Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Tilbage-brand. Mulig årsag.

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Besvar
Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Tilbage-brand. Mulig årsag.

Indlæg af Lintz » 22 dec 2018 12:49

Da der alligevel skulle muges ud og vasket gulve i beboelsen kunne jeg ligeså godt tage og få renset fyret samt blæst askestøvsugeren og Dyson ren. Så fyret blev slukket og jeg gik ind og vaskede gulve mens det kunne køle af.

Da jeg kom ud lidt senere kunne jeg godt lugte at det lugtede lidt af piller som lagde og gløde. Det viste sig så at dem som lagde ved intern snegl brændte og hele brænderen var rimelig varm. Fotosensor var smeltet.

Mit bud er at da askeskuffe var fyldt - fyldt og bag i kedlen var den godt fyldt op med aske på alle flader samt at på herden lagde der en god klump halv-forbrændte pillerer er det skyld i tilbage-branden.

Lyder det fornuftigt ???

Nå, men alt blev renset og fotosensor skiftet og det hele blev samlet og så måtte jeg se om der var andet der havde taget skade.

Optændningen startede og efter lidt lang tid kom der ild i bålet og lux steg som den skulle.

Alt så ud til at fungerer så nu kunne jeg rydde op på værkstedsbordet.

- Ja. hvad var det som lagde der ??? Ok, så. En Scotte kan altså godt brænde uden herd icon_cheesygrin.gif Hvor længe ved jeg ikke og hvor effektiv ved jeg heller ikke, men den brændte.

Nok derfor at den var lidt sen til at tænde pillerne da de jo selvfølgelig lagde lidt længere nede da herden manglede.

God jul.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.


Brugeravatar
godsejeren
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1201
Tilmeldt: 22 sep 2007 21:11
Mit fyr: Scotte blackstar 1016/V6.79
Areal: 140
Brændsel: Dan pellets first class 6mm
Fremviser gerne i postnummer: 9700
Årligt forbrug: 6 tons /6mm
Geografisk sted: brønderslev / lærkegaarden / 9700
Givet likes: 35 gange
Modtaget likes: 57 gange

Re: Tilbage-brand. Mulig årsag.

Indlæg af godsejeren » 22 dec 2018 13:03

Lintz skrev:
22 dec 2018 12:49
Da der alligevel skulle muges ud og vasket gulve i beboelsen kunne jeg ligeså godt tage og få renset fyret samt blæst askestøvsugeren og Dyson ren. Så fyret blev slukket og jeg gik ind og vaskede gulve mens det kunne køle af.

Da jeg kom ud lidt senere kunne jeg godt lugte at det lugtede lidt af piller som lagde og gløde. Det viste sig så at dem som lagde ved intern snegl brændte og hele brænderen var rimelig varm. Fotosensor var smeltet.

Mit bud er at da askeskuffe var fyldt - fyldt og bag i kedlen var den godt fyldt op med aske på alle flader samt at på herden lagde der en god klump halv-forbrændte pillerer er det skyld i tilbage-branden.

Lyder det fornuftigt ???

Nå, men alt blev renset og fotosensor skiftet og det hele blev samlet og så måtte jeg se om der var andet der havde taget skade.


Optændningen startede og efter lidt lang tid kom der ild i bålet og lux steg som den skulle.

Alt så ud til at fungerer så nu kunne jeg rydde op på værkstedsbordet.

- Ja. hvad var det som lagde der ??? Ok, så. En Scotte kan altså godt brænde uden herd icon_cheesygrin.gif Hvor længe ved jeg ikke og hvor effektiv ved jeg heller ikke, men den brændte.

Nok derfor at den var lidt sen til at tænde pillerne da de jo selvfølgelig lagde lidt længere nede da herden manglede.

God jul.
[/

:oops: det kan jo ske
Men god jul
Jens overfyrmester på godset
scotte bs1016 med semirens sommerherd og V6.79 sat i drift 13/8-2013 kl.16.10.
P=3.5 i=0.17 blæser 13-18-23 rens 10-4-30 røgtemp 70* Skakttemp 40-45* Vvbtemp 55* kedeltemp 66* shunttemp 55* snegl 585 gram trevejsventil rumtermostat http://mhes.dk

calle

Re: Tilbage-brand. Mulig årsag.

Indlæg af calle » 22 dec 2018 18:34

Lintzyboy for h...... icon_cheesygrin.gif

Det kunne være blevet en dyr omgang :shock:

Håber iøvrigt, at alt er vel i det nordjyske. God jul fra djævleøen diablo.gif

Venlig hilsen Calle
Last edited by 1 on calle; edited 22 times in total

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Re: Tilbage-brand. Mulig årsag.

Indlæg af Lintz » 22 dec 2018 18:42

calle skrev:
22 dec 2018 18:34
Lintyboy for h...... icon_cheesygrin.gif

Det kunne være blevet en dyr omgang :shock:

Håber iøvrigt, at alt er vel i det nordjyske. God jul fra djævleøen diablo.gif

Venlig hilsen Calle
Alt vel i det Nordjyske nu når herden ligger rigtigt. icon_cheesygrin.gif

Jeg slap så med en foto-sensor men skal vist også snart have en ny smelte-slange. Den gamle er ved at blive skør.

- Dog må jeg sige at nu når jeg bevæger mig ind i det 8. år med pillefyr har det været en yderst billig fornøjelse at vedligeholde Scotten.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

calle

Re: Tilbage-brand. Mulig årsag.

Indlæg af calle » 22 dec 2018 18:57

Lintz skrev:
22 dec 2018 18:42
Alt vel i det Nordjyske nu når herden ligger rigtigt. icon_cheesygrin.gif

Jeg slap så med en foto-sensor men skal vist også snart have en ny smelte-slange. Den gamle er ved at blive skør.

- Dog må jeg sige at nu når jeg bevæger mig ind i det 8. år med pillefyr har det været en yderst billig fornøjelse at vedligeholde Scotten.
Ja min smelteslange trænger også til udskiftning. Tror faktisk, at jeg må gøre det mellem jul og nytår. Den er 10 år gammel :shock:

Mvh


Besvar