Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Diameter på boring af huller på sneglrør ved 6 mm piller

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Besvar
Michlar73
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 18
Tilmeldt: 01 jan 2021 08:27
Givet likes: 13 gange
Modtaget likes: 1 gang

Diameter på boring af huller på sneglrør ved 6 mm piller

Indlæg af Michlar73 » 03 dec 2023 12:59

Hej....
Har kørt en lille måned på nogle nye piller...på min 16Kw scottefyr med blackstarkedel og ekstern snegl m. silo. Det er 6mm piller..... kørte før med 8 mm EcoNordic førhen uden problemer, men nu altså 6 mm, som fyret også skulle kunne køre godt på(har fået 10 paller hjem :oops: ). Og det gør den sådanset også.... Har vejet af nogle gange.....og justeret blæs.....flammen ser fin ud...... Det eneste der bøvler, er at der er lidt mere slagger end der var tidligere......Ved EcoNordic fjernede jeg lige den lille kage(meget lille) der måtte være inden jeg gik i seng.......Nu synes jeg, at der er lidt mere.......så jeg kigger lige til den om morgenen også inden jeg kører på arbejde....og fjerner den smule, der er kommet i løbet af natten.
Jeg tror der er lidt mere smuld i de piller jeg kører med nu. Det er Scanbio 6mm....
Jeg har hørt at nogle borer nogle huller i deres sneglrør for neden ved udgangen på siloen.....hvor den så automatisk kan "si" pilllerne fri for smuld ??
Hvad er Jeres erfaringer med dette?
Og hvilke diameter/ mm. bor borer I med ? (Har selv overvejet 4 mm - men ved ikke om det er for stort til 6 mm piller, så de sidder fast ? )
Hvor mange huller og hvor langt op af sneglrøret borer I ?
Og hvor tæt ? (tænker jo at røret bliver for svækket, hvis det bliver for tæt ?)
Er der nogen, der har billeder/ videoklip af det de har lavet, modtages de med kyshånd også :D
Det var godt nok mange spørgsmål :oops: Håber I har lyst til at svare på dem alligevel wink.gif
Mvh.
Michael Larsen


Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Re: Diameter på boring af huller på sneglrør ved 6 mm piller

Indlæg af Lintz » 03 dec 2023 13:41

Det er lidt af en religion for mange når snakken falder på hvad der er bedst med hensyn til smuld - Nogle sværger til lidt madolie i tanken hver gang der fyldes piller på - Andre til huller i sneglen og andre mener overhovedet ikke det er nødvendigt.

Jeg borede for mange år siden en del huller i mit sneglrør og det virker fint.
Dengang kørte jeg med 8 mm piller men er gået over til 6 mm - Hullerne er boret med 4½ - 5 mm bor og har ingen problemer med at pillerne "hænger i hullet" - Ikke alt smuld bliver sorteret fra men det som ryger forbi skaber ikke et problem.
386873177_699833542104884_8770490116644005315_n.jpg
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5480
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: Diameter på boring af huller på sneglrør ved 6 mm piller

Indlæg af triumph » 03 dec 2023 14:13

En jævn og ensartet fødning af piller er naturligvis altid godt, og det får man ikke hvis bunden af siloen er fyldt med smuld.
Men jeg tror nu ikke det er det der er skyld i dine slagger.
Jeg har en Biomax snegl med faste vindinger (Den har den ulempe at den knuser piller, og dermed laver smuld...... :cry: )
Tidligere havde jeg gode erfaringer med et elektrikerrør i sneglen. Min far gør ikke andet end at køre siloen tom 3 gange om året, og dermed få smuldet ud.

Vedr. slagger, så er det nok mere noget med at lege med blæser, og ren-blæs indstillinger.
Slaggerne kommer fra at askens smeltepunkt overskrides, Smeltepunktet falder f.eks hvis der er bark i træpillerne. Slagger kan også komme fra f.eks jord.
Hvis man f.eks køre 100% effekt i lang tid i ren blæs, så kan temperaturen i bålet stige så meget at asken smelter.
For mange år siden lavede jeg forsøg med "skamol Fætre" Det gav en mærkbar reduktion i pilleforbruget, men også nogen virkeligt fastbrændte slagger på hærden, da hele flammen faktisk blev tvunget ned i asken.
Nogen af de nye brændere har et stykke skamol over hærden, jeg ved ikke om din har. Men det kunne også være noget man kunne tænke over.

