Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

reservedele til BS+ 16

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Thomsus
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 67
Tilmeldt: 04 sep 2013 10:08
Mit fyr: Scotte 16KW m/Blackstar kedel
Areal: 215
Brændsel: Barlinek 6mm
Fremviser gerne i postnummer: 3230
Årligt forbrug: 6
Givet likes: 5 gange
Modtaget likes: 1 gang

Re: reservedele til BS+ 16

Indlæg af Thomsus » 06 dec 2018 09:02

Jeg har haft brug for at skifte motor på den interne og eksterne snegl, så jeg har nu ekstra af begge liggende klar til næste gang. Ud over, som de andre også nævner, eltændere, kondensatorer og sikringer.

Generelt synes jeg at der er flere stop på Scotten, end jeg antager at der ville være hvis jeg istedet havde oliefyr, varmepumpe eller lign. Men nu er pillefyret jo også noget billigere, samlet set, så tingene hænger sammen :-) Set i det lys, er der ikke noget galt i at have reservedele liggende klar.

Da den eksterne motor stod af (kun sket en gang), havde jeg et farligt bøvl med at få den skilt fra selve metalsneglen, da de to pinolskruer var umulige at få af. Det endte med at de måtte bores ud, så nu har jeg også ekstra pinolskruer liggende klar. Tror lidt det var en fejl 40 fra min side, da jeg tror at jeg skulle have opvarmet metallet med gasflamme, for at løsne skruerne, da disse må have været sat fast med loctite.
Jeg satte de nye i uden loctite, og spændte dem som en mand gør, men de gik løs efter et par dage, så det giver god mening med loctite, lærte jeg på den hårde måde :-) Nu sidder de så også urokkeligt fast...

Noget andet jeg har lært er, at jeg begik en fejl da jeg udskiftede den utætte varmvandtsbeholder med en uden el-varme-legeme. Den gamle vandbeholder havde elvarmelegeme, men jeg sparede de penge ved køb af den nye. Det er smart at kunne tænde for el-varmelegemet når pillefyret stopper, da man derved ikke er så tidspresset med at få gang i fyret igen. Når bare der er varmt vand i beholderen, kan man godt leve et par dage med brændeovn eller lign. til almindelig husopvarmning.
Men husk endelig, at tænder man for elvarmen i varmvandtsbeholderen, skal man stoppe cirkulationspumpen, ellers er det pludselig hele huset der bliver opvarmet med elvarme (heldigvis ikke en fejl jeg har begået).


Besvar