Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Blackstar+

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Re: Blackstar+

Indlæg af Lintz » 04 jan 2019 22:14

Bigfoot skrev:
04 jan 2019 22:03
Jeg forstår heller ikke at de siger der er mange problemer med dem. Har ADLRIG hørt det nævnt nogen steder.
Derimod er der mange der har haft bøvl med de motoriserede retardere i 1016 kedlerne at de sidder fast.

Derimod tror jeg nu nok at folks skorsten har MEGET At sige.
Jeg er så heldig at jeg har en 130mm Grameta stålskorsten, og den er kun 3-4 meter lang. Det er altså en gevaldig hjælp til at holde anlægget tørt.
Det var denne tråd som jeg huskede - Men hvis det er lavet om er det jo ligegyldig for trådstarter.
viewtopic.php?f=137&t=26274
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.


Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Givet likes: 132 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: Blackstar+

Indlæg af Troldmand. » 04 jan 2019 22:17

Omkring varmepumper:
Glemmer mange ikke helt, at el faktisk koster 2,50 per kWh?? Hvis ens forbrug f.eks. er 1200 kWh uden varmepumpe, så er det først efter 4000 kWh at el prisen evt. falder. Så hvis ens normale udgift til træpiller er ca 5500 kr. om året, så skal man vist ikke have den store ledvogter eksamen til, for at regne ud, at regnestykket for varmepumper ikke hænger sammen.
[/quote]

Du har helt ret.
Men, hvormange kan nøjes med 2 paller piller til opvarmning over en vinter.
De fleste her på forum bruger mellem 5 og 7 paller om året.
Er man en familie med et normalt forbrug af strøm. For de fleste nok over 4000Kwh om året.
Så overtager varmepumpen som den absolut mest økonomisk varmekilde til huset førstepladsen.

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: Blackstar+

Indlæg af triumph » 04 jan 2019 22:17

Der er 3 typer blackstar kedler. (Blackstar, Blackstar+, og RTB) Alle har den samme brænder, og samme styring.
Hver har deres plusser og minusser. Jeg har den gamle blackstar, og har derfor kun erfaring med den gamle blackstar. min viden om de nye modeller begrænser sig til hvad jeg har læst.
Den gamle Blackstar er den billigste (ca. 20.000 kr) har en låge i toppen, som er dejlig nem når man skal kontrollere forbrændingen, kontrollere askeniveau, eller lave fejlfinding (da man kan se hvad der sker).
Den har retarder til at rense det bagerste rum i kedlen, men de skal tages ud ca 4 gange om året for at tømme aske ud bag i kedel (4 x 20 minutter)
Man kan tilkøbe kompressorrens for at holde hærd ren, eller som jeg skrabe den ren en gang om ugen
Kedlen har den ulempe at den ikke er 100% tæt, hvilket medføre at iltstyring ofte giver mere bøvl, end hjælp. så derfor har de færreste blackstar iltstyring. Det er sjældent et problem, men kræver at man sætter sin ind i funktionen af brænderen, og bruger et par timer om året på at justere brænder. derudover sviner det lidt i fyrrummet når man renser kedel.

