Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Alt(!) er galt.

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Bittertfortrudt
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 9
Tilmeldt: 16 dec 2018 13:33
Mit fyr: Ikke udfyldt
Brændsel: 8 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 4900
Geografisk sted: Nakskov
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 1 gang

Alt(!) er galt.

Indlæg af Bittertfortrudt » 16 dec 2018 13:41

Jeg overtog mit hus, som er en landejendom, i december 2017. Der var oliefyr og det ville jeg udskifte, og troede, at et pillefyr ville være en god erstatning. Første fejl. Siden har jeg ikke haft andet end bekymringer over varmen, og har meget svært ved at se de fortræffeligheder ved pillefyr, som mange beskriver her på siden.
Jeg købte et brugt nyere fyr som skulle udskiftes pga. overgang til fjernvarme. Det trak meget ud, da den megen regn sidste vinter besværliggjorde rørnedgravningen. Da jeg endelig fik det, skulle en bekendts søns kammerat installere det, og han arbejder til daglig i et stort vvs-firma, hvor han bl.a. har med installation, reparation og vedligehold af pillefyr som dagligt arbejde, og han lavede to mands arbejde. Gøg og Gokkes.
Selv når han fik hjælp af sin vvs-ven, fungerede fyret ikke, og da min viden på området er yderst begrænset, måtte jeg sætte min lid til at han havde ret, når han sagde, at det var de forskellige dele der var itu og skulle udskiftes. Selv shunt-ventilen blev erstattet af en manuelt betjent dims af en ventil/hane. Det blev det ikke billigere af. At han adskillige gange brændte mig af og ikke mødte til aftalte tider er ikke fyrets skyld, men alligevel til evig bekymring.
Jeg fik anbefalet en dygtig smed, som ikke havde tid, og derfor henviste mig til en helt lokal vvs’er, som fik lavet fyret, så det fungerede. Troede jeg. Jeg melder fyret til BBR gennem kommunen, og jeg tror at alt er godt.
En søndag morgen vågner jeg, og huset er fuldt af røg. Der er ild i fyret. Det skal der jo være, men ikke på ydersiden. Ilden var gået ud, men en ledning og slangen, der fodrer fyret med piller er brændt over. Det gode var, at der ikke gik ild i noget andet. Jeg var ret tilfreds med, at ilden døde ud og ikke tog livet af mig, mine børn eller katten og at huset ikke brændte. En nabohjælper mig med at samle ledningen, som nu er en del kortere og vi prøver forgæves at få liv i fyret.
Jeg rekvirerer den samme vvs’er og han udskifter snegl, lejet, fotocelle, brænderprint, styring og varmelegeme. Og jeg får fat i forsikringen, der kontakter smeden og da jeg beklager, at ledingen ikke er udskiftet, samt at min vandvarmer ikke længere kan køre via el, men kun via fyret. Det er da uhensigtsmæssigt om sommeren. Han fortæller mig, at han over for forsikringen ikke turde ”presse citronen” mere. Tænk, det sagde han… Så jeg kontakter selv forsikringsselskabet, der fortæller, at det skal gå gennem vvs’eren. Jeg tror ikke, at han har en elektriker hjemme hos mig, for mit fyr har verdens grimmeste ledningsføring.
Midt i alt dette virvar, er mit evige problem, at min askeskuffe er fyldt med sorte piller. Jeg tømmer den med ikke mere end tre dages mellemrum. Så er den minimum halvt fyldt. Halvt fyldt… Jeg tilstræber at se det positivt. Nå, spøg til side; når jeg efter at have renset brændkammeret og tømt askeskuffen, vil mit fyr ikke starte op igen. Når den giver optændingsalarm, lader jeg lortet stå, mens jeg går rundt og selv prøver at køle ned. I næste forsøg starter det som regel i omgang nr. 2. Jeg aner ikke hvorfor. Her på siden læste jeg et indlæg af en, som havde samme problem og opdagede, at det var en ”fejl fyrre”. Men han skrev ikke hvad fejlen var. Bare min er det samme.
Jeg har afvejet piller, så indstillingen er korrekt. Men det er slut med at tage på ferie i fyringssæsonen. Mit Blakstar Scuddy pillefyr er mig til evig bekymring, og jeg har virkelig fortrudt, at jeg valgte den løsning frem for f.eks. luft-til-vand. Og endnu har jeg ikke fået skorstensfejergodkendelse på anlægget. Han afviser vel at godkende det, hvis jeg skal tro mit sædvanlige held.
To spørgsmål: Hvad tror I at fejlen kan være, og følger der lokalbedøvende creme og en ny T-shirt med, når man køber pillefyr, for jeg er da blevet pisset op og ned af ryggen og bollet alt for hårdt i røven.
Øv, hvor er jeg ked af det.


Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9830
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Re: Alt(!) er galt.

Indlæg af pille bruger » 16 dec 2018 13:55

Bittertfortrudt skrev:
16 dec 2018 13:41
Jeg overtog mit hus, som er en landejendom, i december 2017. Der var oliefyr og det ville jeg udskifte, og troede, at et pillefyr ville være en god erstatning. Første fejl. Siden har jeg ikke haft andet end bekymringer over varmen, og har meget svært ved at se de fortræffeligheder ved pillefyr, som mange beskriver her på siden.
Jeg købte et brugt nyere fyr som skulle udskiftes pga. overgang til fjernvarme. Det trak meget ud, da den megen regn sidste vinter besværliggjorde rørnedgravningen. Da jeg endelig fik det, skulle en bekendts søns kammerat installere det, og han arbejder til daglig i et stort vvs-firma, hvor han bl.a. har med installation, reparation og vedligehold af pillefyr som dagligt arbejde, og han lavede to mands arbejde. Gøg og Gokkes.
Selv når han fik hjælp af sin vvs-ven, fungerede fyret ikke, og da min viden på området er yderst begrænset, måtte jeg sætte min lid til at han havde ret, når han sagde, at det var de forskellige dele der var itu og skulle udskiftes. Selv shunt-ventilen blev erstattet af en manuelt betjent dims af en ventil/hane. Det blev det ikke billigere af. At han adskillige gange brændte mig af og ikke mødte til aftalte tider er ikke fyrets skyld, men alligevel til evig bekymring.
Jeg fik anbefalet en dygtig smed, som ikke havde tid, og derfor henviste mig til en helt lokal vvs’er, som fik lavet fyret, så det fungerede. Troede jeg. Jeg melder fyret til BBR gennem kommunen, og jeg tror at alt er godt.
En søndag morgen vågner jeg, og huset er fuldt af røg. Der er ild i fyret. Det skal der jo være, men ikke på ydersiden. Ilden var gået ud, men en ledning og slangen, der fodrer fyret med piller er brændt over. Det gode var, at der ikke gik ild i noget andet. Jeg var ret tilfreds med, at ilden døde ud og ikke tog livet af mig, mine børn eller katten og at huset ikke brændte. En nabohjælper mig med at samle ledningen, som nu er en del kortere og vi prøver forgæves at få liv i fyret.
Jeg rekvirerer den samme vvs’er og han udskifter snegl, lejet, fotocelle, brænderprint, styring og varmelegeme. Og jeg får fat i forsikringen, der kontakter smeden og da jeg beklager, at ledingen ikke er udskiftet, samt at min vandvarmer ikke længere kan køre via el, men kun via fyret. Det er da uhensigtsmæssigt om sommeren. Han fortæller mig, at han over for forsikringen ikke turde ”presse citronen” mere. Tænk, det sagde han… Så jeg kontakter selv forsikringsselskabet, der fortæller, at det skal gå gennem vvs’eren. Jeg tror ikke, at han har en elektriker hjemme hos mig, for mit fyr har verdens grimmeste ledningsføring.
Midt i alt dette virvar, er mit evige problem, at min askeskuffe er fyldt med sorte piller. Jeg tømmer den med ikke mere end tre dages mellemrum. Så er den minimum halvt fyldt. Halvt fyldt… Jeg tilstræber at se det positivt. Nå, spøg til side; når jeg efter at have renset brændkammeret og tømt askeskuffen, vil mit fyr ikke starte op igen. Når den giver optændingsalarm, lader jeg lortet stå, mens jeg går rundt og selv prøver at køle ned. I næste forsøg starter det som regel i omgang nr. 2. Jeg aner ikke hvorfor. Her på siden læste jeg et indlæg af en, som havde samme problem og opdagede, at det var en ”fejl fyrre”. Men han skrev ikke hvad fejlen var. Bare min er det samme.
Jeg har afvejet piller, så indstillingen er korrekt. Men det er slut med at tage på ferie i fyringssæsonen. Mit Blakstar Scuddy pillefyr er mig til evig bekymring, og jeg har virkelig fortrudt, at jeg valgte den løsning frem for f.eks. luft-til-vand. Og endnu har jeg ikke fået skorstensfejergodkendelse på anlægget. Han afviser vel at godkende det, hvis jeg skal tro mit sædvanlige held.
To spørgsmål: Hvad tror I at fejlen kan være, og følger der lokalbedøvende creme og en ny T-shirt med, når man køber pillefyr, for jeg er da blevet pisset op og ned af ryggen og bollet alt for hårdt i røven.
Øv, hvor er jeg ked af det.
Hvilken styring og version har du ?
Er styringen tilsluttet internettet og StokerCloud ?
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

