Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Aske på rist

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Holmespiller1
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 8
Tilmeldt: 18 jun 2017 09:47
Modtaget likes: 1 gang

Aske på rist

Indlæg af Holmespiller1 » 28 jan 2020 13:48

Hej med jer
Jeg har en Black Star 10 KW med ekstern silo fra ca. 2013. Den har kørt ret godt, dog bortset en lang periode, hvor fyret gik stoppede gang på gang, med manglede piller i brænderen. Jeg testede alt hvad jeg kunne, blandt andet med inspiration herinde fra. Først efter flere mdr. prøvede jeg at tage fødeslangen af så jeg kunne kigge ned til intern snegl og her satte jeg så styringen til at køre manuelt. til min store overraskelse kørte den interne snegl baglæns hver anden gang ! Det viste sig så at den motor som var monteret var en dårlig kinesermodel, som man kørte med på daværende tidspunkt. Blev skiftet og har kørt rigtig godt siden.
Min udfordring nu, er at de sidste 3 uger, har der ophobet sig aske på risten, med det til følge, at rummet fyldes med røg, da det næsten lukker af for ilden. Jeg renser risten hver dag pt. da jeg er bange for tilbagebrænd. Blæseren er renset, og den blæser fint, så vidt jeg kan vurderer. Jeg kan høre når rens slår til, så øges blæserstyrken. Asken som ligger på risten, er stort set helt løs, og burde kunne blæses ud når den renser.

Jeg har købt en ny blæser og vil nok sætte den på snart for at få testet om det er den der er blevet svagere.. Men jeg kunne godt tænke mig at høre om I kan have andre ideer til hvad der kan være galt. Har renset fyret samt røgrør. Jeg har tjekket ledningerne sidder fast.

Som sagt, så blæser blæseren umiddelbart fint. Når jeg køre den manuelt, så blæser den med fuld styrke så vidt jeg kan vurderer

Nogen bud på hvad det kan være ?

På forhånd tak


Holmespiller1
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 8
Tilmeldt: 18 jun 2017 09:47
Modtaget likes: 1 gang

Re: Aske på rist

Indlæg af Holmespiller1 » 28 jan 2020 13:52

Glemte lige.

Pillerne er Barlinek og det startede før jeg brugte den nye sending og er der stadig, så jeg udelukker dem.

Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9830
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Re: Aske på rist

Indlæg af pille bruger » 28 jan 2020 14:07

Holmespiller1 skrev:
28 jan 2020 13:48
Hej med jer
Jeg har en Black Star 10 KW med ekstern silo fra ca. 2013. Den har kørt ret godt, dog bortset en lang periode, hvor fyret gik stoppede gang på gang, med manglede piller i brænderen. Jeg testede alt hvad jeg kunne, blandt andet med inspiration herinde fra. Først efter flere mdr. prøvede jeg at tage fødeslangen af så jeg kunne kigge ned til intern snegl og her satte jeg så styringen til at køre manuelt. til min store overraskelse kørte den interne snegl baglæns hver anden gang ! Det viste sig så at den motor som var monteret var en dårlig kinesermodel, som man kørte med på daværende tidspunkt. Blev skiftet og har kørt rigtig godt siden.
Min udfordring nu, er at de sidste 3 uger, har der ophobet sig aske på risten, med det til følge, at rummet fyldes med røg, da det næsten lukker af for ilden. Jeg renser risten hver dag pt. da jeg er bange for tilbagebrænd. Blæseren er renset, og den blæser fint, så vidt jeg kan vurderer. Jeg kan høre når rens slår til, så øges blæserstyrken. Asken som ligger på risten, er stort set helt løs, og burde kunne blæses ud når den renser.

Jeg har købt en ny blæser og vil nok sætte den på snart for at få testet om det er den der er blevet svagere.. Men jeg kunne godt tænke mig at høre om I kan have andre ideer til hvad der kan være galt. Har renset fyret samt røgrør. Jeg har tjekket ledningerne sidder fast.

Som sagt, så blæser blæseren umiddelbart fint. Når jeg køre den manuelt, så blæser den med fuld styrke så vidt jeg kan vurderer

Nogen bud på hvad det kan være ?

