Nu falder træpillefyr i pris....

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
10
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Har takket: 147 gange
Blevet takket: 283 gange

Re: Nu falder træpillefyr i pris....

Indlæg af svanggaard »

Det er bestemt en mulighed, at fjernvarmen støvsuger markedet for træpiller. Lige så vel som forbrugere med VarmePumpe eller elbil måske vil støvsuge markedet for billig el. Netop derfor er friheden til at vælge brændsel vigtig.

Da jeg lavede pille/brændefyr kombi for et par år tilbage var min betænkelighed, at træpillerne skulle blive afgiftsbelagt. Jeg valgte derfor at sætte brændefyr ind ved siden af pillefyr - selvom jeg i stedet ku' ha' købt 2 års forbrug af træpiller i stedet (med datidens priser). Som verden ser ud lige nu, ville jeg næppe købe træpillefyr. Jeg ville nok være mere tryg ved et stokerfyr hvor brændselsvalg er mere frit. Og jeg kommer ikke til at nedlægge brændeovnen foreløbigt.

Har man et stokerfyr, må det være lettere, at finde et alternativt brændsel (flis, korn, rapskager etc.), hvis træpillerne bliver for dyre eller utilgængelige.

Under normale omstændigheder ville jeg anbefale varmepumpe til de fleste. Men som tingene ser ud lige nu er jeg mere i tvivl. Hvis varmepumpen er eneste varmekilde, risikerer man jo at være tvangsindlagt til at gi' 8-10 kr / kWh (eller det der er værre). Jeg tør slet ikke tænke på den usikkerhed gasfyrs- og varmepumpeejere må sidde med lige nu. De aner simpelthen ikke hvor meget varmen kommer til at koste.

Jeg har selv varmepumpe(r) i sommerhuset - det er den rigtige løsning der. Normalt udlejes det hele året rundt, men jeg har valgt at lukke ned nov-jan (indtil videre). Der er simpelthen for stor risiko for at gæsternes betaling for el ikke kan dække regningen. Gæsterne gi'r P.T. 5kr/kWh (udlejningsbureau fastsætter prisen), men beløbet indgår som en del af lejeindtægten, og bliver dermed beskattet. Så er jeg mere tryg ved at lukke helt ned. Iøvrigt har jeg haft en del reparationsomkostninger på varmepumperne. Jeg har muligvis været uheldig, men det har betydet, at jeg ikke enøjet fokuserer på strømprisen. Der SKAL afsættes et beløb til vedligeholdelse.

Jeg synes usikkerheden omkring energipriser er værre end niveauet i sig selv. Hvis man vidste hvordan priserne bliver, ville det være lettere at indrette sig. Lige nu render vi alle rundt som hovedløse høns i haglvejr.

Besvar