Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Indstilling af et ældre stoker anlæg...

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Brugeravatar
ozong
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 56
Tilmeldt: 07 okt 2008 10:53
Mit fyr: Scotte 16kw - v.10.27 - OPOP 418 H kedel
Areal: 150
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5620
Dagligt forbrug: 15-35 kg
Årligt forbrug: 6 - 7 tons
Geografisk sted: Fyn

Indstilling af et ældre stoker anlæg...

Indlæg af ozong » 08 okt 2008 14:40

Hej

Jeg har været så heldig, at få fingre i et ældre Stoker fyr til mit 2 plans hus på 150kvm.
Anlægget står i et uisoleret fyr rum og består af følgende dele:
• Scotte brænder
• OPOP 418 H kedel
• Mini Bio Styring med en ældre chip (100 trins styring)
• Pille silo med snegl

Efter montering af anlægget og en grundig rengøring af fyr m.m. blev det hele startet op.

Der blev foretaget en kvik start af systemet, på 360 sek. blev der afvejet 820 gram (bruget 6mm piller)

Der er foretaget en beregning i Excel ark fra NBE og jeg fik de første indstillinger.
• Menu 2 = 6,1 Piller lav
• Menu 3 = 40,6 Piller høj
• Menu 4 = 15 Pause mængde
• Menu B = 40 Eltændings mængde

Da der var kørt en periode med disse indstillinger kiggede jeg på asken og fandt den mørk og med sorte pille rester.
Jeg har nu forsøgt at justere lidt ned på menu 2 og menu 3, men jeg syntes ikke at det har den helt ønskede effekt, asken er stadig mørk og der er stadig sorte piller i.

Jeg har ikke helt overblik over mit pilleforbrug men jeg vil skyde det til at være 25-35 kg i døgnet.
Min vurdering af pilleforbruget er vurderet på nogle vejeprøver, hvor fyret kører lavlast og fodres hvert ca. 15 sek. med 4-6 gram.

Det lader til at mit fyr konstant kører i lavtilstand og yder mellem 15-30%. Det bør her nævnes at jeg har forsøgt at reducere effekten på anlægget via i den skjulte menu L til 30%.

Umiddelbart syntes jeg at der er tale om mange piller, fyringssæsonen er jo først lige startet…

Er der nogen af jer der har nogle gode råd til en scotte newbie.

p.s. Har overvejet at bytte min styring hos NBE til en nyere woody generation, det giver bedre muligheder for justering og så en interface så der kan logges nogle data…

Mvh

Otto aka Ozong


Brugeravatar
mbech
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 30
Tilmeldt: 05 jan 2007 19:39
Fremviser gerne i postnummer: 9800
Geografisk sted: Hjørring

Re: Indstilling af et ældre stoker anlæg...

Indlæg af mbech » 08 okt 2008 16:31

]Hej
Jeg har været så heldig, at få fingre i et ældre Stoker fyr til mit 2 plans hus på 150kvm.
Anlægget står i et uisoleret fyr rum og består af følgende dele:
• Scotte brænder
• OPOP 418 H kedel
• Mini Bio Styring med en ældre chip (100 trins styring)
• Pille silo med snegl
Fine sager. Sjovt du kalder det et ældre fyr, da jeg synes det er tiptop moderne.
Jeg har ikke helt overblik over mit pilleforbrug men jeg vil skyde det til at være 25-35 kg i døgnet.

Umiddelbart syntes jeg at der er tale om mange piller, fyringssæsonen er jo først lige startet…

Er der nogen af jer der har nogle gode råd til en scotte newbie.

p.s. Har overvejet at bytte min styring hos NBE til en nyere woody generation, det giver bedre muligheder for justering og så en interface så der kan logges nogle data…
Forbruget lyder ret højt til årstiden. Fyrer du i døgndrift? Du kan spare meget ved kun at lade fyret køre 3x90 minutter fx.

De sorte piller kan måske fjernes ved at du ændrer på interval mellem rensninger og blæserens effekt under rensning i den skjulte menu. Dog skal den stadigvæk gerne holde herden nogenlunde ren.

Mht. interface gør det ingen forskel om styringen er til scotte eller woody, så spar du bare udgiften til det.

Vh. Martin

epo
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 255
Tilmeldt: 29 jun 2008 22:12
Mit fyr: Scotte 16 kW + OPOP H418
Areal: 239
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9280
Dagligt forbrug: 34kg Nov/Dec i snit
Årligt forbrug: 9 paller

Re: Indstilling af et ældre stoker anlæg...

Indlæg af epo » 08 okt 2008 19:47

820 gram pr. 6 min. lyder ikke af meget. Er du sikker på det er korrekt?
Min yder omkring 1500gram med 8mm piller. Ved ikke hvad det ændrer med 6mm vs. 8mm...