På forhånd tak
Mere blæser rens, eller https://www.nbe.dk/wp-content/uploads/2 ... ing-DK.pdf
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Holmespiller1
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 8
Tilmeldt: 18 jun 2017 09:47
Modtaget likes: 1 gang

Re: Aske på rist

Indlæg af Holmespiller1 » 28 jan 2020 14:44

Jeg har haft øget blæserrens til 70% - uden den store forandring. og jeg er med på at trykluft måske kunne klare det, men når nu det har fungeret uden problemer i 6-7 år, synes jeg at der må være noget som gør, at det pludselig ikke er sådan længere.

Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9830
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Re: Aske på rist

Indlæg af pille bruger » 28 jan 2020 14:52

Holmespiller1 skrev:
28 jan 2020 14:44
Jeg har haft øget blæserrens til 70% - uden den store forandring. og jeg er med på at trykluft måske kunne klare det, men når nu det har fungeret uden problemer i 6-7 år, synes jeg at der må være noget som gør, at det pludselig ikke er sådan længere.

Måske er det pillerne ?
Hvilken blæser har du ?
Hvad er dine indstillinger ?
Er styringen på StokerCloud ?
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/


Holmespiller1
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 8
Tilmeldt: 18 jun 2017 09:47
Modtaget likes: 1 gang

Re: Aske på rist

Indlæg af Holmespiller1 » 28 jan 2020 15:21

Hejsa
Blæserindstillinger er 19/24/29 og jeg er desværre ikke på StokerCloud
Blæseren er denne, dog med den forskel at der er ledninger til pulse på motorprintet - det bruges åbenbart ikke længere så vidt jeg kan forstå.
https://www.hedestoker.dk/3628-blaeser- ... yUQAvD_BwE

Pillerne tror jeg simpelthen ikke på, da det har stået på både både med tidligere og nuværende levering, samme mærke og uden problemer med hele leveringen. Det er mere som om problemet er opstået fra den ene dag til den anden, og ikke i pilleskiftet..

Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9830
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Re: Aske på rist

Indlæg af pille bruger » 28 jan 2020 16:15

Holmespiller1 skrev:
28 jan 2020 15:21
Hejsa
Blæserindstillinger er 19/24/29 og jeg er desværre ikke på StokerCloud
Blæseren er denne, dog med den forskel at der er ledninger til pulse på motorprintet - det bruges åbenbart ikke længere så vidt jeg kan forstå.
https://www.hedestoker.dk/3628-blaeser- ... yUQAvD_BwE

Pillerne tror jeg simpelthen ikke på, da det har stået på både både med tidligere og nuværende levering, samme mærke og uden problemer med hele leveringen. Det er mere som om problemet er opstået fra den ene dag til den anden, og ikke i pilleskiftet..
Så er vejen frem kompressor rens :great:
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Holmespiller1
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 8
Tilmeldt: 18 jun 2017 09:47
Modtaget likes: 1 gang

Re: Aske på rist

Indlæg af Holmespiller1 » 29 jan 2020 09:37

Status :

I går fik jeg skiftet blæseren til en helt ny. Den er justeret da skal have væsentlig højere blæsertal end den gamle. Nye tal er 27/34/38. MEN her til morgen, da jeg kommer derud, er der igen røg op fra siloen, og der er opbygget en " væg" af HELT løst aske på brænderen lige foran den interne snegl ! Lige som det har været de sidste 3-4 uger. Jeg er nødsaget til HVER dag at gå ud og fjerne det manuelt, da der jo ellers bliver lukket helt af.
Jeg har justeret blæserrens op på 80% ! tidligere lå den på 55% mener jeg og det har fungeret i mange år. Men ser altså ikke ud til at dette gør en forskel...
Kan der være noget i elektronikken ? Jeg kan høre når den laver blæserrens ( lige nu hver 8 minut og med 4 sek ) Når jeg kigger i loggen, så laver den også noget som hedder Askerens et par gange i døgnet tror jeg det er. Men der kan jeg ikke høre eller se at der sker noget.
Det er i øvrigt V7 styring
Det må være et eller andet galt, da der jo ikke skal opbygge sig en sådan væg med LØST aske. og jeg køber gerne kompressorrens, når jeg har fundet ud af hvad det reele problem er, men ikke før. Det SKAL jo kunne fungere som det har gjort i alle disse år uden. Jeg har som sagt også prøvet andre piller med samme resultat.

