Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Hvorfor springer min sikring hele tiden?

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Brugeravatar
H.S
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 909
Tilmeldt: 11 aug 2007 20:36
Mit fyr: Windhager BioWin2 med pille sug
Areal: 220
Brændsel: Træpiller 6 mm
Fremviser gerne i postnummer: 8362
Årligt forbrug: Ca 5 t Tror jeg
Geografisk sted: Hørning
Givet likes: 26 gange
Modtaget likes: 44 gange
Kontakt:

Re: Hvorfor springer min sikring hele tiden?

Indlæg af H.S » 30 sep 2018 22:43

*Tror du skal starte op som basic og gå derfra ;-)
Henrik Schack
Projekt teknikker www.windhager.dk
Windhager Nordic +45 4038 3498 Direkte +45 2366 9190


Scrallar
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 101
Tilmeldt: 12 jul 2013 12:14
Mit fyr: Scotte blackstar semirens 16kw
Modtaget likes: 2 gange

Re: Hvorfor springer min sikring hele tiden?

Indlæg af Scrallar » 30 sep 2018 22:51

Problemet er bare jeg ikke aner hvordan jeg skal gøre det basic... Må sige jeg intet forstand har på pillefyr, og det er også derfor jeg er lost :D
Jeg havde jo lidt håbet det bare fungerede uden for mange problemer :-)

Men når du siger basic, er det så at skrue ledninger ud af printet til kompressor rens? Skal fyret så renses hver dag når kompressoren ikke kan puste det rent?

Vejrkompensering skal det bare slås fra inde i styringen, og så er der en ventil et sted som jeg skal åbne?

Hva med semirens skal jeg lade kontakten være slukket til den?
Scotte blackstar semirens 16kw. https://stokercloud.dk/v3/#/scrallar/main-page
Trækstabilisator + kompressor rens + vejrkompensering + vvb prioriterings kit + Røgrørs temp føler + tilbageløbs temp føler + 7,5m Ø130mm stålskorsten.

Scrallar
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 101
Tilmeldt: 12 jul 2013 12:14
Mit fyr: Scotte blackstar semirens 16kw
Modtaget likes: 2 gange

Re: Hvorfor springer min sikring hele tiden?

Indlæg af Scrallar » 01 okt 2018 00:06

Nu røg sikringen ude i tavlen igen her kl.23.22. Nu har styringen ellers været tændt (Fyret off) et par dage med det hele sat til. Men ud af den blå luft røg sikringen.

Har så lige prøvet at pille multistik til brænder af, og ledningen til ekstern snegl, og så må jeg se om sikringen ryger igen inden nogle dage.

Jeg bemærkede da jeg tændte styringen igen så lavede det en lille brumme lyd lidt ligesom der var en natsværmer inde i styringen. Cirka 10sek efter stoppede det næsten med at brumme, men den kom stadigvæk med et lille bitte brum hver 20sek cirka.
Det lød og så ud som om det kom fra den diode der lyser svagt ved L10, hver gang det brummede lidt så blinkede L10 i takt med brummen.
Vedhæftede filer
20180930_232733.jpg
Scotte blackstar semirens 16kw. https://stokercloud.dk/v3/#/scrallar/main-page
Trækstabilisator + kompressor rens + vejrkompensering + vvb prioriterings kit + Røgrørs temp føler + tilbageløbs temp føler + 7,5m Ø130mm stålskorsten.

Brugeravatar
H.S
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 909
Tilmeldt: 11 aug 2007 20:36
Mit fyr: Windhager BioWin2 med pille sug
Areal: 220
Brændsel: Træpiller 6 mm
Fremviser gerne i postnummer: 8362
Årligt forbrug: Ca 5 t Tror jeg
Geografisk sted: Hørning
Givet likes: 26 gange
Modtaget likes: 44 gange
Kontakt:

Re: Hvorfor springer min sikring hele tiden?

Indlæg af H.S » 01 okt 2018 17:03

Prøv at gå i manuel og tænd L9 til din ventil er åben
afmonter herefter ledninger i L9 og L10 (husk at ta et biled så du kan se hvordan de sad (Sluk det også inde i styring hvis problemet ligger i udgang)
og se hvad der så sker
Hvis der kommer en summen fra printet tyder det på en dårlig lodning omkring TRIAC
Måske du skal have fat på montør af fyret

Hvis stadig problem så afbryd semirens ink. det kina ur der sidder der ;-)
Henrik Schack
Projekt teknikker www.windhager.dk
Windhager Nordic +45 4038 3498 Direkte +45 2366 9190

Scrallar
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 101
Tilmeldt: 12 jul 2013 12:14
Mit fyr: Scotte blackstar semirens 16kw
Modtaget likes: 2 gange

Re: Hvorfor springer min sikring hele tiden?

Indlæg af Scrallar » 01 okt 2018 22:40

L9 ventil, er det vejrkompenserings ventilen (Den sølv fætter der sidder under den blå pumper under VVB)
Jeg vil prøve dit forslag om et par dage. Jeg lader lige styringen stå tændt i et par dage endnu uden multistikket til brænderen er monteret, og jeg håber næsten at sikringen går igen, for så kan jeg udelukke noget nede i brænderen :D

I dag lyser L9 og L10 ikke, kun meget meget svagt, men en gang imellem blinker L9 og L10 dioden samtidig.

