Teknisk bistand.

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Besvar
madmax
Stoker III
Stoker III
16
Indlæg: 81
Tilmeldt: 16 mar 2008 14:30
Mit fyr: Scotte/opop 16kw
Areal: Ca. 200m2
Brændsel: Træpiller
Dagligt forbrug: Ca. 25 kg
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Hirtshals

Teknisk bistand.

Indlæg af madmax »

Hej der ude.

Jeg skal snart ha insalleret mit nye scotte/opop anlæg, jeg er jo den type der helst vil lave alt selv, så jeg går og leger med tanken om at jeg måske selv kan opstille og tilkoble den ny kedel. jeg har en oliefyrskedel der er koblet på et nyere centralvarme anlæg, men det ny pillefyr skal pladseres i et nyt fyrrum i den anden ende af huset, mine hænder er skruet rigtig på så det er ikke det er ikke det der er problemet, men mere den tekniske insigt i opbygningen af anlæget :roll: pumpe/ventil/og andre dinenoter`s pladsering ?
Kan jeg i prinsippet afmonterer min oliekedel, trække et frem og et tilbage løb fra den ny kedel og koble dem direkte på hvor oliekedlen var tilkoblet. eller er der ting der skal laves anderledes nu når det er et pillefyr.??

petaas
Stoker XI
Stoker XI
17
Indlæg: 525
Tilmeldt: 15 jan 2007 17:59
Mit fyr: Biomax 10 compact
Areal: 180
Brændsel: Træpiller
Geografisk sted: St.Ajstrup 9240
Blevet takket: 2 gange

Re: Teknisk bistand.

Indlæg af petaas »

Hejsa

www.nordjysk-bioenergi.dk findes der anlægsdiagrammer.

Hvis jeg ikke husker helt forkert så må du trække alle rør selv og du må sætte kedel op, dog skal der en vvs mand på at koble kedlen på resten af anlæg.

Ja du kan i princip fjerne oliefyr og sætte pillefyr i stedet, dog kan det kraftigt anbefales at du montere en shunt ventil således du kan holde retur temp ind i kedel oppe på 60 grader. En shunt er en kortslutning mellem frem og retur ledning således du kan hæve temp på retur. Dette gøres entel via en temisk føler der styre en ventil eller den simple med en kuglehane og et termometer på retur
Mvh Peter Andreasen
-------------------------------------------------------------------
Biomax 10 compact
epo
Stoker VII
Stoker VII
15
Indlæg: 255
Tilmeldt: 29 jun 2008 22:12
Mit fyr: Scotte 16 kW + OPOP H418
Areal: 239
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9280
Dagligt forbrug: 34kg Nov/Dec i snit
Årligt forbrug: 9 paller

Re: Teknisk bistand.

Indlæg af epo »

Skal der en autoriseret VVS'er til at tilkoble? Jeg gjorde det hele selv - har lige fået godkendt af fejeren. Han havde ingen bemærkninger til VVS delen....
Noget af det vigtigste er at du har styr på ekspansionsbeholderen. Der skal være stigning på rørene hele vejen til den - og ingen haner imellem kedel og beholder, så lortet ikke eksploderer, hvis man kommer til at lukke de forkerte steder :)
søren ø
Supporter
Supporter
17
Indlæg: 1018
Tilmeldt: 01 jan 2007 21:06
Mit fyr: Benekov pl27
Areal: 180
Brændsel: piller
Årligt forbrug: 10 ton
Geografisk sted: midtfyn
Kontakt:

Re: Teknisk bistand.

Indlæg af søren ø »

Du må lave alt dit varme selv også koble dit nye fyr til eksisterende anlæg. Men du må ikke selv rode med dit vand fra vandværket. Derfor skal der i princippet en autoriseret ind over hvis du skal have tilsluttet dit sikkerhed med en vandtank der åbner hvis skidtet brænder tilbage.
Skorstensfejeren kan sådan set være ligeglad hvem der har skruet det sammen, men det kan blive et forsikringsspørgsmål hvis noget går galt og de vil se regninger.
All men are created equal, but only the bravest become firefighters.
madmax
Stoker III
Stoker III
16
Indlæg: 81
Tilmeldt: 16 mar 2008 14:30
Mit fyr: Scotte/opop 16kw
Areal: Ca. 200m2
Brændsel: Træpiller
Dagligt forbrug: Ca. 25 kg
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Hirtshals

Re: Teknisk bistand.

Indlæg af madmax »

Tak for guldkornene :-)

Besvar