Har virkelig brug for hjælp, da jeg er meget nervøs for tilbagebrand !

calle

Re: Aske på rist

Indlæg af calle » 29 jan 2020 10:52

Holmespiller1 skrev:
29 jan 2020 09:37
Status :

I går fik jeg skiftet blæseren til en helt ny. Den er justeret da skal have væsentlig højere blæsertal end den gamle. Nye tal er 27/34/38. MEN her til morgen, da jeg kommer derud, er der igen røg op fra siloen, og der er opbygget en " væg" af HELT løst aske på brænderen lige foran den interne snegl ! Lige som det har været de sidste 3-4 uger. Jeg er nødsaget til HVER dag at gå ud og fjerne det manuelt, da der jo ellers bliver lukket helt af.
Jeg har justeret blæserrens op på 80% ! tidligere lå den på 55% mener jeg og det har fungeret i mange år. Men ser altså ikke ud til at dette gør en forskel...
Kan der være noget i elektronikken ? Jeg kan høre når den laver blæserrens ( lige nu hver 8 minut og med 4 sek ) Når jeg kigger i loggen, så laver den også noget som hedder Askerens et par gange i døgnet tror jeg det er. Men der kan jeg ikke høre eller se at der sker noget.
Det er i øvrigt V7 styring
Det må være et eller andet galt, da der jo ikke skal opbygge sig en sådan væg med LØST aske. og jeg køber gerne kompressorrens, når jeg har fundet ud af hvad det reele problem er, men ikke før. Det SKAL jo kunne fungere som det har gjort i alle disse år uden. Jeg har som sagt også prøvet andre piller med samme resultat.

Har virkelig brug for hjælp, da jeg er meget nervøs for tilbagebrand !
Ja du er nødt til virkelig at holde øje med skidtet. Jeg har selv oplevet askebjerg med især German Pellets. Mit standard rens er 30 % hvilket jeg har omjusteret til 40 %. Renseblæsertid er ændret fra 4 til 6 sekunder. Det har FULDSTÆNDIG løst mit problem med askebjerget.

Nu kan du jo prøve at justere rensetiden op, og se om det virker. Det er den nemme løsning. Hvis det ikke virker, må du igang med at undersøge, om der er fuldt aftræk i systemet. Jeg tænker rent logisk :shock: (og nu skal der nok komme sjove kommentarer) at hvis der er "overtryk" i kedlen, fordi den måske ikke kan komme af med røgen, så fungerer renseblæset måske også dårligt. Kan du for en sikkerheds skyld rense bagerste kedelrum. Løfte bundlemmen op med ildrageren, skubbe alt asken ned i askerummet, rense røgafgangsrøret, også selv om det ser fint ud inde fra kedlen, og sidst men ikke mindst kontrollere, at der er 100 % frit op gennem skorstenen.

Forøvrigt tømte jeg Opopen for aske forleden. Det var første gang i denne sæson. Jeg plejer bare at røre lidt i asken med ildrageren, så den falder sammen, og så skubber jeg aske væk fra området lige ud for herden. Det var faktisk kun lige akkurat, at røgen kunne komme forbi asken og over i det bagerste kedelrum :oops:

Venlig hilsen Calle

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Re: Aske på rist

Indlæg af Lintz » 29 jan 2020 11:20

Holmespiller1 skrev:
28 jan 2020 13:48
Hej med jer

Som sagt, så blæser blæseren umiddelbart fint. Når jeg køre den manuelt, så blæser den med fuld styrke så vidt jeg kan vurderer

På forhånd tak
Hvad betyder det når du skriver sådan?
Håber ikke at du giver den fuld gas. Det kan lejet nok ikke holde til.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.


Besvar