Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

kommer røg ud

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Besvar
lille_smed
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1312
Tilmeldt: 10 feb 2010 19:24
Mit fyr: scotte
Areal: 238 + 20 kælder +150
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8781
Årligt forbrug: 6 tons træpiller
Geografisk sted: 10 km uden for horsens stenderup 8781
Modtaget likes: 13 gange

kommer røg ud

Indlæg af lille_smed » 01 jan 2019 22:12

jeg har i en del år bøvlet med at når vinden står forkert, så komme der røg i fyrrummet, og det har jeg været træt af altid. Og de samme var der her til aften, da det jo blæser en del.
I ren irritation over mit problem, fangede jeg min boremaskine og lave de et hul i blæseren, og et hul i det lange nedfalds rør hvor pillerne kommer igennem. jeg har monteret en 10 mm slange imellem de to. Og underligt nok virker det, jeg har igen røg ud nu .. jeg har kunne lyse mig frem til hvor det kom, og nu kommer der intet. icon_cheesygrin.gif icon_cheesygrin.gif icon_cheesygrin.gif icon_cheesygrin.gif icon_cheesygrin.gif icon_cheesygrin.gif icon_cheesygrin.gif


skrot1

Re: kommer røg ud

Indlæg af skrot1 » 01 jan 2019 22:36

Sæt en hætte på din skorstenspibe, så har vinden sværere ved at slå røgen tilbage.mvh

Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3382
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Givet likes: 200 gange
Modtaget likes: 238 gange

Re: kommer røg ud

Indlæg af BWJ » 02 jan 2019 16:52

lille_smed skrev:
01 jan 2019 22:12
jeg har i en del år bøvlet med at når vinden står forkert, så komme der røg i fyrrummet, og det har jeg været træt af altid. Og de samme var der her til aften, da det jo blæser en del.
I ren irritation over mit problem, fangede jeg min boremaskine og lave de et hul i blæseren, og et hul i det lange nedfalds rør hvor pillerne kommer igennem. jeg har monteret en 10 mm slange imellem de to. Og underligt nok virker det, jeg har igen røg ud nu .. jeg har kunne lyse mig frem til hvor det kom, og nu kommer der intet. icon_cheesygrin.gif icon_cheesygrin.gif icon_cheesygrin.gif icon_cheesygrin.gif icon_cheesygrin.gif icon_cheesygrin.gif icon_cheesygrin.gif
Smart :great:
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.

Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

Re: kommer røg ud

Indlæg af Hjemme teori » 02 jan 2019 17:42

Ja, med overtryk i fyret og en ellers tæt kedel, er det måske en løsning.

Jeg får dog en tanke på brandsikkerhed, ved funktionsfejl på intern snegl.
Det vil jo nok brænde tilbage uanset, men nu puster du til det mens det sker. Er det så en fordel eller noget hø?
Mvh. Sophus

skrot1

Re: kommer røg ud

Indlæg af skrot1 » 02 jan 2019 17:48

Hjemme teori skrev:
02 jan 2019 17:42
Ja, med overtryk i fyret og en ellers tæt kedel, er det måske en løsning.

Jeg får dog en tanke på brandsikkerhed, ved funktionsfejl på intern snegl.
Det vil jo nok brænde tilbage uanset, men nu puster du til det mens det sker. Er det så en fordel eller noget hø?
Jeg ville personligt hellere finde grunden til røgen slår tilbage, det må da være det mest korrekte. Og hvis røgen slår tilbage, må løsningen være at montere en hætte på skorsten, evt. Forlænge skorsten, eller en kombination. Men det er jo bare min mening.


lille_smed
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1312
Tilmeldt: 10 feb 2010 19:24
Mit fyr: scotte
Areal: 238 + 20 kælder +150
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8781
Årligt forbrug: 6 tons træpiller
Geografisk sted: 10 km uden for horsens stenderup 8781
Modtaget likes: 13 gange

Re: kommer røg ud

Indlæg af lille_smed » 03 jan 2019 20:55

jeg ved sådan ca hvad mit problem er. Jeg mangler isokern og fyret står i en bygning hvor skorstenen er for lav. den ca 3,5 meter. Mine andre bygninger, som står ved siden af fyrrummet er 6 og 8 meter høje. så det suser meget imellem bygningerne. Så den løsning jeg fandt på var den nemmeste at gøre


Besvar