Montøren vil desværre ikke hjælpe mere da han mener det kan være et lyn der er slået ned for et år siden og som så har dræbt den første styring. Så han mener han har været flink at ombytte den første styring. Og at han ikke vil hjælpe fremover da det må blive min egen forsikring hvis det var.

Jeg kan også godt prøve at afbryde semirens, men semirens har stadigvæk ikke været tilsluttet i disse dage hvor sikringen har gået. Og den sidder i en anden sikring/gruppe ude i tavlen, så hvis styringens sikring går, så virker semirens stadigvæk da den sidder på en anden gruppe sammen med septiktank pumpen og kompressoren. :-)
Scotte blackstar semirens 16kw. https://stokercloud.dk/v3/#/scrallar/main-page
Trækstabilisator + kompressor rens + vejrkompensering + vvb prioriterings kit + Røgrørs temp føler + tilbageløbs temp føler + 7,5m Ø130mm stålskorsten.


Scrallar
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 101
Tilmeldt: 12 jul 2013 12:14
Mit fyr: Scotte blackstar semirens 16kw
Modtaget likes: 2 gange

Re: Hvorfor springer min sikring hele tiden?

Indlæg af Scrallar » 03 okt 2018 00:20

Hmm jeg tror jeg fandt en lille fejl :lol:
Jeg fik stod da jeg tog fat i vejrkompenserings ventilmotoren i dag (Fik jeg ikke den anden dag da jeg rørte den, men der havde jeg også gummisko på).

Gad vide om det er den satan der har dræbt min første styring, og er i gang med min anden nu. Hvis det er det, så har den ventil ikke engang holdt i et år :|

Jeg har afmonteret ventilmotoren, og ville slå vejrkompensering fra i styringen, men så køre pumpen til radiatorerne ikke. Så jeg blev nød til at slå vejrkompensering til igen hvilket sikkert heller ikke gør noget...
Vedhæftede filer
20181002_205352.jpg
20181002_201417.jpg
20181002_195738.jpg
Scotte blackstar semirens 16kw. https://stokercloud.dk/v3/#/scrallar/main-page
Trækstabilisator + kompressor rens + vejrkompensering + vvb prioriterings kit + Røgrørs temp føler + tilbageløbs temp føler + 7,5m Ø130mm stålskorsten.

honneymonster
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 166
Tilmeldt: 27 sep 2007 18:25
Mit fyr: Woddy 10 KW
Areal: 180
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: 5,5
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 12 gange

Re: Hvorfor springer min sikring hele tiden?

Indlæg af honneymonster » 03 okt 2018 17:21

Det er vand fra ventil der er trukket ind i motor Det er der mange af dem der gør. Hvis der findes en alternativ vil jeg gerne vide det har selv koblet vejrkompensering fra og sat en kugleventil ind i stedet for den må jeg desværre selv regulere efter årstiden og varmebehov men det virker

Mv Honneymonster

Scrallar
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 101
Tilmeldt: 12 jul 2013 12:14
Mit fyr: Scotte blackstar semirens 16kw
Modtaget likes: 2 gange

Re: Hvorfor springer min sikring hele tiden?

Indlæg af Scrallar » 03 okt 2018 23:01

Snakkede med en pillefyrs forhandler i dag da tæt på mig da han havde en ny ventil magen til min. Men han rådet mig til ikke at købe den samme ventil igen da da var alt for dårlige, og så forstod han heller ikke hvorfor der ikke var sat en 3vejs ventil på i stedet.

Han forslog mig at købe den nye 3vejs ventil da den skulle være bygget som en eller anden svensk ventil som skulle være bygget bedre.
http://www.nbe-shop.dk/index.php/nbe-mo ... -vejs.html

Den er så en smule dyre, men jeg orker ikke at stå med en utæt ventil næste år. Så de ekstra penge er nok givet godt ud hvis den holder bedre :-)
Han havde selvfølgelig travlt lige nu, så han kommer nok om et par uger og skifter den for mig.
Scotte blackstar semirens 16kw. https://stokercloud.dk/v3/#/scrallar/main-page
Trækstabilisator + kompressor rens + vejrkompensering + vvb prioriterings kit + Røgrørs temp føler + tilbageløbs temp føler + 7,5m Ø130mm stålskorsten.

Brugeravatar
H.S
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 909
Tilmeldt: 11 aug 2007 20:36
Mit fyr: Windhager BioWin2 med pille sug
Areal: 220
Brændsel: Træpiller 6 mm
Fremviser gerne i postnummer: 8362
Årligt forbrug: Ca 5 t Tror jeg
Geografisk sted: Hørning
Givet likes: 26 gange
Modtaget likes: 44 gange
Kontakt:

Re: Hvorfor springer min sikring hele tiden?

Indlæg af H.S » 03 okt 2018 23:05

Nu er det efterhånden længe siden jeg har rodet med NBE s ventiler "lidt" af samme grund kan ikke huske deres åbne / lukketid
måske denne type kunne bruges den har 30 sek. (der er noget der siger mig at nbe har knap 2 )
så måske en der har en og et stopur kunne teste det
LINK
http://varme.danfoss.dk/PCMPDF/VDHCN501_AMZ112-113.pdf
skulle også kunne findes i en 230v udgave men kan ikke lige finde den nu
Henrik Schack
Projekt teknikker www.windhager.dk
Windhager Nordic +45 4038 3498 Direkte +45 2366 9190


Besvar