Blackstar + og RTB er tætte, hvilket betyder at man kan benytte ilt styring, og dermed har mindre bøvl med at justere forbrændingen, men man skal dog stadigt jævnligt veje piller af ( veje hvor mange piller snegl giver på 6 minutter, og taste det ind i styring)
Forskellen er vist hovedsageligt at RTB kedlen holdes 100% ren med trykluft, hvor hærden på Blackstar+ kedlen holdes rent med trykluft, og det bagerste rum holdes rent ved at hive et håndtag der aktivere retarder bag i kedel, så kedel gøres ren.
Begge har askekomprimering, så askeskuffen eftersigende kun skal tømmes efter 2-3 tons piller, hvor den alm. blackstar skal have tømt askeskuffe efter ca. 400 kg piller
Ulempen er at hvis der går noget galt, så kan man ikke se hvad der sker, og tilgangen til kedlen besværlig.
Man skal have en kompressor kørende i døgndrift, og der har til tider været meldinger om problemer med Flexsneglen, der er bøjet i en ret stejl vinkel, så snegle er knækket, eller gear defekt. Det virker som om der tiltider kommer en dårlig sending snegle. (Måske er problemet løst, hvad ved jeg)
Tidligere var jeg en skrap kritiker af at den gamle blackstar kedel ikke var tæt, så iltstyring ikke gav mening.
Men hvis en tæt kedel betyder at man skal gå glip af adgang til at se forbrænding. Så er det ikke nødvendigtvis et rigtigt valg.
Jeg har haft min scotte i 12 år, så jeg ved nøjagtigt hvor jeg skal kilde den for at køre optimalt. Derfor er jeg ikke sikker på at jeg ville vælge en RTB/Blackstar+, frem for den alm. Blackstar.
Som sagt har jeg ikke erfaring med de nye modeller, så jeg ved ikke hvor meget bøvl der kommer, men jeg ved at det er nemmere at fejlsøge/optimere på en alm blackstar, end en Blackstar+/RTB

Du kunne også kigge på en MGM. Fordelen er at den har en kort fast snegl, der giver en mere ensartet pillefødning ved smuld, eller varierende pillelængde. En rensning der ikke kræver en kørende kompressor. Og en brænder der ikke er så følsom for slagger.
Ulempen er et lille magasin, og en del støj ved opstart
Last edited by 4 on triumph; edited 4 times in total

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: Blackstar+

Indlæg af triumph » 04 jan 2019 22:20

Bigfoot skrev:
04 jan 2019 22:03
Jeg forstår heller ikke at de siger der er mange problemer med dem. Har ADLRIG hørt det nævnt nogen steder.
Derimod er der mange der har haft bøvl med de motoriserede retardere i 1016 kedlerne at de sidder fast.

Der er lavet 2 slags retarder til den alm blackstar, Nogen tynde lameller, der uværligt bukkede når man tog dem ud/ind i kedel. De blev dog heldigvis hurtigt udskiftet med nogen i presset plade, der var langt mere stabile

Torpet
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 750
Tilmeldt: 19 okt 2011 16:44
Mit fyr: Blackstar 10 Kw V7 semirens
Areal: 130+75
Brændsel: Vida/Varga Svenske 8mm
Årligt forbrug: 4,5 tons
Givet likes: 67 gange
Modtaget likes: 85 gange

Re: Blackstar+

Indlæg af Torpet » 04 jan 2019 22:27

Til trådstarter:

Nu skal jeg tage tiden til at svare på dit egentlige spørgsmål:

Min erfaring med Blackstar+ 10kW er kun positiv.
Faktisk er jeg så tilfreds med det, så når jeg til foråret skal udskifte et brændefyr i en anden bolig, jeg skal flytte til, så bliver det igen et BS fyr.

Med hensyn til størrelsen af et fyr, som du spørger om, så er det, som Lintz skriver, helt afhængig af isoleringen i dit hus. De to ting, jeg tager med i overvejelsen for fyrets størrelse, er fyrets evne til lavlast (forår og efterår) og så om fyrets har kapacitet til at klare en kold vinter effektivt. Jeg vælger faktisk at holde mig til et 10kW fyr, selvom huset ligger lige omkring de 200m2, da nogle værelser, såsom billardstue, værksted/fyrrum og bagentreen ikke behøver fuld styrke på varmen. Jeg har den idé at det vil irritere noget, med et fyr der har for stor kapacitet. Nu har huset så også en brændeovn i stuen, skulle det være nødvendigt, men det tror jeg dog næppe det vil være. Den skal mere bruges for hyggens skyld.

Når først du har fået en BS indstillet godt og det kørere stabilt, med blæser mere på den lave side, så fungerer det næsten som det man husker fra oliefyr, blot kører BS næsten lydløst, hvad man jo ikke kan sige et oliefyr gør. Mit pillefyr lugter heller ikke. En opfyldning af piller hver 10. dag og askeskuffe tømning hver anden måned, med en samtidig let støvsugning, det er det hele. Den smule arbejde retfærdiggøres nemt for mig, med den lave varmeudgift. Jeg kører uden kompressor. Fyret har en udmærket askerens funktion indbygget.