calle

Re: Alt(!) er galt.

Indlæg af calle » 16 dec 2018 14:22

Øv for en omgang. Kan godt forstå du er træt af det. Du er imidlertid kommet til det rette forum, hvor der er hjælp at hente. Michael "Pillebruger" er vores lokale expert. Han kan sikkert hjælpe dig med dine indstillinger, hvis det er dem der er problemet.

Hvilke piller fyrer du med ?

Prøv at skrive "sorte piller" i søgefeltet. Så vælter det ind med opslag, som du kan hygge dig med icon_cheesygrin.gif

Venlig hilsen

Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

Re: Alt(!) er galt.

Indlæg af Bigfoot » 16 dec 2018 14:29

hmm..... alt er gået galt?
Jeg tror nærmere at du har valgt at starte forkert, og så ført stilen videre.

Hvorfor har du ikke tidligere tilføjet dig sådan et forum her, og måske fået den nødvendige hjælp der skal til?

Det at købe et brugt fyr er ikke så ligetil. Man skal vide hvad man går ind til.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.

calle

Re: Alt(!) er galt.

Indlæg af calle » 16 dec 2018 14:45

PS.

Dit fyr er meget mere moderne end mit, men måske kan du alligevel bruge lidt af min erfaring. Det eneste jeg justerer er pillemængden. Mine blæserindstillinger er dem, der er programmeret fra fabrikken. Når fyret kører lavlast (10 procent) og står og hygger sig, så åbner jeg toplugen på klem og kigger ned på bålet. Der må faktisk ikke komme synlig røg fra det - ihvertfald næsten ikke. Hvis der kommer røg, så skruer jeg ned for pilletilførslen. Jeg justerer gradvist pilletilførslen ned/op over et par dage, indtil jeg er tilfreds med bålet. Jeg venter mindst 30 minutter mellem hver justering. Bålet må heller ikke hvæse. Det skal være roligt. Denne proces foretager jeg, hver gang jeg får nye piller hjem. Jeg kender mit bål, og ved hvordan det skal se ud. Mit fyr kan køre 14 dage uden tilsyn. Jeg har hverken kompressorrens eller andre nymodens sager. Hvis mine piller er iorden, har jeg ikke så meget som en askeskorpe. Der kan ligge et lille bjerg af aske yderst på herden. Det skal bare have lov til at ligge der.

Jeg fyrer med F1 Power, når jeg kan få fat i dem.

Venlig hilsen


thermik
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 292
Tilmeldt: 09 jan 2011 16:31
Mit fyr: RTB Fumus 10 kw
Areal: 130 m2
Brændsel: pillefyr
Fremviser gerne i postnummer: 9240
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: ?
Givet likes: 10 gange
Modtaget likes: 28 gange

Re: Alt(!) er galt.

Indlæg af thermik » 16 dec 2018 14:55

Det er billigere at varme brugsvandet i vandvarmeren på træpiller end på strøm og så undgår du at have en kold kedel stående hele sommeren der tærer op.
Her kører fyret hele året rundt om sommeren lukker vi for centralvarmen så fyret kun laver varmt vand, dog har vi også en combi vandvarmer så vi har varmt vand hvis fyret engang skulle brække ned og fra tidligere har jeg 3 stk 2 kw varmeblæsere til at stå som backup hvis det skulle ske i en weekend eller ferie hvor man ikke kan få fat på en montør.
Jeg er sikker på der mange her inde der kan hjælpe med at få dit fyr til at kører rigtigt godt og økonomisk.

