Eltænder spænding svinger

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Besvar
Thomsus
Stoker III
Stoker III
10
Indlæg: 67
Tilmeldt: 04 sep 2013 10:08
Mit fyr: Scotte 16KW m/Blackstar kedel
Areal: 215
Brændsel: Barlinek 6mm
Fremviser gerne i postnummer: 3230
Årligt forbrug: 6
Har takket: 5 gange
Blevet takket: 1 gang

Eltænder spænding svinger

Indlæg af Thomsus »

Min Scotte kunne ikke starte (eltænding fejlet), så jeg skiftede per refleks el-tænder. Nu havde den gamle jo nået over 1200 tændinger, så det forekom ganske naturligt. Men den nye tænder kunne heller ikke starte fyret. Æv.

Jeg mærkede efter med hånden hvor varm luften omkring herden blev, og det var ikke særlig varmt. Intet under at pillerne ikke gik i brand.

Jeg satte voltmeter på eltænderens tilslutningspoler, og konstaterede at den svingede så meget, at voltmeret ikke kunne give en fornuftig måling. Æv igen.
Jeg satte el-tænder effekten op fra 70% til 80%, prøvede igen, men stadig ingen optænding. Så satte jeg den den til 100%, og vupti...

Så nu har jeg en mistanke om at det er elektronikken den er gal med, da jeg antager Scotten skal give eltænderen konstant spænding. Jeg forventede nogenlunde 70% af 230 volt, da Scotten stod til at eltænderen skulle køre med 70% (standard Scotte værdi), og nu hvor den står til 100%, forventer jeg 230 volt.

Må spændingen til eltænderen svinge?
Er den gal med min version 6 styring?

Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
15
Indlæg: 9833
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Har takket: 81 gange
Blevet takket: 275 gange

Re: Eltænder spænding svinger

Indlæg af pille bruger »

Thomsus skrev: 01 dec 2018 15:37 Min Scotte kunne ikke starte (eltænding fejlet), så jeg skiftede per refleks el-tænder. Nu havde den gamle jo nået over 1200 tændinger, så det forekom ganske naturligt. Men den nye tænder kunne heller ikke starte fyret. Æv.

Jeg mærkede efter med hånden hvor varm luften omkring herden blev, og det var ikke særlig varmt. Intet under at pillerne ikke gik i brand.

Jeg satte voltmeter på eltænderens tilslutningspoler, og konstaterede at den svingede så meget, at voltmeret ikke kunne give en fornuftig måling. Æv igen.
Jeg satte el-tænder effekten op fra 70% til 80%, prøvede igen, men stadig ingen optænding. Så satte jeg den den til 100%, og vupti...

Så nu har jeg en mistanke om at det er elektronikken den er gal med, da jeg antager Scotten skal give eltænderen konstant spænding. Jeg forventede nogenlunde 70% af 230 volt, da Scotten stod til at eltænderen skulle køre med 70% (standard Scotte værdi), og nu hvor den står til 100%, forventer jeg 230 volt.

Må spændingen til eltænderen svinge?
Er den gal med min version 6 styring?
Du har ikke en konstant spænding ud, men pulser alt efter ønsket effekt på eltænderen.
Derfor kan du ikke måle udgangen med voltmeter icon_cheesygrin.gif
Det ser ud som om at udgangen fungere korrekt efter din beskrivelse :great:
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/
Thomsus
Stoker III
Stoker III
10
Indlæg: 67
Tilmeldt: 04 sep 2013 10:08
Mit fyr: Scotte 16KW m/Blackstar kedel
Areal: 215
Brændsel: Barlinek 6mm
Fremviser gerne i postnummer: 3230
Årligt forbrug: 6
Har takket: 5 gange
Blevet takket: 1 gang

Re: Eltænder spænding svinger

Indlæg af Thomsus »

Hej Michael.

Pulser? Hvad bilder den sig ind :-) Så er den jo ikke til at måle på.

Det fungerer nu med indstilling på 90%, men det besynderlige er at det har virket i flere år med 70%, så det er svært ikke at mistænke elektronikken for at sende for svag spænding/få pulser/dårlige vibrationer :-) til brænderen.
Nå men tak for svaret, jeg holder øje med den...

Besvar