Ophobning af piller ved intern snegl

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Besvar
Thomsus
Stoker III
Stoker III
10
Indlæg: 67
Tilmeldt: 04 sep 2013 10:08
Mit fyr: Scotte 16KW m/Blackstar kedel
Areal: 215
Brændsel: Barlinek 6mm
Fremviser gerne i postnummer: 3230
Årligt forbrug: 6
Har takket: 5 gange
Blevet takket: 1 gang

Ophobning af piller ved intern snegl

Indlæg af Thomsus »

Hey alle sammen.

Jeg har igennem noget tid haft bøvl med meget svingende lys, jævnligt 0 lux, i perioder á et halvt minut. Sådan har det ikke været tidligere, så noget har forandret sig.
Jeg har renset hele molevitten, skiftet lysføler, justeret lysføler lidt ind og ud, lidt op og ned, men uden succes.

Hvad gør en klog så? Aner det ikke :) Men jeg løsnede brænderen fra kedlen, og pillede smelteslangen/røret af, for at kunne se hvordan der så ud ved den interne snegl. Til min overraskelse var der en del piller dernede. Her troede jeg at det rum burde tømmes konstant af den interne snegl.

Den interne snegl kører meget kortvarigt, hver x sekund, hvilket forklarer hvorfor den interne snegl aldrig bliver pillefri. Se selv
Den interne snegl kører fint når jeg slukker fyret, idet den her kører konstant i lang tid, åbenbart for at være sikker på at brænderrummet tømmes, så motor og kondensator har jeg frikendt.

Er det normalt at rummet skal være fyldt med piller? Gør jeres også sådan?

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
12
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Har takket: 1380 gange
Blevet takket: 796 gange

Re: Ophobning af piller ved intern snegl

Indlæg af Lintz »

Thomsus skrev: 03 maj 2019 20:20 Hey alle sammen.
Den interne snegl kører fint når jeg slukker fyret, idet den her kører konstant i lang tid, åbenbart for at være sikker på at brænderrummet tømmes, så motor og kondensator har jeg frikendt.

Er det normalt at rummet skal være fyldt med piller? Gør jeres også sådan?
Har du prøvet om du kan holde intern snegl med en tang ?
Med alle de piller der risikerer du vist tilbagebrand hvis fyret slukker.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.
Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
15
Indlæg: 9833
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Har takket: 81 gange
Blevet takket: 275 gange

Re: Ophobning af piller ved intern snegl

Indlæg af pille bruger »

Thomsus skrev: 03 maj 2019 20:20 Hey alle sammen.

Jeg har igennem noget tid haft bøvl med meget svingende lys, jævnligt 0 lux, i perioder á et halvt minut. Sådan har det ikke været tidligere, så noget har forandret sig.
Jeg har renset hele molevitten, skiftet lysføler, justeret lysføler lidt ind og ud, lidt op og ned, men uden succes.

Hvad gør en klog så? Aner det ikke :) Men jeg løsnede brænderen fra kedlen, og pillede smelteslangen/røret af, for at kunne se hvordan der så ud ved den interne snegl. Til min overraskelse var der en del piller dernede. Her troede jeg at det rum burde tømmes konstant af den interne snegl.

Den interne snegl kører meget kortvarigt, hver x sekund, hvilket forklarer hvorfor den interne snegl aldrig bliver pillefri. Se selv
Den interne snegl kører fint når jeg slukker fyret, idet den her kører konstant i lang tid, åbenbart for at være sikker på at brænderrummet tømmes, så motor og kondensator har jeg frikendt.

Er det normalt at rummet skal være fyldt med piller? Gør jeres også sådan?
Hvad er det for en gearmotor der er på intern snegl ?
Det kunne se ud som om at den er defekt / defekt kondensator.
Prøv denne http://www.nbe-shop.dk/index.php/traepi ... -9rpm.html
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/
Thomsus
Stoker III
Stoker III
10
Indlæg: 67
Tilmeldt: 04 sep 2013 10:08
Mit fyr: Scotte 16KW m/Blackstar kedel
Areal: 215
Brændsel: Barlinek 6mm
Fremviser gerne i postnummer: 3230
Årligt forbrug: 6
Har takket: 5 gange
Blevet takket: 1 gang

Re: Ophobning af piller ved intern snegl

Indlæg af Thomsus »

Tak for jeres svar.
Jeg har prøvet at stoppe fyret, hvorefter den interne snegl, som tidligere nævnt, fint kører derudad for at tømme brænderen. Jeg stak en tang ned og holdt sneglen. Jeg kunne godt stoppe den, men det krævede et fast greb om tangen. Spøjst nok begyndte sneglen derefter at køre den modsatte vej, og hver gang jeg efterfølgende satte tangen på, svarede den med at ændre retning. Men om det er normalt ved jeg ikke.

Jeg har en reservemotor på lager, den vil jeg prøve med. Det er en Linix YN60-10 med tilhørende kodensator på 1uF.
Den gamle motor er en Linix TY60-220-8-8 med 0,68uF kondensator.
Den som pillebruger linker til er en helt tredje, en TYD60-Z 9RPM (TYD60-375-Z på billedet) med ukendt kondensator til.
Der er vel nogle modeller der afløser andre...
Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
15
Indlæg: 9833
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Har takket: 81 gange
Blevet takket: 275 gange

Re: Ophobning af piller ved intern snegl

Indlæg af pille bruger »

Thomsus skrev: 04 maj 2019 13:20 Tak for jeres svar.
Jeg har prøvet at stoppe fyret, hvorefter den interne snegl, som tidligere nævnt, fint kører derudad for at tømme brænderen. Jeg stak en tang ned og holdt sneglen. Jeg kunne godt stoppe den, men det krævede et fast greb om tangen. Spøjst nok begyndte sneglen derefter at køre den modsatte vej, og hver gang jeg efterfølgende satte tangen på, svarede den med at ændre retning. Men om det er normalt ved jeg ikke.

