Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Pludselig mørk røg og slagger

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
pierrev
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 7
Tilmeldt: 23 dec 2020 11:56

Pludselig mørk røg og slagger

Indlæg af pierrev » 23 dec 2020 12:21

Jeg har et Scotte 16kw pillefyr jeg købte i 2010, som jeg har store problemer med i år. Jeg bor ikke længere fast i huset hvor fyret er, og det er et år siden jeg har haft det tændt op sidst. Normalt har det ikke været et problem at tænde det op de andre år efter pauser, bortset fra at skulle skifte tænderen engang imellem, men i år kører det virkeligt dårligt.
Screenshot 2020-12-23 at 12.17.57.png
Pillerne bliver ikke brændt ordentligt af, de ryger videre ned i askeskuffen kun halvt brændt. Der er en klar tyk sort røg fra brænderen, noget kommer op af skorstenen, men engang imellem siver det også ud af fyret.
Jeg har kæmpet med det en lille uge nu, og det har været fyldt med halvbrændte pillere og aske to gange, og for første gang i fyrets levetid har der været klam våd sod også. Det har aldrig været så beskidt før.

Det var de samme piller som sidst jeg har brugt, fra samme batch, og jeg har prøvet nogle andre piller nu også, men uden held. Jeg har prøvet at rense alt totalt, jeg har afvejet pillerne igen til autoberegneren, jeg har prøvet at skabe mere træk i skorstenen ved at varme den op, jeg har prøvet at justere på iltstyringen der stod på 14% ved lav og 7.5% ved høj. Jeg har haft dem begge på både minimum og maximum uden det har haft effekt.
Screenshot 2020-12-23 at 12.17.24.png
Den siger ingen lys, men går ud fra det er fordi kedlen er så ekstremt tilrøget. Blæseren må virke, for når den renser er der tydeligt at der kommer markant mere gang i røgen op af skortenen.
Screenshot 2020-12-23 at 12.17.46.png
Jeg kan se der står SCT 6.35 10KW på printpladen når jeg åbner styringen, så går ud fra det er versionen. Jeg har aldrig haft den tilsluttet en computer eller internettet.
Screenshot 2020-12-23 at 12.17.15.png
Er der en venlig sjæl der har et bud på hvad der kan være problemet?


triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5464
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 402 gange
Modtaget likes: 420 gange

Re: Pludselig mørk røg og slagger

Indlæg af triumph » 23 dec 2020 12:24

Ny kondensatorer til snegle og blæser ( det er ikke alle blæsere der har kondensator)

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7984
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 795 gange

Re: Pludselig mørk røg og slagger

Indlæg af Lintz » 23 dec 2020 12:27

Måske en ide at prøve at indstille det uden iltstyring.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Givet likes: 271 gange
Modtaget likes: 361 gange
Kontakt:

Re: Pludselig mørk røg og slagger

Indlæg af lamborg » 23 dec 2020 12:59

Det lyder jo som om du har fint styr på hvad du skal gøre hvis den teer sig som den gør men hvad med skorstenen for oven . Selvom du har prøvet det gamle trick med at varme op i bunden og der kommer røg ud så kan den jo godt være delvis blokeret af blade og smågrene et stykke nede i toppen fra efterårets løvfald som hæmmer trækket.
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB

pierrev
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 7
Tilmeldt: 23 dec 2020 11:56

Re: Pludselig mørk røg og slagger

Indlæg af pierrev » 23 dec 2020 13:27

triumph skrev:
23 dec 2020 12:24
Ny kondensatorer til snegle og blæser ( det er ikke alle blæsere der har kondensator)
Hej. Jeg har prøvet at google til tegninger, forklaringer og produkter, men uden held. Du kan vel ikke pege mig i den rigtig retning? Tak!


Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9824
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Re: Pludselig mørk røg og slagger

Indlæg af pille bruger » 23 dec 2020 13:27

pierrev skrev:
23 dec 2020 12:21
Jeg har et Scotte 16kw pillefyr jeg købte i 2010, som jeg har store problemer med i år. Jeg bor ikke længere fast i huset hvor fyret er, og det er et år siden jeg har haft det tændt op sidst. Normalt har det ikke været et problem at tænde det op de andre år efter pauser, bortset fra at skulle skifte tænderen engang imellem, men i år kører det virkeligt dårligt.
Screenshot 2020-12-23 at 12.17.57.png

Pillerne bliver ikke brændt ordentligt af, de ryger videre ned i askeskuffen kun halvt brændt. Der er en klar tyk sort røg fra brænderen, noget kommer op af skorstenen, men engang imellem siver det også ud af fyret.
Jeg har kæmpet med det en lille uge nu, og det har været fyldt med halvbrændte pillere og aske to gange, og for første gang i fyrets levetid har der været klam våd sod også. Det har aldrig været så beskidt før.

Det var de samme piller som sidst jeg har brugt, fra samme batch, og jeg har prøvet nogle andre piller nu også, men uden held. Jeg har prøvet at rense alt totalt, jeg har afvejet pillerne igen til autoberegneren, jeg har prøvet at skabe mere træk i skorstenen ved at varme den op, jeg har prøvet at justere på iltstyringen der stod på 14% ved lav og 7.5% ved høj. Jeg har haft dem begge på både minimum og maximum uden det har haft effekt.
Screenshot 2020-12-23 at 12.17.24.png

Den siger ingen lys, men går ud fra det er fordi kedlen er så ekstremt tilrøget. Blæseren må virke, for når den renser er der tydeligt at der kommer markant mere gang i røgen op af skortenen.
Screenshot 2020-12-23 at 12.17.46.png

Jeg kan se der står SCT 6.35 10KW på printpladen når jeg åbner styringen, så går ud fra det er versionen. Jeg har aldrig haft den tilsluttet en computer eller internettet.
Screenshot 2020-12-23 at 12.17.15.png

Er der en venlig sjæl der har et bud på hvad der kan være problemet?
Iltstyring står på nej.
Har du iltstyring ?
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

pierrev
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 7
Tilmeldt: 23 dec 2020 11:56

Re: Pludselig mørk røg og slagger

Indlæg af pierrev » 23 dec 2020 13:41

lamborg skrev:
23 dec 2020 12:59
Det lyder jo som om du har fint styr på hvad du skal gøre hvis den teer sig som den gør men hvad med skorstenen for oven . Selvom du har prøvet det gamle trick med at varme op i bunden og der kommer røg ud så kan den jo godt være delvis blokeret af blade og smågrene et stykke nede i toppen fra efterårets løvfald som hæmmer trækket.
Desværre! Har lige været på taget med en lang pind, og den gled glat igennem helt til bunden.

pierrev
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 7
Tilmeldt: 23 dec 2020 11:56

Re: Pludselig mørk røg og slagger

Indlæg af pierrev » 23 dec 2020 13:43

pille bruger skrev:
23 dec 2020 13:27
Har du iltstyring ?
Det er et seperat modul, ser det ud til? Nej, det har jeg ikke. Jeg har kun en træk stabilisator i skorstenen.

Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9824
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Re: Pludselig mørk røg og slagger

Indlæg af pille bruger » 23 dec 2020 13:51

pierrev skrev:
23 dec 2020 13:43
Det er et seperat modul, ser det ud til? Nej, det har jeg ikke. Jeg har kun en træk stabilisator i skorstenen.
Så er tallene i ilt styrings menuen ude af kraft.
Du skal bruge blæser tal for at få en god forbrænding. :great:
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

pierrev
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 7
Tilmeldt: 23 dec 2020 11:56

Re: Pludselig mørk røg og slagger

Indlæg af pierrev » 23 dec 2020 14:21

pille bruger skrev:
23 dec 2020 13:51
Så er tallene i ilt styrings menuen ude af kraft.
Du skal bruge blæser tal for at få en god forbrænding. :great:
Hehe, så kan jeg jo justere nok så megete. Ved du hvordan jeg justere/finder blæser tal? Jeg kan ikke se noget i menuen der hedder noget derhen af.


Besvar