Det er et ret enkelt fyr, så ikke meget går galt. Jeg har aldrig skulle udskifte andet end kondensatorer, som koster blot 30 kr. Man kan her på vores forum læse om forskellige tiltag der kan tages. Ting som et stålnet over siloen for en nem påfyldning af træpiller, huller i bunden af sneglen som sikkerhed imod evt smuld og andre småting. Men det vigtigste er nok, at man lige sætter sig godt ind i fyrets måde at indstilles på, ganske som man bør læse sin manual for ens bil. Du skal bare sikre dig gode træpiller, 45° på sneglen, en tålmodig indstilling af blæseren, sikre dig et godt træk i skorstenen, huske at have en trækstabilisator monteret på røgrøret (eller skorstenen).

Det er jo i sidste ende bare et lille bål der skal holdes i gang i herden (brænderen), så altså bare træpiller, luft, tålmodigt indstillede flammer, træk, så kører det hele.

En Blackstar justerer selv for god økonomi og har selvfølgelig selvtænder, lysmåler og sikkerhedsventil. Alt-i-alt syntes jeg, fyret er god værdi til prisen.

Det er samtidig en stor fordel at fyret er så enkelt, så man selv kan lave hele installationen, som så også giver én en god følelse for fyret. BS+ er et rimeligt fyr rent prismæssigt, det skader jo heller ikke.

Jeg er blot en alm bruger, andre mere professionelle, kan givetvis give dig mere info.

Med venlig hilsen

Jens


Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Re: Blackstar+

Indlæg af Lintz » 04 jan 2019 22:30

Torpet skrev:
04 jan 2019 22:27
Til trådstarter:

Nu skal jeg tage tiden til at svare på dit egentlige spørgsmål:

Min erfaring med Blackstar+ 10kW er kun positiv.
Faktisk er jeg så tilfreds med det, så når jeg til foråret skal udskifte et brændefyr i en anden bolig, jeg skal flytte til, så bliver det igen et BS fyr.

Med hensyn til størrelsen af et fyr, som du spørger om, så er det, som Lintz skriver, helt afhængig af isoleringen i dit hus. De to ting, jeg tager med i overvejelsen for fyrets størrelse, er fyrets evne til lavlast (forår og efterår) og så om fyrets har kapacitet til at klare en kold vinter effektivt. Jeg vælger faktisk at holde mig til et 10kW fyr, selvom huset ligger lige omkring de 200m2, da nogle værelser, såsom billardstue, værksted/fyrrum og bagentreen ikke behøver fuld styrke på varmen. Jeg har den idé at det vil irritere noget, med et fyr der har for stor kapacitet. Nu har huset så også en brændeovn i stuen, skulle det være nødvendigt, men det tror jeg dog næppe det vil være. Den skal mere bruges for hyggens skyld.

Når først du har fået en BS indstillet godt og det kørere stabilt, med blæser mere på den lave side, så fungerer det næsten som det man husker fra oliefyr, blot kører BS næsten lydløst, hvad man jo ikke kan sige et oliefyr gør. Mit pillefyr lugter heller ikke. En opfyldning af piller hver 10. dag og askeskuffe tømning hver anden måned, med en samtidig let støvsugning, det er det hele. Den smule arbejde retfærdiggøres nemt for mig, med den lave varmeudgift. Jeg kører uden kompressor. Fyret har en udmærket askerens funktion indbygget.

