.
Problem er sikkert, at når din snegl giver så meget, så vil den skulle køre i meget små step ved lav effekt, så små at dosering bliver meget uens, og nogle gange giver den sikkert intet.
Derudover tror jeg selv, (jeg har også intet lys i perioder), at den interne snegls stop position har noget at sige.
d.v.s at hvis den stooper med en vinding, så den skygger for lysføler.
Hilsen TN
omline fyrdata http://pillefyr.tknweb.dk
Kenny
Stoker IV
Stoker IV
16
Indlæg: 110
Tilmeldt: 19 okt 2007 21:53
Mit fyr: Scotte 10KW v6.50, BlackStar kedel
Areal: 170
Geografisk sted: Sydsjælland

Re: Scotte indstilinger

Indlæg af Kenny »

Mht. til smuld, så søg lidt i forummet.
Der er disket op med flere mere eller mindre succesfulde løsninger.

Selv har jeg lavet 25-30 5 mm store huller i selve røret til den eksterne snegl ved indløbet fra siloen. Det virker som en si, der sortere smulden fra. Virker perfekt! - og har aflivet et problem med netop Barlinek som jeg har haft problemer med,
petaas
Stoker XI
Stoker XI
17
Indlæg: 525
Tilmeldt: 15 jan 2007 17:59
Mit fyr: Biomax 10 compact
Areal: 180
Brændsel: Træpiller
Geografisk sted: St.Ajstrup 9240
Blevet takket: 2 gange

Re: Scotte indstilinger

Indlæg af petaas »

Hejsa

2200 gram ? hvad kw model af scotte har du
LarsK skrev:Scotte indstilinger

Som nybagt Scotte ejer er der lige ??? :wink:

Køre fint men efter en tid viser den F og så de grader den er, det betyder selvfølgelig at den ikke kan se lys (ild)
Har prøvet at ænder lidt på indstillingerne, men det hjælper tilsyneladende ikke?

Ved indvejning af snegel (6 min.) gav den ca 2200 g men den tabel der fulgte med går kun til 1800 g
mon der skulle være nogen der har de rektige indstillinger

Grunden til at den gir så meget er at den ligger mere ned (ca. 30 grader) end sædvanligt, den kraner dem gennem en væg ned til fyret som står i kælderplan, virker fint.

Har købt nogle barlinek piller hos den lokale pille puscher, de brænder fint men det virker som om der er meget smulder i, når man ser igennem sneglen
kan måske være uheldig med en enkelt pose


skal den bare ha lidt olie med på vejen eller hva (indstillinger kaput)
Mvh Peter Andreasen
-------------------------------------------------------------------
Biomax 10 compact

jni
Stoker XI
Stoker XI
15
Indlæg: 550
Tilmeldt: 15 jul 2008 15:30
Mit fyr: woody / OPOP418
Areal: 135+70
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Dagligt forbrug: 35 kg
Årligt forbrug: 6-8 tons
Geografisk sted: skælskør

Re: Scotte indstilinger

Indlæg af jni »

har lige kigget på en scotte med samme problem.
Det var (i dette tilfælde) en kombination af 2 ting
1) Efter min mening passer afvejningsskema ikke, der skal nogen flere piller til (mætninger stilles så højt, at flammer næsten får sorte spidser)
2) der var ikke monteret trækstabilisator, dvs at ved lav last og meget skorstenstræk, så nåede pillerne næsten og brænde helt ud, så sensor ikke så lys.

Så ud og kig på flammen
mvh jesper
LarsK
Stoker I
Stoker I
15
Indlæg: 6
Tilmeldt: 01 jul 2008 21:34
Mit fyr: scotte/opop 16 kw
Areal: 167
Brændsel: træpiller
Dagligt forbrug: 17-18 kg
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Horsens

Re: Scotte indstilinger

Indlæg af LarsK »

Hej Igen

Det er en 16 w scotte, har endnu ikke nået af få monteret trækstablisator, men den har kun kørt siden i fredags og her har der været stille i vejret.

Smeden jeg købte anlæget af har været her og justerer det, han gav den en del mere at leve af, lav last 3,1 høj last 24 så nu får den så rigeligt :roll:

så nu viser den da ikke mere f i displayet , men bruger en del mere?? skal nok ha sat den lidt ned igen og så lige se på flammen igen.

iøvrigt tak for de gode indlæg

PS. køre på 60% kraft da vejret er så fint, styre den kun blæseren eller køre den % vis ned på piller også
jni
Stoker XI
Stoker XI
15
Indlæg: 550
Tilmeldt: 15 jul 2008 15:30
Mit fyr: woody / OPOP418
Areal: 135+70
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Dagligt forbrug: 35 kg
Årligt forbrug: 6-8 tons
Geografisk sted: skælskør

Re: Scotte indstilinger

Indlæg af jni »

den jeg kiggede på måtte op på 7 i lav og 40 i høj
mvh jesper
petaas
Stoker XI
Stoker XI
17
Indlæg: 525
Tilmeldt: 15 jan 2007 17:59
Mit fyr: Biomax 10 compact
Areal: 180
Brændsel: Træpiller
Geografisk sted: St.Ajstrup 9240
Blevet takket: 2 gange

Re: Scotte indstilinger

Indlæg af petaas »

Hejsa

Uden at kunne huske det, så var der for ca 1 år siden en der havde et lign problem som dit med at snegl gav store mængder, det viste sig at hans snegl var den der leveres med til en 30 kw udgave. Kan ikke huske hvordan man ku se om det var en snegl til en 30 kw men prøv at søg på forum, kan være du finde artiklen herinde.

Men hvis du bruger afvejningsprogram fra NBE så skulle du kunne ramme nogenlunde. Hvis du har trækstabilisator på så skal du sætte skorstenstræk til 0 og har du ingen stabilisator så sæt den til 5

Hvis du efter afvejning og brug af program stadig har problemmer med F fejl så prøv at stille skorstenstræk 1-2 op, så skulle den gerne forsvinde.
LarsK skrev:Hej Igen

Det er en 16 w scotte, har endnu ikke nået af få monteret trækstablisator, men den har kun kørt siden i fredags og her har der været stille i vejret.

Smeden jeg købte anlæget af har været her og justerer det, han gav den en del mere at leve af, lav last 3,1 høj last 24 så nu får den så rigeligt :roll:

så nu viser den da ikke mere f i displayet , men bruger en del mere?? skal nok ha sat den lidt ned igen og så lige se på flammen igen.

iøvrigt tak for de gode indlæg

PS. køre på 60% kraft da vejret er så fint, styre den kun blæseren eller køre den % vis ned på piller også
Mvh Peter Andreasen
-------------------------------------------------------------------
Biomax 10 compact
jni
Stoker XI
Stoker XI
15
Indlæg: 550
Tilmeldt: 15 jul 2008 15:30
Mit fyr: woody / OPOP418
Areal: 135+70
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Dagligt forbrug: 35 kg
Årligt forbrug: 6-8 tons
Geografisk sted: skælskør

Re: Scotte indstilinger

Indlæg af jni »

godt tip, sneglen plejer max at give 1200 - 1300 g, så det lyder sansynligt at det er en forkert snegl
mvh jesper

Besvar