V16 vs V13 styring

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Besvar
lupo3l
Stoker V
Stoker V
10
Indlæg: 157
Tilmeldt: 11 feb 2014 11:02
Blevet takket: 7 gange

V16 vs V13 styring

Indlæg af lupo3l »

Jeg er alvorlig træt af min V13 styring da wifi delen har sit eget liv :evil:
Jeg har lige opsagt mit fibia fibernet både fordi det var langsommere end min gamle simkort router. Brugte mere strøm og var 828 kr dyrere om året og så gider jeg ikke støtte andels millionbonuser.
Brugte så det meste af søndagen på at prøve at få styringen på nettet igen og måtte opgive icon_frown.gif
Er der nogle der har skiftet fra v13 til v16 der kan fortælle om det er pengene værd eller om det er same shit.

Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
15
Indlæg: 9833
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Har takket: 81 gange
Blevet takket: 275 gange

Re: V16 vs V13 styring

Indlæg af pille bruger »

lupo3l skrev: 09 maj 2023 07:45 Jeg er alvorlig træt af min V13 styring da wifi delen har sit eget liv :evil:
Jeg har lige opsagt mit fibia fibernet både fordi det var langsommere end min gamle simkort router. Brugte mere strøm og var 828 kr dyrere om året og så gider jeg ikke støtte andels millionbonuser.
Brugte så det meste af søndagen på at prøve at få styringen på nettet igen og måtte opgive icon_frown.gif
Er der nogle der har skiftet fra v13 til v16 der kan fortælle om det er pengene værd eller om det er same shit.
Prøv lige den her guide :
PS du behøver ikke at resette styre printet.
Vedhæftede filer
Udskiftning-af version-13-print-DK 26_08_22 (2).pdf
(408.32 KiB) Downloadet 60 gange
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/
lupo3l
Stoker V
Stoker V
10
Indlæg: 157
Tilmeldt: 11 feb 2014 11:02
Blevet takket: 7 gange

Re: V16 vs V13 styring

Indlæg af lupo3l »

Jeg har valgt at købe mig en v16 styring og fik monteret den i går.

Jeg må sige at jeg er rimelig utilfreds.
Jeg har købt den af to grunde.
Der står i salgsmaterialet.
Styringen understøtter direkte opkobling til Stokercloud via LAN - en PC er dermed ikke en nødvendighed for dataopsamling.
Det viser sig så at den bliver leveret med trådløs wifi modul Lan er ikke inkluderet :-(
Det koster så lige 535 kr ekstra:-(
Den anden grund er at der skulle være 10 temperatur indgange.
Det er der også men de 4 er brugt i forvejen så der er ikke flere end i en v13 styring så jeg mangler stadig:-(
Penge ud af vinduet:-(
svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
10
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Har takket: 147 gange
Blevet takket: 283 gange

Re: V16 vs V13 styring

Indlæg af svanggaard »

Jeg har ved flere lejligheder hjulpet en lokal elektriker med at få bl.a. varmepumper på WiFi. Mange VP har oldnordiske netkort og kan samtidig kun installeres vha. en mobil App. Det går ofte i hegnet når mobil vil koble på 5GHz net og VP kun kan køre 2,4GHz. Hertil findes der faktisk mange VP ol. som ikke kan klare de nyeste sikkerhedsstandarder (f.eks. WPA3).

Når først det kører holder det som regel ved i årevis. Men man løber ind i problemer når router udskiftes, og i nogle tilfælde når udbyder opdaterer routeren. Jeg plejer derfor at sende den medleverede router hen hvor peberet gror, og monterer min egen i stedet. Det fungerer med de fleste internetudbydere.

Mht. dit problem med manglende WiFi i styringen, vil jeg anbefale dig at få fat i et "klient Access point/station" i stedet. WiFi delen kobler du til din router. Dernæst kabel mellem AP'et og dit fyr. Jeg vil anbefale en "NanoStation Loco M2" til ca. 400. Så får du noget som virker klippestabilt. Jeg har nogen sidende hos kunder som efterhånden er mere end 10 år gamle. Jeg hjælper dig gerne med opsætningen - bare sig til.

Jeg kan ikke lige trylle ekstra temperaturindgange frem, men hvad bruger du dog også alle de følere til?
lupo3l
Stoker V
Stoker V
10
Indlæg: 157
Tilmeldt: 11 feb 2014 11:02
Blevet takket: 7 gange

Re: V16 vs V13 styring

Indlæg af lupo3l »

Jeg er ikke så interesseret i at have et ekstra wifi net til at bruge strøm 24/7.
Og jo mere man kobler sammen jo mere er der der kan gå galt og gå i stykker. KISS
Den nanostation du foreslår bruger 5.5watt det svarer til at det sidste år har brugt for 150-200 kr :roll:
Den dummy router jeg har haft kørende de sidste 3 år til at køre wifi på fyret har brugt tilsvarende. Så 450-600 kr som jeg sagtens kan finde noget andet at bruge til.
De 4 udgange er brugt til overkogning og skaktmåler.
Så skulle jeg bruge følere til
kedel top.
Kedel bund.
Røgtemperatur.
20m3 akkumulering top.
20m3 midt.
20m3 bund.
750 liter expansion på loft
Solvarme top.
Fremløb hus.
Retur hus.
Det var ikke gået for Samsung eller Apple at sælge produkter med manglende hardware i telefoner eller pc.

