Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

100440 kg

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5480
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: 100440 kg

Indlæg af triumph » 17 mar 2024 10:08

Jeg fik mit fyr i 2006.
Hold da op hvor var der gang her på forummet.
Der var retssager mod en forhandlere der solgte ubrugelige, ulovlige fyr. Der var alle mulige nyslåede fabrikater der slet ikke fungerede . Og tonsvis af problemer med alle pillefyrene.

Jeg startede med et Benekov. Karsten havde sagt at når jeg fyrede med korn, så kunne der gå op til 14 dage i mellem jeg rensede fyr.
Hvis jeg rensede om morgenen, så var der sod over tallerkenhøjde om aftenen....
Slaggerne fra kornet sad fast i brænderrøret, og fik kornet til at komme uens op = soden kom til at ligge mere i den en side end den anden side. Og så skulle der renses endnu mere.
Når man så skulle fjerne sodringe med en slaggehammer, fik man ramt tallerkenen.
Jeg fik et langt større kendskab til fjernelse af sodringe, og kitning af tallerkner, end noget menneske bør have......!
Og for at sikre et minimum af slagger, så blandede jeg korn og kalk med et piskeris. Jeg var ved at krepere af kalkstøv.....
Heldigvis tog Karsten fyret retur, og jeg fik et "16" Kw Scotte med OPOP kedel i stedet. Udskiftningen skete vist i marts/april. Og mit pilleforbrug blev fordoblet ifh til Benekoven. Jeg fandt jo ud af at det reelt var en 24 KW brænder, og kunne også god se, at når det brændte ved 2-4 KW, så var der "Tomme huller" på 80% af hærden, så jeg lavede forsøg med alle mulige typer af skamolfætre, og hjemmelavede hærde.
Hvilket godt nok resulterede i et lavere forbrug, men også høj temperatur i bålet så der var fastbrændte slagger på hærden, der var vanskeligt at fjerne pga. skamolfætteren.
På et tidspunkt trak jeg kabler fra mit fyrrum til hovedhuset samt lejligheden, og byggede en styring så jeg kunne køre start/stop efter rumtemperatur, så man slap for "Fisefyring"
Det hjalp på forbruget der faldt 20%. Men til gengæld holdt eltænder kun 1-2 måned.
Så begyndte jeg at købe billige tændere i Kina, men de holdt kun 3 uger.
Nøj jeg var glad da der kom en keramisk tænder......

Jeg brugte også en evighed på at optimere på PID reguleringen. Fyret røg op på 100%, nåede at lukke ned pga høj temp, startede op/lukke ned.

Jeg kæmpede med uens fødning pga smuld i siloen, så jeg svejste et rør indvendigt i sneglvindingen, med det resultat at sneglen blev langt mindre følsom over for smuld, men knækkede efter 6 måneder.....
Da jeg havde kortet den op 2 gange, knak akslen på sneglmotoren, og jeg udskiftede den med en fast snegl fra en Biomax. Den holdt dog ikke længe, og måtte udskiftes med en ny, der også har måtte repareres et par gange. Nu har jeg en ny snegl fra Sanistål på lager, til når Biomaxén giver op.
Jeg har ikke længere problemer med smuld

På et tidspunkt gav Levi mig et ufatteligt godt tilbud på en BS kedel og en 6,8 styring, Så OPOPén. der var utæt, og nærmest uden isolering måtte dø. Jeg frygtede at skulle i gennem det samme bøvl med PID reguleringen på den nye styring. Men den var så meget bedre, så det var plug og play

Jeg har for nyligt købt mig en 10 KW brænder. Den bruger væsentligt mindre piller fra marts til november. Men den er lidt for lille, så jeg har tunet den til 11 KW, men jeg tror den er mere uøkonomisk når det er rigtigt koldt.

Men bortset fra at jeg at jeg har købt en anden brænder (Den gamle virker stadigt fint),
Så har jeg skiftet kondensatorer, og vist nok også udskiftet den keramiske tænder, og så har der været 1 gang hvor den eksterne snegl havde drejet sig, så udløbshullet var stoppet.
Bortset fra det, så har jeg ikke skiftet noget de sidste 5 år. Fyret har bare kørt problemfrit
Det er jo ret vildt, for det er jo samme fyr som i 2006
Der skulle godt nok kæmpes noget mere for at hold varmen for +10 år siden.


Brugeravatar
vinther2
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 442
Tilmeldt: 07 okt 2011 14:09
Mit fyr: Scotte 10 kw
Areal: 150
Brændsel: Vida Pellets
Årligt forbrug: Ca. 6 tons
Geografisk sted: Lolland
Givet likes: 53 gange
Modtaget likes: 47 gange

Re: 100440 kg

Indlæg af vinther2 » 17 mar 2024 15:59

OPOP kedel med 10 Kw. brænder. Har kørt i 12 år og brændt ca. 72 tons af. Eneste udskiftninger er 1 tænder! Og så plasticslangen fra snegl til fyr.
Opstartsproblemer med smuld i snegl som satte sig fast, løst ved at bore huller i sneglerør.

Så hvis kedlen på et tidspunkt står af, så ved jeg godt hvad jeg vil købe, vel at mærke hvis de nye kedler er lige så gode som denne OPOP.

Besvar