Jeg har en reservemotor på lager, den vil jeg prøve med. Det er en Linix YN60-10 med tilhørende kodensator på 1uF.
Den gamle motor er en Linix TY60-220-8-8 med 0,68uF kondensator.
Den som pillebruger linker til er en helt tredje, en TYD60-Z 9RPM (TYD60-375-Z på billedet) med ukendt kondensator til.
Der er vel nogle modeller der afløser andre...
Fino byt til den du har på lager :great:
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
15
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Har takket: 68 gange
Blevet takket: 96 gange

Re: Ophobning af piller ved intern snegl

Indlæg af Zarge »

Da min interne motor døde var det netop ved at der blev så meget slør i gearene så den nogen gange takkede over og kørte sneglen baglæns i, så pillerne hobede sig op ved skakten, så ja tror også det er byt til nyt
Thomsus
Stoker III
Stoker III
10
Indlæg: 67
Tilmeldt: 04 sep 2013 10:08
Mit fyr: Scotte 16KW m/Blackstar kedel
Areal: 215
Brændsel: Barlinek 6mm
Fremviser gerne i postnummer: 3230
Årligt forbrug: 6
Har takket: 5 gange
Blevet takket: 1 gang

Re: Ophobning af piller ved intern snegl

Indlæg af Thomsus »

Jeg har smækket den nye gearmotor på. Den kører i lidt længere perioder end den gamle, ca. halvandet sekund af gangen, pause, halvanden sekund igen osv. Der er derfor nu færre piller ophobet ved den interne snegl. Lyssensoren er også gladere end før, hvor de lidt for mange piller tog udsigten :-)

Jeg kan konstatere, at den interne snegl ikke kører efter hver gang den er blevet fodret af den eksterne snegl. Den interne har sit eget liv, derfor er der altid piller ved den interne snegl, om end mængden nu er mindre end før. Sådan er det åbenbart programmeret i min v6 styring, det er nok ikke meget anderledes i de nyere styringer.

Den gamle motor (Linix TY60-220-8-8) har kun holdt godt et år, så køb ikke den model. Nu bliver det spændende hvor længe den nye Linix YN60-10 med tilhørende kodensator på 1uF holder.
Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
12
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Har takket: 1380 gange
Blevet takket: 796 gange

Re: Ophobning af piller ved intern snegl

Indlæg af Lintz »

Thomsus skrev: 04 maj 2019 18:43 Jeg har smækket den nye gearmotor på. Den kører i lidt længere perioder end den gamle, ca. halvandet sekund af gangen, pause, halvanden sekund igen osv. Der er derfor nu færre piller ophobet ved den interne snegl. Lyssensoren er også gladere end før, hvor de lidt for mange piller tog udsigten :-)

Jeg kan konstatere, at den interne snegl ikke kører efter hver gang den er blevet fodret af den eksterne snegl. Den interne har sit eget liv, derfor er der altid piller ved den interne snegl, om end mængden nu er mindre end før. Sådan er det åbenbart programmeret i min v6 styring, det er nok ikke meget anderledes i de nyere styringer.

Den gamle motor (Linix TY60-220-8-8) har kun holdt godt et år, så køb ikke den model. Nu bliver det spændende hvor længe den nye Linix YN60-10 med tilhørende kodensator på 1uF holder.
Fint at du har fået det op at køre igen men skæg sådan en forskel der åbenbart er på levetiden på den. Min sneglmotor - eller retter - begge er fra da fyret er indkøbt i 2011. Det har nu spist 56,200 kg piller.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.
Brugeravatar
Dunas
Stoker XIV
Stoker XIV
14
Indlæg: 989
Tilmeldt: 15 apr 2010 18:17
Mit fyr: Version 7.0680 BS - 10 og 16 Kw brænder.
Areal: 153
Brændsel: 6 mm træpiller
Årligt forbrug: 4 tons
Har takket: 53 gange
Blevet takket: 126 gange

Re: Ophobning af piller ved intern snegl

Indlæg af Dunas »

Lintz skrev: 04 maj 2019 19:39 Fint at du har fået det op at køre igen men skæg sådan en forskel der åbenbart er på levetiden på den. Min sneglmotor - eller retter - begge er fra da fyret er indkøbt i 2011. Det har nu spist 56,200 kg piller.
Nu når du nævne det, jeg har heller aldrig skiftet intern motor (til brænder) eller ekstern motor (træpiller) på mit fyr, og det er fra sept. 2010.
Lidt underlig der er så stor forskel på, hvornår de skal skiftes. Min må have spist omkring 40 tons siden sept. 2010.
Fiffer
Stoker XI
Stoker XI
5
Indlæg: 514
Tilmeldt: 29 mar 2019 18:14
Mit fyr: Nbe 1016 kedel 10kw
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6933
Dagligt forbrug: 6 kg
Årligt forbrug: 6
Har takket: 384 gange
Blevet takket: 108 gange

Re: Ophobning af piller ved intern snegl

Indlæg af Fiffer »

Har heller ikke skiftet hverken kondensatorer eller motor på hverken extern eller intern snegl, fyret er fra 14. Har skifter en ntc føler, og 2 eltænder på nu 5 sæson... det er godkendt
10 kw nbe 1016 kedel,140 kvm hus, murer af Guds nåde.

Besvar