Nbe ny kedelserie.

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
16
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Har takket: 132 gange
Blevet takket: 141 gange

Re: Nbe ny kedelserie.

Indlæg af Troldmand. »

Den er ny, og ser fin ud. Eneste problem. Den har ikke løst det problem, som gør at mange bliver træt af pillefyr.
Den bestiller ikke selv piller hjem. Den kommer ikke selv pillerne i tanken. Den køre ikke selv dynger af brugte plastik sække mm. på genbrug.
Og hvad med aske og mm. Hvad er nyt?
Virkningsgrad kendte man også til for mange år siden.

skrot1

Re: Nbe ny kedelserie.

Indlæg af skrot1 »

Troldmand. skrev: 28 feb 2019 22:37 Den er ny, og ser fin ud. Eneste problem. Den har ikke løst det problem, som gør at mange bliver træt af pillefyr.
Den bestiller ikke selv piller hjem. Den kommer ikke selv pillerne i tanken. Den køre ikke selv dynger af brugte plastik sække mm. på genbrug.
Og hvad med aske og mm. Hvad er nyt?
Virkningsgrad kendte man også til for mange år siden.
Troldmand, jeg kender godt din holdning til træpillefyr, men fordi du er træt af pillefyr, kan andre godt være tilfredse. Så hold du bare din personlige mening for dig selv i denne tråd.
pendec

Re: Nbe ny kedelserie.

Indlæg af pendec »

skrot1 skrev: 01 mar 2019 06:09 Troldmand, jeg kender godt din holdning til træpillefyr, men fordi du er træt af pillefyr, kan andre godt være tilfredse. Så hold du bare din personlige mening for dig selv i denne tråd.
Man er vel ikke en troll for ingenting på et forum?
Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
16
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Har takket: 132 gange
Blevet takket: 141 gange

Re: Nbe ny kedelserie.

Indlæg af Troldmand. »

skrot1 skrev: 01 mar 2019 06:09 Troldmand, jeg kender godt din holdning til træpillefyr, men fordi du er træt af pillefyr, kan andre godt være tilfredse. Så hold du bare din personlige mening for dig selv i denne tråd.
Jeg har da absolut intet imod træpillefyr. At jeg har skiftet til anden varmekilde betyder da ikke, at jeg med et hader pillefyr. Hvorfor skulle jeg det?
Måske problemet skal findes et helt andet sted. At nye varmekilder til vores huse stormer frem i øjeblikket, er ikke noget jeg har med at gøre. At jeg er begejstrer for den ny varmekilde, er der vel ikke nogen, der ønsker at tage fra mig. At nogen så synes, at den udviking er træls, er noget man hurtigst muligt skal se at komme over. icon_cheesygrin.gif
God morgen til alle.
Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
16
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Har takket: 334 gange
Blevet takket: 333 gange

Re: Nbe ny kedelserie.

Indlæg af MichaelK »

Troldmand langer ud efter komforten når man har pillefyr, men komforten er kun
bestemt af det beløb man er villig til at investere i sit anlæg.

Nu kan Jeg kun bruge mit eget anlæg som eksempel, men det burde også være
godt nok? Min BioWin kunne faktisk opgradereres til noget ala det Troldmand
efterlyser.

Jeg kunne have fået min BioWin med fuldautomatisk pillesug. Det ville betyde at
man kun fylder piller i det eksterne magasin een gang om året. De kan blæses ind,
så det er der heller ingen arbejde med. Ingen arbejde med at slæbe sække, og intet
affald at smide i skraldespanden.

En Biowin er selvrensende, og skal kun have tømt aske for hver 5 tons piller. Det
bliver ikke meget nemmere. Godt nok skal man lige lave een årlig grundig manuel
rengøring a ca. 30 - 45 minutter (Hvis man tage sig god tid icon_cheesygrin.gif )

Jeg ved godt at varempumper er endnu mindre opmærksomhedskrævende, men
man skal også tage i betragtning, at min BioWin er fra 2007. Altså længe før
varmepumper var et reelt alternativ til træpiller. Dette er ved at ændre sig, dog
er det nu 12 år siden at jeg stort set fik samme komfort som med et oliefyr.
Og så er min BioWIn "still going strong", så jeg regner med at have glæde af den
nogle år endnu :great:

Når jeg engang skal have nyt fyringsanlæg, så vil jeg kigge på varmepumper. Men
kun hvis jeg kan overbevises 120% om, at en sådan kan klare opgaven, vil jeg så
overveje at skifte 8) Ellers er det pillefyr igen icon_cheesygrin.gif
Senest rettet af MichaelK 01 mar 2019 09:26, rettet i alt 1 gang.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
12
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Har takket: 1380 gange
Blevet takket: 796 gange

Re: Nbe ny kedelserie.

Indlæg af Lintz »

MichaelK skrev: 01 mar 2019 08:45 Troldmand langer ud efter komforten når man har pillefyr, men komforten er kun
bestemt af det beløb man er villig til at investere i sit anlæg.

Nu kan Jeg kun bruge mit eget anlæg som eksempel, men det burde også være
godt nok? Min BioWin kunne faktisk opgradereres til noget ala det Troldmand
efterlyser.

Jeg kunne have fået min BioWin med fuldautomatisk pillesug. Det ville betyde at
man kun fylder piller i det eksterne magasin een gang om året. De kan blæses ind,
så det er der heller ingen arbejde med. Ingen arbejde med at slæbe sække, og intet
affald at smide i skraldespanden.