Forbruget lyder også højt. Jeg ligger på 15-20 kg/dg med varmen tændt næsten over alt i huset (239m2, ældre men nogenlunde efterisoleret).
Min aske er ret lys, så jeg går og skruer op for mætningerne for at blive tilfreds... Ønsker mig en iltstyring :D

Har "mini bio" styringen ikke interface til PC? Stokerkontrol er virkelig et super værktøj, selvom det er et simpelt stykke software... :)

Brugeravatar
ozong
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 56
Tilmeldt: 07 okt 2008 10:53
Mit fyr: Scotte 16kw - v.10.27 - OPOP 418 H kedel
Areal: 150
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5620
Dagligt forbrug: 15-35 kg
Årligt forbrug: 6 - 7 tons
Geografisk sted: Fyn

Re: Indstilling af et ældre stoker anlæg...

Indlæg af ozong » 08 okt 2008 22:20

mbech skrev:[Fine sager. Sjovt du kalder det et ældre fyr, da jeg synes det er tiptop moderne.
Alt er vel relativt =)
mbech skrev:[Forbruget lyder ret højt til årstiden. Fyrer du i døgndrift? Du kan spare meget ved kun at lade fyret køre 3x90 minutter fx.
Ja jeg fyrer i døgndrift, det er sikkert et spild uden lige, men ved ikke lige hvordan jeg skal / kan styre det på anden vis.
Der er et indbygget en ur funktion i min styring, men den er ikke beskrevet særlig godt. Så jeg ved faktisk ikke hvordan den virker.
Et alternativ kunne være en elektronisk timer, således det tændes for strømmen eks. 3x90 min som du foreslår..
Jeg troede bare at fyret selv skruer op og ned når efter det aktuelle varmebehov.
mbech skrev:[De sorte piller kan måske fjernes ved at du ændrer på interval mellem rensninger og blæserens effekt under rensning i den skjulte menu. Dog skal den stadigvæk gerne holde herden nogenlunde ren.
Det lader ikke til at jeg på min styring kan ændre intervalllet for hvor tit der renses og med hvilken effekt, jeg har en ældre styring (scotte - mini bio)..

mvh Otto

Brugeravatar
ozong
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 56
Tilmeldt: 07 okt 2008 10:53
Mit fyr: Scotte 16kw - v.10.27 - OPOP 418 H kedel
Areal: 150
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5620
Dagligt forbrug: 15-35 kg
Årligt forbrug: 6 - 7 tons
Geografisk sted: Fyn

Re: Indstilling af et ældre stoker anlæg...

Indlæg af ozong » 08 okt 2008 22:33

epo skrev:820 gram pr. 6 min. lyder ikke af meget. Er du sikker på det er korrekt?
Min yder omkring 1500gram med 8mm piller. Ved ikke hvad det ændrer med 6mm vs. 8mm...
Det er testet to gange, men det lyder ikke af meget.. Men det afhænger vel en del af hældningen på min snegel? Den er vel omkring 50 grader..
epo skrev: Forbruget lyder også højt. Jeg ligger på 15-20 kg/dg med varmen tændt næsten over alt i huset (239m2, ældre men nogenlunde efterisoleret).
Min aske er ret lys, så jeg går og skruer op for mætningerne for at blive tilfreds... Ønsker mig en iltstyring :D
Fyrer du i døgndift eller i intervaller som mbech foreslår? Jeg syntes også mit pilleforbrug er højt, har varme på mere eller mindre hele huset men....
Har du skruet ned for effekten på din brænder så den ikke yder 16kw? Jeg hare en lamda sonde til fyret mangler bare lige at lave et hul i aftræksrøret, svejse en møtrik på og så tilslutte den =)
Håber det hjælper på min mørke aske og sorte piller =)
epo skrev: Har "mini bio" styringen ikke interface til PC? Stokerkontrol er virkelig et super værktøj, selvom det er et simpelt stykke software... :)
Jo der er udtag til serielt kabel, men der skal så vidt jeg kan forstå det en nyere chip til... Ville meget gerne have stokerkontrol eller lignenden, så ville der være mulighed for at justere fyret ind.

mvh Otto


Brugeravatar
Falck
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 892
Tilmeldt: 31 dec 2006 19:49
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 230 i 1 plan
Brændsel: Træpiller, solfanger + solceller
Årligt forbrug: 6000 kg
Geografisk sted: Ødsted
Modtaget likes: 1 gang
Kontakt:

Re: Indstilling af et ældre stoker anlæg...

Indlæg af Falck » 08 okt 2008 22:46

880 gram er da meget. Men levere kun 770g. Hvis du bruger det afveje skema som er lavet til 16kw scotte burte det være ok. Mht ydelsen bør du overveje at skruge ned for den så den fx kun er en 10 kw på de m3 du har. Mit forbrug har iøvrigt svinget mellem 5 kg og 20 kg den sidste måned..
Jan Falck
Scottedoktor.dk
VVS Eksperten, Hedensted

Brugeravatar
ozong
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 56
Tilmeldt: 07 okt 2008 10:53
Mit fyr: Scotte 16kw - v.10.27 - OPOP 418 H kedel
Areal: 150
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5620
Dagligt forbrug: 15-35 kg
Årligt forbrug: 6 - 7 tons
Geografisk sted: Fyn

Re: Indstilling af et ældre stoker anlæg...