Det er et ret enkelt fyr, så ikke meget går galt. Jeg har aldrig skulle udskifte andet end kondensatorer, som koster blot 30 kr. Man kan her på vores forum læse om forskellige tiltag der kan tages. Ting som et stålnet over siloen for en nem påfyldning af træpiller, huller i bunden af sneglen som sikkerhed imod evt smuld og andre småting. Men det vigtigste er nok, at man lige sætter sig godt ind i fyrets måde at indstilles på, ganske som man bør læse sin manual for ens bil. Du skal bare sikre dig gode træpiller, 45° på sneglen, en tålmodig indstilling af blæseren, sikre dig et godt træk i skorstenen, huske at have en trækstabilisator monteret på røgrøret (eller skorstenen).

Det er jo i sidste ende bare et lille bål der skal holdes i gang i herden (brænderen), så altså bare træpiller, luft, tålmodigt indstillede flammer, træk, så kører det hele.

En Blackstar justerer selv for god økonomi og har selvfølgelig selvtænder, lysmåler og sikkerhedsventil. Alt-i-alt syntes jeg, fyret er god værdi til prisen.

Det er samtidig en stor fordel at fyret er så enkelt, så man selv kan lave hele installationen, som så også giver én en god følelse for fyret. BS+ er et rimeligt fyr rent prismæssigt, det skader jo heller ikke.

Jeg er blot en alm bruger, andre mere professionelle, kan givetvis give dig mere info.

Med venlig hilsen

Jens
Kan ikke forklares bedre :great: :great: :great:
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

Re: Blackstar+

Indlæg af Bigfoot » 04 jan 2019 22:37

at man regelmæssigt skal veje piller af, er nu en sandhed med modifikationer.
Jeg har gjort det tre gange på et år, og det har ikke ændret det store ved mig.

at man ikke kan se flammen, tjah, jeg har ikke prøvet at have brug for det endnu.
Iltstyringen giver en fantastisk mulighed for at lade styringen klare tingene, og det virker satme godt.

Jeg har tømt min askeskuffe to gange på et år, og det samme er antallet af rengøringer, altså to på et år. Det kunne nemt være reduceret til en enkelt gang istedet.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: Blackstar+

Indlæg af triumph » 04 jan 2019 22:38

Torpet skrev:
04 jan 2019 22:27
Jeg kører uden kompressor. Fyret har en udmærket askerens funktion indbygget.


Jens
Hvoerdan gør man hærden ren, hvis man ikke har kompressorens ?

Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

Re: Blackstar+

Indlæg af Bigfoot » 04 jan 2019 22:39

triumph skrev:
04 jan 2019 22:38
Hvoerdan gør man hærden ren, hvis man ikke har kompressorens ?
den kører blæserrens også, men jeg ville nu på ingen måde fravælge kompressorrens.
Det gør en gevaldig forskel.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: Blackstar+

Indlæg af triumph » 04 jan 2019 22:49

Bigfoot skrev:
04 jan 2019 22:37
at man regelmæssigt skal veje piller af, er nu en sandhed med modifikationer.
Jeg har gjort det tre gange på et år, og det har ikke ændret det store ved mig.

at man ikke kan se flammen, tjah, jeg har ikke prøvet at have brug for det endnu.
Iltstyringen giver en fantastisk mulighed for at lade styringen klare tingene, og det virker satme godt.

Jeg har tømt min askeskuffe to gange på et år, og det samme er antallet af rengøringer, altså to på et år. Det kunne nemt være reduceret til en enkelt gang istedet.
Jeg påstår ikke og have sandhedden, blot offentliggøre mine reflektioner (som ikke behøver at være rigtige).
Men at veje piller af 3 gange om året er vel også jævnligt. Jeg har vejet piller af 3 gange på 3 år, uden iltstyring (hvilket også er jævnligt :wink: )
Jeg er helt enig i at iltstyring løser mange problemer, men jeg havde f.eks problemer med smuld i siloen, (inden jeg skiftede til fast snegl) hvilket medførte at optændings mængden til tider nåede at brænde væk, inden en ny posion piller kom, så brænderen gik ud.
En anden gang var kondensatoren til blæseren dårlig, så blæseren kørte ikke med konstante omdrejninger (nogen gange fed forbrændig, andre gange mager) De fejl var nemmere og finde når man kan se flamme


Besvar