Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Spørgsmål vedr. overgang fra 8mm til 6 mm op Blackstar/Scotte 16kWh

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Besvar
Michlar73
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 18
Tilmeldt: 01 jan 2021 08:27
Givet likes: 13 gange
Modtaget likes: 1 gang

Spørgsmål vedr. overgang fra 8mm til 6 mm op Blackstar/Scotte 16kWh

Indlæg af Michlar73 » 18 nov 2023 18:03

Hej,
Jeg fik ved en fejl leveret 10 paller 6 mm. piller istedet for 8mm piller i maj måned. Men efter at have forespurgt herinde om mit fyr kunne køre på dem.....og flere meldte tilbage, at de kørte med 6 mm.....og det havde aldrig kørt bedre....tænkte jeg, at så tager jeg sgu chancen icon_cheesygrin.gif
Her i går var de sidste 8 mm ved at rende igennem siloen og jeg hædte 6 mm. på....
Her til aften vil jeg så igang med at finjustere brænder ifht. blæs og snegl ifht. levering af piller.
Den har indtil nu, hvor jeg har slukket fyret for at veje af, brændt ok med 6 mm ved den gamle indstilling på 8 mm pillerne. Her står sneglen til at levere 2200 gram på de 6 minutter... skal dog siges, at der blev vejet af til omkring de godt 1900 gram, men jeg justerede manuelt op til 2200 gram, før jeg syntes det kørte optimalt, så jeg regnede også med at der skulle justeres lidt op ved 6 mm.....måske 2 - 300 gram.
Men nu har jeg lavet en 6 minutters afvejning med 6 mm.....og det vejede kun 1413 gram.....så selvom der bliver justeret 2-300 gram længere op...er det jo langt fra de 2200 gram..... :shock:
Jeg havde ikke regnet med så stor en forskel med 6 mm piller overfor 8 mm pillerne.... Kan se at jeg er gået fra en køretid på sneglen ved 10% på 1,90% ved 8mm pillerne til en køretid på sneglen ved 10% på 2,95% ved 6 mm. pillerne(inden manuel justering, hvilket nok vil få % lidt længere ned). Jeg synes godt nok det er vildt?
Så jeg spørger derfor jer, der kører med 6 mm. på jeres blackstar/scotte om hvad jeres afvejning står på før og også evt. manuel indstilling. Jeg ved godt at man ikke kan gøre en sådan simpel sammenligning....da bla. pille mærke/producent også har meget at skulle sige....Håber bare at kunne få en slags retning på det :wink:
På forhånd tusind tak
Michael Larsen
Ps....har ikke mit fyr på internet/ cloud desværre


Brugeravatar
vilhapiller
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 305
Tilmeldt: 13 feb 2012 18:18
Mit fyr: Woody Black Star mini
Areal: 160
Brændsel: Piller
Årligt forbrug: 4.5
Geografisk sted: Sønderjylland
Givet likes: 21 gange
Modtaget likes: 14 gange

Re: Spørgsmål vedr. overgang fra 8mm til 6 mm op Blackstar/Scotte 16kWh

Indlæg af vilhapiller » 18 nov 2023 18:37

Hej.

Jeg køre 3 afvejninger og gennemsnittet af dem er det tal jeg taster ind. Det der med at snyde på vægten og ligge til eller trække fra bør man ikke gøre 😊

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Re: Spørgsmål vedr. overgang fra 8mm til 6 mm op Blackstar/Scotte 16kWh

Indlæg af Lintz » 18 nov 2023 18:45

Enig med Vilhapiller.

Overgik til 6 mm da jeg ikke kunne få 8 mm under corona.

Det var samme mærke som blev skiftet til.
Da tiden kom hvor jeg hældte de 6 mm oveni de 8 mm lod jeg være med at gøre noget en uges tid. Derefter foretog jeg 3 afvejninger og gennemsnit.
Lod det køre en uges tid mere og nye afvejninger og endnu en uge og en sidste afvejning da jeg nu var sikker på at der kun var 6 mm i silo.
Det er det eneste jeg har foretaget mig ved indstillingen.

Desværre kan jeg ikke huske hvor meget afvejning afveg.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

Michlar73
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 18
Tilmeldt: 01 jan 2021 08:27
Givet likes: 13 gange
Modtaget likes: 1 gang

Re: Spørgsmål vedr. overgang fra 8mm til 6 mm op Blackstar/Scotte 16kWh

Indlæg af Michlar73 » 18 nov 2023 19:56

Okay tak....det vil jeg gøre.
Hvad ligger jeres blæserindstilling på....har lige leget med det, men fyret er lige stoppet nu, da keddeltemperaturen var blevet for høj....da jeg havde den til at køre 100 - 100 i regulering, da jeg kiggede på flamme ved 100%.........Inden den stoppede synes jeg at disse blæseindstillinger var nogenlunde de bedste jeg fik......dog synes jeg ikke flammen blev "hvid" nok i spidserne .....men prøver nok i morgen igen.....og lader fyret stå slukket i 1 time inden jeg begynder at lege med blæserindstilling igen...så det ikke når at slukke....
Nå men de indstillinger jeg nåede frem til i aften...som jeg ikke er helt tilfreds med er 10% effekt = 19%, 50% effekt = 27% og 100% = 35%
Mine piller er iøvrigt Scanbio 6 mm..
Hvad har I af blæseindstillinger på jeres? (hvis i er koblet op på nettet, så I hurtigt kan se det ;)
Mvh.
Michael

Brugeravatar
fantasia
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 318
Tilmeldt: 17 okt 2011 23:20
Mit fyr: Woody 10Kw ver.6.78 BS20
Areal: 161
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4660
Årligt forbrug: ca. 6 t
Geografisk sted: Østsjælland
Givet likes: 17 gange
Modtaget likes: 9 gange

Re: Spørgsmål vedr. overgang fra 8mm til 6 mm op Blackstar/Scotte 16kWh

Indlæg af fantasia » 18 nov 2023 23:45

Min BS20 med 10kw brænder kører 850 gr og blæs 20-25-28 og det kører som det skal.
Men igen lad være med at snyde med vægten som andre også skriver.
Har Pellmon på fyret, dog ikke online.


Besvar