Indlæg af ozong » 09 okt 2008 16:41

Hej Falck

Jeg har netop brugt afveje skema og min skotte er drosslet til 30% af 16kw burde give noget i stil med 4,8 kw...

Fyrer du i døgndrift eller i intervaller som mbech foreslår?

mvh Otto

epo
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 255
Tilmeldt: 29 jun 2008 22:12
Mit fyr: Scotte 16 kW + OPOP H418
Areal: 239
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9280
Dagligt forbrug: 34kg Nov/Dec i snit
Årligt forbrug: 9 paller

Re: Indstilling af et ældre stoker anlæg...

Indlæg af epo » 09 okt 2008 20:21

ozong skrev:Fyrer du i døgndift eller i intervaller som mbech foreslår? Jeg syntes også mit pilleforbrug er højt, har varme på mere eller mindre hele huset men....
Har du skruet ned for effekten på din brænder så den ikke yder 16kw?
Jeg har ikke droslet min. Det bør heller ikke være nødvendigt. Det eneste problem ved ikke at drosle den er at den er mere følsom over for værdierne i PID reguleringen. Men dem kan du nok ikke justere uden PC. De "100 trin" i reguleringen er alt rigeligt. Også selv om de øverste 60 trin sjældent eller aldrig bruges.
Min er sjældent højere oppe end 40% ydelse. Den når lige derop omkring når jeg tømmer VVB'en i spa badet.

Den kører i døgndrift. Kun af og til når huset ikke kan aftage varmen, så slukker den selv. Det sker typisk i løbet af natten, hvis det har været en varm dag. (Sådan noget gulvvarme regulerer temmelig langsomt). Så går der typisk 3-4 timer før den starter igen, med de indstillinger jeg kører med.

Brugeravatar
ozong
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 56
Tilmeldt: 07 okt 2008 10:53
Mit fyr: Scotte 16kw - v.10.27 - OPOP 418 H kedel
Areal: 150
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5620
Dagligt forbrug: 15-35 kg
Årligt forbrug: 6 - 7 tons
Geografisk sted: Fyn

Re: Indstilling af et ældre stoker anlæg...

Indlæg af ozong » 09 okt 2008 22:24

Hej Epo
Grunden til at jeg har droslet min er at nytteeffekten teoretisk set burde være bedre jo tættere man kommer på 100%.
Men det kan da også være at det er for teoretisk =)

Jeg syntes stadig ikke helt at kunne finde de rigtige indstillinger, min kedel og aske er mere sort end gråsort og der er stadig sorte piller i asken. Jeg tror jeg renser fyret i weekenden og starter op med en ny vejeprøve og så må vi se hvor jeg ender..
Hvilke snegle tid kører du med i lavlast, højlast og pause?

epo
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 255
Tilmeldt: 29 jun 2008 22:12
Mit fyr: Scotte 16 kW + OPOP H418
Areal: 239
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9280
Dagligt forbrug: 34kg Nov/Dec i snit
Årligt forbrug: 9 paller

Re: Indstilling af et ældre stoker anlæg...

Indlæg af epo » 10 okt 2008 08:30

ozong skrev: Hvilke snegle tid kører du med i lavlast, højlast og pause?
Du kan se mine indstillinger her (mætning høj/lav) samt hvordan det kører : http://www.too-hot.dk/pillefyr/

Jeg kører ikke pause fyring. Det er noget fanden har skabt, nu når man har et fyr som er super til at tænde/slukke selv.
For tiden lader jeg fyret slukke (ved 10 grader over set punktet) og falde til 10 grader under setpunktet før det starter igen.

Min snegl står måske i 40graders vinkel eller noget. Jeg har afkortet smelteslangen en smule siden disse billeder: http://www.too-hot.dk/?Pillefyr Så vinklen idag er en smule lavere end det ses på billederne.


Det er lidt sjovt hvordan huset aftager varme. Igår brugte jeg temmelig mange piller (= gulvvarmen aftog masser af varme) og så i nat/til morgen er der næsten ingen forbrug. (= gulvene er sikkert for varme ifht. den ønskede temperatur). Som om der er en 48-timers svingning. Det mønster kan man genkende flere gange, hvis man kigger på det daglige forbrug den sidste måned.
Temperaturen i huset virker temmelig stabil... (Har gulvvarme næsten over alt).

Det skal lige siges at jeg har en lille "skamol fætter" i min brænder. Tror ikke det har haft den store effekt på forbruget, men min fornemmelse er at forbrændingen er renere ved lav last. Ved lang tids drift i lav last er f.eks. låget til brændkammeret brunligt istedet for sort, som det var før jeg begyndte mit skamol-fætter eksperiment).

Søg på skamol fætter i forumet, hvis du ikke ved hvad jeg snakker om. Idéen er at isolere lidt omkring bålet (med skamolplade) samt indsnævre herden, således at temperaturen i bålet stiger, da der ved lav last kan være problemer med at opretholde høj nok temperatur til god forbrænding.


Besvar