En Biowin er selvrensende, og skal kun have tømt aske for hver 5 tons piller. Det
bliver ikke meget nemmere. Godt nok skal man lige lave een årlig grundig manuel
rengøring a ca. 30 - 45 minutter (Hvis man tage sig god tid icon_cheesygrin.gif )

Jeg ved godt at varempumper er endnu mindre opmærksomhedskrævende, men
man skal også tage i betragtning, at min BioWin er fra 2007. Altså længe før
varmepumper var et reelt alternativ til træpiller. Dette er ved at ændre sig, dog
er det nu 12 år siden at jeg stort set fik samme komfort som med et oliefyr.
Og så er min BioWIn "still going strong", så jeg regner med at have glæde af den
nogle år endnu :great:

Når jeg engang skal have nyt fyringsanlæg, så vil jeg kigge på varmepumper. Men
kun vis jeg kan overbevises 120% om, at en sådan kan klare opgaven, vil jeg så
overveje at skifte 8) Ellers er det pillefyr igen icon_cheesygrin.gif
Godt skrevet - Michael.
- Og jeg har et simpelt Scotte fyr fra ´11 og tror ikke jeg bruger mere en gennemsnitlig 15 min ugentlig på det.

Jeg satser på at når jeg skal have anden varmekilde så har jeg folk ansat til at klare den sag - Har man ikke det i ældreboliger icon_cheesygrin.gif
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.
pendec

Re: Nbe ny kedelserie.

Indlæg af pendec »

Lintz skrev: 01 mar 2019 08:51 Godt skrevet - Michael.
- Og jeg har et simpelt Scotte fyr fra ´11 og tror ikke jeg bruger mere en gennemsnitlig 15 min ugentlig på det.

Jeg satser på at når jeg skal have anden varmekilde så har jeg folk ansat til at klare den sag - Har man ikke det i ældreboliger icon_cheesygrin.gif
:) Jeg har en ældre i familien (97 år), og du skulle bare vide hvor svært det er at få en ældrebolig. Hun bor på 3. sal i herrelejlighed hun gerne vil undvære, så hvis du kan slæbe piller i lang tid endnu, så er det nok ikke lige om hjørnet de giver dig sådan en bolig :)

Udover det, enig, Michael's indlæg, perfekt, og jeg har jo selv set på BioWin i 2007 , økonomien og 100k satte dog grænsen dengang, når bio18 var 20k :) Nu har jeg så endelig fået lidt luksus, 2mins rengøring hver 14 dag og ja, jeg slæber men noget kondi skal jeg have og det er kun 4 meter.
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
12
Indlæg: 5480
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 405 gange
Blevet takket: 423 gange

Re: Nbe ny kedelserie.

Indlæg af triumph »

På link ses at røggas temp. er 21 C => Retur temperaturen fra vand er omkring 20 C, eller ?
Sagen er at Okooffen, ol. aldrig har haft har haft nogen større succes med kondenserende kedler, fordi at det stilles høje krav til installation og retur temperatur.
Det duer kun ved gulvvarme da returtemp, skal være meget lav, og så monteres inderrør i skorsten der bruges til at forvarme indsugnings luft.
Det lyder som en monster dyr installation, der kun kan bruges i huse bygget til det. og med stor risiko for det hele bliver en stor kage af sod/aske.
Jeg kan sagtens se at en kondenserende kedel er fin til naturgas, da kondens i skorsten kan ledes i afløb. Men når den er fyldt med aske/sod.....?
Derudover indeholder gas meget brint (H) der bliver til H2O ved forbrænding, hvilket giver god mening at kondensere. Men træ indeholder hovedsageligt kulstof (C der bliver til CO2) Derfor er der ikke nær så stor gevinst ved et kondenserende træpillefyr, som et kondenserende gasfyr.
Og i disse dage med billig strøm til varmepumper, tror jeg ikke der er nogen der vil bruge så mange penge på en varme installation, når man så samtidigt får lov til at slæbe piller, og får så mange ting der kan gå galt.
Brugeravatar
H.S
Stoker XIV
Stoker XIV
16
Indlæg: 909
Tilmeldt: 11 aug 2007 20:36
Mit fyr: Windhager BioWin2 med pille sug
Areal: 220
Brændsel: Træpiller 6 mm
Fremviser gerne i postnummer: 8362
Årligt forbrug: Ca 5 t Tror jeg
Geografisk sted: Hørning
Har takket: 26 gange
Blevet takket: 44 gange
Kontakt:

Re: Nbe ny kedelserie.

Indlæg af H.S »

Kondensering er helt sikkert smart og er en del af fremtiden nok mest pga. af krav på støv eg andre partikler for økonomisk betyder det ikke det store :-) (som Italien er et godt eksempel på)
lad os tage en RTB 10 kW fumus 34500 kr kondenserende forventet 50000 kr forskel 15.500 kr
prisforskellen er ca det samme som andre mærker
og her skal ligges vand til skylning af kondenser (på en windhager er det 1.6 m3 pr år kender ikke mængde på en RTB Phoenix )
hvis der bruges for 15.000 kr piller om året og besparelsen under optimale forhold er 10% så tager det rundt regnet 11 år inden der er plus på kontoen ;-)

Varmepumper er helt sikkert en fin løsning når forholdene passer ingen tvivl om det Personlig ville jeg bare ikke stole på at de prisfald som vores stat lover jeg husker ikke en eneste gang hvor det har holdt over tid ;-)
Henrik Schack
Projekt teknikker www.windhager.dk
Windhager Nordic +45 4038 3498 Direkte +45 2366 9190
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
12
Indlæg: 5480
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 405 gange
Blevet takket: 423 gange

Re: Nbe ny kedelserie.

Indlæg af triumph »

Nu er dét jo ikke kun prisen på kedlen der skal betales. Der er jo også særlige krav til skorstenen, installation mm

Vedr. Din tvivl på den fremtidige varmeudgift ved brug af varmepumper. Så tror jeg at der er mindst ligeså stor usikkerhed på den fremtidige udgift ved brug af træpiller

Besvar