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Re: Alt(!) er galt.

Indlæg af Lintz » 16 dec 2018 15:02

Hej og velkommen til.
Først vil jeg sige at jeg håber du snart indser at det er et forkert brugernavn du har valgt for fyret i sig selv er der ikke noget galt med.
Lige nu er det åbenbart din installation, indstilling af fyret og meget andet der fejler. Samt en (forståeligt) negativ indstilling fra din side som gør at det hele er træls. Tror du skal få lagt en del foto op af dit fyrrum og rørføring og så ellers lytte til hvad der komme af gode råd herinde.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

bennylar
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 587
Tilmeldt: 09 dec 2014 19:11
Mit fyr: scotte 16kw 2004, v4.99
Areal: opvarmer 240kvm.
Brændsel: piller
Årligt forbrug: ca 5 ton.
Geografisk sted: sønderjylland
Givet likes: 104 gange
Modtaget likes: 42 gange

Re: Alt(!) er galt.

Indlæg af bennylar » 16 dec 2018 16:12

måske lige skrive hvor du er fra, så kunne det være der er en der kunne hjælpe..
intet er umuligt for den der ikke skal lave det selv... spar på strømmen, kør en rigtig (4.2 td diesel) bil.. icon_cheesygrin.gif

Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9830
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Re: Alt(!) er galt.

Indlæg af pille bruger » 16 dec 2018 16:25

calle skrev:
16 dec 2018 14:45
PS.

Dit fyr er meget mere moderne end mit, men måske kan du alligevel bruge lidt af min erfaring. Det eneste jeg justerer er pillemængden. Mine blæserindstillinger er dem, der er programmeret fra fabrikken. Når fyret kører lavlast (10 procent) og står og hygger sig, så åbner jeg toplugen på klem og kigger ned på bålet. Der må faktisk ikke komme synlig røg fra det - ihvertfald næsten ikke. Hvis der kommer røg, så skruer jeg ned for pilletilførslen. Jeg justerer gradvist pilletilførslen ned/op over et par dage, indtil jeg er tilfreds med bålet. Jeg venter mindst 30 minutter mellem hver justering. Bålet må heller ikke hvæse. Det skal være roligt. Denne proces foretager jeg, hver gang jeg får nye piller hjem. Jeg kender mit bål, og ved hvordan det skal se ud. Mit fyr kan køre 14 dage uden tilsyn. Jeg har hverken kompressorrens eller andre nymodens sager. Hvis mine piller er iorden, har jeg ikke så meget som en askeskorpe. Der kan ligge et lille bjerg af aske yderst på herden. Det skal bare have lov til at ligge der.

Jeg fyrer med F1 Power, når jeg kan få fat i dem.

Venlig hilsen
Husk at du har en V4 styring icon_cheesygrin.gif
Der er stor forskel fra den og så op til de nye styringer :great:
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Bittertfortrudt
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 9
Tilmeldt: 16 dec 2018 13:33
Mit fyr: Ikke udfyldt
Brændsel: 8 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 4900
Geografisk sted: Nakskov
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 1 gang

Re: Alt(!) er galt.

Indlæg af Bittertfortrudt » 16 dec 2018 16:50

Jeg er ikke tilsluttet StokerCloud eller nettet. Jeg ved ikke hvilken version den har. Det burde jeg have kigget efter tidligere i dag, da den alligevel var slukket for at blive tømt. Der er ikke andre måder at se det på, vel?
Pillerne jeg bruger hedder German Pellets, og de er 8 mm. I forhold til at skrue pilletilførslen gradvist ned, hvor gør jeg så det? Jeg har tyve menuer at vælge imellem.
Jeg lægger gerne billeder op af fyret, men hvordan vedhæfter jeg dem lige? Er det ved at indsætte dem i tekstfeltet?
Og så vil jeg gerne sige tak for at I tager jer tid til at svare. Det er jeg meget taknemmelig for.


Besvar