Fiffer
Stoker XI
Stoker XI
5
Indlæg: 514
Tilmeldt: 29 mar 2019 18:14
Mit fyr: Nbe 1016 kedel 10kw
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6933
Dagligt forbrug: 6 kg
Årligt forbrug: 6
Har takket: 384 gange
Blevet takket: 108 gange

Re: V16 vs V13 styring

Indlæg af Fiffer »

5,5 watt I timen gange 24 timer gange 354 = knap 50 kWt …. Hvordan får du det til 200 kr? Det er noget dyrt strøm du holder dig
10 kw nbe 1016 kedel,140 kvm hus, murer af Guds nåde.
Fiffer
Stoker XI
Stoker XI
5
Indlæg: 514
Tilmeldt: 29 mar 2019 18:14
Mit fyr: Nbe 1016 kedel 10kw
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6933
Dagligt forbrug: 6 kg
Årligt forbrug: 6
Har takket: 384 gange
Blevet takket: 108 gange

Re: V16 vs V13 styring

Indlæg af Fiffer »

Fiffer skrev: 05 aug 2023 17:42 5,5 watt I timen gange 24 timer gange 365= knap 50 kWt …. Hvordan får du det til 200 kr? Det er noget dyrt strøm du holder dig
10 kw nbe 1016 kedel,140 kvm hus, murer af Guds nåde.
Flammen
Stoker XVI
Stoker XVI
12
Indlæg: 1521
Tilmeldt: 02 feb 2012 02:07
Mit fyr: Woody 20kw 6.69 m. iltstyring og komp re
Areal: 170
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 6990
Geografisk sted: vestjylland, Ulfborg
Har takket: 15 gange
Blevet takket: 53 gange

Re: V16 vs V13 styring

Indlæg af Flammen »

lupo3l skrev: 05 aug 2023 08:57 -----------------.
Det var ikke gået for Samsung eller Apple at sælge produkter med manglende hardware i telefoner eller pc.
vælger man at se det med din tilgang, så er det jo lige præcist det de gør. om du køber samsung eller apple telefon med 16gb hukommelse, så er der brugt ca. 3gb til system.!!!! de er jo så ikke til brugerens rådighed.
der er jo heller ikke babyer i babymos!

nu kender jeg ikke v13/v16 styring, men til ver.7/10 kunne der fås et udvidelsesprint med ekstra 10 indgange. det må kunne findes info omkring det på NBE.dk
svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
10
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Har takket: 147 gange
Blevet takket: 283 gange

Re: V16 vs V13 styring

Indlæg af svanggaard »

Et WiFi modul til din styring bruger også strøm.

Nanostation laver i øvrigt ikke ekstra WiFi net. Den kobler op på dit eksisterende og laver det om til kablet net.
lupo3l
Stoker V
Stoker V
10
Indlæg: 157
Tilmeldt: 11 feb 2014 11:02
Blevet takket: 7 gange

Re: V16 vs V13 styring

Indlæg af lupo3l »

Flammen skrev: 05 aug 2023 18:12 vælger man at se det med din tilgang, så er det jo lige præcist det de gør. om du køber samsung eller apple telefon med 16gb hukommelse, så er der brugt ca. 3gb til system.!!!! de er jo så ikke til brugerens rådighed.
der er jo heller ikke babyer i babymos!

nu kender jeg ikke v13/v16 styring, men til ver.7/10 kunne der fås et udvidelsesprint med ekstra 10 indgange. det må kunne findes info omkring det på NBE.dk
Du har jo fuldstændig ret det er jo mig der er dum.
Tænk sig at jeg havde forestillet mig at Nbes topmodel styring indeholdt det hardware som de skriver det er jo helt galt :roll:
Og du har fuldstændig ret i at det havde været meget bedre at købe en gammel v7/10 styring da den koster halvdelen og har netstik og de samme temperaturindgange som v16. Eller det står der i hvert fald i brochuren så det ved jeg jo ikke?
Så hvis jeg køber et udvidelsesprint til 2200 hvor det står 7 udgange hvor mange skal jeg så forvente jeg kan bruge det kan jeg ikke lige overskue?
Det er i hvert fald billigt med en styring der ender i 8200kr eller noget.
At der ikke er babyer i babymos kan jeg ikke lige se hvad har med styringer af gøre. Er det noget du er utilfreds med?

Besvar