Nogen piller kan man bare ikke gøre noget med (Særligt hvis der er bark i).....

Michlar73
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 18
Tilmeldt: 01 jan 2021 08:27
Givet likes: 13 gange
Modtaget likes: 1 gang

Re: Diameter på boring af huller på sneglrør ved 6 mm piller

Indlæg af Michlar73 » 03 dec 2023 16:50

Lintz skrev:
03 dec 2023 13:41
Det er lidt af en religion for mange når snakken falder på hvad der er bedst med hensyn til smuld - Nogle sværger til lidt madolie i tanken hver gang der fyldes piller på - Andre til huller i sneglen og andre mener overhovedet ikke det er nødvendigt.

Jeg borede for mange år siden en del huller i mit sneglrør og det virker fint.
Dengang kørte jeg med 8 mm piller men er gået over til 6 mm - Hullerne er boret med 4½ - 5 mm bor og har ingen problemer med at pillerne "hænger i hullet" - Ikke alt smuld bliver sorteret fra men det som ryger forbi skaber ikke et problem.

386873177_699833542104884_8770490116644005315_n.jpg
Super....tak for Info.... :) . Hvar langt er det stykke, du har boret huller i ? (det kan måske ikke blive for langt?) :)
Og dine huller sidder også forneden ...lige uden for siloen ikke? (svært at se på billedet)
Mvh.
Michael L
Senest rettet af Michlar73 03 dec 2023 16:55, rettet i alt 2 gange.

Michlar73
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 18
Tilmeldt: 01 jan 2021 08:27
Givet likes: 13 gange
Modtaget likes: 1 gang

Re: Diameter på boring af huller på sneglrør ved 6 mm piller

Indlæg af Michlar73 » 03 dec 2023 16:53

triumph skrev:
03 dec 2023 14:13
En jævn og ensartet fødning af piller er naturligvis altid godt, og det får man ikke hvis bunden af siloen er fyldt med smuld.
Men jeg tror nu ikke det er det der er skyld i dine slagger.
Jeg har en Biomax snegl med faste vindinger (Den har den ulempe at den knuser piller, og dermed laver smuld...... :cry: )
Tidligere havde jeg gode erfaringer med et elektrikerrør i sneglen. Min far gør ikke andet end at køre siloen tom 3 gange om året, og dermed få smuldet ud.

Vedr. slagger, så er det nok mere noget med at lege med blæser, og ren-blæs indstillinger.
Slaggerne kommer fra at askens smeltepunkt overskrides, Smeltepunktet falder f.eks hvis der er bark i træpillerne. Slagger kan også komme fra f.eks jord.
Hvis man f.eks køre 100% effekt i lang tid i ren blæs, så kan temperaturen i bålet stige så meget at asken smelter.
For mange år siden lavede jeg forsøg med "skamol Fætre" Det gav en mærkbar reduktion i pilleforbruget, men også nogen virkeligt fastbrændte slagger på hærden, da hele flammen faktisk blev tvunget ned i asken.
Nogen af de nye brændere har et stykke skamol over hærden, jeg ved ikke om din har. Men det kunne også være noget man kunne tænke over.

Nogen piller kan man bare ikke gøre noget med (Særligt hvis der er bark i).....
Tak for info. Nej min brænder har ikke plade hen over herden. Mht. blæs synes jeg jo at flammemn ser ud som den skal....med lysorange/hvide spidser....men det kan da godt være at jeg skal eksperimentere/ indstille yderligere.
Mht. huller i snegl røret.....så kan det vel ikke skade at prøve :) Det lyder jo ikke til at sneglen har taget skade ved den anden brugers indlæg :)


Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Re: Diameter på boring af huller på sneglrør ved 6 mm piller

Indlæg af Lintz » 03 dec 2023 16:55

Michlar73 skrev:
03 dec 2023 16:50
Super....tak for Info.... :) . Hvar langt er det stykke, du har boret huller i ? (det kan måske ikke blive for langt?) :)
Mvh.
Michael L
Tror såmænd ikke det kan blive for langt men har kun boret så jeg kan have en passende bakke nedenunder - Husk at du kan altid bore et par huller mere hvis du syntes det er nødvendigt.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.


Besvar